Uraloðlu, Pasifik Eurasia Demiryolu Ýþletmeciliði Ýstanbul-Budapeþte ilk yük trenini Halkalý Ýstasyonu'ndan uðurlama töreninde yaptýðý konuþmada, demir yollarýnýn serbestleþtirme sürecinin zorlu aþamalardan geçtiðini söyledi.
AK Parti hükümetlerinin iktidara gelmesiyle baþlayan serbestleþme çalýþmalarýndan bahseden Uraloðlu, bu sürecin ardýndan yavaþ yavaþ demir yolu taþýmacýlýðýnda Türkiye'nin ilk özel sektör þirketlerini görmeye baþladýklarýný anlattý.
Uraloðlu, Pasifik Eurasia'nýn Türkiye'nin üçüncü ve ilk uluslararasý yük taþýmacýlýðý yapan demir yolu tren iþletmecisi sertifikasý alarak sektörün geliþimi için önemli bir mihenk taþý olduðunu bildirdi.
Bakan Uraloðlu, "Ýstanbul- Budapeþte parkurunda faaliyet gösterecek ihracat treni Türkiye parkurunda 278 kilometre, Bulgaristan parkurunda 406 kilometre, Romanya parkurunda 634 kilometre, Macaristan parkurunda da 231 kilometre olmak üzere toplam 1549 kilometre yol kat edecek. Bu seyahatini ise 4 günde tamamlayacak." diye konuþtu.
Þirketin taþýyacaðý yüklerden bahseden Uraloðlu, "Bu tren hattýnda faaliyetlerine baþlayan Pasifik Eurasia bundan sonra aylýk 60, yýllýk 600 trenle, 22 bin týra eþdeðer 600 milyon avro deðerinde 750 bin ton ihracat yükü taþýmayý planlýyor." bilgisini verdi.
- "Demir yolu uzunluðumuzu 13 bin 919 kilometreye yükselttik"
Bakan Uraloðlu, AK Parti hükümetleri öncesi neredeyse yarým yüzyýl boyunca unutulan bir demir yolu sektörü olduðunu belirterek, sektörün serbestleþmeye açýlabilmesi için aþýlan hukuki engellerden bahsetti.
Bu noktada Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan liderliðinde demir yollarýný devlet politikasý olarak ele aldýklarýný ve öncelikli sektör olarak belirlediklerini dile getiren Uraloðlu, sözlerini þöyle sürdürdü:
"2003 yýlýnda yaklaþýk 11 bin kilometre olan demir yolu uzunluðumuza 2 bin 250 kilometresi YHT ve hýzlý tren hattý olmak üzere yaklaþýk 3 bin kilometre ekledik. 13 bin 919 kilometreye yükselttik. Asya ile Avrupa kýtalarý arasýnda en kýsa, en güvenli, en ekonomik ve iklimi en elveriþli demir yolu koridoru olarak deðerlendirilen Ýpek Demiryolu projesinin hayata geçmesi de en çok önem verdiðimiz uluslararasý iþlerin baþýnda geliyor. Yüzyýllar önce ipekböceklerinden elde edilen ipek iplikleri, Çin'den Avrupa'ya uzanan Ýpek Yolu'nun en deðerli yüküydü. Þimdi ise bu tarihi yolda ipek yerine konteynerler taþýnýyor. Bu konteynerlerin içinde ise sadece tüketim mallarý deðil, yeni bir dünya düzeninin inþasý için gerekli olan ham maddeler, hatta yeni umutlar bulunuyor."
Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Uraloðlu, 2023 yýlýnda Çin-Avrupa arasýnda gerçekleþtirilen 9 bin 340 tren seferi ve Avrupa-Çin arasýnda yapýlan 8 bin 180 tren seferiyle 1,9 milyon TEU yük taþýndýðýný ve bu sayýnýn her geçen yýl arttýðýný söyledi.
Asya ve Avrupa arasýnda köprü görevi gören Türkiye'nin coðrafi konumunun saðladýðý fýrsatlarýn ekonomik ve ticari avantajlara dönüþebilmesi için demir yollarýnda yeni bir çað baþlattýklarýný vurgulayan Uraloðlu, bu kapsamda hayata geçirdikleri Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattý'nýn demir yolu taþýmacýlýðýna yeni bir yön verdiðini bildirdi.
Uraloðlu, Çin-Türkiye arasýnda yaklaþýk 8 bin 693 kilometrelik mesafe dikkate alýndýðýnda bu hat üzerinden konteynerlerin Çin'den Türkiye'ye 12 günde, Marmaray'ý da kullanarak Çin'den Avrupa'ya ise 18 günde ulaþtýðýný anlattý.
Bakan Uraloðlu, "Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattý kullanýlarak açýlýþýndan bugüne kadar toplam 67 bin 281 TEU ve konvansiyonel taþýmalar da dahil olmak üzere toplam 1 milyon 502 bin tonun üstünde yük taþýnmýþtýr. Bu miktarlarýn önümüzdeki süreçte daha da artacaðýna inanýyoruz." þeklinde konuþtu.
Bakan Uraloðlu, Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattý'nýn Çin-Türkiye ile Çin-Avrupa arasýndaki yük taþýmacýlýðýnda süreleri kýsalttýðýndan bahsederek, þunlarý kaydetti:
"Kalkýnma Yolu Projesi'nin en önemli güzergahlarýndan birisi olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçecek demir yolu projemize uluslararasý kredi kuruluþlarýnýn yoðun ilgilerinin olduðunu görüyoruz. Dünya Bankasýnýn yakýn ilgisi var. 2025 yýlýnýn ilk aylarýnda bu projenin yapým sürecine baþlanmasý hususunda somut adýmlarý sürekli atýyoruz ve inþallah baþlatmýþ olacaðýz. Tüm bu mevcut çalýþmalarýmýz ve hayata geçirmeyi planladýðýmýz projelerimizle demir yolu aðýmýzý 2028'de 17 bin 287 kilometreye, 2053'te ise 28 bin 590 kilometreye çýkarmayý hedefliyoruz."
Uraloðlu, demir yolu yük taþýmacýlýðýnýn payýný yüzde 5'ten yüzde 22'ye çýkarmayý planladýklarýna iþaret ederek, "Demir yollarýyla yýllýk ortalama 32 milyon ton olan yük taþýmacýlýðýný 448 milyon tona yükseltmeyi hedefliyoruz." dedi.
Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Uraloðlu, özel sektör þirketlerinin de artýk demir yolu tren iþletmecisi olarak faaliyet göstermeye baþlamalarýný memnuniyetle karþýladýklarýný belirterek, sözlerini þöyle tamamladý:
"Bakanlýk ve ilgili genel müdürlükler olarak da adil rekabet koþullarý ve saðlýklý iþleyen bir yapýda demir yolu pazarýnýn oluþmasý için çalýþýyoruz. Ancak bu noktada artýk her þeyi devletten beklemeyeceðiz. Bundan sonra demir yollarý sektörünün büyütülmesinde özel demir yolu tren iþletmecileri de sorumluluk alacak. Hep birlikte sektörümüzü daha güçlü bir yapýya kavuþturacaðýz."
Konuþmalarýn ardýndan Bakan Uraloðlu, hareket memuru þapkasý takarak hareket diskini kaldýrdý ve Türkiye'nin ilk özel uluslararasý yük treninin hareket emrini verdi.