AYM'nin 'yetki' iddialarýna TBMM Adalet Komisyonu Baþkaný Yüksel'den açýklama
ABONE OL

Yüksel, AA muhabirine, Anayasa Mahkemesinin (AYM) 703 sayýlý Anayasa'da Yapýlan Deðiþikliklere Uyum Saðlanmasý Amacýyla Bazý Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararname'nin (KHK) bazý maddelerine iliþkin iptal kararýný deðerlendirdi.

TBMM'nin, çýkarýlmýþ kanunlarýn Anayasada yapýlan deðiþikliklere uyumunun saðlanmasý amacýyla, çerçevesi tamamen anayasa deðiþikliðine uyum olan 10 Mayýs 2018 tarihli ve 7142 sayýlý Yetki Kanunuyla Bakanlar Kuruluna yetki verdiðini hatýrlatan Yüksel, bu yetki kanununa dayanan Bakanlar Kurulunun 703 sayýlý Kanun Hükmünde Kararname'yi çýkardýðýný belirtti.

Yetki Kanununun genel gerekçesinde anayasada yapýlan deðiþiklikle Parlamenter Sistem yerine Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemine geçildiðinden yeni hükümet sistemine geçiþ için yapýlan deðiþikliklerin ilgili kanunlarda bazý düzenlemelerin yapýlmasýný gerekli hale getirdiðinin belirtildiðini aktaran Yüksel, bu kapsamda çýkarýlacak Kanun Hükmünde Kararname ile Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sisteminin gerektirdiði düzenlemelerin yapýlmasýnýn öngörüldüðünü kaydetti.

Yüksel, Anayasa Mahkemesinin 703 Sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin tümünün anayasaya aykýrý olmadýðýna ve iptal talebinin reddine oybirliði ile karar verdiðini vurguladý.

- "ANAYASA MAHKEMESÝ, ÝPTAL KARARI VERMÝÞ OLDUÐU HÜKÜMLER ÜZERÝNDE ÞEKLÝ YÖNDE DEÐERLENDÝRMELER YAPMIÞTIR"

Anayasa Mahkemesinin, 703 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin bazý kurallarýný 7142 sayýlý Yetki Kanununun kapsamýnda bulunmadýðý, bazýlarýnýn ise KHK ile düzenlenmesi yasak olan hak ve özgürlüklere iliþkin düzenlemeler olmasý gerekçeleriyle iptal ettiðini anlatan Yüksel, "Anayasa Mahkemesi, dava konusu 703 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin bazý hükümleri hakkýnda iptal kararý vermiþtir. Anayasa Mahkemesi, iptal kararý vermiþ olduðu hükümler üzerinde þekli yönde deðerlendirmeler yapmýþtýr." diye konuþtu.

TBMM Adalet Komisyonu Baþkaný Yüksel, Anayasa Mahkemesinin kararlarýndaki hukuki tespitleri aktararak, þunlarý kaydetti:

"Çeþitli mecralarca iddia edildiði þekilde Sayýn Cumhurbaþkaný'mýzýn yeni hükümet sistemi kapsamýnda anayasadan, kanunlardan ve Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluþlarýnda Atama Usullerine Dair Cumhurbaþkanlýðý Kararnamesinden kaynaklanan atama ve diðer yetkilerinin esas itibarýyla geçersiz olduðu, yok sayýldýðý veya iptal edildiði þeklindeki yorumlar hukuki gerçeklikle baðdaþmamaktadýr. Anayasa Mahkemesinin Cumhurbaþkaný'nýn rektör atama ve Merkez Bankasý Baþkanýný görevden alma yetkisini iptal ettiði yönündeki iddialar gerçeði yansýtmamaktadýr. Nitekim; anayasanýn, Cumhurbaþkanýnýn görev ve yetkileri baþlýklý 104. maddesinde; 'Cumhurbaþkaný, üst kademe kamu yöneticilerini atar, görevlerine son verir ve bunlarýn atanmalarýna iliþkin usul ve esaslarý Cumhurbaþkanlýðý kararnamesiyle düzenler.' hükmü bulunmaktadýr."

Anayasa Mahkemesinin, iptal kararý verdiði hükümlere iliþkin düzenlemelerin kanunla yapýlmasý gerektiðini belirttiðine dikkati çeken Yüksel, Yüksek Mahkemenin kararlarýnýn Resmi Gazete'de yayýmlanmasýndan 12 ay sonra yürürlüðe girmesine hükmettiðini anýmsattý.

TBMM Adalet Komisyonu Baþkaný Yüksel, Anayasa Mahkemesinin, kanun koyucuya ilgili düzenlemeleri yapmasý için 12 aylýk bir süre vediðini belirterek, "Dolayýsýyla mevcut uygulamalar açýsýndan bir deðiþiklikte bulunmamýþtýr. Anayasa Mahkemesinin ifade etmiþ olduðu husus, iptale konu hükümlerin Kanun Hükmünde Kararname ile deðil kanunla düzenlenmesi gerektiðine iliþkindir." þeklinde konuþtu.

  • TBMM Adalet Komisyonu Baþkaný
  • Cüneyt Yüksel
  • Hükümet Sistemi