Uçaklardan esinlenip pervaneli klima sistemi yaptı
Kayseri'de çiftçilik yapan Mehmet Akpınar, uçaklardan esinlenerek 3 metre pervaneli dev klima sistemi yapıyor
1
/
42
Kayseri'de Hava İkmal Bakım Merkezinden emekli olan ve çiftçilik yapan Mehmet Akpınar, bahar aylarında yaşanan don olaylarını önlemek için uçaklardaki klima sistemlerinden esinlenerek 3 metre pervaneli dev klima sistemi yapmak için kolları sıvadı.
2
/
42
Kayseri'deki Hava İkmal Bakım Merkezinden emekli olmadan önce 25 yıl Hava Kuvvetlerine ait uçakların havalandırma sistemleri, basınçlandırma ve klima sistemleri üzerinde çalıştığını ifade eden Mehmet Akpınar, 2010 yılında emekli olduktan sonra babasından kalan bahçede tarımla uğraştığını söyledi.
3
/
42
Bahçe tarımında bahar aylarında don olaylarının yaşandığına dikkat çeken Akpınar, 'Bu don olaylarında ürünlerde karaleke ve iç kurdu hastalıkları oluyor. Bu da üreticiye büyük sıkıntılar yaşatıyor. Bu sıkıntıları gidermek amacıyla teknik bilgilerimi kullanmaya karar verdim. Evlerde kullanılan klima sistemlerinin bahçelerde de olabileceği düşüncesi ile yola çıktım' diye konuştu.
4
/
42
Araştırmalarına ziraat fakültelerinin yapmış olduğu çalışmaları inceleyerek başladığının altını çizen Akpınar, 'İç Anadolu Bölgesi'nde genelde yüzde 90 oranında radyasyon donu oluştuğunu tespit ettim. Radyasyon donu yüksekteki sıcak hava basıncının aşağıya basınç yapması ve soğuk havayı hapsetmesi sonucunda oluşuyor. Bunu önlemek için büyük çapta bir rüzgar sirkülasyonu oluşturulması gerektiği fikri ortaya çıktı' diyerek rüzgar sirkülasyonunu sağlayabilmek için uçaklardaki havalandırma ve klima sistemlerinden esinlendiğini söyledi.
5
/
42
Uçakların fan sisteminde pervanelerin 1.80 santimetre olduğunu, rüzgar sirkülasyonunu oluşturabilmek için 3 metre büyüklüğünde pervaneye ihtiyaç olduğunu açıklayan Akpınar, 'Şu anda pervaneyi yaptım. Pervaneyi tutacak olan direkler ve pervaneyi çevirmek için 22 KW'lik motor var. Önümüzdeki günlerde bunun montajını gerçekleştireceğiz. Bu fan sistemi ile bahçedeki soğuk hava akımını ittirerek, yerine sıcak hava dalgasının inmesini sağlayacağız. Yerden de sıcak hava vererek bahçeleri klimalandıracağız' diye konuştu. Akpınar, sistemin kurulmasının ardından verileri değerlendireceklerini ve verilere göre hareket edeceklerini söyledi.
6
/
42
İŞE GİTMEDEN ÖNCE DAHA FAZLA UYUMAK İÇİN UÇAK YAPTI!
Çek Cumhuriyeti'nde yaşayan Frantisek Hadrava isimli bir adam, sabahları işe biraz daha geç gidebilmek için kendi uçağını yaptı. Tek kişilik uçağın yapımı 2 yıl sürmüş.
7
/
42
45 yaşındaki Frantisek Hadrava'nın uçağı yapmasındaki asıl neden işe gitmek için evden daha geç çıkıp, daha hızlı bir şekilde gitmek.
8
/
42
Arabasıyla 14 dakikada işine ulaştığını söyleyen adam, bu süreyi uçağıyla 4-5 dakikaya düşürebilmiş.
9
/
42
Komşularını da rahatsız etmek istemeyen adam, boş bölgelerde turlayarak işe gidiş süresinin bazen 7 dakikayı bulabildiğini söylüyor.
10
/
42
Uçağını ise iş yerinin otoparkına park ediyor.
11
/
42
5000 dolar harcayarak yaptığı uçağın hayatını değiştirdiğini söyleyen adam, şimdiden ikinci bir uçak için kolları sıvamış.
12
/
42
13
/
42
14
/
42
15
/
42
16
/
42
17
/
42
UÇMA HAYALİ NELER YAPTIRDI!
Denizli Servergazi Devlet Hastanesinde geçen yıl göreve başlayan Çocuk Hastalıkları Uzmanı Dr. Levent Ceylan, uçuş tutkusunu mesaiden arta kalan zamanlarda sürdürüyor. Minik hastalarıyla yakından ilgilenen ve onlarla şakalaşan Ceylan, mesai sonrası beyaz önlüğünü çıkararak gittiği evinde kırmızı pilot tulumunu giyerek farklı bir maceraya başlıyor.
18
/
42
Kendi elleriyle ürettiği hava taşıtı 'gyrocopter'i aracının arkasına takan Levent Ceylan, oğlu Ali'yle birlikte şehir dışındaki düz bir araziye giderek uçuşa hazırlanıyor. İnce ayarlar ve ısınma turlarının ardından arazide hızlanarak gökyüzüne yükselen Ceylan, görüntüsü ve çıkardığı sesle küçük bir helikoptere benzeyen 'gyrocopter' ile gökyüzünde süzülüyor.
19
/
42
İlkokulda oyuncak uçaklar yaparak başladığı uçuş tutkusunu, kendi ürettiği hava aracıyla bulutların arasında kaybolacak kadar ilerleten Ceylan, uçuş tutkusu ve hava aracı yapma macerasını AA muhabirine anlattı. Havacılığa tutkuyla bağlı olduğunu, pilot olmak istediğini ancak 'kaderin kendisini doktor yaptığını' ifade eden Levent Ceylan, üniversite yıllarında THK'nın model uçak kurslarına gittiğini, okul bittikten sonra kendisini uçuracak bir araç yapıp yapamayacağını araştırmaya başladığını kaydetti.
20
/
42
Araştırmaları sonucu tutkusu için en uygun hava aracının, atölye ortamında yapımı mümkün olan 'gyrocopter' olduğunu gördüğünü anlatan Ceylan, çalışma hayatına başlamasıyla ekonomik durumunun düzeldiğini ve Yozgat'taki evlerinin altına bir atölye kurduğunu dile getirdi. Atölyede bir yandan hava aracını yaparken, diğer yandan yamaç paraşütü ve motorlu paraşütte uzmanlaştığını aktaran Ceylan, 2001 yılında aracını tamamlayarak ilk uçuşunu yaptığını söyledi.
21
/
42
Eski bir uçaktan çıkarılan motoru kullandığı 'gyrocopter'in tüm mekanik işlemleri ve tasarımının kendisine ait olduğu bilgisini veren Levent Ceylan, aracını yeni teknolojilerle 10 yılda 5 kez yenilediğini ifade etti. Aracın uçurulması sürecinde uzman pilotlardan destek aldığını vurgulayan Ceylan, kendisine 40-50 bin liraya mal olan aracın ithalat fiyatının 200 bin lira civarında olduğu bilgisini paylaştı.
22
/
42
Doktor Ceylan, dolu depoyla 250 kilometre menzile sahip 'gyrocopter' ile 3 bin 500 metre irtifaya kadar yükselebildiğini ve saatte 120 kilometre hız yapabildiğini dile getirdi. Havacılığın tehlikeli bir uğraş olarak görülmesine rağmen kurallarına uyulduğu sürece bir sorun yaşanmadığını anlatan Levent Ceylan, 'gyrocopter'in ise en güvenilir hava aracı olduğunu savundu.
23
/
42
İnsanların kendisine sürekli tehlikeli bir iş yaptığı uyarısında bulunduğunu belirten Ceylan, 'Her şeyin bir kuralı var. Kontrolleri düzgün yaptıktan, hava şartlarını kolladıktan sonra hiçbir sıkıntı yaşanmaz. Eğitim aşamalarında yer kazalarım oldu ama sadece aracın bazı parçaları zarar gördü. Bunun dışında sağlığımı etkileyen hiçbir kaza yaşamadım. Gyrocopter, dünyanın en güvenilir hava araçlarından biri. 80-90 kilometre rüzgarda dahi uçabilen, motor arızası yapsa da pilotunu sağ salim yere indirebilen bir araç. Yaptığım diğer hava sporları arasında da gyrocopter en güveniliri diyebilirim.' dedi.
24
/
42
Tutkusunun tüm hayatını şekillendirdiğini söyleyen Levent Ceylan, uçma tutkusuna ilk etapta kuşkuyla yaklaşan eşinin de zamanla kendisine destek verdiğini, çocuklarının ise yer ekibi olarak tutkusuna ortak olduğunu bildirdi.
25
/
42
Ceylan, şöyle konuştu: 'Tayin olduktan sonra Denizli'ye geldiğim gün, ev bakmadan önce nerede uçabileceğimi araştırdım. Uygun araziyi bulduktan sonra yakın bir semtten ev buldum. İş yoğunluğum fazla, vakit buldukça uçuşa hafta sonları 1-2 saat zaman ayırıyorum. Çevremdekiler kendi yaptığım bir araçla uçmamı korkuyla karşılıyor. Kimsenin pek görmediği bir uğraş olduğu için garip bakılıyor ama kötü karşılanmıyor. Zaman zaman 'Vecihi' esprileri yapılıyor. Özellikle aile içinde sıkça yapılıyor. Ne diyebilirim, benzetiyorlar.
26
/
42
Havadayken duygularımı anlatmak çok zor. Bunun adı 'adrenalin bağımlılığı', uçuş yapmadan duramıyorum. Buna amatör olarak devam etmeyi düşünüyorum. Gyrocopter'in lisanslı pilotu olacağım ve bu konudaki bilgi ve becerilerimi genç pilotlara aktaracağım. Ben bu işte hem yapan, hem uçan bir pilot olarak farklı bir kulvardayım. Eğitimci olarak gençlere destek olmayı düşünüyorum.'
27
/
42
Oğlu Ali Ceylan için ikinci 'gyrocopter'i yapmak üzere malzemeleri temin ettiklerini, yıllık izne çıktığında Yozgat'taki atölyesinde üretime başlayacağını anlatan Levent Ceylan, uçuş tutkusu olan herkesi bu alana davet etti. Ceylan ayrıca, bir helikopterin yaptığı işi daha düşük maliyetle yapabilen bu araçların özellikle Avrupa ülkelerinde yaygın kullanıldığını, Türkiye'de ise 10 civarında pilotu bulunduğunu da sözlerine ekledi.
28
/
42
KENDİ UÇAĞINI ÜRETTİ!
Çin'in Shandong eyaletinde yaşayan Zhang Xuelin uçma hayali gerçekleşmedi.
29
/
42
Zhang, okulunu bırakıp ahşap ve plastik malzemelerle motosiklet etrafında bir uçak inşaa etmek istedi.
30
/
42
Yaklaşık 800 dolar ve 11 ayını harcayan Zhang, deneme uçuşunda hayal kırıklığına uğradı.