Dünyanýn en büyük elektrikli araç üreticisi Çinli BYD firmasý ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý arasýnda, Türkiye'de yatýrýma yönelik anlaþma temmuzda Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'ýn öncülüðünde imzalanmýþtý.
Anlaþma çerçevesinde, BYD'nin Manisa'da yaklaþýk 1 milyar dolarlýk yatýrýmla yýllýk 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve þarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik AR-GE merkezi kurmasý öngörülüyor. 2026 sonunda üretime baþlamasý hedeflenen tesiste, 5 bin kiþiye kadar doðrudan istihdam saðlanmasý planlanýyor.
Ancak geçen günlerde uluslararasý medyada yer alan, Çin yönetiminin elektrikli otomobil üreticilerine "teknolojilerinin yurt içinde kalmasýný saðlama çaðrýsýnda bulunduðu" iddialarý üzerine, bu ülkeden Türkiye'ye yapýlan ve yapýlmasý planlanan yatýrýmlarýn durumu merak konusu oldu.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý yetkililerinin AA muhabirine yaptýðý açýklamaya göre, halihazýrda BYD ve Chery ile Türkiye'de fabrika yatýrýmlarý için yürütülen müzakerelerde herhangi aksaklýk beklenmiyor. Sadece Türkiye'de deðil Avrupa'da da yanký bulan anlaþma çerçevesindeki yatýrým planlarý sorunsuz devam ediyor.
- ÝSTANBUL VE MANÝSA ÝÇÝN ARANAN POZÝSYONLAR
Öte yandan, AA muhabirinin BYD Avrupa'nýn resmi LinkedIn hesabýndan yaptýðý derlemeye göre, Çin menþeli marka, Türkiye'de Ýstanbul ve Manisa için iþ ilanlarýna çýktý.
Markanýn iþ ilanlarýnda, Manisa için "iþe alým uzmaný, ÝK yöneticisi, kýdemli danýþman, iþ saðlýðý ve güvenliði mühendisi ile bordro uzmaný" alanlarýnda pozisyonlarý baþvuruya açtýðý görülüyor.
Markanýn ayrýca Ýstanbul için "yedek parça stok kontrol ve bayi destek uzmaný, mali kontrol ve raporlama uzmaný, satýþ sonrasý deðer zinciri sorumlusu, satýþ muhasebe uzmaný ve kýdemli ÝK uzmaný/ÝK yöneticisi (Çince konuþan)" gibi pozisyonlar için ilan verdiði görülüyor.
- DÝÐER MARKALARDAN DA SOMUT ADIMLAR BEKLENÝYOR
Öte yandan, BYD'nin Türkiye'ye yönelik yaklaþýk 1 milyar dolarlýk yatýrým kararý, Türk otomotiv sanayisi için yeni bir dönemin kapýlarýný aralarken, bunun "kelebek etkisi" yaparak Türkiye'de yatýrým ortamýný daha cazip hale getirmesi ve farklý sektörlerden diðer markalara da referans teþkil etmesi bekleniyor.
Yerli üretimin iç pazardaki payýnýn yükseltilmesi ve korunmasý ile yurt içine yatýrýmlarýn özendirilmesi amacýyla Çin menþeli benzinli ve hibrit binek otomobillere ilave gümrük vergisi uygulanmasý kararý da sonuçlarýný verdi. Kararýn ardýndan, sýklýkla "Türkiye'yi Avrupa'ya açýlan bir kapý" olarak gördüklerini dile getiren Çin markalarý, eylem ve yatýrým planlarýný açýklamaya baþladý.
BYD'nin ardýndan Türkiye'de yatýrýma en yakýn adaylardan biri de Chery markasý olarak öne çýkýyor. Chery'nin Türkiye'de yatýrým konusunda uzun zamandýr çalýþtýðý, titizlikle tüm fizibilite çalýþmalarýný sürdürdüðü ve tüm çerçeveyi masada detaylýca görüþtüðü belirtiliyor.
Chery dýþýnda Skywell ve MG gibi markalarýn da Türkiye'de yatýrým konusunda çalýþmalarýna devam ettiði biliniyor. Bu markalarýn yaný sýra Çin'in en büyük otomobil üreticilerinden DFSK'nin Türkiye operasyonlarý, markanýn Avrupa'ya açýlan kapýsý olarak önemini artýrmayý sürdürüyor.
Ayrýca dünyanýn en büyük lityum pil üreticilerinden Çinli Ganfeng Lithium, Türkiye'de 500 milyon dolarlýk yatýrým yapmak üzere Yiðit Akü ile anlaþma imzalamýþtý.