Uraloðlu, Ýstanbul Boðazý'nýn güvenliðini saðlayan Kýyý Emniyeti Genel Müdürlüðüne baðlý Ýstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi'nde incelemede bulundu, basýn mensuplarýna açýklama yaptý.
Türk boðazlarýnda, Karadeniz'de, Ege'de ve Akdeniz'de tam anlamýyla denizlere hakim olan Türklerin okyanuslara ulaþýp bir cihan imparatorluðu kurduðunu dile getiren Uraloðlu, "Bizler için denizlerimiz mavi vatanýmýzdýr. Her zaman belirttiðimiz üzere bir karýþ topraðýmýz ne ifade ediyorsa denizlerimizin bir kum tanesi, bir avuç suyu da bizler için ayný anlam ve önemi taþýmaktadýr." diye konuþtu.
Uraloðlu, Türkiye'nin deniz ulaþýmý alanýnda uluslararasý ticaret faaliyetleri açýsýndan anahtar konumda olduðunu belirterek, "Özellikle son 22 yýlda bir kaptanýn oðlu olan Sayýn Cumhurbaþkaný'mýz liderliðinde denizcilik faaliyetlerinden sorumlu bakanlýk olarak attýðýmýz her adýmý bu bilinçle atýyoruz." ifadesini kullandý.
Son 22 yýldýr hayata geçirdikleri tüm proje ve çalýþmalarla Türkiye'nin, uluslararasý denizcilik arenasýndaki yerini ön sýralara taþýyarak gurur verici baþarýlara yelken açtýðýný söyleyen Uraloðlu, bugün denizcilikte öncü ülkeler arasýnda olan bir Türkiye'den bahsettiklerini, gemilerde dalgalanan Türk bayraðýnýn dünyanýn en prestijli bayraklarý arasýnda olduðunu dile getirdi.
- "TÜRK BOÐAZLARI TÜM DÜNYA ÝÇÝN ÖNEMLÝ BÝR GEÇÝÞ KORÝDORU"
Bakan Uraloðlu, Ulaþtýrma ve Altyapý Bakanlýðý olarak denizlerde seyir, can, mal ve çevre emniyetine de büyük önem verdiklerini belirterek, uydu yardýmlý arama kurtarma çalýþmalarýna ve geliþmiþ haberleþme sistemlerine deðindi.
Boðazlardaki gemi trafiðinin yönetilmesi amacýyla 2003'te Türk Boðazlarý Gemi Trafik Hizmetleri Merkezinin kurulduðuna iþaret eden Uraloðlu, yoðun gemi trafiðinin yaþandýðý deniz yetki alanlarýný da kapsam altýna almak amacýyla Gemi Trafik Yönetim Sistemi projesini hayata geçirdiklerini anlattý.
Uraloðlu, Ýzmit, Ýzmir ve Mersin'de hayata geçirdikleri gemi trafik hizmetleri merkezlerinden bahsederek, "Ankara'da gemi trafik hizmetleri merkezlerinden elde edilen verilerle tüm kapsama alanlarýný gösterir Gemi Trafik Yönetim Merkezini de hayata geçirdik. Bu sistemin 2003 yýlýnda hizmete baþlamasý da elbette bir tesadüf deðildir." diye konuþtu.
Ýstanbul ve Çanakkale boðazlarýnda kurulu gemi trafik hizmetleri merkezlerinin Türk boðazlarýndaki yoðun gemi trafiðini yönettiðini dile getiren Uraloðlu, "Bilindiði üzere Türk boðazlarý, Karadeniz ve Akdeniz ekonomik havzalarý baþta olmak üzere tüm dünya için önemli bir su yolu ve enerji geçiþ koridorlarýndan biridir." ifadesini kullandý.
Özellikle Ýstanbul Boðazý'nýn Asya ve Avrupa kýtalarýnýn birbirine 700 metre kadar yaklaþtýðý ve gemilerin çok kritik rota deðiþimi yapmasýný gerektiren bir ticaret geçiþ koridoru olduðunu söyleyen Uraloðlu, burada oluþan akýntýlarýn ve sis gibi zorlu þartlarýn Ýstanbul Boðazý'ný daha da zorlu hale getirebildiðini dile getirdi.
Çanakkale Boðazý'nýn da en az Ýstanbul Boðazý kadar kendine has seyir emniyeti açýsýndan tehlike oluþturacak potansiyele sahip olduðunu belirten Uraloðlu, Türk Boðazlarý Gemi Trafik Hizmetleri'nin önemine iþaret etti.
- "ÝSTANBUL BOÐAZI'NDA 2023'TE 416 MÝLYON TON YÜK TAÞINDI"
Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Uraloðlu, Türk Boðazlarý Gemi Trafik Hizmetleri'ne iliþkin detaylar paylaþarak þu bilgileri verdi:
"Ýstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi ve Çanakkale Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi olmak üzere iki parçadan oluþmakta ve toplamda 204 millik bir alaný kapsamaktadýr. Ýstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi, Ýstanbul Boðazý'nýn Karadeniz giriþinden baþlamak üzere Sektör Türkeli, Sektör Kandilli, Sektör Kadýköy ve Sektör Marmara olmak üzere 4 sektörden oluþmaktadýr. Sorumluluk sahasý 80 millik bir alaný kapsamaktadýr. Çanakkale Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi'miz ise Çanakkale Boðazý'nýn Marmara Denizi giriþinden itibaren Sektör Gelibolu, Sektör Nara ve Sektör Kumkale olmak üzere 3 sektörden oluþmaktadýr. Sorumluluk sahasý da 124 mildir."
Uraloðlu, bu iki merkezin toplam 16 trafik gözlem istasyonunda deniz trafiðini 7 gün 24 saat gözlemlediðini ve yönettiðini belirterek þöyle devam etti:
"Ýstanbul Boðazý'nda 2023 yýlýnda toplam 39 bin gemi hareketiyle toplam 416 milyon ton yük taþýndý ve bu yüklerin yaklaþýk 165 milyon tonu petrol dahil olmak üzere tehlikeli yükler kapsamýndaydý. Bu tehlikeli yükleri taþýyan 9 bin 300 civarýndaki tankerlerden 2 bini de 200 metre ve üzeri boya sahip tek seferde bir milyon varilin üzerinde ham petrol taþýyan gemilerdir. Çanakkale Boðazý'nda da yine 2023 yýlýnda toplam 44 bin 892 gemi hareketi gerçekleþti ve 550 milyon ton yük taþýndý. Bu boðazýmýzda da tehlikeli yük miktarý toplam 185 milyon ton oldu. 200 metre üzerinde 2 bin 500 tanker geçiþi gerçekleþti."
- "SON 5 YILDA 250 METREDEN BÜYÜK GEMÝ SAYISINDA ÝSTÝKRARLI ARTIÞ VAR"
Bakan Uraloðlu, son 5 yýlda özellikle 250 metreden büyük gemilerin sayýsýnda istikrarlý bir artýþ gördüklerini belirterek, bu noktada seyir emniyeti ile can, mal, çevre ve deniz güvenliðini artýrmak için Gemi Trafik Hizmetleri Merkezleri ile Kýyý Emniyeti Genel Müdürlüðünün sorumluluklarýnýn daha da arttýðýný söyledi.
Bu kapsamda Kýyý Emniyeti Genel Müdürlüðü tarafýndan verilen kýlavuzluk hizmetindeki artýþlarýn dikkati çektiðini vurgulayan Uraloðlu, Ýstanbul Boðazý'nda 2003 yýlýnda yüzde 40 olan kýlavuzlama oranýnýn 2023'te yüzde 65'e yükseldiðini, söz konusu oranýn Çanakkale Boðazý'nda yüzde 29'dan yüzde 55'e ulaþtýðýný ifade etti.
Uraloðlu, bu oranlarýn 150 metre üstü gemilerde Ýstanbul Boðazý'nda yüzde 99'a, Çanakkale Boðazý'nda yüzde 78'e yükseldiðini, refakat hizmeti verilen gemi sayýsýnýn 2023 itibarýyla yýllýk bazda Ýstanbul Boðazý'nda 8 bine, Çanakkale Boðazý'nda ise 2 bin 500'e ulaþtýðýný bildirdi.
- "DENÝZDE DAHA GÜVENLÝ VE TAMAMEN MÝLLÝ BÝR TÜRKÝYE ÝNÞA EDÝYORUZ"
Bakan Uraloðlu, Kýyý Emniyeti Genel Müdürlüðünün görev ve sorumluluklarýný en üst düzeyde yerine getirmek için sürekli olarak geliþen teknolojiye ayak uydurduðunu ve filosunu güçlendirmeye devam ettiðini söyledi.
Uraloðlu, "Daha dün Genel Müdürlüðümüzün operasyonel gücüne güç katacak ve baþta Türk boðazlarý olmak üzere ihtiyaç duyulan her yerde kullanýlacak olan 2 adet 70 ton ve 2 adet 80 ton çekme kapasitesine sahip 4 römorkör ile 6 adet kýlavuzluk botunun Türk tersanelerinde yerli olarak üretilmesine yönelik yatýrýmýn imzalarý atýldý." dedi.
Bu alandaki yerlileþtirmeye iþaret eden Uraloðlu, sözlerini þöyle tamamladý:
"Yeni nesil yerli römorkörlerimizin yaný sýra yerli elektronik fener, þamandýra, sinyalizasyon sistemleri ile radar ve kameralarýmýzla hem daha güvenli bir deniz trafiði saðlýyor hem de filomuzu ve teknolojimizi millileþtiriyoruz. Denizde daha güvenli ve tamamen milli bir Türkiye inþa ediyoruz. Bu sahada milli yazýlým ve teknolojinin geliþtirilmesine yönelik adýmlar da atýyoruz. Ana yüklenici HAVELSAN ile Kýyý Emniyeti Genel Müdürlüðü'müz arasýnda Türk Boðazlarý Gemi Trafik Hizmetleri Sistem Yükseltme Projesi de imza altýna alýnmýþtýr. Proje, yazýlým, sensörler ve biliþim altyapýsý, ülkemiz milli yetkinlikleri ve üretim kabiliyetleri göz önünde bulundurularak tasarlanmýþtýr. Alt yüklenici ASELSAN tarafýndan da yerli üretilen radar, elektro-optik kamera ve radar yön bulucu gibi sistemleri de entegre edilerek yerli üretim oranýnýn en üst seviyeye çýkarýlmasý amaçlanmýþtýr."
- URALOÐLU, BOÐAZDAN GEÇEN BÝR GEMÝNÝN KAPTANIYLA SOHBET ETTÝ
Bakan Uraloðlu, açýklamasýnýn ardýndan Ýstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi'nde incelemelerini sürdürdü.
Buradaki görevlilerle konuþan ve yetkililerden bilgi alan Uraloðlu, Ýstanbul Boðazý'ndan geçen bir geminin kaptanýyla da sohbet etti.
Kaptana geminin ne taþýdýðýný ve ne kadar zamandýr seyirde olduðunu soran Uraloðlu, konuþmanýn sonunda yolculuðun iyi geçmesi temennisinde bulundu.