Antalya'daki teleferik kazasý! Uzmanlar: Direk devrildiyse ortada bir ihmalin olduðu ortada
ABONE OL

AA muhabirinin, Konyaaltý ilçesinde 1 kiþinin öldüðü, 2'si çocuk 17 kiþinin yaralandýðý teleferik kazasýyla ilgili sorularýný yanýtlayan Bingöl, devrilen direðin tasarým aþamasýndan itibaren tüm aþamalarýna bakýlmasý gerektiðini söyledi.

Teleferiðin 7 yýldýr kullanýldýðýný, belediye baþkanýnýn açýklamalarýna göre iki ay önce kapsamlý bakýmlarýnýn yapýldýðýný kaydeden Bingöl, "Demek ki bakýmlarda da bir eksiklik var. Bayram dolayýsýyla yoðun bir trafik var. Çok fazla kullanýlmýþ, ýsýnma veya aðýr iþ kapasitesinden mütevellit direkte kýrýlma olmuþ gibi gözüküyor. Bakýmlarýn ne þekilde yapýldýðýyla baþlayan birçok hata olabilir." diye konuþtu.

Bingöl, direðin devrilmemesi gerektiðini vurgulayarak, böyle bir direk vakasýnýn bildiði kadarýyla henüz olmadýðýný söyledi.

Direðin kurulumu aþamasýnda hesaplamalarýn iyi yapýlmasý gerektiðini aktaran Bingöl, "Tasarým aþamasýnda mesafeler daha kýsa tutulup da direklerin mukavemetleri artýrýlabilir miydi? Sonuçta direk devrildiyse ortada bir ihmal veya hata olduðu ortaya konulmuþ oluyor." dedi.

Bingöl, kabinin 8 kiþilik olduðunu ifade ederek, yolcularýn normalde 3-5 dakikalýk bir eðitimle buraya bindirilmesi gerektiðine dikkati çekti.

Antalya'daki teleferik için böyle bir eðitimin olmadýðýný düþündüðünü dile getiren Bingöl, "Emniyet kemeri sistemi olmasý gerekiyor. Olsaydý, belki insanlar aþaðýya düþmeyecekti. Birtakým hatalar zinciri var. Ancak bunlar inceleme sonucunda ortaya çýkar." ifadelerini kullandý.

- "ÇABUK ÝNDÝRMEKTEN ZÝYADE GÜVENLÝ ÝNDÝRMEK ÖNEMLÝ"

Kurtarma çalýþmalarýnýn yavaþ ilerlediðinin düþünülmemesi gerektiðini vurgulayan Bingöl, þöyle devam etti:

"Çabuk indirmekten ziyade güvenli indirmek önemli. O konuda karar alacak merci, Valilik önderliðinde AFAD'dýr. Helikopter veya iple eriþimle insanlar indiriliyor. Kapasite çok, insanlar çok. 'Güvenli indirelim.' diye yavaþ indiriliyor, daha da yavaþ indirilebilirlerdi. Zor, meþakkatli bir iþ. Helikopteri havada tutmak, rüzgarsýz bir þekilde stabil hale getirmek... Gerçekten oldukça güç iþlemler. 'Acil durumlarda tahliye sistemi olabilir miydi?' diye düþünebiliriz. Üçüncü bir halat olsaydý hiç kullanýlmayan ama acil bir durumda kullanýlabilecek, o zaman tahliye daha kolay olabilirdi."

Bingöl, bu tür kazalarda uygulanacak yaptýrýmýn hukuki bir konu olduðunu belirterek, "Taksirle ölüme sebebiyet vermek veya bilinçli taksirle ölüme sebebiyet vermek oluyor. Maalesef onlarýn da cezalarý çok aðýr deðil. Ama asýl önemli olan bunlarýn olmamasý." deðerlendirmesini yaptý.

Bakým yapan çok fazla firma olmasý ve bunlarýn da iþi almak için ucuz fiyat vermeleri durumunda, "bazý kontrollere geçen sene bakmýþtýk, bu sene buna bakmayalým" denilebildiðinin altýný çizen Bingöl, bunun standartlarýnýn olduðunu söyledi.

Bingöl, teleferiði kimlerin denetlediðinin belgelenmesi gerektiðini anlatarak, "Yapýyor muyuz, yapýyormuþ gibi mi gözüküyoruz, buna bakmak gerekiyor. Ýþlemler rutin iþlediði zaman problem yok. Ýnþallah bu kazadan ders çýkarýlýr." dedi.

- ASANSÖR VE LUNAPARKLAR

Halat sistemiyle çalýþan asansörler ve lunaparklarda da zaman zaman benzer kazalara þahit olduklarýndan bahseden Bingöl, þu ifadeleri kullandý:

"Bunlarýn periyodik bakýmlarýnýn yetkili bir firma veya Makine Mühendisleri Odasý tarafýndan yapýlmasý lazým. Yapýlýyor mu? Bazýlarý ihmal edilip yapýlmýyor olabilir. Bazý yerlerde de yapýlmadýðý zaman yapýlmýþ gibi gösterilebiliyor. Bu sonuçta bir ihale iþi. Birçok yerde o iþi ucuz fiyat veren alýyor. Bazen üstünkörü bakýmlar karþýmýza çýkabiliyor. Bunlarýn daha ciddi yapýlmasý gerekiyor."

Bingöl, bu tür yerlerde yapýlan denetimler sonucunda eksiklikler saptanmasý halinde belirli yaptýrýmlarýn uygulandýðýný dile getirerek, asansörün yeþil etiketli olmasý gerektiðini, kýrmýzý etiketlilerin ise kullanýlmayacaðýný aktardý.

"Maalesef kýrmýzý etiketlilerin de kullanýldýðýný gördük." diyen Bingöl, mavi etiketli asansörlerin de kýsa sürede bazý eksikliklerin giderilmesi gerektiðini dile getirdi.

Bingöl, "O kýsa süre bazen 3 ay, bazen 1 aydýr. Ama 1-1,5 sene mavi etiketle çalýþanlarý da görüyoruz. Maalesef bakým onarýmlarýmýz böyle. Bir þekilde iþi geçiþtirici sistemle iþ yapmaya çalýþýyoruz." þeklinde konuþtu.