Türkiye’nin yerli otomobili için yola çýkýldý. Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan’ýn ilkini 2011 yýlýnda TÜSÝAD’da, ikincisini ise bu yýlýn mayýs ayýnda TOBB’da yaptýðý “Yerli otomobili üretecek babayiðit arýyoruz” sözleriyle baþlayan süreç dün tarihi ortaklýða dönüþtü. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý ile TOBB koordinasyonunu yürüttü. 5 firma elini taþýn altýna koydu ve Ortak Giriþim Grubu’nu oluþturdu. Yerli otoyu üretecek þirketleri Cumhurbaþkaný Erdoðan açýklarken 60 yýllýk rüya için imzalar da dün Cumhurbaþkanlýðý Külliyesi’nde atýldý. Ortak Giriþim Grubu’nda 5 babayiðit bulunuyor. Anadolu Grubu (Isuzu), BMC, Kýraça Holding (Karsan Otomotiv), Turkcell ve Zorlu Holding (Vestel), Ortak Giriþim Grubu içerisinde tecrübelerini, güçlerini birleþtirecek.
SERÝ ÜRETÝM 2021’DE
Hedef 2018’in baþýnda Türkiye’nin otomobilini yapacak þirketi kurup, 2019’da prototipini üretmek. 2021’de ise seri üretime geçmek. Kollarýný bu hedef doðrultusunda sývayan Ortak Giriþim Grubu tarafýndan üretilecek Türkiye’nin otomobili de yeni nesil otomobil teknolojilerine sahip olacak. Böylece Türkiye, 60 yýl önce kaçýrdýðý otomotiv sektöründe kendi markasýyla yer alma fýrsatýný, bu sefer yakalayacak.
Dünkü törende “Hep babayiðitlerden söz ettik” diyen Erdoðan, Türkiye’nin otomobili için elini taþýn altýna koyan babayiðitleri tek tek açýkladýktan sonra “Mademki bu babayiðit arkadaþlarýmýz çýkýp ellerini taþýn altýna soktular, bize de onlara gereken her yerde omuz vermek, destek vermek düþer” dedi. Giriþim grubunun oluþturulmasý safhasýna gelene kadar projede emeði geçen herkese teþekkür eden Erdoðan, “Merhum Muhammed Ali, ‘hayal gücü olmayan insanýnýn kanatlarý yoktur’ diyor. Bizim de markasý Türk, tasarýmý Türk, mühendisliði Türk, teknolojisi Türk, üretimi Türk, pazarlamasý Türk bir otomobile sahip olma hayalimiz vardý. Aslýnda bu bizimle birlikte milletimizin de hayalidir” diye konuþtu.
Erdoðan, bundan 20-30 yýl önce ülkede yerli otomobil üretilmesi konusundaki tereddütlerin anlaþýldýðýna iþaret ederek, þöyle devam etti: “Örneðin ülkemizde toplam 91 bin otomobilin satýldýðý 2001 yýlýnda böyle bir teþebbüsün ekonomik bulunmamasý gayet tabii. Ama geçtiðimiz yýl itibarýyla yýlda 757 bin otomobil satýþýna ulaþmýþ bir Türkiye’de bu konuda hala adým atýlmýyor olmasý artýk ülkemizin bir ayýbý haline gelmiþtir. Hamdolsun iþte bu ayýptan kurtulma yolunda tarihi bir adým atýyoruz. Türkiye’nin otomobili. Bu konuda yýllardýr yaptýðým çaðrýlarýn nihayet makes bulmuþ olmasýndan dolayý büyük memnuniyet duyuyorum. En geç 2019’da otomobilimizin prototipinin tamamlamasý, 2021’de de ticari satýþýna baþlamansýdýr. Türkiye’nin 2023 hedefleri arasýnda özel bir yere sahip olduðuna inandýðým bu projede en küçük bir gecikme istemiyoruz.”
Sorunlarýn çözümü, engellerin aþýlmasý noktasýnda, Cumhurbaþkaný olarak yerli otomobili üretecek þirketlerin bizzat yanlarýnda yer alacaðýný belirten Erdoðan, hatta gerekiyorsa sýrf bu projenin takibi ve sýkýntýlarýn bertaraf edilmesi için Cumhurbaþkanlýðýnda da bir ekibi görevlendireceðini açýkladý. Erdoðan, Türkiye olarak otomotiv sektörünün ilk 3 döneminin kaçýrýldýðýna dikkati çekerek “Esasen ikinci dönemini yakalama þansýmýz belki olabilirdi. Ama ülkemizin içinde bulunduðu þartlar yani terör olaylarý, darbeler, siyasi istikrarsýzlýk, toplumsal huzursuzluklar gibi faktörler buna imkan vermedi. Ayný hatayý bir kez daha yapmayacak, sektörün dördüncü deðiþim ve yükseliþ dönemini inþallah ýskalamayacaðýz” deðerlendirmesinde bulundu.
Erdoðan þunlarý söyledi: “Biz ülke ve millet olarak iþte burada iddiamýzý ortaya koyuyor ve diyoruz ki Türkiye’nin otomobilini yapacaðýz. Hiç þüpheniz olmasýn. Böyle babayiðitler bize destek olduðu sürece Allah’ýn izniyle otomobille birlikte daha nice baþarýlara beraber imza atarýz. Çünkü bu ülkenin arkasýnda 100 milyonlarca insanýn duasý, 80 milyon vatandaþýmýzýn ümidi, bize güvenen milletimizin ortaya koyduðu iradesi vardýr.”
Hedef hibrit ve elektrikli oto
Yerli otomobilinin sýnýfýna, tasarýmýna, motor teknolojisine, modeline, üretim yöntemine, pazar hedeflerine giriþim grubunun karar vereceðini belirten Erdoðan, halen TÜBÝTAK bünyesinde üzerinde çalýþmalar yapýlan platformun giriþim grubunun emrine amade olduðunun altýný çizdi. Erdoðan, bunun yerine doðrudan hibrit ve elektrikli otomobile yönelmek istendiði zaman daha memnun olacaklarýný ifade etti.
ÝHA’yý yapan yerli otoyu haydi haydi yapar
Baþbakan Binali Yýldýrým, Türkiye’nin ekonomik sýçramasý için önemli gördükleri yerli otomobil projesinin baþlangýcýnýn resmen yapýldýðýný belirterek, “Böylece yurt içinde ve dünya pazarýnda tercih edilebilen kendi ürünümüz, kendi akýl terimiz, alýn terimiz bir otomobili üretmeyi inþallah kýsa sürede baþarmýþ olacaðýz. Bu doðrultuda otomotivde güncel teknolojiyi yakalamak için her adýmý atacaðýz, atmaya kararlýyýz” dedi.
Türkiye’nin otomotiv sektöründe 50 yýlý aþan bir birikiminin olduðunu, bu birikimi gelecek baþarýlarýn en büyük teminatý olarak gördüklerini belirten Yýldýrým, “Sektör tasarým ve üretim altyapýsý teknolojisi, pazarlama deneyimi, marka üretime yetkinliði bakýmýndan tamamýyla hazýrdýr, fazlasý vardýr, eksiði yoktur. Türkiye’de esasen yerli, milli otomotiv yapacak mühendis de teknisyen de iþçi de babayiðitler de var. Arkasýnda kapý gibi devlet var, hükümet var. Mili tanký, gemiyi, uçaðý, ÝHA’yý, teknolojik projeleri, köprüleri, havaalanlarýný, tünelleri, tüp geçitleri yapan elbette yerli otomobili de haydi haydi yapar” dedi.
Yýldýrým, Türkiye’nin gelecek hedefleri için atýlan bu adýmýn ülke ve millet için hayýrlý, uðurlu olmasýný diledi. Yerli otomobil yolculuðunda ortak giriþim grubuna da baþarýlar dileyen Yýldýrým, “Bu proje bir deðil binlerce vatandaþýmýza iþ ve aþ saðlayacak ve ülkenin bir adým öne geçmesine de katký saðlayacak” diye konuþtu.
Özlü: Amaç sadece yerli marka deðil
Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakaný Faruk Özlü, yerli otomobili projesinin, yerli marka bir otomobilin çok ötesinde anlamlar taþýdýðýný söyledi. Türkiye’nin otomobilinin Türk sanayisinin transformasyonu ve teknolojik atýlýmýn önemli bir eþiði olduðunu bildiren Bakan Özlü, “Bu iþ, ileri teknolojidir, teknolojik dönüþümdür” dedi.
Ýlk otomobile ben talibim
Cumhurbaþkaný Erdoðan, toplantýda Türkiye’nin otomobilini yapacak þirketlerin isimlerini açýklarken önce Anadolu Grubu’nu anons etti. Eroðan grubun Türkiye’nin otomobili projesinde yer almasýný isabetli bulduðunu kaydetti. Ýkinci þirketin BMC Grubu olduðunu açýklayan Erdoðan, BMC’nin kararýný memnuniyetle karþýladýðýný vurguladý.Kýraça Holding’in de Türkiye’nin otomobili projesinde yer almasýný çok önemli gördüðünü belirten Eroðan, yazýlýmýn ve yüksek teknolojinin önemli bir unsur olduðu projede, Turkcell’in yer almasýnýn önemine iþaret etti. Erdoðan Zorlu Holding’in projede yer almasýný da ‘þans’ olarak niteledi. Cumhurbaþkaný Erdoðan, zaman kaybýna tahammülün bulunmadýðýnýn altýný çizerek, “Mademki bu babayiðit arkadaþlarýmýz çýkýp ellerini taþýn altýna soktular, bize de onlara gereken her yerde omuz vermek, destek vermek düþer. Þimdiden ilan ediyorum, piyasaya süreceðiniz ilk otomobilin bedelini ödemek þartýyla taliplisi de benim” dedi.
Daha önceki fýrsatlarý kaçýrmýþtýk
Erdoðan “Daha önceki fýrsatlarý, giriþimcilerimizin ayaðýna pranga vurarak, önlerine set çekerek, iþlerini zorlaþtýrarak, kendi iç meselelerimizle uðraþmaktan, dünyanýn nereye gittiðini görememekten dolayý kaçýrmýþtýk.” dedi. Erdoðan, milletin halen merhum Nuri Demirað’ýn uçak fabrikasý projesinin neden neticeye ulaþmadýðýný anlamakta zorlandýðýný, görünürdeki sebebin, uçaklardan birinin deneme uçuþu sýrasýnda düþmesi olsa da iþin gerisinde baþka tezgahlarýn bulunduðunu ifade etti. Erdoðan, ayný þekilde Devrim otomobilinin deposuna yakýt konmadýðý için deneme seferinde yolda kalmasýnýn, bu çapta bir projenin rafa kaldýrýlmasýnýn gerçek sebebi olamayacaðýný kaydetti.
Hisarcýklýoðlu: Tam zamaný
Toplantýda ilk olarak kürsüye projenin özel sektör tarafýnda koordinasyonu yürüten TOBB Baþkaný Rýfat Hisarcýlýoðlu çýktý. Hisarcýklýoðlu “Bugün çok büyük bir hayali gerçekleþtirmek için yola çýkýyoruz. 1690’larda baþlayan rüyayý, 2017’de gerçeðe dönüþtürmek için önemli bir adým atýyoruz. Türkiye’nin otomobilleri için varým diyen babayiðitlerle beraber buradayýz. Biz de elimizi taþýn altýna koyduk, yaklaþýk 5 aydýr yüze yakýn toplantý yaptýk. Türkiye’nin otomobilini yapmanýn tam zamaný” dedi. Hisarcýklýoðlu “22 Mayýs’ta Cumhurbaþkanýmýz TOBB Genel Kurulu’nda bize bu çaðrýyý yaptýðýnda, hiç tereddüt etmeden koordinasyon görevini kabul ettim. Çünkü Türk özel sektörünün gücünü çok iyi biliyorum” dedi.
YERLÝ OTO MÝLLÝ GÖREVÝMÝZ BAÞARMAK ÝÇÝN YOLA ÇIKTIK’
Yerli otomobili üretmek için yola çýkan beþ babayiðit, yaptýklarý ortaklýðý ‘milli görev’ olarak tanýmladý. Ortaklýða imza atan iþ dünyasýnýn güçlü isimleri “Birlikte çýktýðýmýz bu yolda baþarýlý olacaðýz” dediler.
Zorlu: Gururluyuz
Vestel’in sahibi olan Zorlu Holding Yönetim Kurulu Baþkaný Ahmet Nazif Zorlu, projenin önemine dikkat çekerek þöyle konuþtu: “Biz her zaman yerli sanayiye inanan ve yerli sanayinin gücüyle büyüyen bir grup olduk. Grubumuz, yerli sanayideki gücü ve ileri teknolojideki bilgi birikimi ile þimdi de yerli otomobil üretim sürecinde rol üstlenecek. Devletimizin öncülüðünde Türkiye’ye ait olacak, küresel pazarlara hitap eden, güçlü bir otomotiv markasý oluþturmak için birlikte çýktýðýmýz bu yolda baþarýlý olacaðýmýza tüm kalbimizle inanýyoruz.”
ZORLU
Patron koltuðunda Ahmet Nazif Zorlu’nun oturduðu Vestel yerli otomobilde ilk resmi adýmý 2015’te atmýþtý. Þirket, bu tarihte otomotiv sektöründeki ihracatýn yüzde 70’ini karþýlayan TAYSAD’a üye oldu. Vestel iki yýldýr elektrikli otomobil ve aksamlarý üzerine birçok projeye imza attý. Yeni nesil otomobillerin en önemli girdisi olan akýllý þarj ünitesinden pil teknolojilerine kadar çok sayýda alanda 30’a yakýn patent aldý. Vestel elektrik motoru, elektrik motoru kontrol mekanizmalarý ve motoru çalýþtýran ana kartýn dizaynýný da kendi teknolojisi ile yapabiliyor. Vestel ayný zamanda insansýz hava aracý Karayel’in de üreticisi.
Özilhan: Mutluyum
Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Baþkaný Tuncay Özilhan da Anadolu’dan kazandýðýný Anadolu’ya geri veren bir grup olarak 'Türkiye’nin Otomobili Projesi Ortak Giriþim Grubu'nun bir üyesi olmaktan ve Anadolu Grubu’nun 67 yýldýr oluþturduðu deneyimi bu projede Türkiye’nin hizmetine sunmaktan mutluluk duyacaklarýný belirtti. Özilhan, dünya otomotiv sektöründeki hýzlý dönüþüm sürecine Türkiye’nin de günümüz teknolojilerini kullanarak katýlmasý gerektiðini belirterek özellikle böyle önemli bir projede devletin desteðinin bulunmasýnýn önemine iþaret etti.
ANADOLU GRUBU
Konsorsiyumda yer alan Anadolu Grubu da otomotivde önemli bir þirket. 1960’lý yýllarda kamyonet üretimiyle faaliyetlerine baþladý. Isuzu Motors Limited ve Itochu ortaklýðý Anadolu Isuzu ile hafif kamyon, kamyonet, otobüs ve pick-up gibi ticari araçlarýn üretim ve pazarlamasýný gerçekleþtiriyor. ANTOR markasýyla da motor üreten Anadolu Grubu yerli oto iþine ilk baþlarda sýcak bakmýyordu. Erdoðan’ýn 2011’de TÜSÝAD’da yaptýðý çaðrý sonrasý Anadolu Holding Yönetim Kurulu Baþkaný Tuncay Özilhan’ýn “Ben yerli otomobile ihtiyaç olduðu görüþüne katýlmýyorum. ‘Marka yaratmaktansa yatýrým teþviði verilsin’ sözleri basýna yansýmýþtý.
Sancak: Milli görev
BMC Yönetim Kurulu Baþkaný Ethem Sancak ise firma olarak otomotiv sektöründe 53 yýllýk tecrübeye sahip olduklarýnýn altýný çizdi. Bu yýllar içerisinde ticari araç ailesini sürekli olarak geliþtirdiklerini anlatan Sancak, “Savunma sanayii araçlarýný; dünyanýn her köþesinden 75 ülkeye gerçekleþtirdiði ihracatý, bu güne kadar üretmiþ olduðu ticari ve askeri kullanýmlý motorlarý, tekerlekli ve paletli zýrhlý araçlarý, tank ve raylý sistemler alanýnda devam eden çalýþmalarý ve 500 mühendis, toplam 1800 çalýþaný ile firmamýz bu milli projede görev üstlenmeye hazýr" dedi
BMC
Konsorsiyumda yer alan ortaklardan BMC ise kamyon, hafriyat araçlarý, otobüsler; yaný sýra TSK’ya taktik tekerlekli araçlar, zýrhlýlar, lojistik destek araçlarý üretiyor. Ýzmir’deki 200 bin metrekare alanda 700’ün üzerinde konfigürasyonda araç, yedek parça, motor ve döküm parçalarý üretiyor. 80’i aþkýn ülkeye ihracat yapýyor. Türkiye’nin en büyük ticari ve askeri araç üreticilerinden BMC’nin Yönetim kurulu Baþkaný Ethem Sancak 2014’te yaptýðý açýklamada “Yerli otomobil konusunda da Erdoðan’ýn aradýðý babayiðit olmayý hedefliyoruz. Ýnþallah gücümüz yeter” diyerek bu iþe talip olduðunu 3 yýl önce duyurmuþtu. BMC’nin bu konuda tecrübesi de bulunuyor.
Kýraç: Amaç büyük
Kýraça Holding Yönetim Kurulu Baþkaný Ýnan Kýraç, Türkiye’nin kendi markasýný yapabilecek güce sahip olduðuna deðinirken, "Türkiye’nin Otomobili Ortak Giriþim Grubu’nun varlýðý ve amacý büyük önem taþýyor. Deðiþen bu dünyaya hýzla en üst seviyede ayak uydurmak, eðitim ve teknolojiyle öne geçmek mecburiyetindeyiz. Bu noktada Türkiye, kendi markasýný baþka yabancý bir ortaða ihtiyaç duymadan kendi imkânlarýyla yapacak seviyededir. Ümit ediyorum ki Ortak Giriþim Grubunun yapacaðý çalýþmalar olumlu sonuçlanacaktýr" deðerlendirmesinde bulundu.
KIRAÇA
Vehbi Koç’un kýzý Suna Kýraç’la evli ünlü iþadamý Ýnan Kýraç’ýn sahibi olduðu Karsan halen ticari araç üretiyor. 2014 yýlýnda “Ýlk yerli otoyu ben yapmak istiyorum” açýklamasýyla gündeme gelen Ýnan Kýraç, projenin startýný da bu tarihte verdi. Kýraça Holding þirketlerinden Karsan bugün Hyundai Motor Company için yeni H350 hafif ticari araçlarýný, BredaMenarinibus için 12-18m otobüsleri ve kendi markasý altýnda Karsan JEST‘in üretimini gerçekleþtiriyor. Karsan ayrýca þehirlerin toplu taþýmacýlýk sistemlerindeki deðiþen ihtiyaçlara çözüm olarak Karsan markalý 8m eriþilebilir ATAK ve STAR otobüslerini üretiyor. Þirket 1.600’a yakýn çalýþana sahip.
Akça:Destekçiyiz
Turkcell Yönetim Kurulu Baþkaný Ahmet Akça ise projeye teknik destek verecek olan Turkcell’in, önümüzdeki birkaç yýl içinde hizmet vermeye baþlayacak olan 5G teknolojisinin hazýrlýðý içinde olduðuna vurgu yaptý. Ahmet Akça "Türkiye’nin yerli ve milli otomobili projesini destekleyecek olan, akýllý ulaþým sistemlerinin öncü teknolojilerinin hazýrlýk çalýþmalarý da bu kapsamda devam etmektedir. Yerli otomobil projesine önemli katkýlarýmýzýn olacaðýna inanýyoruz. ‘Kader gayrete âþýktýr’ diyor ve Türkiye’nin otomobili için yola çýkýyoruz” diye konuþtu.
TURKCELL
Bir süre önce akýllý otomobiller için çalýþma baþlatan Turkcell, araca entegre internet baðlantýsý sayesinde sürücü ile araç ekosisteminin iletiþimde kalmasýný saðlayan Türkiye’nin ilk Akýllý Otomobil Platformu’nu hayata geçirmiþti. Platformun içerisinde yol tarihi, en yakýn otopark, benzin istasyonu, eczane, trafik durumu, konum paylaþýmý gibi özellikler yer alýyor. Turkcell, bu sistemi uyumlu donanýmlara uygulamak için Volvo ve Subaru ile iþbirliðine gitmiþti. Turkcell ayrýca makineler arasý iletiþim konusunda da birçok çalýþma yapýyor. Þirket yerli otomobilin teknik tarafýnda büyük iþlere imza atmaya hazýrlanýyor.
TÜSÝAD ‘nasýl yapamayýz’ý savundu noktayý TOBB koydu
Yerli otomobili üretecek konsorsiyumun þekillenmesi 6 yýllýk bir sürecin sonunda oldu. Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan ‘yerli oto’ ile ilgili ilk çaðýrýsýný Ocak 2011’deki TÜSÝAD Genel Kurulu’nda yaptý. Erdoðan konuþmasýnda yerli otomobil üretiminde istenilen seviyeye gelinemediðini hatýrlatarak “TÜSÝAD üyelerinden bu konuda cesaretli bir adým bekliyorum ve bunu TÜSÝAD üyeleri yapar. Eðer bu salondan bir babayiðit çýkaramýyorsak dükkaný kapatýp gitmemiz lazým” demiþti. Ancak o dönemde TÜSÝAD üyelerinin birçoðu çoðu ‘yüzde 100 yerli zor’, ‘ekonomik olmaz, pahalý olur’ görüþünü savundu. Yerli otomobili teknolojik olarak zor gören bazý üyelerin yanýnda ‘elimizi taþýn altýna koyabiliriz’ diyenler de çýktý.
2015 yýlýna gelindiðinde ise yerli oto üretimine devletin ortaklýðý gündeme geldi. Saab 9-3 modelinin fikri mülkiyet haklarý 40 milyon Euro’ya satýn alýndý. TÜBÝTAK üzerinde çalýþtý. Ardýndan o dönemin Sanayi Bakaný Fikri Iþýk yerli otomobilin 3 ayrý prototipinin kamuflajlý görüntüsünü kamuoyuyla paylaþtý. Prototipin ‘Cadillac BLS’ye benzerliði en çok konuþulan konu oldu. Sonraki süreçte ise pek çok yöntem denendi, onlarca þirketin ismi öne çýktý. Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan 2017’ye gelindiðinde ise “Yerli otomobil üretecek babayiðit arýyoruz” çaðýrýsýný bu kez TOBB genel Kurulu’nda yaptý. “Bir teklifim var. Bu milletin bir evladý olarak buna hasretim. Diyorum ki, TOBB yüzde 100 yerli otomobilini ‘Made in Turkey’ olarak çýkarsýn” diyen Erdoðan’a TOBB Baþkaný Rifat Hisarcýklýoðlu “Biz hazýrýz” diyerek olumlu yanýt verdi.
Hisarcýklýoðlu ve ekibi Türkiye’nin en büyük sanayi kuruluþlarýna mektup gönderdiler. Babayiðit potansiyeli görülen þirketlere gönderilen mektuplarda “Yerli oto projesi ile ilgili ne yapabilirsiniz. Çalýþmalarýnýz ve sunumlarýnýzý bekliyoruz” çaðrýsý yer aldý. TOBB ardýndan gelen tüm çalýþmalarý toplayarak, bu iþin altýndan kalkabilecek en uygun þirketleri belirledi. Yerli oto projesini bir þirketin deðil, büyük bir konsorsiyumun gerçekleþtireceði fikrini ortaya atan TOBB Baþkaný Rifat Hisarcýklýoðlu, Cumhurbaþkaný Erdoðan’a verdiði sözü tutmuþ oldu.
YERLÝ OTOYA ÞÝMDÝDEN SÝPARÝÞ GELÝYOR
Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan’ýn yerli oto ile ilgili “Ýlk üretimi ben alacaðým” açýklamasý üzerine sivil toplum kuruluþlarýndan da þimdiden sipariþler gelmeye baþladý. Anadolu Aslanlarý Ýþadamlarý Derneði (ASKON) Baþkaný Hasan Ali Cesur, Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan tarafýndan 2021 yýlýnda satýþa çýkartýlacaðý açýklanan yerli otomobiller için 5 bin adedine þimdiden talip olduklarýný söyledi. Daha önce yapýlan açýklamalarda ise Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Odasý (TESK) Baþkaný Bendevi Palandöken, Türkiye’de 3 milyondan fazla taksi bulunduðunu belirterek “Yerli otomobil bitsin, bizzat taksilerin yerli otomobile dönüþmesi için kampanya baþlatacaðým” demiþti. Memur-Sen Genel Baþkan Yardýmcýsý Hacý Bayram Tonbul da tüm il temsilcilikleriyle birlikte sipariþ vereceklerini belirtmiþti.