Bakan Uraloðlu: Bugüne kadar hiçbir projenin üstünü hafriyatla kapatmadýk
ABONE OL

Uraloðlu, TÜRASAÞ Sivas Bölge Müdürlüðünde Boji Üretim Fabrikasý'nýn açýlýþýnda yaptýðý konuþmada hem demir yolu aðýnýn hem de milli demir yolu sanayiinin geliþimi açýsýndan çok önemli baþarýlar kaydettikleri bir gün geçirdiklerini söyledi.

Demir yolu araçlarýnýn en önemli bileþeni olan Boji Üretim Fabrikasý'ný açarak 74 yýl sonra TÜRASAÞ Sivas Bölge Müdürlüðüne fabrikayý kazandýrmanýn gururunu yaþadýklarýný belirten Uraloðlu, "2019 yýlýnda Cumhurbaþkaný'mýz Sayýn Recep Tayyip Erdoðan, Sivas ziyaretinde, ülkemizde yapýlan tüm proje ve yatýrýmlara engel olmaya çalýþanlara karþý 'TÜRASAÞ'ý inadýna büyüteceðiz' demiþti. Sivas'a verilen sözü tuttuk ve 74 yýl aradan sonra TÜRASAÞ Sivas Bölge Müdürlüðünün kapasitesi ve iþ çeþitliliðini arttýracak büyük bir fabrikayý hayata geçirdik." diye konuþtu.

Cumhurbaþkaný Erdoðan liderliðinde 2002 yýlýndan itibaren demir yollarýný bir devlet politikasý olarak ele aldýklarýný ve öncelikli sektör belirlediklerini vurgulayan Uraloðlu, "Demir yolu hatlarýmýzýn limanlara, havaalanlarýna, lojistik merkezlere baðlantýsýný saðlayarak demir yollarýmýzý kombine taþýmacýlýða uygun yeni bir anlayýþla ele aldýk. Sadece doðu-batý hattýnda deðil, kuzey-güney kýyýlarýmýz arasýnda da demir yolu ulaþýmýný ekonomiye katký saðlar hale getirdik ve getirmeyi planladýk. Son 22 yýlda demir yollarýna 57 milyar dolarýn üstünde yatýrým gerçekleþtirdik. Demir yollarýmýzýn tamamýný elden geçirdik ve yeniledik." ifadelerini kullandý.

"2 BÝN 252 KÝLOMETRE HIZLI TREN HATTI ÝNÞA ETTÝK"

Uraloðlu, tarihi Ýpek Yolu'nun canlandýrýlmasýný amaçlayan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattý'ný inþa ettiklerini dile getirerek þunlarý kaydetti:

"Ýstanbul Boðazý'nýn altýndan geçen MARMARAY ile Londra'dan Pekin'e kadar Asya ile Avrupa kýtalarý arasýnda kesintisiz, en güvenli, kýsa ve ekonomik uluslararasý demir yolu koridorunu oluþturduk. 2002 yýlýnda 10 bin 948 kilometre olan hat uzunluðumuzu 13 bin 919 kilometreye yükselttik. 2 bin 252 kilometre hýzlý tren aðýný inþa ettik. 2 bin 505 kilometre olan sinyalli hat uzunluðumuzu 8 bin 46 kilometreye, 2 bin 122 kilometre olan elektrikli hat uzunluðunu 7 bin 142 kilometreye çýkardýk. Ülkemizi, yarým asýrlýk hayalimiz olan yüksek hýzlý tren iþletmeciliði ile tanýþtýrdýk ve Avrupa'da 6. dünyada 8. hýzlý tren iþletmecisi yaptýk. Geçen yýl hizmete aldýðýmýz Ankara-Sivas hýzlý tren hattýmýzla da açýldýðý günden bu yana yaklaþýk 900 bin insanýmýzý bu güzergahta taþýdýk."

"DÜNYANIN ÝLK SÝHA GEMÝSÝ TCG ANADOLU'YU KENDÝ TERSANELERÝMÝZDE ÜRETTÝK"

Türkiye'nin üretilen milli teknoloji ürünleriyle dünya çapýnda küresel bir üretici ve ihracat ülkesi olduðuna dikkati çeken Uraloðlu, "Togg ile kendi arabamýzý üreterek milletimizin yarým asýrlýk hayalini gerçeðe dönüþtürdük. Devrim otomobilini de demiryolcu kardeþlerimiz üretmiþti. Gökbey ve Atak helikopterlerini, Bayraktar'ý, Akýncý'yý, Kýzýlelma'yý ve son olarak yerli savaþ uçaðýmýz KAAN'ý göklerde uçurduk. MÝLGEM Projesi ile kendi savaþ gemilerimizi inþa ettik. Dünyanýn ilk SÝHA gemisi TCG Anadolu'yu kendi tersanelerimizde ürettik." þeklinde konuþtu.

Uraloðlu, ilk yerli ve milli gözetleme uydusu ÝMECE, küp uydularý ve yakýn yörünge takým uydularýyla Türkiye'nin kendi yerli gözlem ve haberleþme uydularýný üretmeye baþladýðýný ifade etti.

Ýlk milli ve yerli haberleþme uydusu TÜRKSAT 6A ile de uzay ve uydu teknolojileri alanýnda teknik bir devrim gerçekleþtirdiklerini aktaran Uraloðlu, "Ýnþallah bakanlýðýmýzýn en önemli iletiþim yatýrýmlarý arasýnda yer alan 6A'yý haziran ayýnda Amerika'dan uzaya fýrlatacaðýz. Arabamýzý, gemilerimizi, helikopter ve uçaklarýmýzý, hatta uydularýmýzý üretirken elbette demir yolu araçlarýný ve sanayisini geri býrakmadýk." deðerlendirmesinde bulundu.

TÜRASAÞ'ý, Orta Doðu'nun en büyük raylý sistem araç üreticilerinden birine dönüþtürdüklerini söyleyen Uraloðlu, "Bugüne kadar uluslararasý standartlarda, yeni nesil lokomotifler, dizel ve elektrikli tren setleri, yolcu vagonlarý, yük vagonlarý, cer konvertörü, cer motoru, dizel motor, tren kontrol yönetim sistemi gibi ana, kritik ve alt ürünleri artýk kendimiz üretiyoruz." dedi.

"ÝLK MÝLLÝ VE YERLÝ ELEKTRÝKLÝ TREN SETÝ PROJEMÝZÝ HÝZMETE SUNDUK"

Bakan Uraloðlu, yapýlan diðer hizmetlere iliþkin de þu bilgileri verdi:

"Ayrýca Cumhuriyet'imizin 100. yýlý olan 2023 yýlý, ilk milli elektrikli tren setlerimizi hizmete aldýðýmýz, yüzde 70 yerlilik oraný ile üretilen yerli ve milli sürücüsüz metro aracýmýzý raylara indirdiðimiz, ilk yerli ve milli metro sinyalizasyon sistemlerini kullanmaya baþladýðýmýz bir sene oldu. Ülkemizin saatte 160 kilometre hýza sahip 'Yeni Sakarya' ismini verdiðimiz ilk milli ve yerli elektrikli tren seti projemizde, 2 prototip seti tamamlayarak hizmete sunduk, seri üretime baþladýk. 2030 yýlýna kadar bu tren setlerinin sayýsýný 56'ya tamamlamayý planlýyoruz. Saatte 225 kilometre hýza sahip milli elektrikli hýzlý tren seti projesinde de tasarým çalýþmalarýnda son aþamaya geldik. 2024 yýlýnda prototip üretiminin tamamlanmasýný planlýyoruz. Eskiþehir 5000 Milli Elektrikli Anahat Lokomotifi Projesi'nde de prototip imalatýný tamamlayarak raylara indirdik. Milli Banliyö Tren Seti prototip araç üretimi çalýþmalarýmýz devam ediyor. Milli tren vizyonu ile milli banliyö ve hýzlý tren projesinde cer motoru, cer konvertörü ve tren kontrol yazýlýmýný da TÜBÝTAK-RUTE ile birlikte TÜRASAÞ markalý olarak geliþtiriyoruz."

"EN BÜYÜK KAPASÝTELÝ BOJÝ ÜRETÝM FABRÝKASI'NI SÝVAS'TA ÝNÞA ETTÝK"

Boji Üretim Fabrikasý'nýn demir yolu sanayisinin geliþimi adýna çok büyük bir adým olduðuna iþaret eden Uraloðlu, "Ülkemizin en modern ve en büyük kapasiteli Boji Üretim Fabrikasý'ný Sivas'ta inþa ettik." ifadesini kullandý.

Uraloðlu, fabrikanýn 10 bin 500 metrekare kapalý alanda Avrupa standartlarýnda üretim yapacaðýný vurgulayarak, "Artýk yýllýk 1500 adet olan üretim kapasitesini 4 bin 600 adete çýkardýk. Yýllýk 9 bin 200 adet tekerlek takýmý üreteceðiz. Sektörün dýþa baðýmlýlýðýný azaltarak, yerlilik oranýný yükselteceðiz." dedi.

Demir yolu ile yük ve yolcu taþýmacýlýðýnda kullanýlan her türlü aracýn ihtiyacý olan bojilerin bu tesiste üretileceðini aktaran Uraloðlu, istihdam edilecek 250 kiþinin 110'unun iþbaþý yaptýðýný, istihdam sayýsýný 500'e çýkaracaklarýný dile getirdi.

Bakan Uraloðlu, 2024 yýlý Cumhurbaþkanlýðý yatýrým programýna giren UAIS tipi askeri araç taþýma vagonu ve týr dorsesi taþýma vagonu prototip ve seri üretimlerinin de TÜRASAÞ Sivas Bölge Müdürlüðünde yapýlacaðýný müjdeledi.

"BUGÜNE KADAR HÝÇBÝR PROJENÝN ÜSTÜNÜ HAFRÝYATLA KAPATMADIK"

Yerel seçimlere kýsa bir zaman kaldýðýný anýmsatan Uraloðlu, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Her seçimde vaatler yarýþýr, milletimizin bir tercihi olur. 5 yýl sonra da kazanan adaylar milletimizin huzuruna baþkan olarak çýkar, icraatlarýný anlatýrlar. Görüyoruz ki bazý belediye baþkanlarý, yerine getiremedikleri vaatlerinin üstünü örtmek için oraya buraya saldýrýyorlar. Bugün Ýstanbul Büyükþehir Belediye Baþkanýnýn bizi taþeron olarak suçlar gibi konuþtuðuna þahit olduk. Çok þükür biz milletimize hizmet yolunda, milletimizin daha iyi þartlarda yaþamasý için gerekirse iþçi oluruz, gerekirse hamal oluruz, gerekirse de taþeron oluruz. Çünkü biz milletimize efendi olmaya deðil, hizmetkar olmaya geldik.

Biz bugüne kadar hiçbir projenin üstünü hafriyatla kapatmadýk, temel atmama törenleri de asla yapmadýk, yapmayacaðýz. Çalýþtýk, uðraþtýk, bütün mücadelemiz milletimizin yaþam kalitesini yükseltmek için oldu. Milletimiz de bunu gördü ve takdir etti, etmeye de devam ediyor. Milletimiz bize karþý kullanýlan bu dil ve üsluba en güzel cevabý sandýkta verecektir. Biz rekabetin sevgi ve saygý çerçevesinde yapýlmasýný temenni ederiz. O nedenle kullanýlan kelimelere cevap vermeyeceðim."

14 ÝLDE RAYLI SÝSTEM ÇALIÞMALARI SÜRÜYOR

Bakanlýk olarak yaptýklarý metro hatlarýnýn maliyetleri konusunda da bilgi veren Uraloðlu, Türkiye genelinde 14 ilde raylý sistem çalýþmalarýný sürdürdüklerini ifade ederek þöyle konuþtu:

"Bakanlýk olarak yaptýðýmýz raylý sistemlerle ilgili olarak belediyenin ilgili hattý teslim aldýktan sonra kendi gelirlerinden kesinti yapýlmaktadýr. Bakanlýðýmýz da bu anlamda önce yatýrýmý yapýyor, sonrasýnda da kesintisini yapýyor. Ýstanbul'da 98,8 kilometre uzunluðundaki 7 raylý sistem hattýný bitirerek gerek kendimiz iþletiyoruz, gerekse belediyeye teslim ettik. Þimdi buradaki konu bunun parasýnýn ne olduðu, nasýl kesildiðidir. Bugüne kadar Ýstanbul Büyükþehir Belediyesine yaptýðýmýz yatýrýmlarýn tam 10'da 1'ini kestik sadece, asla fazlasýný deðil. Sayýn Baþkanýn kendi söylediði gibi '7 yýlda yapýldý diyor, ondan sonra da kesildi.' 7 yýlda yapýlan bu imalat için Ýstanbul Büyükþehir Belediye Baþkanlýðýnýn kasasýndan bir kuruþ çýkmadý, tamamen bakanlýðýmýz tarafýndan finanse edildi. Yatýrým yapýldýðý tarihteki fiyatlarla kesiliyor, cari fiyatlarla da deðil. Bu anlamda da biz gerçekten katký saðlamýþ olduk.

Onun için biz burada yeni polemiklere girmek istemiyoruz, biz yatýrýmlarýmýzla konuþulmak istiyoruz. Kamyonlarýn arkasýnda yazar ya 'Nazar etme ne olur, çalýþ senin de olur.' Çalýþ arkadaþ, 5 yýl sen de çalýþsaydýn, senin de olsaydý. Sýkýntý yok, biz hizmet etmeye devam edeceðiz."

Uraloðlu, Boji Üretim Fabrikasý'nýn hayýrlý olmasýný dileyerek emeði geçenlere teþekkür etti.

AK Parti TBMM Grup Baþkaný Abdullah Güler de tesisin þehre kazandýrýlmasýnda emeði geçenlere teþekkür ederek, hayýrlý olmasýný diledi.

Konuþmalarýn ardýndan Uraloðlu ve beraberindekiler, fabrikanýn açýlýþýný gerçekleþtirdi.

Törene Ulaþtýrma ve Altyapý Bakan Yardýmcýsý Osman Boyraz, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakan Yardýmcýsý Nevzat Þatýroðlu, Sivas Valisi Yýlmaz Þimþek, AK Parti Sivas milletvekilleri Hakan Aksu ve Rukiye Toy, Sivas Belediye Baþkaný Hilmi Bilgin, protokol üyeleri ve vatandaþlar katýldý.

Bakan Uraloðlu ve beraberindekiler daha sonra bir otelde AK Parti Ýl Baþkanlýðýnca düzenlenen sivil toplum kuruluþlarýyla iftar programýna katýldý.

Uraloðlu, burada yaptýðý konuþmada AK Parti Sivas Belediye Baþkan adayý Hilmi Bilgin'e destek istedi.

  • Abdulkadir Uraloðlu
  • Sivas
  • açýlýþ