Zenzegur Koridoru için Türkiye'nin alternatifi hazýr: Kabul etmezlerse Ýran üzerinden yapýlýr
ABONE OL

Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu, Pekin'den, Orta Asya'dan çýkan trenleri kesintisiz þekilde Londra'ya kadar ulaþtýrmanýn gayreti içerisinde olduklarýný bildirdi.

Uraloðlu, Türk Dünyasý Mühendisler ve Mimarlar Birliðinin TCDD Kule Restaurant'da düzenlediði "Zengezur Koridorunun Önemi" adlý konferansýn açýlýþýnda yaptýðý konuþmada, son 22 yýlda sadece yap-iþlet-devret modeliyle yaklaþýk 45 milyar dolarlýk ulaþtýrma yapýsýný hayata geçirdiklerini söyledi.

Uraloðlu, bundan sonra da ülke genelindeki 14 bin kilometrelik demir yolu aðýnýn 28 bin kilometreye çýkarýlacaðýný aktararak, 2 bin 251 kilometre olan yüksek hýzlý tren hattýnýn da öncelikle limanlara baðlanacaðýný sonrasýnda ise uluslararasý koridorlar kapsamýnda geliþtirileceðini anlattý.

Uraloðlu, koridorlarýn genel anlamda daha çok doðu batý ekseninde geliþtiðini belirterek, þunlarý kaydetti:

"Orta koridoru güçlendirecek olan Bakü-Tiflis-Kars hattýný hayata geçirdik. Bu hattý Avrupa'ya baðlayacak demir yolu hattý þu an sadece Marmaray üzerinden geçiyor. Marmaray'daki yoðunluk sebebiyle de günde sadece dört sefer geçirebiliyoruz. Bu yüzden mutlaka alternatifler gerekli. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden Kapýkule'ye kadarki bütün hattý da ihalesini bu sene yapacaðýz. Böylelikle ülkemizdeki demir yolunu aðýný sýnýrdan sýnýra yapmýþ olacaðýz. Pekin'den, Orta Asya'dan çýkan trenler kesintisiz þekilde inþallah Londra'ya kadar ulaþmýþ olacak, bunun gayreti içerisindeyiz."

Yaþanýlan olaylarýn söz konusu koridorlarýn alternatiflerinin de oluþturulmasýný zorunlu kýldýðýný ifade eden Uraloðlu, yapýlacak farklý güzergahlarýn, afet ve kriz durumlarýnda oluþacak büyük zararlarýn önüne geçeceðinin altýný çizdi.

Uraloðlu, bu alternatif güzergahlarýn "Kalkýnma Yolu" ve "Zengezur Koridoru" olduðunu belirterek, þu ifadeleri kullandý:

"Zengezur, Türk dünyasýna daha kolay yoldan ulaþacak bir koridor. Azerbaycan tarafýndan ciddi mesafe alýndý, Türkiye tarafýnda ise ilaheyi yaptýk, bu sene baþlayacaðýz. Pekin'den yola çýkan bir yük Londra'ya Ümit Burnu'ndan 45 günde, Süveyþ Kanalý'ndan 35 günde ulaþabiliyor. Biz hayata geçirmeyi planladýðýmýz Basra Körfezi'ndeki Fav Limaný'ndan baþlayacak güzergah Ovaköy Sýnýr Kapýsý'ndan ülkemize ve oradan Avrupa'ya kadar gidecek. Söz konusu yükün süresi bu güzergahta ise toplam 25 güne düþecek."

- ZENGEZUR KONUSUNDA ERMENÝSTAN OLMAZ ÝSE ÝRAN ÜZERÝNDEN BAÐLANTI YAPILIR

Türk Devletleri Teþkilatý (TDT) Aksakallar Konseyi Baþkaný Binali Yýldýrým da Zengezur Koridoru'nun Türkiye ve Türk dünyasý açýsýndan çok önemli olduðunu vurguladý.

Laçin koridorunun açýldýðýný ve yapýmýný Azerbaycan'ýn üstlendiðini ifade eden Yýldýrým, Zengezur Koridoru'nda ise Ermanistan'ýn sorun çýkardýðýný söyledi.

Yýldýrým, Ermenistan'ýn tutumu nedeniyle Zengezur'un açýlýp açýlmayacaðýnýn netlik kazanmadýðýný kaydederek, Türkiye'nin ve Azerbaycan'ýn bu dönemde boþ durmayarak alternatif güzergahlar konusunda hazýrlýk yaptýðýný anlattý.

En önemli meselenin Zengezur'un Korudoru'nun Ermenistan'dan geçen 46 kilometrelik kýsmýyla ilgili olduðuna iþaret eden Yýldýrým, "Tercih edilen, Kafkaslar'da barýþýn, kardeþliðin ve iþbirliðinin geliþmesi için Ermenistan'ýn burada söz verdiði üzere Zengezur Koridoru'nu açmasý veya buna rýza göstermesi." diye konuþtu.

Yýldýrým, Ermenistan Baþbakaný Nikol Paþinyan'ýn son dönemde Türkiye'ye yönelik bazý söylemlerinin umut verici olduðunu belirterek, "Zengezur konusunda Ermenistan bir þekilde cesur davranamazsa çözümsüzlük yoktur. Bu sefer Ýran üzerinden bu baðlantý yapýlýr." deðerlendirmesinde bulundu.