Türk sanayisinden gururlandýran baþarý! ''250 milyar dolarlýk ihracata ulaþtýk''
ABONE OL

Anadolu Ajansýnýn (AA) Cumhuriyet'in 100. yýl dönümü dolayýsýyla hazýrladýðý "Türk Sanayisinin 100 yýlý" temalý dosya haberin birinci bölümünde, ÝSO Yönetim Kurulu Baþkaný Bahçývan'ýn deðerlendirmelerinin yaný sýra geleceðe dair beklentilerine yer verildi.

Bahçývan, Osmanlý dönemindeki katma deðerden uzak sanayi bir kenara býrakýldýðýnda sanayileþmenin ilk adýmlarýnýn zorluk ve yokluklarla kurulan Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk yýllarýnda görüldüðünü söyledi.

Sýfýrdan kurulan bir cumhuriyetin ilk yýllarýnda sermaye, teknoloji ve yaþanan savaþlar nedeniyle insan eksiðinin bulunduðunu dile getiren Bahçývan, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Sanayinin gerçek anlamýnda filizlenmesi Cumhuriyetin ilk yýllarýnda kurumsal bir boyut oluþmasý ve arkasýndan da 1930'lu yýllarda devlet eliyle yapýlan birtakým yatýrýmlarla olmuþtur. O da bazý temel alanlarda. Arkasýndan Ýkinci Dünya Savaþý yaþanmýþ ancak 1950'li yýllardan itibaren özel sektörün de konuya dahil olmasýyla kamu ve özel sektör yatýrýmlarýyla bir sanayi hamlesi giriþimini görebiliyoruz. Özellikle Ýstanbul aðýrlýklý bir sanayi var Cumhuriyetin ilk yýllarýndan 1960'a kadar. Ýstanbul'un belirli bir birikimi oluþmasýyla sanayinin Anadolu'ya yayýldýðýný görüyoruz. Farklý illerde yaygýnlaþan sanayi ile Anadolu'nun da bir sanayi toplumu olduðunu yýllar için de izliyoruz."

"BÜTÜN ZORLUKLARA RAÐMEN SÜREKLÝ YENÝ YATIRIMLARLA GELECEÐÝ PLANLAYAN BÝR SANAYÝ RUHU VAR"

Erdal Bahçývan, gelinen noktada Türk sanayisinin ülkenin toplam gayri safi milli hasýlasýndan yüzde 20-25 aralýðýnda pay aldýðýný belirterek, "Bu tabii ki yeterli deðil ancak yokluklar içinde baþlayýp ihracatý 250 milyar dolara yaklaþmýþ, tüm sektörlerde dünyada artýk rekabet edebilecek bir boyuta gelmiþ, gerek beyaz yaka gerek mavi yaka noktasýnda çalýþabilecek ve tecrübe kazanmýþ bir iþ gücü bulunan, yabancý ortaklýklar ve yabancý sermayeli yatýrýmlara sahip, birçok üründe ithalata gerek býrakmayacak ölçüde bu iþi eline alabilmiþ olan farklý sektörlerdeki güçlü firmalarýn yer aldýðý, bütün zorluða ve kýsýtlý koþullara raðmen üretim ve yatýrým aþkýný kaybetmemiþ, sürekli yeni yatýrýmlarla da geleceði planlayan bir sanayi ruhu var Türkiye'de. Bunlarla insan iftihar ediyor." ifadelerini kullandý.

Bahçývan, ulaþýlan bu noktaya raðmen "Neden daha iyisini yapamadýk. Bundan daha iyisi olamaz mýydý?" sorusunu da gündemlerinden çýkarmamalarý gerektiðini belirterek, "Yapýlanlarýn hepsi gurur verici ancak geleceði ararken de dün hangi noktalarýn bizi arzu ettiðimiz boyuta getirmediðini ve bundan sonra neleri yaparak Türkiye'nin yeni yüzyýlýnda daha iyi noktalara geleceðimizi stratejik olarak ele almamýz lazým." diye konuþtu.

"BUGÜN GELDÝÐÝMÝZ NOKTAYI SON DERECE DEÐERLÝ VE GURUR VERÝCÝ BULUYORUM"

ÝSO Baþkaný Bahçývan, bugün gelinen noktayý son derece deðerli ve gurur verici bulduðunu kaydederek, "Ancak ümit ediyorum ki 100 yýl sonra konuþtuðu zaman bu koltuklarda oturanlar, bizden çok daha fazla dünyada söz sahibi olmuþ, o günün gerçekleri noktasýnda gücünü daha perçinlemiþ bir Türkiye sanayisini konuþabilecekler." dedi.

Geçmiþ 100 yýlda Türk sanayisinin en kritik aþamalarýna deðinen Bahçývan, her 10 yýlýnda kendisine göre bir hikayesinin bulunduðunu, 1930'lu yýllarda devlet eliyle sanayi kalkýnmasý yaþandýðýný, 1940'larda Ýkinci Dünya Savaþý nedeniyle tüm dünya gibi Türkiye'nin de durduðunu, 1950'lerde çok partili hayata geçilmesiyle özel sektörün sanayide yer almaya baþladýðýný, 1960'larda demokrasiye ara verildiðini ancak sanayinin baþta otomotiv olmak üzere yön deðiþtirmeye ve farklý kollarda geliþmeye baþladýðýný anlattý.

Bahçývan, 1970'lerde Anadolu'nun yavaþ yavaþ harekete geçmeye baþladýðýný belirterek, 1980'lerde merhum Cumhurbaþkaný Turgut Özal ile birlikte ithal ikamesi döneminin kapatýlýp sanayicinin rekabeti öðrendiðini ve bu yýllarýn özellikle vizyon geliþtirme noktasýnda kayýtlara geçtiðini, Türkiye'nin rotasýnýn deðiþtiðini, 1990'larda bu durumun kýsmen devam ettiðini ancak ikinci yarýsýnda ekonomik sýkýntýlar ve istikrarsýzlýklar nedeniyle önemli bir fýrsatýn kaçýrýldýðýný söyledi.

"SANAYÝCÝNÝN GEÇMÝÞTE DE BUGÜN DE EN BÜYÜK SIKINTISI FÝNANSMAN OLMUÞTUR"

Erdal Bahçývan, sanayide 2000'li yýllarla birlikte ekonomik noktadaki birçok problemli dönemin arkasýndan finansal istikrarýn yaþandýðýný belirterek, þu ifadeleri kullandý:

"Bununla beraber 20-30 milyar dolar ihracattan 250 milyar dolar ihracata gittiðimiz, birçok sektörde hem yatýrýmlarýn hem de üretimin kendini gösterdiði istikrarlý bir büyüme dönemi. Bu 2015-2016'ya kadar gidiyor. Son yýllarda da tekrar bazý geliþmelerden dolayý tekrar patinaj yaptýðýmýz bir dönem. Ancak her 10 yýlýn bir hikayesi var. Ýnþallah 2020 ve sonrasýný da sanayinin gerçek anlamda gelecek ufuklarýnýn oluþacaðý ki artýk onlarýn konuþulduðu ve çok daha fazla yer bulduðu dönemdeyiz. Yüksek teknoloji, dijitalleþme, sürdürülebilirlik ve Türk sanayisinin daha katma deðerden ve yüksek teknolojiden pay alarak kendisini gelecek rekabete hazýrlandýðý bir döneme yolculuk yapýyoruz."

Bahçývan, geçmiþ 100 yýlda Türk sanayicisinin en çok zorlandýðý konuya iþaret ederek, "Finansman tabii Türk sanayicisinin yurt dýþýndaki rakipleri ile en önemli fýrsat eþitsizliði yaratan konu baþlýðý. Özellikle sanayinin ihtiyacý olan kaliteli ve uzun vadeli finansman kaynaklarýný ne yazýk ki geçmiþ yýllara, yakýn tarihe veya bugüne baktýðýmýzda çok rahat kendi dünyanýn farklý coðrafyalarýndaki eþ deðer sanayiciler kadar rahat bulamayan bir yapýda Türk sanayicisi. Bunun da rekabetteki eksikliðini ve ihracat pazarlarýna çýktýðýmýzda üzerimizde yarattýðý sýkýntýyý fazlasýyla hissediyoruz. '(Zorlandýðýmýz) Konular arasýnda hangisi ilk sýrada' derseniz buna cevap olarak finansman derim." ifadelerini kullandý.

"TÜRKÝYE'NÝN HEMEN HEMEN TÜMÜNE YAYILMIÞ BÝR SANAYÝ GÜCÜMÜZ VAR"

ÝSO Baþkaný Bahçývan, Türk sanayisinin geldiði noktaya deðinerek, "Halihazýrda ihracatýn yüzde 92-93'ünü sanayi sektörü yapýyor, toplam çalýþan nüfusun yüzde 25-30'u sanayide olduðunu varsayýyoruz ki bunun kayýt dýþý kýsmý da var. Türkiye'nin hemen hemen tümüne yayýlmýþ bir sanayi gücümüz var. Artýk her ilimizde organize sanayi bölgesi var hatta ilçelerimize kadar inmiþ durumda. Sanayimizin üretim yapmadýðý sektör yok denecek kadar derin. Savunma sanayi bunun en çarpýcý örneklerinden." diye konuþtu.

Türkiye'nin sanayide artýk birçok alanda kendisini kanýtladýðýný dile getiren Bahçývan, bunlardan bazýlarýnýn tekstil, hazýr giyim, otomotiv, elektronik ve beyaz eþya, demir-çelik, makine, kimya olduðunu söyledi.

Bahçývan, birçok sektörde kendisini ispatlamýþ, dünya çapýnda rekabet koþullarýna uyum saðlayan ve baþarýsýný kanýtlayan sektörlerin bulunduðunu vurguladý.

ÝSO BAÞKANI BAHÇIVAN'DAN SANAYÝCÝLERE YENÝ YÜZYIL ÝÇÝN ÖNERÝLER

Erdal Bahçývan, Türk sanayisinin ikinci 100 yýlýna iliþkin beklentilerine deðinerek, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Dünya deðiþiyor. Bu deðiþimi çok iyi okumak, bu deðiþimde baþ aktör ve bu deðiþimi yönlendirenlerin içerisinde olmak lazým. Aksi takdirde baþkalarýnýn aktör olduðu bir senaryoda siz ikincil pozisyonda kalýrsýnýz ve ileriki yýllarda katma deðer farklýlýklarý artar. Onun için Türkiye'nin yeni yüzyýldaki sanayileþme noktasýnda bilgiye ve teknolojiye baðlý konularý ve onunla birlikte yürüyecek insan kaynaðýný eðitim planýný çok iyi götürmesi gerekiyor. Artýk emekten ve emeðin gücünden deðer oluþturan bir üretim toplumu olarak rekabet etme ve yer bulabilme þansýnýz yok.

Artýk bilgiden ve bilgi geliþiminden pay alarak ve onu ürüne, katma deðere dönüþtürerek yeni hikaye yazmanýz gerekiyor. Teknolojik ve bilgi noktasýndaki geliþmeleri çok doðru takip ederek, o konuda yetiþtirdiðiniz insanlarýn eðitim altyapýsýný çok doðru tayin ederek süreci yürütmemiz gerekiyor. Özellikle AR-GE çalýþmalarýnýn tüm firmalarýmýzda mümkün olduðunca güçlü yer almasý, üniversitelerimiz ile iþ birliðinin artýrýlmasý gerekiyor. Üniversitelerin de reel sektörün bu yolculuðuna nasýl katký saðlayacaklarýna dair bir vizyona dönüþmeleri gerekiyor. Bunu sanayicinin tek baþýna yapmasý mümkün deðil. Bu bir kültür. Bu noktada son yýllarda devletimizin de verdiði teþviklerin ve itici gücün bu yöne doðru olduðunu memnuniyetle söylüyoruz."

Bahçývan, dijitalleþme ve sürdürülebilirliði bir arada götürmeleri halinde güçlü bir fýrsat yakalayabileceklerini kaydederek, bu konuda ÝSO olarak geleceði bunun üzerine kurabilmek için görevlerini yerine getirmeye çalýþtýklarýný söyledi.

Hýzlý bir deðiþimin içinde olduklarýný, bu deðiþimi çok iyi takip etmeleri gerektiðini dile getiren Bahçývan, yeni yatýrým yaparken ve insan kaynaðý hazýrlarken gelecek stratejilerinin çok iyi oluþturulmasý gerektiðini bildirdi.

Bahçývan, geleceðe hazýrlanýrken iyi planlama ve stratejik aklýn önemine deðinerek, kararlarýn iyi bir ekip çalýþmasýyla alýnmasý gerektiðini vurguladý.

Orta Vadeli Program'da (OVP) bugüne kadar görülmemiþ boyutta sanayi adýna stratejik bir harita çýkarýldýðýný dile getiren Bahçývan, deðiþimci bir bakýþ açýsýnýn oluþtuðunu anlattý.

Tüm toplantýlarýnda sanayide alýnmasý gereken konularý gündem getirdiklerini kaydeden Bahçývan, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý'nýn son yýllarda bu alanda çok deðerli adýmlar attýðýný vurguladý.

"SÜRDÜRÜLEBÝLÝR VE KATMA DEÐERLÝ ÜRETÝMÝ BAÞARACAÐIZ"

ÝSO Baþkaný Bahçývan, Türk sanayisinin dijitalleþme, sürdürülebilirlik ve yüksek katma deðerli üretimi baþarýp baþaramayacaðýna iliþkin, "Bu konuda benim hiç þüphem yok. Baþka da yolumuz yok. Bu konudaki iradeyi ve niyeti görmenin hazzýný yaþýyorum. Kolay olacak mý? Hiçbir þey hayatta kolay deðil. Ancak o konudaki aklýn giderek ciddi anlamda oluþtuðunu görüyorum. Bu konuda ümitsiz deðilim." diye konuþtu.

Türk sanayisini 100 yýl sonra nerede görmeyi arzu ettiðine iliþkin Bahçývan, "Dünya ihracatýnda bugünkünden çok daha fazla katma deðerli ürünlerle pay alan, birçok konuda artýk yabancý lisansý veya patenti deðil, kendi oluþturduðu fikir gücüyle bunun önderliðini yapan, dünyaya kendi markalarýyla teknoloji satmayý baþarabilen, sadece Türkiye'de deðil, yurt dýþýnda yatýrýmlarýný yapan, baþka ülkelerde birikmiþ gücünü yatýrýmcý olarak kullanabilen, dünyaya sadece mal satarak deðil yatýrým yaparak da hakim olan, çok daha kaliteli üniversitelerimiz ve eðitim kuruluþlarýyla donatýlmýþ ve yetiþtirilmiþ insan gücü olan, gayri safi milli hasýla içinden daha fazla pay alan bir sanayi toplumu görmek." açýklamalarýnda bulundu.

Bahçývan, ÝSO'nun sanayide Türkiye'nin en deðerli markalarý arasýnda yer aldýðýný belirterek, yeni 100 yýlýn deðiþiminde de ÝSO'nun birikimiyle, tecrübesiyle, vizyonuyla ve çizdiði yol haritasýyla görevini fazlasýyla yapmaya devam edeceðini sözlerine ekledi.