Bakan Kacýr: Milli Teknoloji Hamlesi'nin lokomotif sektörü, savunma sanayi ve havacýlýk oldu
ABONE OL

Bir dizi ziyaretlerde bulunmak üzere Tokat'a gelen Sanayi ve Teknoloji Bakaný Mehmet Fatih Kacýr ve ilk Türk astronot Alper Gezeravcý, Tokat Gaziosmanpaþa Üniversitesi Þehit Ömer Halisdemir Konferans Salonu'nda düzenlenen 'Gençlik Buluþmasý' programýna katýldý.

"TERCÝHTEN ÖTE MUTLAK BÝR ZORUNLULUKTUR"

Burada konuþan Bakan Kacýr, "Türkiye'nin yüksek teknolojide neye ihtiyaç duyuyorsa, onu kendi imkanlarýyla ve kabiliyetleriyle geliþtirmesinin, üretebilmesinin ve rekabetçi þekilde dünyaya sunabilmesinin adý Milli Teknoloji Hamlesi. Bu yolculuk malumunuz savunma sanayinde ve havacýlýkta gerçekleþtirdiðimiz baþarýlarla bugünlere geldi. Türkiye'de Milli Teknoloji Hamlesi'nin lokomotif sektörü, savunma sanayi ve havacýlýk oldu. Çünkü savunma sanayinde ve havacýlýkta millileþme bizim için bir tercihten öte mutlak bir zorunluluktur. 40 yýla yakýn zamandýr topraklarýnda terörle mücadele etmekte olan bir ülkeyiz ve bu mücadelemizde çoðu zaman bizimle birlikte olmasý gereken müttefiklerimizi maalesef yanýmýzda deðil. Mücadele ettiðimiz terör örgütlerinin yanlarýnda, arkalarýnda gördük ve nihayetinde kendi sistemlerimizi geliþtirerek kendi savunma sanayi teknolojilerimizi geliþtirmeye ve üretme kabiliyetini ortaya koyarak, terörle mücadelede baþarý sergilemiþ olduk" diye konuþtu.

"ÖYLE BÝR KESÝLMÝÞ KÝ ADETA TOPRAÐA BÜRÜNMÜÞ"

Bakan Kacýr, "Türkiye, 20'nci yüzyýlda havacýlýðýn iddialý ülkelerinden biri deðildi. 2'nci Dünya Savaþý'nýn yaþandýðý 20'nci yüzyýlda binlerce, 10 binlerce hava aracý üretimi, uçaklar, helikopterler geliþtirildi. Türkiye bunlarýn üreticisi olamadý, aslýnda olabilirdi. Türkiye'de de erken sayýlabilecek dönemde birtakým teþebbüsler olmuþtu. Nuri Demirað ismini duydunuz mu? Geçtiðimiz hafta Nuri Demirað'ýn vefat yýl dönümüydü. Nuri Demirað, soy ismi Demirað. Çünkü Cumhuriyet'in ilk yýllarýndaki demir yoluna atýlýmýnda önemli projeleri gerçekleþtirmiþ bir giriþimci, sanayici, iþ adamý. Nuri Demirað'ýn hayali, Türkiye'yi havacýlýkla buluþturmak, yerli uçaklar üretmek. Bu hayali gerçekleþtirebilmek için hem memleketi Sivas'ta hem Ýstanbul'da gök okullarý açmýþ Nuri Demirað. Mühendisler yetiþsin, teknisyenler yetiþsin, pilotlar yetiþsin istemiþ. Ve Ýstanbul'da tam bizim TEKNOFEST düzenlediðiniz yerde Atatürk Havalimaný'nýn olduðu yerde 60 yýl kadar önce 'Gök þenlikleri' adýyla, TEKNOFEST'le bugün ne yapýyorsak aynýsýný yapmýþ. 7'den 77'ye herkesi orada buluþturmuþ, geliþtirdiði, ürettiði gövdesine isminin ve soy isminin baþ harflerinin yazdýðý NU ve D harflerini yazdýðý uçaklarla Türk milletinin fertlerini uçurmuþ. Hepsinin görüntüleri var, fotoðraflarý var. Nuri Demirað'ý tanýyoruz, uçakta ürettiðini biliyoruz. Çünkü bütün bunlarý kitaplarda okuyor. O günlerden resimleri kitaplarda görüyoruz. Fakat dünya gözüyle Nuri Demirað, ürettiði herhangi bir uçaðý görme imkanýmýz maalesef yok. Öyle bir kesilmiþ ki adeta topraða bürünmüþ. Burada bir arkadaþýmýz, Ankara'daki TEKNOFEST'e katýldýðýný söyledi. Ankara'da TEKNOFEST'i nerede düzenledik? Hatýrlýyor musunuz? Etimesgut Havalimaný'nda. Peki, biliyor muydunuz 1941 yýlýnda tam da o Etimesgut Havalimaný'nýn olduðu yerde bir uçak fabrikasý kurulmuþ ve bu uçak fabrikasý 9 yýl faaliyet göstermiþ, 1949'un sonuna kadar 9 yýl uçak fabrikasý faaliyete devam etmiþ, 1949'a gelindiðinde uçak fabrikasýnda 950 kiþi çalýþýyor. Bu salon kaç kiþilik hocam? 800 kiþilik ayakta da misafirlerimiz var. Tam bu salondaki kadar insan çalýþýyor. Tarih 1949, yer Etimesgut Uçak Fabrikasý, 950 kiþi uçak üretiminde çalýþýyor. Peki, bu fabrikaya ne olmuþ? Kapatýlmýþ. Niçin kapatýlmýþ olabilir? Marshall yardýmlarý diye bir þey duydunuz mu arkadaþlar? Marshall yardýmlarý 2'nci Dünya Savaþý'ndan sonra Amerika'nýn öncülüðünde. Türkiye gibi ülkelere verilen, sözüm ona çýkan kalkýnma yardýmlarý. Tabii bu yardýmlar karþýlýksýz gelmiyor. Elbette bu yardýmlarý yapanlar, bu kaynaklarý verenler, Türkiye gibi ülkelere diyorlar ki; 'Sakýn sen bu kýsýtlý kaynaklarla altýndan kalkamayacaðýn iþler yapma, rekabet edemeyeceði, varlýk gösteremeyeceði uçak üretimi gibi zor iþlere sakýn kýsýtlý kaynaklarýný harcama. Sen bizim verdiðimiz kaynaklarla bizim söylediðimiz iþleri yapacaksýn.' Ve 1948'de Türkiye, Marshall yardýmlarýný almaya baþlýyor. 1949'da Etimesgut Uçak Fabrikasý kapatýldý" dedi.

KENDÝ HABERLEÞME UYDUSUNU ÜRETEN 11 ÜLKEDEN BÝRÝ OLDUK

Uydu teknolojilerine deðinen Bakan Kacýr, þunlarý kaydetti:

"Uçurduðumuz uçaklarýn, bu uçaklardan attýðýmýz akýllý mühimmatlarýn bulunduklarý konumlarý uydular sayesinde tespit edebiliyoruz. Ve bu teknolojide aslýnda adým adým önemli kabiliyetler biriktirmiþ bir ülkeyiz. 1980'li yýllarda Rahmetli Turgut Özal, Türkiye'nin uydu yörüngeleriyle ilgili, haklarýyla alakalý çalýþmalar yürütürken bir yandan da Türkiye'nin sahip olacaðý uydularý kendi imkanlarýmýzla geliþtirmemizi hayal etmiþ. 1985'te Orta Doðu Teknik Üniversitesi kampüsünün içerisinde bu alanda bir araþtýrma merkezi kurulmuþ. Fakat Türkiye maalesef 80'li yýllarý, 90'lý yýllarý, siyasi istikrarsýzlýklarla, ekonomik çalkantýlarla bütün dünyada büyük devrimler yaþanýrken, bilgisayar devrimi, internet devrimi bütün dünyayý adeta baþtan sona dönüþtürürken Türkiye maalesef bütün bu süreci ýskaladý. Ta ki 2000'li yýllara kadar. Ýþte 2000'li yýllarda yine ayný saðlam irade Türkiye'nin yerli ve milli uydu geliþtirme projelerini hýzlandýrdý. Türkiye önce BÝLSAT uydusunu, sonra RASAT uydusunu, sonra GÖKSU uydusunu ve nihayetinde Cumhuriyetimizin 100'üncü yýlýnda, 2023'te, 6 metre çözünürlükle görüntü almamýzý saðlayan elektro optik kamerasý dahil tüm kritik alt sistemlerini de yerli ve milli olarak geliþtirerek uzaya gönderdiðimiz imece uydusunu kendi araþtýrmacýlarýnýn, kendi bilim insanlarýnýn, kendi mühendislerinin eseri olarak ortaya koyuyor. Bunun yanýnda Türkiye ilk, milli haberleþme oyuncusu TÜRKSAT 6'yý bu yýl uzaya gönderdik. Kendi haberleþme uydusunu üretebilen 11 ülkeden biri olduk. Bütün bunlar, kendi insan kaynaðýmýzýn beþeri sermayemizin ortaya koyduðu eserler arkadaþlar. Sizler gibi inanmýþ, sizler gibi adanmýþ, sizler gibi ülkesini seven, sizler gibi insanlýða hizmet etme iddiasýna sahip gencecik insanlarýn ortaya koyduðu baþarý hikayelerinden söz ediyoruz."

ALPER GEZERAVCI'YA ÖVGÜ

Alper Gezeravcý'nýn da uzayda 13 bilimsel deney yaptýðýný hatýrlana Kacýr, "Yaklaþýk 60 yýldýr uzay yolculuklarý yapýyor. Bugüne dek 600'den fazla astronot, uzay yolculuðu gerçekleþtirdi ve Sayýn Cumhurbaþkanýmýz Milli Uzay Programý'mýzý ilan ederken bizim de bir vatandaþýmýzý Uluslararasý Uzay Ýstasyonu'na göndereceðimizi ilan etmiþti. Bu misyonu gerçekleþtirmek üzere 30 binden fazla vatandaþýmýz arasýndan pek çok aþamayý baþarýyla tamamlayan Alper Gezeravcý seçildi ve Türkiye'nin insanlý, ilk uzay bilim misyonunu baþarýyla gerçekleþtirdik. Bu misyonun öncesinde bir söz vermiþ, 'Alper Gezeravcý uzaydan indikten ve Türkiye'ye geldikten sonra hiç durmadan Türk gençleriyle, TEKNOFEST kuþaðýyla buluþacaðým' demiþti. 102'nci þehir ziyareti ve 201 programda bugün Tokatlý gençlerle birlikte. Bu misyonla gerçekten Türkiye'nin bilim tarihinde yeni bir sayfa açmýþ oldu. Türk bilim insanlarýnýn hazýrladýðý malzeme biliminden biyoteknolojiye, týbba kadar farklý alanlarda 13 bilimsel deney aslýnda bir laboratuvar olarak tarif edebileceðimiz Uluslararasý Uzay Ýstasyonu'nda Alper Gezeravcý tarafýndan gerçekleþtirilmiþ oldu. Böylelikle bizim bilim insanlarýmýz artýk çalýþtýklarý alanlarda en ileri düzeyde araþtýrmalar yapma imkanýna eriþmiþ oldular" dedi.

  • Tokat
  • bakan kacýr
  • milli teknoloji