11 madde daha kabul edildi
ABONE OL

Kabul edilen maddelere göre, vergi ziyaý cezasý, vergi dairesinin bilgisi dýþýnda mükellefiyet tesis ettirmeksizin kayýt dýþý faaliyette bulunarak vergi ziyaýna sebep olunmasý halinde yüzde 50 artýrýlacak. Ayný vergi türü ve dönemine iliþkin daha sonra yapýlacak tarhiyatlar nedeniyle kesilecek vergi ziyaý cezalarýna da ayný artýrým hükmü uygulanacak.

Vergi Usul Kanunu'nda "özel usulsüzlükler ve cezalarý" hükmünde yapýlan deðiþikliðe göre, bir takvim yýlý içerisinde ilgili hükümler uyarýnca birden fazla özel usulsüzlük cezasý kesilmesi durumunda caydýrýcýlýðý artýrmak amacýyla artan ceza uygulamasý getirilecek. Öte yandan hükme, mükellef gruplarý ve ilgili usulsüzlüklere yönelik cezalarýn yer aldýðý yeni bir cetvel de eklenecek.

Bu kapsamda yer alan bazý cezalarýn, her yýl yeniden deðerleme oranýnda yükseltilmesinin yaný sýra tutarlarý yeniden belirlenerek caydýrýcýlýðýn artýrýlacaðý öngörülüyor. Bir takvim yýlý içerisinde birden fazla özel usulsüzlük cezasý kesilmesi durumunda caydýrýcýlýðý artýrmak amacýyla artan ceza uygulamasý getirilecek.

Kanun kapsamý dýþýnda belge düzenleyenlere 2 kat özel usulsüzlük cezasý kesilecek, bu durumun idarenin bilgisine girmeden önce belgeyi almak zorunda olanlar veya belge muhteviyatý iþlemin muhataplarý tarafýndan 5 iþ günü içerisinde bildirilmesi halinde ise kanun kapsamý dýþýnda belge düzenleyenlere 6 kat özel usulsüzlük cezasý kesilecek.

Yasada sayýlan belgeleri düzenleme zorunluluðu bulunanlarýn yükümlülüklerini yerine getirmedikleri takdirde bu durumun belge muhteviyatý iþlemin muhataplarý tarafýndan 5 iþ günü içerisinde idareye bildirilmesi halinde bu kimselere ceza kesilmeyecek, belgeleri düzenlemeyen, eksik veya yanýltýcý düzenleyenlere ise özel usulsüzlük cezasýnýn 3 katý uygulanacak.

Teklifle, öngörülen artan tutarlý ceza uygulamasýnda uygulanacak ceza tutarlarýna iliþkin cetvel, kanuna eklenecek.

- CEZALAR YENÝDEN BELÝRLENÝYOR

Düzenlemeyle damga vergisi ödenmemiþ kaðýtlarý, vergi ve cezasý tahsil edilmeden tasdik eden veya örneklerini çýkarýp veren noterler adýna kesilen özel usulsüzlük cezasýnýn her bir kaðýt için alt sýnýrý 40 Türk lirasý olarak belirlenecek.

Vergi Usul Kanunu'nun ilgili hükümlerine uymayanlara yönelik cezalar her yýl yeniden deðerleme oranýnda artýrýlýrken, düzenlemeyle bu cezalar yeniden belirlenerek caydýrýcýlýðýnýn artýrýlmasý hedeflenecek.

Türkiye'nin taraf olduðu uluslararasý anlaþmalarýn bilgi deðiþimi hükümleri kapsamýnda bilgi toplanmasýna iliþkin hüküm uyarýnca getirilen zorunluluklara uymayanlara özel usulsüzlük cezasý kesilecek.

Elektronik ticaretin yaný sýra internet dahil olmak üzere her türlü dijital ortamýn reklam, ilan, satýþ ve kiralama gibi iktisadi ve ticari amaçlarla kullanýldýðý hallerde vergi güvenliðini saðlamak amacýyla kendisine bilgi verme yükümlülüðü getirilenlerin, bu yükümlülüklerine iliþkin olarak bildirimde bulunmamalarý veya bildirimlerini eksik ya da yanýltýcý bir þekilde yapmalarý durumunda uygulanmasý gereken özel usulsüzlük cezasý, bu mükelleflerin ekonomik ve ticari büyüklükleri ile orantýlý olacak.

Tevsik zorunluluðu kapsamýnda olup da bu zorunluluða uymayanlara uygulanan özel usulsüzlük cezasý da artýrýlacak. Bu zorunluluða uymadan ödeme yapanlarýn, durumu 5 iþ günü içerisinde idarenin bilgisine girmeden bildirmesi durumunda ise ceza kesilmeyecek.

Mal teslimi veya hizmet ifalarýna iliþkin tahsilatlarýn, banka ve benzeri finans kurumlarý, ödeme kuruluþlarý veya PTT aracýlýðýyla baþkalarýnýn adý veya hesabý kullanýlarak yapýlmasý durumunda her bir iþlem için bu hükme göre uygulanan cezalardan az olmamak üzere iþleme konu tutarýn yüzde 10'u oranýnda, mal teslimi ya da hizmet ifasýný yapanlarla adýna veya hesabýna ödeme yapýlanlara ayrý ayrý özel usulsüzlük cezasý kesilecek. Bu hüküm uyarýnca bir takvim yýlý içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasýnýn toplamý 20 milyon lirayý geçemeyecek.

Banka Kartlarý ve Kredi Kartlarý Kanunu uyarýnca izin verilen durumlar hariç olmak üzere kredi kartý, banka kartý, ön ödemeli kart, karekod, elektronik cüzdan ve benzeri ödeme araçlarý kullanýlmak suretiyle gerçekleþtirilen tahsilatlarýn, kendi mükellefiyeti adýna kayýtlý olmayan ödeme sistemleri veya cihazlarý aracýlýðýyla yapýlmasý durumunda, tahsilatý yapan mükelleflere ve kendi adýna kayýtlý olan bu sistemleri veya cihazlarý kullandýranlara ayrý ayrý her bir iþlem için bu hükme göre belirlenen özel usulsüzlük cezasýnýn 3 katý uygulanacak. Bu kapsamda bir takvim yýlý içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasýnýn toplamý 20 milyon lirayý aþamayacak.

Ýstenilen teminatýn süresinde verilmemesi veya tamamlanmamasý halinde teminatý vermeyenler veya tamamlamayanlar adýna, hüküm kapsamýnda verilmesi veya tamamlanmasý gereken teminat tutarý kadar özel usulsüzlük cezasý kesilecek.

Vergi güvenliðinin saðlanmasý amacýyla kullanýlma zorunluluðu getirilen cihaz ve sistemlerle nitelikleri belirlenen veya onaylanan elektrikli, elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri üreten, ithal eden, bu cihazlara çeþitli hizmetler veren ödeme kaydedici cihaz üreticisi veya ithalatçýlarý ile bu cihazlara iliþkin hizmet veren güvenli servis saðlayýcýlarý, bankalar, elektronik para kuruluþlarý, ödeme kuruluþlarý, þarj aðý iþletme lisansý sahipleri ve elektronik defter, belge ve kayýtlarýn oluþturulmasý, imzalanmasý, iletilmesi ve saklanmasý hususlarýndan herhangi biri için hizmet verme konusunda yetkilendirilenler ile sipariþ, satýþ, muhasebe, stok takip gibi programlarý kullandýran, teslim eden veya satan mükelleflere iliþkin olarak bunlar tarafýndan yapýlmasý, yapýlmamasý ya da yerine getirilmesi gereken hususlara aykýrý davrananlara, her bir tespit için ayrý ayrý olmak üzere hükümde yer alan özel usulsüzlük cezasýnýn 10 katý tutarýnda ceza kesilecek. Bu hüküm uyarýnca bir takvim yýlý içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasýnýn toplamý 20 milyon lirayý geçemeyecek.

Bu hüküm kapsamýndaki tek bir fiilin, Kanun'un ilgili hükmünde yer alan özel usulsüzlük cezasýný gerektiren birden fazla cezayý gerektirmesi halinde, bu cezalardan en aðýr olaný kesilecek.

- GELÝR ÝDARESÝ BAÞKANLIÐI PERSONELÝNE FAZLA ÇALIÞMA ÜCRETÝ

Teklifle, vergiye gönüllü uyumun artýrýlmasý amacýyla vergi aslý uzlaþma kapsamýndan çýkarýlacak. Vergi Usul Kanunu'nda bu kapsamdaki hükümler yürürlükten kaldýrýlacak.

Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýnýn normal mesai saati haricinde ve daire dýþýnda fiilen çalýþan personeline, bu þekilde çalýþtýklarý her bir saat için 160 gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsý ile çarpýmý sonucu bulunacak tutarda fazla çalýþma ücreti ödenecek. Bu ödeme damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmayacak. Her bir personel için ödenebilecek fazla çalýþma ücreti ayda 50 saati ve fazla çalýþma ücreti ödenebilecek personel sayýsý ise Baþkanlýk taþra teþkilatý kadro ve pozisyonlarýnda bulunan toplam memur ve sözleþmeli personel sayýsýnýn yüzde 20'sini geçemeyecek.

Mevcut uzlaþma baþvurularý, Vergi Usul Kanunu'nun deðiþtirilmeden önceki hükümlerine göre sonuçlandýrýlacak.

Ticari olmayan gezi, eðlence, spor gibi faaliyetlerde kullanýlan deniz taþýma araçlarýna yat limanlarýnda verilen kiralama, bakým gibi hizmetlerde KDV istisnasý ve indirimi kaldýrýlacak.

Teklifin 11 maddesinin daha kabul edilmesinin ardýndan TBMM Baþkanvekili Bekir Bozdað, birleþime ara verdi. Aranýn ardýndan komisyonun yerini almamasý üzerine Bozdað, birleþimi saat 14.00'te toplanmak üzere kapattý.