TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi, Turkcell ana sponsorluðunda, Halkbank, Vakýfbank ve Ziraat Bankasý'nýn co-sponsorluðunda düzenlendi. Zirve, 24 TV ve 24 TV YouTube kanalýnda canlý verildi.
Zirve, Cumhurbaþkanlýðý Yatýrým Ofisi Baþkaný Burak Daðlýoðlu ve Ticaret Bakaný Prof. Dr. Ömer Bolat'ýn teþrifleriyle gerçekleþtirildi. Türkiye'de e-ticaret ile perakende sektörlerinin gelecek planlarý ve trendlerinin kapsamlý bir þekilde ele alýndýðý etkinlikte, kamu, finans ve iþ dünyasýndan üst düzey yöneticiler ve sektörün tüm paydaþlarý bir araya geldi.
ORKA Holding Yönetim Kurulu Baþkaný Süleyman Orakçýoðlu, sözlerine baþlamadan önce TUSAÞ'a yönelik terör saldýrýsýnda hayatýný kaybeden þehitleri rahmetle andý.
Orakçýoðlu, "Ýtalya'da herhangi bir departman stora mal satmak için ya da bir iþ yeri kiralamak için gittiðiniz zaman gerçekten tüm koþullarý yerine getirseniz bile o dönem randevu almak ve ayný zamanda en üst düzey bir yöneticiyle görüþmek mümkün deðildi" dedi.
Orakçýoðlu, sözlerini "Ama bugün biz gururla söylüyorum Ýtalya'nýn göbeðinde Bolonya'da tüm Avrupa'nýn showroomlarýný yani tüm Avrupa'daki müþterilerimize hitap edecek showroom merkezimizi açtýk ve Ýtalyanlar bile gýptayla bakýyor öyle bir yer." þeklinde sürdürdü.
Ýtalya'da çok büyük lojistik merkezi yaptýklarýný belirten Orakçýoðlu, "Neden fabrika kuruyorsunuz? Diye bizlere çok eleþtiriler oldu. Ama onlarýn þu anda bizim için ne kadar deðerli olduðunu çok rahatlýkla gözlemleyebiliyoruz. Ýki tane fabrikamýz var. Ve bugün üçüncüsünü özellikle yapay zekayla kurgulamýþ durumdayýz. Yani biraz daha böyle netleþtirirsem özellikle dünyada hep konuþuyoruz deðiþimi, yenilikleri, müþteriye dokunma þeklinin farklýlaþmasýný ama bugün özel üretimle özellikle ýsmarlama sipariþle yani kiþiye özel üretimle seri üretimi birleþtiren ve ayný zamanda bu algoritmalarla ilgili bunu yazýlýmla destekleyen üretim altyapýsýný da buna göre kurgulayan bir fabrika daha yapýyoruz" dedi.
Turkcell Dijital Kanallar Direktörü Ýlker Güneþ, 2024 yýlýnýn ticaret sektörü için belirsizliklerle dolu bir yýl olduðunu belirtirken, "Hem ekonomik anlamda belirsizliklerle dolu hem teknolojik anlamda müthiþ geliþmelerin olduðu bir yýl. Dolayýsýyla bizim hayatýmýzýn bir parçasý oldu belirsizlik. Aslýnda bütün hem buradaki bütün paydaþlarýmýzýn hem e-ticaret dünyasýnýn hem de perakende dünyasýnýn parçasý oldu ve önümüzdeki dönemde de þirketlerin daha baþarýlý hale gelebilmesi için bu deðiþikliklere, bu belirsizliklere, bu paradigma deðiþimine çok hýzlý ayak uydurmalarý gereken bir dönem" dedi.
Güneþ, "Turkcell birkaç þapkasý olan bir þirket. Bir taraftan bir mobil operatör þapkasý var. Yaklaþýk 46 milyon abonenin bulunduðu. Bir taraftan bir teknoloji þirketi þapkasý var. Özellikle yapay zekaya, veri ve data merkezlerine yatýrým yapan, sürdürülebilirliðe yatýrým yapan, siber güvenliðe yatýrým yapan. Bir taraftan da e-ticaret þapkasý var dijital tarafta. Turkcell Pasage ile birlikte biz bu oyunun içerisine giriyoruz daha çok" ifadelerini kullandý.
LC Waikiki E-Ticaret CEO'su Ömer Barbaros Yiþ, E-Ticaret'in pazar kazanýmý, pazar payý kazanýmý için de çok deðerli bir yer olduðunu belirterek, "Hepimiz telefonlardayýz. %80 vaktimizi neredeyse telefonlarda geçiriyoruz. Ve orada çok ciddi bir müþteri kitlesi var. Ve 2024'te baktýðýmýzda da gerçekten ben bunu çok rakamlarla da görüyorum. Evet, Parakende pazarý daralýyor mu? Daralýyor olabilir. Ama siz dijital dünyada doðru iþleri yaptýðýnýz zaman bu daralan pazarda bile kendi pazar payýnýzýn arttýðýný görebiliyorsunuz" dedi.
Ömer Barbaros Yiþ, "Yani hem müþterileri bu çoklu kanalda maðaza içinde de bir asistan olarak yanýnda tutmalarý, bütün bu ürünleri görmeleri ve sizin yeni müþteriniz olma noktasýnda e-ticaretin önemi çok büyük. Pazar yeri dönüþümünde Burada önemli bir rolü var stratejik olarak. Sadece kendi markamýz deðil, diðer markalara da yer verdiðimiz ve sizin de bahsettiðiniz gibi 300 markaya ulaþan bir yer. Orada da esasýnda þunu amaçlýyoruz. Siz bütün ihtiyaçlarýnýzý moda anlamýnda gidermek istediðinizde bunu almýþken yanýnda buna da ihtiyacýn var. Evet belki Unicef'i de bulamadým ama diðer markalarda bulduðunuz bir ürünü alarak tek noktada rahatlýkla alýþveriþinizi nitelendirebilme imkanýnýz oluyor" ifadelerini kullandý.
PttAVM CEO & ETÝD Baþkaný Hakan Çevikoðlu, E-ticaretin büyümesiyle zorlaþmasý da paralelinde geliyor. Yani daha çok oyuncu geliyor. Biz ilk zamanlarda iþte markalar bile e-ticarete girmekte tereddüt ediyordu. Þimdi her markanýn da kendi e-ticaret sitesi var. Dolayýsýyla bizim PTT AVM tarafýnda da hayatýmýz çok kolay deðil ama Büyüyen pazar ürün çeþitliliði sadece tek kategori 1-2 kategori deðil 14 tane kategoride satýþ yapýlýyor" dedi.
KOTON CEO'su Dr. A. Bülent Sabuncu, "Büyüklük olarak baktýðýnýzda 700 milyon dolara yakýn bir cirosu var ve 70'ten fazla ülkede ürünlerini müþterilerinin beðenilisine sunuyor. Bunun 32 tane ülkede maðazalarýmýz var. E-ticarette ulaþtýðýmýz ülke sayýsý da 57 bugüne itibariyle. Þimdi pandemi dönemi gerçekten bizim için bir dönüþüm dönemi oldu. Öncelikle ben görevi devraldýðýmda, pandemide devraldým ben bu arada görevi. Zor bir süreçti. 506 tane maðazamýz vardý bizim. Mart'ýn baþýnda ve 506 tane maðaza ki Türkiye dahil, yurtdýþý dahil hepsinin birden nakit akýþýnýn kesildiðini, stoklarýnýzýn elinizde kaldýðýný düþünün. Çok zor bir dönemdi. E-ticareti o dönem gerçekten bizim için tabiri caizse bir can simidi oldu" ifadelerini kullandý.
Sabuncu, "Ýþlerin verimliliði ve devamlýlýðý açýsýndan e-ticaret dahil olmak üzere lojistiðimizi dýþardan almýyoruz, kendimiz yapýyoruz" ifadelerini kullandý.