Müstakil Sanayici ve Ýþadamlarý Derneði (MÜSÝAD) Genel Baþkaný Mahmut Asmalý, Türkiye'nin savunma sanayisi baþta olmak üzere dünyayý þekillendiren en büyük üretim merkezlerinden biri olduðunu belirterek, "Türkiye, otomotiv ve yan sanayinin yaný sýra makine, beyaz eþya, çeþitli tekstil ve gýda üretiminde de üretim merkezi konumundadýr." dedi.
Anadolu Ajansýnýn (AA) Cumhuriyet'in 100. yýl dönümü dolayýsýyla hazýrladýðý "Türk Sanayisinin 100 Yýlý" temalý dosya haberin ikinci bölümünde, MÜSÝAD Genel Baþkaný Asmalý'nýn deðerlendirmelerinin yaný sýra geleceðe dair beklentilerine yer verildi.
Asmalý, Türkiye'nin Kovid-19 salgýnýnda özellikle güçlü sanayisi, nitelikli insan gücü, esnek üretim kapasitesi, stratejik konumuyla dünya küresel ekonomisinden pozitif ayrýþtýðýný dile getirdi.
Türkiye'nin özellikle son 20 yýlda sanayi politikalarýna verdiði öneme iþaret eden Asmalý, þunlarý aktardý:
"Türkiye'nin 2002 yýlýnda sanayinin gayrisafi yurt içi hasýladaki payý yüzde 16,9'lardayken, 2022'de bu oran 22,1'e çýkmýþtýr. Türkiye geçmiþ yýllarýn aksine özellikle son 10 yýlda güçlü sanayi politikasýyla büyük bir büyüme ivmesi yakalýyor.
Bu bakýmdan ülkemizin geleceði adýna bu sevindiricidir. Çünkü imalat sanayisini, kapasitesini artýrdýðýnýz oranda hem iþsizliði aþaðýya çekiyorsunuz hem de dünyada rekabet gücünüz büyük bir þekilde ön plana çýkýyor."
Asmalý, Türkiye'nin topyekun bir büyüme potansiyeli olduðunu ifade ederek, ülkenin sanayisi geliþirken birçok alanda da çok büyük geliþmeler yaþandýðýna dikkati çekti.
Enerji altyapýsýnýn geliþtiðine, yenilenebilir enerji alanýnda da çok ciddi bir potansiyel ve ivme kaydedildiðine iþaret eden Asmalý, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Ürettiðinizi satmak için sonuçta yollara, limanlara, havalimanlarýna, deniz limanlarýna ihtiyacýnýz var. Türkiye bu alanda da çok büyük ivmeler kazanmýþtýr. Ülkemiz özellikle savunma sanayinde çok büyük bir üretim merkezi olmuþtur. Artýk dünyayý þekillendiren en büyük üretim merkezlerinden biri olmuþtur.
Türkiye otomotiv ve yan sanayisi baþta olmak üzere makine, beyaz eþya üretiminde çeþitli tekstil ve gýda üretiminde çok önemli bir üretim merkezi olmuþtur. Bütün bunlarý topyekun düþündüðümüz zaman Türkiye'nin son 20 yýlda yaptýðý bu büyük sýçrama büyük bir baþarýdýr."
Türkiye'nin 2023'e girerken büyük bir deprem felaketiyle de sarsýldýðýný, "asrýn felaketi" olarak tanýmlanan deprem sonucunda çok büyük imar faaliyetlerine girdiðini hatýrlatan Asmalý, ülkenin saðlam ekonomik, sanayi altyapýsý, üretim gücü ile bu büyük afetin de üstesinden gelebilecek potansiyel ürettiðini kaydetti.
Mahmut Asmalý, Türkiye'nin 2022 sonunda 254,2 milyar dolarlýk büyük bir ihracata imza attýðýný belirterek, þöyle devam etti:
"2023 yýlýnda bu ihracatýmýzý çok daha geliþtirecek potansiyele ve hedefe kilitlenmiþken malum hepimizi etkileyen 6 Þubat depremi ile sarsýlmýþtýk. Esasen bu depremin ekonomiye olan etkisini hepimiz biliyoruz.
Türkiye'de yüzde 4 gibi deprem bölgesine yapýlan yatýrýmlardan dolayý böyle bir açýk oluþacaðýný tahmin ediyoruz. Ama Türkiye bu güçlü ekonomik potansiyeliyle beraber bütün deprem bölgesindeki yaralarý saracak güç ve kabiliyettedir. Bu her ülkenin tek baþýna atlatacaðý bir husus deðildir."
Asmalý, Türkiye'de sanayi alanýnda yapýlan yatýrýmlar ile birlikte ticaret hayatýný kolaylaþtýran da birçok yeniliklere imza atýldýðýný, Türkiye'de ticaret yapmanýn hýzýnýn çok arttýðýný ifade etti.
E ticaret, e-devlet iþlemleri gibi Türkiye'nin dijitalleþme yönünde de çok büyük çabalarýn içine girdiðini vurgulayan Asmalý, þunlarý kaydetti:
"Tüm bu geliþmeler Türkiye'nin 2002'de dünya ticaretinden aldýðý pay çok az iken 2022'de dünya ticaretinden Türkiye'nin aldýðý pay yüzde 1,02 oranlarýna çýkmýþtýr. Türkiye OVP ile gündeme gelen yapýsal reformlarý da tamamlanmasýyla birlikte OECD ve Dünya Bankasý raporlarýnda da var, 2050'de dünyanýn en büyük 10 ekonomisi arasýna girecektir. Türkiye'nin bu potansiyeli ve kapasitesi vardýr.
Esnek üretim kapasitesiyle yetiþmiþ insan gücüyle üretimdeki çeþitliliðiyle lojistik avantajlarýyla ki birçok geliþmiþ ülkeye 3-4 saat mesafedeyiz, limanlarýyla demir yollarýyla kara yollarýyla Türkiye çok büyük bir potansiyele sahiptir. OVP'nin eki olan 7 ana baþlýkta sýralanan yapýsal reformlar var. Bunun içinde eðitim, yargý, mali disiplin, afetlere hazýrlýk durumumuz, istihdam, kamu maliyesi, kamu disiplini var. Dolayýsýyla birçok baþlýklarda reformlar hazýrlanýyor."
Asmalý, 5 yýllýk 12. Kalkýnma Planý ile Türkiye'nin, gelecekte çok daha rekabetçi, hem kamu kaynaklarýný hem özel sektörün kapasitelerini çok daha verimli kullanan bir anlayýþla "Türkiye Yüzyýlý"nda dünyada sözü geçen, itibar edilen, sanayisiyle siyasetiyle çok büyük bir ülke olacaðýna inandýklarýný kaydetti.