Berlin Teknik Üniversitesi'nde çalýþan araþtýrmacý Berkant Göksel'in liderlik ettiði mühendislik grubu, yakýt kullanmadan itici kuvvet oluþturabilen jet motorlarý geliþtirdi.
1
/
13
Berlin Teknik Üniversitesi'nde çalýþan araþtýrmacý Berkant Göksel'in liderlik ettiði mühendislik grubu, yakýt kullanmadan itici kuvvet oluþturabilen jet motorlarý geliþtirdi.
2
/
13
Berlin Teknik Ünivesitesi'nden Berkant Göksel'in öncülük ettiði bir mühendislik grubu uzay ve havacýlýk endüstrisinde devrim yapabilecek yepyeni bir motor geliþtirdi.
3
/
13
Berkant Göksel ve arkadaþlarýnýn geliþtirdiði plazma jet motorlarý, günümüz jet motorlarýnýn aksine herhangi bir yakýt kullanmadan çok büyük boyutlarda itki kuvveti oluþturabiliyor.
4
/
13
YAKIT YOK, PEKÝ NASIL UÇUYOR?
Ýlk olarak 1964 yýlýnda Sovyet Rusya tarafýndan uzaya fýrlatýlan küçük uzay araçlarýnda kullanýlan plazma iticileri, bugünkü geleneksel jet motorlarýna pek benzemiyor.
5
/
13
Normal jet motorlarý yakýt ve sýkýþtýrýlmýþ havayý tutuþturarak itki kuvveti oluþtururken; plazma iticileri bir füzyon reaktörünü yani yýldýzlarda gerçekleþen reaksiyonlarý taklit ediyor. Argon veya hava gibi gaz moleküllerini sýkýþtýrýp plazma haline uyaran motorlar bu þekilde elektrik üreterek elektrik alanlarý oluþturuyor.
6
/
13
Bu ilginç konsepti temel alan plazma iticileri uzun bir süredir kullanýlýyor olsa da iticilerin oluþturduðu itki kuvvetinin çok yüksek olmamasý nedeniyle yalnýzca bazý küçük uydu ve uzay araçlarýnda yer alabilmiþti.
7
/
13
Berlin Teknik Üniversitesi'nden Berkant Göksel'in araþtýrma grubu ise bu iþi tersine çevirip çok büyük boyutlarda itici kuvvet oluþturabilen plazma jet motorlarýný dünyada ilk kez geliþtirmiþ.
8
/
13
New Scientist'e konuþan Göksel, araþtýrmalarýnýn dünyada bir ilk olduðunu belirtirken,'Zemin seviyesinde hýzlý ve güçlü plazma jet motorlarý üreten ilk ekip biz olduk. Geliþtirdiðimiz motor saniyede 20 kilometre hýzlara ulaþabilecek kapasitede.' sözlerini kullanýyor.
9
/
13
GÖKSEL VE EKÝBÝNÝN ÖNÜNDE UZUN BÝR YOL VAR
Berkant Göksel ve ekibinin geliþtirdiði ilk örnekte 80 mm uzunluðunda mini-iticiler kullanýlmýþ. Bu boyutlardaki iticilerle bir yolcu uçaðýnýn havalanabilmesi için ayný iticilerden yaklaþýk 10.000 adet kullanýlmasý gerekiyor, yani bu boyutlardaki bir uçak için fazlasýyla kompleks bir yapýdan bahsediyoruz.
10
/
13
Ekibin geliþtirdiði motorlar þu an için büyük uçaklara veya kargo roketlerine güç verecek yeterlilikte olmasa da Berkant Göksel henüz geliþtirme sürecinin baþlarýnda olduklarýný ve ilk olarak 100-1000 aralýðýnda mini-iticiyle havalanabilecek küçük uçaklarda test yapacaklarýný söylüyor.
11
/
13
Ekibin önündeki en büyük problemse þu an için plazmanýn üretilmesi ve üretilen plazmanýn saklanmasý için ihtiyaç duyulan bateriler.
12
/
13
Zira motorlarda kullanýlacak olan baterilerin hem çok hafif hem de çok güçlü olmasý gerekiyor, ancak maalesef þu aþamada böylesine bir teknolojiye sahip deðiliz.
13
/
13
Göksel ve ekibi önlerindeki bu engelin enerji sektöründe gerçekleþmekte olan devrimlerle beraber çözüm bulacaðýna inanýyor.