Osmanlý tokadý hakkýnda ilk kez duyacaðýnýz bilgiler
Osmanlý tokadý namýyla efsane olmuþ bir yakýn dövüþ tekniðinin ismi ve belki de gelmiþ geçmiþ en ölümcül dövüþ tekniklerinden biridir.
1
/
35
Osmanlý tokadý tekniði tek bir biçimde uygulanmazdý duruma, yere, hasmýn zýrh yapýsýna göre ve dövüþün gidiþatýna göre uygulanan çeþitli teknikleri olurdu.
bunlar; avuç içi tekniði, silme tokad tekniði, elin tersi tekniði, serme tekniði, süvari tokadý tekniði olarak adlandýrýldý.
2
/
35
El hedefin konumuna göre kimi zaman parmaklar bitiþik kimi zamansa parmaklar ayrýk olarak vurulur.
Burada dört naldan kaynaklanan hýzýn verdiði ivmeyi de hesaba katarsak tüm teknikler içinde en hýzlý olarak atýlan tokattýr.
3
/
35
Bu tekniði uygulayabilmek için kuvvetli pazulardan baþka bu pazularý oldukça hýzlý bir þekilde kullanabilecek yeteneðinde geliþtirilmiþ olmasý gerekiyordu.
Ancak bunun için özel bir talim yapýlmazdý zira kýlýç kullanma talimlerinde pazunun güç ve hýzý zaten yeterince pekleþtirilirdi.
4
/
35
Hunlar veya Göktürkler zamanýnda Osmanlýlar yoktu ama bu tokat teknikleri büyük ihtimalle Osmanlýlarýn atalarý tarafýndan biliniyordu ve yaygýn olarak kullanýlýyordu
Ama tarih yazýcýlýðýnda ketum ve taraflý davrandýðý için Çin kaynaklarý bize pek bilgi vermiyor.
5
/
35
Bu tekniðin kullanýlabilmesi için düþmanýn zýrhýnýn yüz kýsmýnýn açýk ve düþmanýn yüzünün tam olarak tokadý atacak olan kiþiye dönük olmasý gerekir.
Bu tekniði Osmanlýlarýn süvari askerleri de ellerini týpký bir mýzrak gibi ama avuç içi hasmýn yüzüne dik gelecek þekilde tutarak at üzerine düþmana bodoslamadan dalmak suretiyle kullanabilirlerdi.
Tekniðin at üstünde uygulanmasý zorluðunu kat be kat arttýrsa da etkisi de o ölçüde artardý.
6
/
35
7
/
35
8
/
35
Bu nedenle Osmanlý tokadý ancak yeri ve zamaný geldiðinde, kavgadaki taraflarca bilinen kurallarý ile kullanýlýrdý. Kavgada büyük olan karþýsýndakini sesi etraflýca duyulan þiddetli bir tokatla uyarýr ve bu durum genellikle kavganýn son bulmasý için yeterli olurdu.
9
/
35
Osmanlý Ordusu'nda ise tokat, genellikle savaþlarda birebir ve yüz yüze yapýlan mücadeleler esnasýnda sýk sýk yaþanan silahýn elden düþmesi ya da kýrýlmasý durumunda kullanýlýrdý.
10
/
35
OSMANLI TOKADI NASIL ORTAYA ÇIKMIÞTIR?
Osmanlý tokadý zannedildiði üzere her Osmanlý vatandaþýnýn deðil, yalnýzca alanýnda uzman kiþilerin uygulayabildiði bir tekniktir.
11
/
35
Osmanlý döneminde meydan savaþlarýnda en ön safta yer alan, azab askerlerinin, esas amaçlarý olan karþýdaki düþmanýn seçkin birliklerini yorma görevleri sýrasýnda
hafif silahlarýn kýsa zamanda kullanýlmaz duruma gelmesi ve düþmanýn aðýr silahlarý kuþanmaya baþlandýðýnda ki yetersiz zaman aralýðýnda azab askerlerinin düþmana tokat atmaya baþlamalarý ile Osmanlý tokadý askerler arasýnda yiðitliðin eriþtiði son nokta olarak görülmeye baþlanmýþ ve bunun üzerinde popülarite kazanmýþtýr.
Sesi ile düþmanýn üzerinde yarattýðý psikolojik etki sebebiyle Osmanlý tokadý zaman içerisinde geliþtirilmiþtir.
12
/
35
Azab askerleri saraya ufak yaþta alýnýr, küçüklüklerinden itibaren aðýrlýklý olarak pirinç ve hamur iþleriyle beslenip izbandut gibi olmalarý saðlanýrdý.
Genç yaþlarda baþlatýlan askerlik eðitimlerinde her gün mermer döverek (mermer tokatlayarak) yetiþtirildikleri için, çok kuvvetli ellere ve kol yapýsýna sahip olurlardý.
Osmanlý Ordusunun en büyük tokatçýlarý ise Baþýbozuk 'Delibaþ' diye adlandýrýlan bir düzensiz orduydu.
13
/
35
Bu teknikte bütün parmaklar birbirine bitiþik olmalýdýr aksi takdirde kendi parmaðýnýz kýrýlabilir ve darbe elin parmaklý kýsmýyla deðil parmaklarýn elin kalanýyla birleþtiði kemikli bölümle gerçekleþtirilmelidir.
Bu darbe hasmý öldürmez ama sersemlemesini saðlar ve Osmanlý askerine de yeni bir hamle yapmasý için zaman kazandýrýrdý.
14
/
35
OSMANLI TOKADI BEYÝN PATLATIR MI?
Osmanlý tokadý gerçeði arkeolojik kazýlar sonrasýnda daha da gün yüzüne çýktý.
Osmanlý'nýn savaþtýðý topraklarda yapýlan araþtýrmalarda bulunan bir çok at ve insan kafatasýnda tokat izlerinin olduðu gözlendi.
Kazýlar esnasýnda kafatasý içine yani beyne doðru göçmüþ insan iskeletleri hatta metal miðferlerde bile el izine rastlandý.
Bu izler de tokatçýlarýn beyin kanamasý geçirtecek kadar þiddetli bir vuruþa sahip olduðunu gösterdi.
15
/
35
OSMANLI TOKATI NASIL ATILIR?
Dünyanýn unutamadýðý Osmanlý tokadý, Osmanlý Ordusu askerlerinin silahsýz savunma ya da saldýrý durumunda kullandýklarý, elin her iki yanýyla yapýlabilen muhatabýný sersemleten, duruma göre bayýltan ya da öldürebilen bir vuruþ tekniðidir.
Avucun iyice açýlarak, el ve kolun açýsýz ve omuzdan hýzla hareketiyle hedeflenen noktaya vurulmasý þeklinde kullanýlýr.
16
/
35
Yüzün her iki yanýna veya enseye atýlabildiði gibi, asýl Osmanlý tokadý, burnu hedef alacak þekilde, yüzün tam ortasýna, avuç içini germeden, aya, burun ucuna denk gelecek þekilde atýlýrdý.
Bu þekilde, kafatasýnýn göz çukurlarý arasýnda kalan kýsým kýrýlarak beynine saplanýr ve ölüme yol açardý.
Böyle bir tekniðin uygulanmadýðý durumlarda bile, hýzlý ve çok sert biçimde atýldýðý ve çok kuvvetli bir tokat olduðu için, boyun kýrýlmasýna yol açarak da öldürebiliyordu.
17
/
35
Bu tekniklerin haricinde bir de kulak hizasýna vurulan Osmanlý tokadý var ki...
Kulaðýn içinde bulunan denge sývýsý ve mekanizmasý sarsýldýðýndan ve kulakta kemik-kýkýrdak namýna saðlam bir þey kalmadýðýndan, tokadý yiyen kiþi yine ayný þekilde can verirdi.
18
/
35
Delibaþlar sefere asker kýyafetleri ile çýkar, çarpýþma öncesi kefenlerini giyerek hendeklere yerleþirlerdi.
Daha sonra Osmanlý ordusu üzerine gelen düþman askerlerinin atlarýný tokatlayarak düþürürlerdi.
Yýllarca mermer üzerinde tecrübe kazanmýþ ellerin hedefindeki atlar için 2 seçenek kalýrdý:
ölmek ya da sakat kalmak.
19
/
35
OSMANLI TOKADI SÜVARÝ TEKNÝÐÝ
Özellikle at üstünde atýlmak üzere geliþtirilmiþ bir tokat tekniðidir.
Bu teknik kaçan düþmana yetiþip esir almak için birebirdir.
At dörtnala sürülürken üzengi üstünde doðrulunup el eðerden aþaðýya sarkýtýlýr hedef konumundaki kiþiye yaklaþýldýðýnda el bütün güç ve hýzla havaya kaldýrýlýr.
Ardýndan gene bütün güç ve hýzla hasma hedef ense olacak þekilde indirilir.
20
/
35
Bayýltmaya yönelik bir tokat tekniðidir saldýrýda direk olarak kullanýlabildiði gibi bir saldýrý karþýsýnda refleksif olarak aþaðýdan yukarýya elin savrulmasýyla savunma amaçlý olarak da kullanýlabilir.
Her iki durumda da hokkalý darbeyi yiyen düþmanýn kendisine gelmesi zaman alacak ve bu arada Osmanlý askeri baygýn haldeki hasmý arkadan gelenlerin insafýna býrakacak yahut baðlayýp üstüne bir not yazarak kenara atacaktýr.
21
/
35
Bütün bunlara Osmanlý askerinin bu koþullarda geliþtirdiði farklý fiziki yapýsýný ki bu yapýnýn baþýnda katý yay germek suretiyle elde edilen çelik misali pazýlar, ellerin kýlýçla veya kýlýçsýz olarak hedeflere sürekli savrulmasýyla elde edilen kol uzunluðu ve müthiþ kuvvetli omuz, boyun kaslarý da eklenirse, savaþ meydanlarýnda fýrtýna misali esen bu askerlerin Avrupayý nasýl korkudan titrettiði biraz daha iyi anlaþýlacaktýr.
22
/
35
Tüm bu tokat teknikleri çetin idmanlar, zor oyunlarý (cirit, çevgen, güreþ vb.) ve kanlý savaþ meydanlarýnda piþen savaþ erleri için rahatlýkla uygulanabilecek tekniklerdi.
23
/
35
OSMANLI TOKADI SÝLME TEKNÝÐÝ
Silme tokat tekniðinde ana hedef hasmýn kulaðýnýn orta noktasýndan baþlayýp dudaklarý ve tüm yanaðý da dahil eden bir bölgedir.
Parmaklar birbirlerine bitiþtirilmeden, kol bükülmeden, vurma gücü omuzdan alýnarak atýlýrdý.
Silme tokat denmesinin nedeni darbe vurulduktan sonra elin bilekten ileriye doðru bükülüp hasmýn tüm yüzünü yalayýp çenede toplanan bir itme kuvveti daha oluþturmasýdýr ki bu itme kuvveti zaten tokadýn etkisiyle bütün direncini yitiren düþmanýn boynunun rahatlýkla kýrýlmasýný saðlayabilirdi.
24
/
35
OSMANLI TOKADI NEREDEN GELÝR?
Osmanlý tokadý olarak bilinen tokat teknikleri daha Türkler Orta Asya'dan ayrýlmadan önce icat edilmiþtir.
Bu nedenle bu tekniklere Osmanlý tokadý yerine Türk tokadý da denilebilir.
25
/
35
OSMANLI TOKADI SERME TEKNÝÐÝ
Silme tokadýn parmaklar bitiþtirilmek suretiyle atýlanýna serme tokat denir.
Bu tokat tekniðinde ise hedef silme tokada göre daha dar bir alandýr kiþini burnuna ve aðzýnýn ortasýna aþaðýdan yukarýya gelecek þekilde kolun gerektiði kadar (ama çok fazla deðil) bükülmesiyle yaratýlacak savrulma etkisi de kullanýlarak vurulmasý gerekir.
Böylece hasmýn aðzý yüzü birbirine karýþýr, dudaðýn patlamasý, burnun kýrýlmasý, darbenin þiddeti sebebiyle havadaki çer çöp ve tozun gözlere dolabilmesi ve acýnýn keskinliði sebebiyle gözlerin yaþarmasý, görüþün bulanýklaþmasý söz konusudur.
26
/
35
Hun boksu denen dövüþ tekniði hakkýnda biraz daha fazla bilgimiz olduðunda bu tekniðin Türk proto-tokat tekniði olarak görülebileceði de ortaya çýkacaktýr.
27
/
35
OSMANLI TOKADI AVUÇ ÝÇÝ TEKNÝÐÝ
Bu teknikte hasmýn yüzünün ortasýna burnun ucu tam bilekle el ayasýnýn birleþtiði yere denk gelecek þekilde tüm güçle vurulur ve hasmýn kýrýlan burun kemiðinin kafatasýnýn göz çukurlarý arasýnda kalan kýsmýný da kýrýp içeriye saplanmasý saðlanýrdý.
Beyne doðrudan saplanan burun kemiði hasmýn ani ölümünü saðlardý.
En ölümcül tokad tekniði diyebileceðimiz bu teknikte amaç düþmaný en kýsa yoldan öldürmekti.
28
/
35
Zaten eski Türklerin elleri geliþme çaðýnda sürekli olarak et suyu, et, hamur iþi, tereyaðý gibi besinlerle haþýr neþir olduklarý için ekseriyetle çok büyük olurdu.
Bugün bile Kars, Ardahan gibi doðu illerinde et suyu ile beslenen çocuklarýn ellerinin etli ve büyük olduklarý görülebilir.
29
/
35
Bu teknik zýrhlý yüzeylere de uygulanabilirdi ama tam etkisi tabi ki çýplak ten üzerinde görülürdü.
O ünlü mermer idmaný bu tokat tekniðinin ölümcül surette uygulanabilmesi için yapýlýrdý ama bu idmanda amaç ellerin büyümesi için deðil ellerin sertleþmesi ve vuruþ tekniðinin mükemmelleþtirilmesi içindi.
30
/
35
Osmanlý süvarileri içinde özellikle týmarlý sipahiler (Týmar sistemi bozulmadan önceki orjinal Türk atlýsý olan ve Orta Asya süvarilik geleneðini sürdüren týmarlý sipahiler) ve akýncýlar bu tekniðin baþarýlý uygulayýcýlarýydý.
Bu askerlerden biri tarafýndan göze kestirilen düþmanýn hayatýnýn geri kalaný tamamýyla Osmanlý süvarisinin insafýna kalmýþtý.
Süvari elini biraz kuvvetli vurarak öldürebilir daha hafif vurarak felç edebilir biraz daha az kuvvet uygulayarak düþmaný bayýltýp esir edebilirdi.
31
/
35
OSMANLI TOKADI ELÝN TERSÝ TEKNÝÐÝ
Dövüþ sýrasýnda savunmaya yönelik bir hamle olarak kullanýrdý.
Ýlk hamlesi boþa giden savaþçý kendini korumak, düþmanýnýn hamle yapmasýný engellemek için bir de elinin tersiyle tokat savurur ilk hamlesinin boþa gitmesiyle oluþan denge kaybýný da böylece telafi ederdi.
32
/
35
OSMANLI KABADAYILARINI YAZDI
Türk edebiyatýnýn önemli isimlerinden Refi Cevat Ulunay, 'Sayýlý Fýrtýnalar' adlý kitabýnda Osmanlý Ýstanbul'undaki namlý kabadayýlarýn öykülerini bir araya getirerek kitaplaþtýrmýþtý.
33
/
35
Osmanlý tokadý namýyla efsane olmuþ bir yakýn dövüþ tekniðinin ismi ve belki de gelmiþ geçmiþ en ölümcül dövüþ tekniklerinden biridir.
Ýsmiyle dünyaya nam salmýþ Osmanlý tokadýný atmanýn yeri, zamaný ve bir raconu vardýr.
34
/
35
Osmanlý kültüründe bir kavga esnasýnda karþý tarafa yumruk ile saldýrmak hoþ karþýlanan bir hareket deðildi ve yumrukla ilk saldýran kiþi ayýplanýrdý.
Bu týpký yataðan kýlýcý olanlarýn dövüþlerde karþýlarýndakini aþaðýlamak için kýlýcýn kesmez yaný ile saldýrmalarý gibi, hoþ karþýlanmayan bir hareket kabul edilirdi.