Türkiye'nin öncülüðünde imzalar atýldý: Bin yýlýn projesi bölgede dengeleri deðiþtirecek
ABONE OL

Türkiye'nin öncülüðünde Irak, Katar ve BAE arasýnda ilk imzalarýn konduðu tarihi Kalkýnma Yolu Projesi dünya ticaretinde dengeleri deðiþtirecek. Trilyon dolarlýk Körfez sermayesini Avrupa'ya açacak, Uzak Doðu ile ticareti toplamda 20 gün kýsaltacak olan Irak'ýn Fav Limaný'ndan Türkiye'ye oradan Amsterdam ile Londra gibi ticaret merkezlerine uzanacak projenin yatýrým büyüklüðü 16 milyar dolarý buluyor. Ovaköy Sýnýr Kapýsý'ndan Türkiye'ye girecek Kalkýnma Yolu için 615 km demir yolu, 320 km kara yolu yapýlacak. Irak tarafýnda ise bin 200 km demir ve kara yolu inþa edilecek.

KALKINMA YOLU 25 GÜN

Yeni Ýpek Yolu olacak Kalkýnma Yolu'nda süreler kýsalacak. Kalkýnma Yolu Çin'den baþlayarak, Singapur, Sri Lanka, Hindistan, Hint Okyanusu üzerinden Basra Körfezi'ne ulaþacak. Fav Limaný'ndan Irak'a girecek Kalkýnma Yolu Baþkent Baðdat, Musul'dan geçerek Ovaköy'e ulaþacak. Þýrnak, Mardin, Þanlýurfa, Gaziantep'ten geçecek. Ýskenderun ve Mersin Limanýndan Akdeniz'e baðlanacak. Adana, Karaman, Konya, Afyonkarahisar, Eskiþehir, Gebze, Ýstanbul ve Edirne'den geçerek Avrupa'ya açýlacak. Ýstanbul'da 3'ncü köprüye yapýlacak demir yolu ile de projede süreler daha da kýsalacak. Bulgaristan, Sýrbistan, Macaristan, Slovakya, Çekya, Almanya, Belçika'dan geçerek Londra'ya ulaþacak. Bu süre toplam 6 bin 604 mil ve 25 gün sürecek.

GEÇTÝÐÝ YER DEÐÝÞECEK

Yeni Þafak'ýn haberine göre, Kalkýnma Yolu'nun en önemli ayaklarýndan biri olan Irak'ta 2x3 þeritli bin 200 km otoyol yapýlacak. Fav Limaný'ndan baþlayacak otoyol, Necef, Kerbela, baþkent Baðdat, Beyci, Musul üzerinden Ovaköy Sýnýr Kapýsý'na ulaþacak. Yine bin 200 km olacak tren hattýnda Fav Limaný'ndan baþlayýp, Nasiriye, Kadisiye, Hille, baþkent Baðdat, Samarra, Tikrit, Musul, Rabia üzerinden Ovaköy'e ulaþacak.

ÞIRNAK ÝSTANBUL'A OTOBANLA BAÐLANACAK

Türkiye'de ise hali hazýrda bulunan Niðde Otoyolu ve Ankara-Ýstanbul otoyollarýna karayollarý entegresi saðlanacak. Þýrnak Ovaköy üzerinde inþa edilecek 320 km otoyolla Mardin, Þanlýurfa, Gaziantep'e baðlanacak. Otoyoldan Mersin-Adana-Ýskenderun otoyollarýna baðlanarak Mersin ve Ýskenderun limanlarýna da gidilecek. Oradan Niðde, Ankara ve Ýstanbul otoyollarýna baðlanarak Avrupa'ya açýlacak. 615 km'lik yeni yapýlacak demir yolu ile de yeni hatlar açýlacak. Ovaköy'den baþlayacak tren yolu yine Þýrnak, Mardin, Þanlýurfa ve Gaziantep'e baðlanacak. Tren yolu Ýskenderun ve Mersin limanýna baðlanacak. Tren Ýstanbul'a ulaþmak için Adana, Konya, Afyonkarahisar, Eskiþehir, Gebze, Ýstanbul, Edirne üzerinden Avrupa'ya ikinci bir hat olarak Avrupa'ya açýlacak.

ALTERNATÝF ROTALARA GÖRE DAHA KISA

Çin'den baþlayan Güney Koridoru, Singapur, Sri Lanka, Malezya, Hint Okyanusu, Süveyþ Kanalý, Akdeniz Cebelitarýk Boðazý ve Atlas Okyanusu üzerinden Londra'ya uzanýyor. Bu koridorun 11 bin 11 mil uzunluðu 35 gün 7 saat sürüyor. Pekin-Londra-Ümit Burnu Koridoru ise yine Çin'den baþlayýp, Endonezya üzerinden Hint Okyanusu'na açýlýp Ümit Burnu üzerinden Afrika açýklarýndan Atlas Okyanusu üzerinden Londra'ya varýyor. Bu koridorun mil uzunluðu 14 bin 327 olurken toplam süresi ise 45 gün 22 saat.

  • Kalkýnma Yolu Projesi
  • ýrak