Bakan Tekin, Cumhurbaþkaný Yardýmcýsý Cevdet Yýlmaz'ýn katýlýmýyla, Mogan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Uygulama Oteli'nde düzenlenen Mesleki ve Teknik Eðitim Politika Belgesi tanýtým toplantýsýna katýldý.
Burada konuþan Tekin, özellikle AK Parti iktidarlarýnýn, ilk dönemden itibaren mesleki ve teknik eðitime çok büyük önem verdiðini hatýrlattý.
Çok uzun bir çalýþmanýn ürünü olan Mesleki Eðitim Politika Belgesi'nin mesleki eðitimin gücünü daha da pekiþtireceðini belirten Tekin, bu süreçteki liderliði ve sürekli desteði için Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'a, Cumhurbaþkaný Yardýmcýsý Cevdet Yýlmaz'a ve eðitim camiasýnýn her bir ferdine, katkýlarýndan ötürü derin minnettarlýðýný ifade etti.
Tekin, hazýrlanan belgeye iliþkin, "Bu belge, Türkiye'nin eðitimdeki ufuklarýný geniþletecek, ulusal ve uluslararasý arenada rekabet gücümüzü artýracak önemli bir dönüm noktasýdýr." deðerlendirmesinde bulundu.
Geride býrakýlan son 22 yýllýk dönemde, eðitimin her alanýnda gerçekleþtirdikleri dönüþümlerle, derslik sayýsýnýn ikiye katlandýðýný, öðretmen sayýsýnýn 1 milyon 100 binlere ulaþtýðýný, okullarý çaðýn gerektirdiði teknolojik donanýma ulaþtýrdýklarýný kaydeden Tekin, "Son dönemde de müfredatýmýzý daha özgürlükçü bir anlayýþla yenileyerek, eðitim öðretimde fýrsat eþitliðini ve kaliteyi her tarafta hissedilir hale getirmeye çalýþtýk." diye konuþtu.
28 Þubat sürecinde imam hatip liseleriyle asýl darbeyi alan yapýnýn mesleki ve teknik eðitim olduðuna dikkati çeken Tekin, "Yaþatýlan katsayý ayrýmcýlýðý baþta olmak üzere uygulanan politikalarla mesleki ve teknik eðitim adeta ölme noktasýna gelmiþti. Bu alandaki hamlelerle mesleki ve teknik eðitimi yeniden canlandýrmak için çaba sarf ettik." dedi.
Tekin, her yýl, devlet bütçesinden eðitime ayrýlan en yüksek pay ile eðitim alanýnda devrim niteliðinde adýmlar atmaya devam ettiklerini anlattý.
Bakan Tekin, Türkiye'nin nitelikli iþ gücü ihtiyacýna yönelik olarak hazýrlanan 12. Kalkýnma Planý, Cumhurbaþkanlýðý 2024 Yýlý Yýllýk Programý, 2024-2026 Orta Vadeli Program ve Milli Eðitim Bakanlýðý Stratejik Planý (2024-2028) kapsamýnda mesleki ve teknik eðitimin tüm yönleriyle güçlendirilmesi için devasa sonuçlar doðuracaðýna inandýklarý kararlara yer verildiðini aktardý.
Bu belgelerin hazýrlanma sürecine Bakanlýk olarak katký verirken, mesleki teknik eðitim konusunda sürekli sektörle iletiþim halinde olduklarýný anlatan Tekin, bu kapsamda Milli Eðitim Bakan Yardýmcýsý Kemal Þamlýoðlu ile Mesleki ve Teknik Eðitim Genel Müdürü Ali Karagöz'ün, onlarca ilde paydaþlarla toplantýlar yaptýðýný, sahayý dinlediðini ve önerilerinin sözü edilen bu belgelere konulduðunu belirtti.
Bakan Tekin, bu planlar doðrultusunda, daha önce baþlattýklarý organize sanayi içinde ve dýþýnda okul modelleri, tematik meslek liseleri, proje meslek liseleri gibi yapýlara ilave olarak sahadan gelen öneriler doðrultusunda mezunlarýn iþ gücü piyasasýnda rekabet edebilirliðini artýrmak için en güncel teknolojilerle donatýlmýþ "sektör içi okul" ve "sektöre entegre" okul modelleri gibi yeni iþbirlikçi modeller baþlattýklarýný vurguladý.
Bunun yanýnda resmi ve özel, örgün ortaokullarda öðrenim gören 7. ve 8. sýnýf öðrencilerinin yeteneklerini keþfetmek, temel becerileri kazanmalarýný saðlamak ve meslek liselerine yönlendirme eðitimini daha erken yaþlarda baþlatmak amacýyla gelecek eðitim öðretim döneminde yoðunlaþtýracaklarý bir beceri geliþtirme programýný da hayata geçirdiklerini bildiren Tekin, ortaokul 7. ve 8. sýnýftan itibaren "zanaat atölyeleri" olarak baþlattýklarý bu uygulamanýn pilot uygulamalarýnýn bu yaz döneminde yapýlacaðýný söyledi.
Bu yöntemlerle, öðrencilere temel mesleki beceriler kazandýrdýklarýný dile getiren Tekin, ayrýca eðitimlerinin mesleki yeterlilik belgesine dönüþmesini de saðladýklarýný kaydetti.
Saha ziyaretleri ve sektör istiþare toplantýlarýnýn, kendilerine mesleki ve teknik eðitimde karþýlaþýlan sorunlarý tespit etme ve bu sorunlara yönelik stratejiler geliþtirme fýrsatý verdiðini aktaran Tekin, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Bu çerçevede oluþturulan Mesleki ve Teknik Eðitim Politika Belgesi ile 'herkesin bir mesleði olmalý' anlayýþýný düstur edinerek, sektör iþbirlikleriyle mesleki eðitime eriþimi ve kaliteyi artýrmayý, öðrencilerimizi hayata ve istihdama hazýrlayarak ülkemizin kalkýnmasýna ve refahýna katký sunmayý hedefliyoruz.
Politika belgemizde yer alan temalarý, 'mesleki ve teknik eðitime eriþim', 'mesleki ve teknik eðitimde iyileþtirme', "mesleki ve teknik eðitim ile istihdama hazýrlýk' olmak üzere üç ana baþlýk altýnda topladýk. Bu üç ana baþlýk altýnda, sektörle yaptýðýmýz istiþare toplantýlarýnda eðitim ve sektör temsilcilerinden gelen talepler doðrultusunda 74 adet strateji maddesi geliþtirildi. "
Yusuf Tekin, bu stratejilerin, Mesleki ve Teknik Eðitim Politika Belgesi'nin en önemli temelini oluþturduðunu ve eðitim sistemini iyileþtirmek ve güçlendirmek için geniþ çapta bir strateji çerçevesi sunduðunu dile getirdi.
Belgede, eðitimde fýrsat eþitliðinin artýrýlmasýndan, öðretim kalitesinin yükseltilmesine, iþ gücü piyasasýnýn ihtiyaçlarýna hýzlý ve etkin bir þekilde cevap verilmesine kadar bir dizi alanýn yer aldýðýna dikkati çeken Tekin, bu kapsamda hayata geçirecekleri politika önlemlerinin olduðunu bildirdi.
Bakan Tekin, politika belgesinde öne çýkan konularla ilgili þu bilgileri verdi:
"Özellikle þartlarý yeterli olmayan okullardaki öðrencilere diðer illerdeki uygun okullarda eðitim alma imkaný saðlanmasý, meslek lisesi mezunlarýnýn istihdam olanaklarýnýn artýrýlmasý, ÝÞKUR ile iþbirliði ve yatýrým teþviklerinin yeniden düzenlenmesi gibi önemli önlemler metinde var. Ayrýca, mesleki ve teknik eðitim mezunlarýnýn izlenmesi, mesleðe özgü yabancý dil eðitiminin aðýrlýk kazanmasý gibi yeniliklerle, eðitim sistemimizi daha da güçlendireceðiz.
Belge kapsamýnda üniversiteler ve sektörlerle iþbirliði içinde okullarýn ihtisaslaþmalarýný saðlamak, ortaöðretimde akademik eðitim alan öðrencilere mesleki eðitim merkezleri üzerinden meslek edinme imkanlarý sunmak ve toplumun mesleki eðitime olan algýsýný olumlu yönde deðiþtirecek farkýndalýk çalýþmalarýný hayata geçirmek gibi stratejiler de yer almaktadýr."
Tekin, öðretmenlerin mesleki geliþimini desteklemek amacýyla kurulacak sektörel mükemmeliyet merkezleri, meslek alanlarýna özgü yarýþmalar ve savunma sanayisi ile iþbirlikleri gibi kapsamlý yaklaþýmlarýn, "Türk Mesleki ve Teknik Eðitim Modeli" çerçevesinde uluslararasý iþbirlikleri ve paylaþýmlar için zemin oluþturacaðýný vurgulayarak, "Bu stratejilerin tümü eðitim sistemimizi daha etkili, ulaþýlabilir ve uygulanabilir kýlmayý amaçlamaktadýr." ifadesini kullandý.
Bakan Tekin, Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli baþlýðýyla onayladýklarý yeni programlarýn odaðýnda da mesleki teknik eðitimdeki bu politikalarý hayata geçirecek bir felsefenin olduðunu bildirdi.
Bilgi verme mantýðýndan, bilgiyi beceriye dönüþtürme ve gündelik hayata entegre edebilme yaklaþýmýnýn da esas itibarýyla bu politika belgesinin hayata geçirilmesinde önemli katkýlar sunacaðýný belirten Tekin, "Bugün burada attýðýmýz bu adýmla, hep birlikte büyük ve güçlü Türkiye idealine doðru kararlýlýkla yürüyoruz." dedi.
Milli Eðitim Bakaný Tekin, bu yolculuðun saðlýklý bir rotada yürümesi için, toplantýya iþtirak eden iþ dünyasýndan paydaþlarýn katkýlarýna ihtiyaçlarýnýn bulunduðuna dikkati çekti.