Yol haritasý hazýr: 400 milyar dolar ihracata böyle ulaþacaðýz
ABONE OL

Lojistik ve altyapý yatýrýmlarý ihracatta Türkiye'nin kaderini deðiþtirdi. 2022'deki 254 milyar dolarlýk rekor ihracat rakamýna ulaþýlmasýnda Ýstanbul Havalimaný, Marmaray, Kuzey Marmara Otoyolu gibi projeler etkili oldu. 2026 yýlý için hedef olarak konulan 400 milyar dolar ihracat için de yol haritasý hazýr. Gümrüklerde dijitalleþmenin artmasý, son kullanýcýya hýzlý eriþim, e-ticaret ve ihracat teþvikleri gibi alanlardaki yenilikler daha da geliþtirilecek.

2022 yýlýnda 254 milyar dolarlýk rekor ihracat yapan Türkiye, bu baþarýsýný 20 yýllýk dýþ azmine borçlu. Pandemi þartlarýnýn ülke ekonomilerini olumsuz etkilediði, dünya çapýnda hanelerin tasarrufa gittiði, küresel ticarette navlun krizinin yaþandýðý bir ortamda ihracatçýmýz deyim yerindeyse ayak basmadýk ülke býrakmadý. 230'dan fazla ülke ve bölgeye ulaþan ihracatçýlar, 2026 için 400 milyar dolarlýk ihracat hedefi belirledi.

PANDEMÝDE ALTERNATÝF ÜRETÝM ÜSSÜ OLDUK

Çin kaynaklý tedarik sorunlarý nedeniyle Avrupa ülkelerinin sevkiyat sorunu yaþadýðý dönemde Türkiye bölgesinde lojistik üs olma yolunda önemli adýmlar attý. Krizleri fýrsata çeviren adýmlar sayesinde, Rusya-Ukrayna savaþýnda Türkiye'nin barýþçýl politikalarý bölge ticaretinin geliþmesine yaradý. Avrupa Birliði ve Orta Doðu ülkelerinin sipariþleri Türkiye'ye yönelirken, yine akýlcý politikalar sayesinde Türk þirketlerin yaptýrým kýskacýnda olan Rusya'da yatýrým imkaný arttý.

ALTYAPI YATIRIMLARI KRÝZLERÝ FIRSATA DÖNÜÞTÜRDÜ

Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu gibi projeler sayesinde de kara, deniz ve hava yolu ticaretini geliþtiren Türkiye, pandemi sonrasýnda yeni denklemdeki yerini almýþ oldu. Birçok uzmana göre, bu yatýrýmlar olmasaydý, Türkiye'nin Çin baþta olmak üzere birçok ülkeye alternatif olmasý beklenemezdi. Ulaþtýrma ve liman yatýrýmlarý sayesinde Anadolu'nun farklý þehirlerindeki üreticiler, mallarýný hýzlý ve maiyet avantajýyla yurt dýþýna gönderebildi.

2022'de Avrupa'nýn en yoðunu olan Ýstanbul Havalimaný, yolcu taþýmacýlýðý yanýnda, lojistik yatýrýmlarýyla da dikkat çekti. 2022'deki 4.4 milyar TL'lik ihracat desteðini bu sene 7,7 milyar TL'ye çýkaran Türkiye, ayný zamanda farklý bölgelerdeki yurt dýþý ofisleriyle, ticari ataþelikleriyle sektöre yön veriyor.

Yeni Þafak'ýn haberine göre, Türkiye'nin son yýllardaki lojistik ve altyapý yatýrýmlarý ülke ihracatýnýn kaderini deðiþtirdi. 2022'deki 254 milyar dolarlýk rekor ihracat rakamýna ulaþýlmasýnda Ýstanbul Havalimaný, Marmaray, Kuzey Marmara Otoyolu gibi birçok yatýrým etkili oldu.

Ulaþtýrma projeleriyle Anadolu'daki bir üretici, mallarýný dünyanýn farklý noktalarýna hýzlý ve maliyet avantajýyla gönderdi. Bu yatýrýmlar sayesinde Türkiye, pandemi ve Ukrayna Savaþý sýrasýnda bölgesinde alternatif tedarik üssüne dönüþtü.

2026 yýlýnda Türkiye'yi 400 milyar dolar ihracata götürecek yol haritasý da hazýr. AK Parti'nin seçim sonrasýnda gümrüklerde dijitalleþmenin artmasý, son kullanýcýya hýzlý eriþim, e-ticaret ve ihracat teþvikleri gibi alanlardaki yenilikleri daha da geliþtirmesi bekleniyor.

PERAKENDE SEKTÖRÜNE ÖZEL ÖNEM

Ýhracat yanýnda, ülkemiz geliþen iç pazarýyla da dikkat çekti. Türkiye'de toplamda 3,1 milyon iþletme bulunuyor ve bunlarýn 723 bini perakende sektöründe faaliyet gösteriyor. Ticaret Bakanlýðý verilerine göre, sektörde yaklaþýk 2,1 milyon kiþi çalýþýyor. Sektörde oluþan ciro 710 milyar TL tutarýnda ve bu ciro tüm sektörlerde oluþturduðu 6,2 trilyon TL tutarýndaki cironun yine yüzde 11,5'ine tekabül ediyor. Perakende ticaret hizmetlerinin yaklaþýk 3,1 trilyon TL tutarýndaki GSYH içindeki payý 368 milyar TL ile yüzde 12 düzeyinde.