Türkiye'den Bulgaristan'ý ekarte edecek alternatif güzergah!
ABONE OL

Türk týr sürücülerinin AB ülkelerinden vize almakta karþýlaþtýðý sorunlar, Türkiye'nin ihracatýnýn artmasý sonucu Bulgaristan'ýn yoðunluða cevap verememesi nedeniyle Avrupa'ya açýlan sýnýr kapýsýnda yaþanan yoðunluk ve ürünlerin Avrupa'daki alýcýlarýna teslimatýnda yaþanan gecikmeler gibi nedenlerle ihracatçýlar deniz yolu baðlantýlý taþýmalara daha fazla ilgi göstermeye baþladý.

Ro-Ro þirketlerinin de artan talep doðrultusunda yeni hatlar için harekete geçmesiyle Türkiye-Karasu ile Romanya-Köstence arasýnda 3 Temmuz'dan itibaren baþlatýlacak Ro-Ro seferleri, vize sorunu bulunmayan Türk týr sürücülerinin Avrupa'ya daha hýzlý þekilde gidip gelmesine yardýmcý olacak.

Açýlan yeni hattýn Kapýkule ve Hamzabeyli'de son dönemde yaþanan uzun týr kuyruklarýnýn azalmasý için de alternatif oluþturmasý bekleniyor.

- "AVRUPA'YA DÝREKT GEÇÝÞ SAÐLIYOR"

Karasu Liman Ýþletme Müdürü Gökçen Erdem, AA muhabirine, Karasu Limaný'nýn 2011 yýlýnda yap iþlet devret projesi olarak ihale edildiðini, 2015'te inþaatýna baþlandýðýný ve 2017 ocak ayýnda da ilk gemi yanaþarak limanýn iþletmeye geçtiðini söyledi.

Limanýn yaklaþýk 250 bin metrekare alana sahip olduðunu belirten Erdem, "Genel kargo yükleme olarak baktýðýmýzda dünyanýn her ülkesine buradan yük gelip gidebiliyor ama Karadeniz ülkelerinde yapýlan ticarette daha fazla yoðunluðumuz var. Burada da ilk sýrayý tabii Rusya alýyor." dedi.

Erdem, Rusya'ya haftada dört Ro-Ro seferinin yapýldýðýný, Karasu Limaný ve iþ ortaklarýyla 1,5 yýldýr verdikleri uðraþ sonucu Karasu ve Köstence limanlarý arasýnda seferlerin baþlatýlmasýna yönelik çalýþmalarýn sonuna geldiklerini ifade ederek, 3 Temmuz itibarýyla seferlere baþlama kararý aldýklarýný anlattý.

Açýlan bu yeni hattýn, Türkiye'den Avrupa'ya ticarette alternatif güzergah olmasý dolayýsýyla çok büyük önem taþýdýðýný vurgulayan Erdem, þöyle devam etti:

"Yeni hat, Avrupa'ya sýnýr kapýlarýmýzdaki beklemeleri ekarte ediyor, Karasu'dan Romanya'ya oradan Avrupa'ya direkt geçiþ saðlýyor ve Bulgaristan geçiþlerini de ekarte ediyor. Bu Ro-Ro seferlerini, Karasu ile Köstence arasýndaki 12 saatlik çok kýsa zamanda araçlarýn karþýya gidebilmesi, kara yoluna nazaran yaklaþýk 550 kilometrelik daha kýsa mesafe avantajý saðlamasý, böylece araçlarýn bakým ve yakýt maliyetlerini aþaðý çekmesi, yine buna baðlý karbon salýnýmýný düþürecek olmasý sebebiyle çok önemli bir hat olarak görüyoruz. 3 Temmuz'da bir gemiyle seferlere baþlýyoruz. Ýlk etapta haftada 4 sefer planlamamýzý yaptýk. Devam eden süreçte 2024'ün son çeyreðinde ikinci gemimizle haftada 7 sefere çýkmayý planlamaktayýz."

- SADECE TÝCARÝ DEÐÝL YOLCULU ARAÇLARA DA HÝZMET VERECEK

Ýlk etapta bu hatta yýllýk 65 bin, devam eden yýllarda 100 bin ve daha üstü araç sayýsýna ulaþmayý öngördüklerini aktaran Erdem, "Bu hatta çalýþacak gemilerimizin Ro-Pax tarzý olmasýndan dolayý sadece ticari araçlara deðil, yolcu ve yolculu araçlara da hizmet verecek olmasý, Avrupa'dan yurdumuza gelen vatandaþlarýmýzýn kullanabileceði alternatif güzergah oluþturacak. Yeni lojistik güzergahý olmasý bakýmýndan hem þehrimize hem ülkemize hayýrlý olmasýný diliyoruz." diye konuþtu.

Erdem, Ro-Ro seferlerinin þu anda sadece Rusya'ya yapýldýðýný, Ukrayna'daki limanlar savaþ sebebiyle kapalý olduðu için buraya sefer düzenlenemediðini anýmsattý.

- KAPIKULE'DEKÝ 100 SAATLÝK BEKLEME SÜRESÝ 12 SAATE DÜÞECEK

InterEast Logistics Türkiye Ülke Müdürü Murat Kaya da firmalar olarak, þoförlerin vize gecikmelerinden dolayý ihracatta büyük sýkýntýlar yaþadýklarýný dile getirdi.

Yerli lojistik firmalarýn araçlarýna þoför bulmakta sýkýntý yaþadýklarýný anlatan Kaya, "Kapýlarda yýðýlmalar olabiliyor, 3-4 günü, bir aracýn çýkýþý 100 saati bulabiliyor. Bu da bizleri alternatif yollar aramaya sevk ediyor." diye konuþtu.

Kaya, Romanya Ro-Ro hattýnýn ülkeye birçok artýlar saðlayacaðýna iþaret ederek, örnek olarak Kuzey Avrupa ve Doðu Avrupa hatlarýnýn teslimatlarýnýn daha hýzlý gerçekleþeceðini kaydetti.

Global firma olarak Romanya'da merkezi ofis ve altyapýlarýnýn bulunduðunu aktaran Kaya, þöyle konuþtu:

"Buradan çýkýþ yapacak gemilerin varýþý 12 saat sürüyor, yolumuza Romanya'dan devam ediyoruz. Kapýkule'de ortalama 100 saatlik bekleme süremiz Ro-Ro hattýyla 12 saate düþmüþ olacak. Bu hem ihracatçýlar için maliyet açýsýndan tasarruf hem de erken teslimat saðlýyor. Ayrýca çevre politikasýna baktýðýmýz zaman emisyon avantajlarý saðlýyor. Burada sadece 500 kilometre kara yolu yaptýðýmýz için çevre bakýmýndan çok büyük avantaj saðlýyor. Bu da ürünlerini daha uygun maliyetlerle verdiði için ihracatçýmýza büyük artýlar saðlamaktadýr."

  • Karasu Limaný
  • Romanya
  • Ro-Ro seferleri
  • sýnýr kapýsý