TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda bütçe görüþmeleri AK Parti Samsun Milletvekili Mehmet Muþ'un baþkanlýðýnda baþladý. Komisyondaki görüþmelere katýlan Cumhurbaþkaný Yardýmcýsý Cevdet Yýlmaz, milletvekillerinin bütçeye dair görüþlerinin ardýndan vekillerden gelen sorularý yanýtladý. 2025 yýlý Merkezi Yönetim Bütçesi'nin sürdürebilir olduðunu ifade eden Yýlmaz, "2025 yýlý merkezi yönetim bütçesinin teklifimizin kazanýmlarý sürdürülebilir hale getirecek, ekonomik kalkýnma ve sosyal refahý önceleyen bir perspektifle hazýrlandýðýný, geçen hafta sunuþ konuþmamda ifade etmiþtim. Türkiye olarak önemli bir dönemden geçiyoruz. Tarihi fýrsatla karþý karþýyayýz O da þudur. Uzunca bir süredir yaþamadýðýnýz, seçimsiz bir dönem yaþýyoruz. Seçimlerin yoðun yapýldýðý dönemler ister istemez kýsa vadeli meselelerin daha fazla gündemi iþgal ettiði dönemler oldu. Bugün Türkiye seçimsiz bir dönem yaþýyor. Genel seçimleri, yerel seçimleri geride býrakmýþ olarak yoluna devam ediyoruz. Ve kritik bir aþamadýr. Dünyanýn da son derece zorlu bir aþamasýndayýz, dönemindeyiz, ortamýndayýz. Bu ortamda, bu seçimsiz dönemi iktidarýyla, muhalefetiyle hep birlikte çok iyi deðerlendirip, ülkemiz sadece nicelikte deðil, nitelikte, farklý bir seviyeye taþýma imkanýna sahibiz. Uzun vadeli bir takým deðiþimlere, dönüþümlere bu dönemde imza atabiliriz. Bu fýrsatý hep birlikte deðerlendirmeliyiz. Türkiye'yi orta gelirden kurtarýp yüksek gelirli ülkeler ligine taþýmak bu anlamda en temel önceliklerden bir tanesidir" diye konuþtu.
Bütçenin genel çerçeve içinde yatýrýmý, istihdamý, üretimi ve ihracatý destekleyen sosyal vefa arttýrýcý bir yaklaþýma sahip olduðunu belirten Yýlmaz, "Ýþçisi, esnafý, emekçisi, genci ve yaþlýsýyla toplumun tüm kesimlerinin ihtiyaçlarý gözetilerek hazýrlanmýþ doðu, batý, kuzey güney ayrýmý yapmadan 81 ilimizin gereksinimleri düþünülmüþtür. Sosyal yardým ve destekler için ayýrdýðýmýz kaynaklar bunun en açýk göstergelerinden bir tanesidir. Bütçemizin en hayýrlý baþlýklarýndan biri bütçemizin yeniden imar bütçesi olmasý. Tarihimizin en büyük afetini yaþadýk. Onun yaralarýný sarmaya çalýþýyoruz. Bugünkü fiyatlara geçen yýlý çekersek ve toplarsak iki yýllýk harcamamýzý 2.6 trilyon lira civarýnda bir yükten bahsediyoruz. Gelecek yýlda bu devam edecek" ifadelerini kullandý.
Faiz giderleri hakkýndaki eleþtiriler üzerine Yýlmaz, "Borç ve cari açýk arttý. En önemli gerekçelerinden biri bu. Bütçe açýðýmýzý geçici olarak deprem harcamalarý oldukça yüksek düzeye çýkarmýþ durumda. Bu açýklarý finanse etmek için de maliyemiz borçlanmak durumunda. Dolayýsýyla bazý arkadaþlarýmýz da söylediler. Ödediðinden daha fazla borçlanarak bu geçici dönemde deprem baðlantýlý harcamalar baþta olmak üzere harcamalarýmýzý finanse etmek durumundayýz. Ama bu yapýsal bir problem deðil. Bir süre sonra bu harcamalar bütçemizden düþmüþ olacak. Daha rahat birkaç dakika sahip olmuþ olacaðýz. Zaten orta vadeli programýmýzda da bunu öngörüyoruz. Bu rahatlamayla birlikte hem maliyemizin borçlanmasý hem de faiz giderleri anlamýnda orta vadede daha olumlu bir perspektif olduðunu olduðunu ifade edebiliriz" dedi.
Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemi'ne iliþkin Yýlmaz, "Çok iyi baþkanlýk sistemleri de var. Çok iyi parlamenter sistemler de var. Yarý baþkanlýk sistemleri var. Her bir sistemin kendi içinde alt versiyonlarý var. Dolayýsýyla ikisi de demokratik sistemlerdir. Bu sistemlerin yerleþmesi tam anlamýyla kurumsallaþmasý elbette biraz zaman alacaktýr. Bu süreçte mutlaka tecrübelerden dersler çýkarýlmasý varsa eksikler onlarý toplumsal olarak tespit edip giderme yönünde çalýþmalar yapýlmasýna her zaman açýk olduðumuzu belirtmek isterim. Topyekun bir sistemi her türlü sorunun kaynaðý gibi gösterme çabasýnýn da son derece anlamsýz olduðunu ifade etmek isterim. Parlamenter sistem dönemindeyken de Türkiye ekonomik, sosyal, siyasal, uluslararasý iliþkiler baðlamýnda birçok meseleyle karþý karþýya kaldýk. Bugün de birçok meseleyle uðraþýyoruz" þeklinde konuþtu
Orta Vadeli Plan (OVP) hakkýndaki soruya iliþkin ise Yýlmaz, "Planlarda önemli olan politika çerçevesidir. Esas verdiði istikamet temel politikalarda çizdiði çerçevedir. Plan yaptýðýnýz zaman varsayýmlarla yaparsýnýz. O günkü varsayýmlarýnýzla dünyadaki ve bölgedeki durumu dikkate alarak bir ekonominin geliþimine bakarak varsayýmlarla bir perspektif çizersiniz. Planlardaki rakamlardan daha önemli olan planlarýn çizdiði politika çerçevesi ve istikametidir OVP ile plan arasýnda ben bir politika tutarsýzlýðý görmüyoruz. Rakamsal farklýlýklar olabilir. OVP çünkü her yýl yenilenen bir doküman. Ve on yýl içinde gerçekleþen geliþmeleri rakamlara yansýtma imkanýmýz var. Dolayýsýyla doðal olarak bir farklýlýk çýkabiliyor rakamsal olarak. Ama politika çerçevemiz farklý deðil. Planýmýzýn ve OVP'nin odaðýnda da yeþil ve dijital dönüþüm, istikrar, ekonomiyi büyütmek var. Büyüyen ekonominin nimetlerini kalýcý sosyal refaha dönüþtürmek var. Dolayýsýyla o anlamda bir tutarsýzlýk söz konusu deðil" diye konuþtu.
Enflasyon hakkýnda konuþan Yýlmaz, "Baþýndan beri þunu söyledim. Bu mücadelemizde 3 dönem vardýr. Bir geçiþ süreci, dezenflasyon dönemi daha sonra da kalýcý fiyat istikrarý dönemidir. Geçiþ dönemini Haziran ayý itibariyle tamamladýk. Dezenflasyon sürecine girdik. Son dört ayda yirmi altý puandan fazla enflasyon oranýnda bir düþüþ oldu. Bunun da önümüzdeki süreçlerde devam etmesini bekliyoruz. Gelecek yýl sonu itibariyle yüzde 20'nin altýnda bir enflasyonu hedefliyoruz. Mallarda ise oran yüzde 40'lara yakýn bir seviyeye geldi. Temel mallarda yüzde 30'un altýna düþen bir enflasyon söz konusu. Ama özellikle hizmet sektörlerinde bir katýlýk var. Bu katýlýk da zaman içinde kýrýlacak ve daha güçlü bir þekilde vatandaþýmýz bunu hissedecek" dedi.
Vergilerle ilgili sorulara iliþkin Yýlmaz, "2019'da vergi adaleti açýsýndan gelir vergisi yükünü azalttýk. Alt dilimin vergi oranýný yüzde 22'den 15'e, üst gelir grubunu yüzde 35'ten 40'a yükselttik. Ýkincisi asgari ücrette kadar tüm gelirleri vergi dýþý býraktýk. Bu tarihi bir karar oldu. Diðer taraftan basit usule tabi esnafa vergi istisnasý getirdik 850 bin civarýnda esnafýmýza vergi istisnasý getirdik. Genel KDV oraný yüzde 20 iken temel gýda da bunu yüzde bir olarak uyguluyoruz. Saðlýk, eðitim, yeme içme, turizm, giyim, mesken elektriðinde yüzde 10 uyguluyoruz. Yem ve gübre de KDV'yi kaldýrdýk. Çiftçilere destek ödemelerinde gelir vergisi kesintisini kaldýrdýk. Kurumlar vergisini 5 puan arttýrdýk. Yirmiyken genel oraný 25'e çýkardýk" ifadelerini kullandý.