Kiþisel Verilerin Korunmasý Kanunu'nun 7 Nisan 2016'da yürürlüðe girmesiyle Türkiye'de yeni bir dönem baþlarken, 2018'de yapýlan yönetmelik deðiþikliðiyle de 7 Nisan tarihinin "Kiþisel Verileri Koruma Günü" olarak kutlanmasý kararlaþtýrýldý.
Kiþisel Verileri Koruma Günü'ne iliþkin AA muhabirine açýklamalarda bulunan KVKK Baþkaný Bilir, 7 Nisan 2016'da kiþisel verilerin korunmasý bakýmýndan Türkiye'de yeni bir dönemin baþladýðýný söyledi.
Kiþisel Verileri Koruma Günü'yle kiþisel veri farkýndalýðýnýn geliþtirilmesi ve kiþisel verilerin korunmasýnda alýnabilecek bireysel tedbirlerin önemine dikkati çekilmesinin amaçlandýðýný aktaran Bilir, bu yýlki etkinliklerinin temasýný "Teknoloji ve Çocuklarýn Kiþisel Verilerinin Korunmasý" olarak belirlediklerini kaydetti.
KVKK'ye bugüne kadar yapýlan baþvurular ve verilen kararlar hakkýnda bilgi veren Bilir, baþvuru, ihbar ve þikayetlerin titizlikle incelenerek sonuçlandýrýldýðýný dile getirdi.
Bilir, "Bugüne kadar 40 bin 503 ihbar, þikayet ve baþvurudan 38 bin 753'ü sonuçlandýrýldý. 1352 veri ihlal bildirimi kurula intikal etti, bunlardan 295'i ilan edildi. Yapýlan incelemeler sonucu 573 milyon 25 bin lira idari yaptýrým uygulandý. Kanun kapsamýnda 1104 hukuki görüþ verildi. Yurt dýþýna veri aktarýmýnda yeterli nitelikleri taþýyan 8 taahhütname ise kurul tarafýndan onaylandý." diye konuþtu.
Baþkan Bilir, kiþisel verilerin öneminin gün geçtikçe artmasýnýn, bireyin mahremiyetine yönelik risklerin artmasýyla doðru orantýlý olduðunu anlattý.
Teknolojik geliþmeler ve dijitalleþme sayesinde günler süren iþlemlerin artýk dakikalar, hatta saniyeler içerisinde gerçekleþtirildiðini belirten Faruk Bilir, kiþisel verilerin teknoloji sayesinde hýzlý ve etkin biçimde iþlenebilmesinin, bireyin mahremiyetinin korunmasý ihtiyacýný ortaya çýkardýðýný vurguladý.
Bilir, veri koruma hukukunun temelinin, kiþisel verilerin iþlenmesinde temel hak ve özgürlüklerin gözetilmesi olduðunu, dünya üzerinde genel kabul gören hukuki düzenlemelerin bireyin mahremiyetinin güçlendirilmesini esas aldýðýný kaydetti.
Veri iþlemenin, yasaklanmadýðýný ancak kiþisel veri iþlenmede çeþitli standartlarýn getirildiðini aktaran Bilir, bunun Türkiye'deki yansýmasýnýn Kiþisel Verilerin Korunmasý Kanunu olduðunu söyledi. Bilir, "Kanuna göre, kiþisel veriler ancak hukuka uygun þekilde iþlenebilir. Yine bu Kanunla verisi iþlenen kiþilere birtakým haklar getirilmiþ, kiþisel verileri iþleyen kiþi, kurum ve kuruluþlara da Kanun kapsamýnda belirli sorumluluklar yüklenmiþtir. Böylelikle bireyin mahremiyeti hukuk þemsiyesi altýnda koruma altýna alýnmýþ, geliþigüzel ve keyfi veri iþlemeye karþý somut bir adým atýlmýþtýr." diye konuþtu.
KVVK Baþkaný Faruk Bilir, "8. Yargý Paketi" ile Kiþisel Verilerin Korunmasý Kanunu'nda yapýlan deðiþikliklere iliþkin de bilgi verdi.
Özel nitelikli kiþisel verilerin, kiþilerin ýrký, etnik kökeni, siyasi düþüncesi, felsefi inancý, dini, mezhebi veya diðer inançlarý, kýlýk-kýyafeti, dernek, vakýf ya da sendika üyeliði, saðlýðý, cinsel hayatý, ceza mahkumiyeti, güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik, genetik verileri olduðunu dile getiren Bilir, bunlarýn iþlenme þartlarýný, yurt dýþýna veri aktarýmýný ve kiþisel verilerin korunmasýna iliþkin kabahatleri düzenleyen hükümlerde önemli deðiþiklikler yapýldýðýna iþaret etti. Baþkan Faruk Bilir, þöyle devam etti:
"Buradaki en önemli yenilik, özel nitelikli veriler arasýndaki ayrýmýn kaldýrýlmýþ olmasý ve bu veriler için yeni veri iþleme þartlarýnýn öngörülmüþ olmasýdýr.
Bu yeni iþleme þartlarýndan biri de fiili imkansýzlýk nedeniyle rýzasýný açýklayamayacak durumda bulunan, rýzasýna hukuki geçerlilik tanýnmayan kiþinin, kendisinin, bir baþkasýnýn hayatý veya beden bütünlüðünün korunmasý için zorunlu olmasý halinde, özel nitelikli kiþisel verilerin iþlenebilmesidir. Örneðin bu iþleme þartýna göre herhangi bir sebeple bilinç kaybýndan ötürü rýzasýný açýklayamayacak durumda olan kiþinin hayatýnýn veya beden bütünlüðünün korunmasý amacýna mahsus olarak kan grubu ve geçirilen hastalýklar gibi özel nitelikli kiþisel verileri iþlenebilecektir. Kiþisel verilerin korunmasý bir ihtiyaçtýr. Fakat örnekten de anlaþýlacaðý üzere, gereken durumlarda kiþisel verilerin iþlenmesi ve aktarýlmasý da bir ihtiyaçtýr."
Bilir, Kanunun yurt dýþýna kiþisel veri aktarýmýný düzenleyen 9. maddesinin Avrupa Birliði Genel Veri Koruma Tüzüðü'nün ilgili hükümleri esas alýnarak deðiþtirildiðini dile getirerek, deðiþiklik yapýlýrken teknoloji ve dijitalleþmeyle þekillenen veri temelli hayatýn meydana getirdiði gereksinimlerin de dikkate alýndýðýný söyledi.
Bu doðrultuda verisi iþlenen kiþilerin haklarýný da koruyacak þekilde yurt dýþýna veri aktarýlmasý bakýmýndan yeni yöntemler getirildiðini ifade eden Bilir, "Henüz kurul tarafýndan ilan edilmiþ bir güvenli ülke bulunmamakta. Fakat güvenli ülkelerle ilgili çalýþmalar devam etmekte. Dolayýsýyla yeterli koruma yok ise Kanunda düzenlenmiþ uygun güvencelerden birinin saðlanmasý þartý aranmakta." diye konuþtu.
Faruk Bilir, söz konusu kanuni deðiþikliklerin 1 Haziran'da yürürlüðe gireceðini belirterek, "Deðiþiklikten önceki açýk rýzayla yurt dýþýna veri aktarýmý, 9. maddede yapýlan deðiþiklikle birlikte 1 Eylül 2024'e kadar uygulanmaya devam edecek." ifadelerini kullandý.