Pasifik Euresia Demiryolu Ýþletmeciliði Ýstanbul-Budapeþte Ýlk Yük Treni'nin uðurlanmasý dolayýsýyla tören düzenlendi.
Türkiye'nin ilk özel uluslararasý yük treni Halkalý Ýstasyonu'ndan Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu'nun katýlýmýyla Avrupa'ya uðurlandý.
TCDD Genel Müdürü Kurt, törende, demir yollarýnda saðlanan ilerlemelerden bahsederek, ray baðlantý elemanýný bile yurt dýþýndan ithal eden Türkiye'nin artýk kendi vagonunu, lokomotifini, tekerini ve rayýný üretir hale geldiðini söyledi.
Türkiye'nin artýk Orta Koridor ve Kalkýnma Yolu Projesi gibi uluslararasý koridorlarla anýlmaya baþlandýðýný dile getiren Kurt, Türk demir yollarýnýn artýk hem devletin hem de özel sektörün bulunduðu rekabetçi bir ortama kavuþtuðunu anlattý.
Kurt, "Artýk Türkiye'den Avrupa'ya, Ýstanbul'dan Budapeþte'ye, Viyana'ya ve Avrupa'nýn baþkentlerine Türk özel sektörü kendi imkanlarýyla Türk ihracatçýsýnýn yükünü çekmeye baþladý." diye konuþtu.
Demir yollarýnda saðlanan ilerlemelerden bahseden Kurt, sözlerini þöyle devam etti:
"Devlet iþletmeciliðinin yaný sýra özel sektörün de dahil olmasýyla Türk demir yollarýnda rekabet oluþtu. 2017'de bir tane operatörle baþlamýþtýk, akabinde ikinci operatörle iþletmeciliðe baþladýk. Bugün görüyoruz ki artýk üçüncü operatörle Türk demir yollarýnda devletin kabiliyetlerinin yaný sýra özel sektörümüzün kabiliyetlerini de bu önemli sisteme enjekte etmiþ durumdayýz. Özel sektörümüzün Türk demir yollarýnýn içerisindeki payý yüzde 17 civarýnda. Yeni iþletmecilerle birlikte Türk demir yollarýnda özel sektör kabiliyetlerini yüzde 20'lerin üzerine çýkaracaðýz."
- ORTA ASYA'DAN VE ÇÝN'DEN TÜRKÝYE VE AVRUPA'YA KESÝNTÝSÝZ YÜK TAÞIMACILIÐI
Pasifik Eurasia Yönetim Kurulu Baþkaný Fatih Nusret Dur ise Pasifik Eurasia olarak 2019 yýlýnda baþladýklarý lojistik sektöründeki yolculuðunda pek çok ilklere imza attýklarýný belirterek, bu ilklere iliþkin örnekler paylaþtý.
Orta Asya'dan ve Çin'den Türkiye ve devamýnda Avrupa'ya veya tersi yönde kesintisiz taþýma yapýlabilmesi için pek çok yatýrýma imza attýklarýný anlatan Dur, bu konudaki iþ birliklerinden bahsetti.
Dur, "Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattý üzerindeki çalýþmalar sayesinde Kazakistan, Özbekistan, Kýrgýzistan, Türkmenistan, Tacikistan, Azerbaycan ve diðer Asya ülkelerinden Türkiye'ye ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya demir yolu ile taþýnacak yüklerin kapasitesini artýrdýk. Avrupa'da Almanya, Macaristan, Slovakya gibi ülkelerde büyük iþ birliði anlaþmalarý imzaladýk. Kapýdan kapýya teslim modeliyle Avrupa'da bütünleþik lojistik çözümler üreten bir þirket alt yapýsý oluþturduk." diye konuþtu.
- ÜLKEMÝZ DEMÝR YOLUNUN GELÝÞÝMÝ AÇISINDAN BÝR DÖNÜM NOKTASI OLACAK"
Nusret Dur, Türkiye'nin coðrafi konumunun sunduðu avantajlara iþaret ederek, demir yolu yatýrýmlarýnýn hýzla devam etmesi ve gelecek dönemde demir yolu taþýmacýlýðýnýn ulusal yük taþýmacýlýðýndaki payýnýn artýrýlmasýnýn hedeflendiðini söyledi.
Bu strateji ve yaklaþýmýn kendilerinin yaptýðý yatýrýmlarýn doðruluðunu ve önemini ortaya koyduðunu dile getiren Dur, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Bugün Pasifik Eurasia'nýn yüzde 100 hissesine sahip olduðu ve Temmuz 2023'te kurulan Pasifik Eurasia Demiryolu Tren Ýþletmeciliði olarak Türkiye'nin üçüncü özel sektör demir yolu tren iþletmecisi (DTÝ) olmanýn ve bunun yanýnda uluslararasý demir yolu taþýmacýlýðý alanýndaki ilk DTÝ olmanýn haklý gururunu yaþýyoruz. Uluslararasý taþýmacýlýk alanýnda hizmet etmek amacýyla kurduðumuz bu þirketle ülkemizde demir yolu taþýmacýlýðýnýn geliþimine katký saðlamakla kalmayacaðýz ayný zamanda kamunun gücüyle özel sektör dinamizminin yaratacaðý sinerjinin hem Avrupa hem de Orta Koridor'daki tüm paydaþlarýmýz ve sektöre olumlu yansýyacaðýna inanýyoruz. Bugün sizlerin katýlýmlarýyla gerçekleþen bu deðerli baþlangýç, ülkemiz demir yolunun geliþimi açýsýndan bir dönüm noktasý olacaktýr. Halkalý'da baþlattýðýmýz bu seferler de Türkiye'nin lojistik anlamda merkez ülke olma hedefini destekleyecek önemli bir adýmdýr."
- ÝLK TRENDE 1250 TON YÜK BULUNUYOR
Dur, Türkiye'den Budapeþte'ye doðru yola çýkaracaklarý ilk uluslararasý yük treninin 19 vagon, 1250 ton ve 550 metre uzunluðunda olduðunu belirterek, þu bilgileri verdi:
"Trende 16 dorse, 10 swapbody, 12 tank konteyner mevcut olup 38 týra eþ deðer bir ihracat yükü taþýmasýdýr. Böylece Halkalý-Avrupa hattýnda baþlayacak olan tren seferlerimiz, Türkiye'nin lojistik anlamda bir köprü vazifesi görmesine büyük katký saðlayacak ve iþ hacmimizi önemli ölçüde artýracaktýr. Hedefimiz kýsa vadede Avrupa hattýnda taþýmacýlýk kapasitemizi yüzde 50 artýrarak þu an haftalýk 10 olan tren sayýmýzý 15'e çýkarmaktýr."
Konuþmalarýn ardýndan Bakan Uraloðlu, hareket memuru þapkasý takarak hareket diskini kaldýrdý ve Türkiye'nin ilk özel uluslararasý yük treninin hareket emrini verdi.
- "TÜRKÝYE BÝR LOJÝSTÝK ÜS OLACAKTIR"
Pasifik Eurasia Yönetim Kurulu Baþkaný Dur, törenin ardýndan AA muhabirine yaptýðý açýklamada, Türkiye'nin coðrafi konumu itibarýyla ticaret yollarýnýn kesiþim noktasýnda yer aldýðýný belirterek, þunlarý söyledi:
"Bugün özellikle Çin ile Avrupa arasýnda çok yoðun bir ticaret ve lojistik akýþý var. Bu akýþ bir kaç farklý yoldan yapýlabiliyor. Bunlardan bir tanesi, Kuzey Hattý dediðimiz Rusya-Ukrayna üzerinden Avrupa'ya giriþ hattý ama yaþanan savaþ nedeniyle önümüzdeki dönemde aksaklýklarýn ortaya çýkmasý muhtemel. Deniz hatlarýyla güneyden akýyor, savaþ nedeniyle orada da sýkýntýlar yaþanabiliyor. Bu noktada Orta Koridor hattýnýn önemi ortaya çýkýyor. Bunun merkezinde de Türkiye var. O coðrafyadan Avrupa'ya ulaþacaksak, Türkiye bir lojistik üs olacaktýr. Biz de þirket olarak yatýrýmlarýmýzý buna göre planlýyoruz."