Halkalý-Ispartakule Hýzlý Tren Hattý'nda incelemelerde bulunan Uraloðlu, 2002 yýlýndan bu yana ulaþým alanýnda yaptýklarý yatýrýmlarla ülke içinde çok modlu baðlantýyý saðlamanýn yaný sýra, kýtalar arasýnda kesintisiz ulaþým saðlayacak uluslararasý projeleri de hayata geçirdiklerini anlattý.
Uraloðlu, Asya ile Avrupa kýtalarý arasýnda en kýsa, en güvenli, en ekonomik ve iklimi en elveriþli demir yolu koridoru olarak deðerlendirilen Ýpek Demiryolu projesinin hayata geçmesinin, bu hatta taþýmacýlýk faaliyetlerinin en etkin þekilde gerçekleþtirilmesi kapsamýnda büyük titizlikle ele alýnan uluslararasý projelerin baþýnda geldiðine iþaret etti.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattý'nýn 30 Ekim 2017'de hizmete alýnmasýyla bu hedefe ulaþmak için çok büyük bir adým attýklarýna deðinen Uraloðlu, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Halkalý-Kapýkule Demiryolu Hattý ise özellikle Çerkezköy-Kapýkule kesiminde yeni bir güzergahta inþa edilerek, hem saatte 200 kilometre hýz kapasitesi saðlayarak hem de hattýn yük taþýma kapasitesini artýrarak, ülkemizin yüksek standartlý bir demir yolu hattýyla Avrupa Birliði'ne baðlanmasýný saðlayacak bir proje. Ayrýca bu hattýmýz Uzak Asya'dan gelen trenlerin Avrupa'ya geçiþindeki ilk noktayý oluþturmasýyla Ýpek Demiryolu projesinin en önemli halkasýný oluþturuyor."
Uraloðlu, Halkalý – Ispartakule – Çerkezköy – Kapýkule Hýzlý Tren Hattý olarak bilinen projenin toplam uzunluðunun yaklaþýk 229 kilometre olduðunu söyledi.
Bu projenin 3 etaptan oluþtuðuna dikkati çeken Uraloðlu, "153 kilometrelik Kapýkule-Çerkezköy etabý, 67 kilometrelik Çerkezköy-Ispartakule etabý ve 8,4 kilometrelik Ispartakule- Halkalý etabý olmak üzere 3 etaptan oluþuyor. Tüm etaplarýn tamamlanmasýyla, mevcut hat kapasitesini 4 kat artýrmayý hedefliyor, yolcu seyahat süresinin 4 saatten 1 saat 30 dakikaya, yük taþýma süresinin ise 8 saat 30 dakikadan 3 saat 30 dakikaya düþmesini planlýyoruz."diye konuþtu.
-"KAPIKULE-ÇERKEZKÖY ETABINI 2025 SONUNDA TAMAMLAMAYI HEDEFLÝYORUZ"
Bakan Uraloðlu, projenin en uzun ilk etabý olan 153 kilometre uzunluðundaki Kapýkule-Çerkezköy hattýnýn finansmanýnda kýsmen ÝPA yani Avrupa Birliði fonu kullandýklarýný bildirdi.
Bu etapla ilgili bilgi veren Uraloðlu, þunlarý kaydetti:
"Toprak, kazý ve dolgu çalýþmalarýný tamamlama aþamasýndayýz. Toplam 1083 metre uzunluðundaki 2 viyadüðün inþasýný tamamladýk. 8 aç-kapa tünelinin 6'sýný bitirdik, 2'sinin çalýþmalarý sürüyor. 32 demiryolu köprünün 25'ni, 52 alt geçidin 49'unu, 62 üstgeçitten 48'ini ve 181 menfezden 162'sini tamamlayarak, proje kapsamýndaki sanat yapýlarýnýn büyük çoðunluðunu da bitirdik. Yine, bu proje kapsamýnda; Babaeski, Lüleburgaz, Büyükkarýþtýran, Kapýkule olmak üzere 4 yeni istasyon binasýný da inþa ediyoruz. Mevcutta Çerkezköy Yük Ýstasyonu ve Edirne Ýstasyon Binalarýn ve çevre sahalarýný düzenliyoruz. Kapýkule-Çerkezköy etabýnýn genelinde yaklaþýk yüzde 88 fiziki ilerleme saðladýk ve bu etaptaki çalýþmalarýmýzý 2025 yýlý sonunda tamamlamayý hedefliyoruz."
Uraloðlu, Halkalý-Ispartakule etabýnda tünel açma çalýþmalarýnýn geçen yýl temmuz ayýnda baþladýðýný anýmsattý.
Halkalý-Ispartakule etabýnda 6,4 kilometre çift tüp olarak TBM tüneli, 634 metre uzunluðunda 2 aç-kapa tünel ve 1,38 kilometre açýk hat olmak üzere zemin iyileþtirmeleri dahil 8,4 kilometre uzunlukta yeni demir yolu hattýnýn tamamýnýn altyapý, üstyapý, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon imalatlarýnýn yapýldýðýný belirten Uraloðlu, proje kapsamýnda TBM giriþ noktasý olan Halkalý kesiminde TBM portal imalatlarýný tamamladýklarýný söyledi.
TBM kazýlarýnýn sürdüðü hat-1 tünelinde yüzde 96, hat-2 tünelinde ise yüzde 76 oranýnda ilerleme kaydettiklerini anlatan Uraloðlu, þu bilgileri paylaþtý:
"Segment üretimlerini bitirdik. Bu hattýmýz tamamlandýðýnda, Ispartakule'den devam edecek 67 kilometrelik hatla, Ýstanbul'u mevcut Halkalý Ýstasyonu'ndan Çerkezköy ilçesine baðlayacak yolcu ve yük hizmetlerini saðlayacak ve Çerkezköy-Kapýkule hattýna entegre edecektir. Böylece Türkiye'nin Avrupa sýnýrýna baðlanan Trans-Avrupa Ulaþým Aðýnýn bir parçasý olacaktýr. Halkalý-Ispartakule Hýzlý Tren Hattý etabýmýz genelinde yüzde 69 ilerleme saðladýk. Bu etabýmýzýn çalýþmalarýný ayný Kapýkule-Çerkezköy etabýmýzýn çalýþmalarý gibi 2025 yýlý sonunda bitirmeyi hedefliyoruz. 67 kilometre uzunluðundaki Ispartakule-Çerkezköy etabýmýzdaki çalýþmalarýmýza da hattýn en batý kesimindeki Çerkezköy tarafýndan baþladýk."
- "YÜKSEK HIZLI TRENLER ÝLE BUGÜNE KADAR 91 MÝLYONUN ÜSTÜNDE YOLCU TAÞIDIK"
Bakan Uraloðlu, Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan liderliðinde demir yollarýný 2002 yýlýndan itibaren baþlatýlan geliþim hamleleriyle devlet politikasý olarak ele aldýklarýný ve öncelikli sektör olarak belirlediklerini vurguladý.
Asya ve Avrupa arasýnda köprü görevi gören Türkiye'nin coðrafi konumunun saðladýðý fýrsatlarýn ekonomik ve ticari avantajlara dönüþebilmesi için demir yollarýnda yeni bir çað baþlattýklarýna iþaret eden Uraloðlu, þunlarý kaydetti:
"Demir yolu hatlarýmýzýn limanlara, havaalanlarýna, lojistik merkezlere baðlantýsýný saðlayarak demir yollarýmýzý kombine taþýmacýlýða uygun yeni bir anlayýþla ele aldýk. Projelerimizle sadece doðu-batý hattýnda deðil, kuzey-güney kýyýlarýmýz arasýnda da demir yolu ulaþýmýný ekonomiye katký saðlar hale getirmeyi planladýk. 2009 yýlýnda Eskiþehir-Ankara hattý ile ülkemizde ilk Yüksek Hýzlý Tren ile tanýþan þehir Eskiþehir oldu. Ankara ile Eskiþehir arasýnda baþlayan yüksek hýzlý tren iþletmeciliði Ankara-Ýstanbul, Ankara-Konya, Konya-Karaman ve son olarak Ankara-Sivas hýzlý tren hatlarýyla devam etti. Yüksek hýzlý trenler ile bugüne kadar 91 milyonun üstünde yolcu taþýdýk."
-YAPIMI PLANLANAN PROJELER
Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu, Ankara merkezli yüksek hýzlý tren aðýnýn oluþturulmasý hedefi kapsamýnda, Halkalý Kapýkule Hýzlý Tren hattýyla birlikte; Ankara-Ýzmir, Bandýrma-Bursa-Yeniþehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep ve Yerköy-Kayseri Hýzlý Tren Hatlarýnýn yapým çalýþmalarýna devam edildiðini belirtti.
Kars-Aralýk-Iðdýr-Dilucu Demiryolu Projesi ve Dörtyol-Hassa Demiryolu ve Otoyol Projesinin ihalelerinin tamamlandýðýný ve yapýmlarýna en kýsa zamanda baþlanacaðýna iþaret eden Uraloðlu, "Delice - Çorum - Samsun Hýzlý Tren Hattý'ný da içinde bulunduðumuz ekim ayýnda ihale etmeyi planlýyoruz. Karadeniz Sahil Yolu Demiryolu, Gebze-Sabiha Gökçen Havalimaný-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-Ýstanbul Havalimaný Hattý, Eskiþehir – Afyonkarahisar - Antalya Hýzlý Tren Hattý, Kayseri – Aksaray – Konya - Antalya Hýzlý Tren Hattý, Sivas – Çetinkaya / Çetinkaya - Malatya Hýzlý Tren Hattý gibi hayata geçirmeyi planladýðýmýz daha bir çok projemiz de mevcut. 2053 yýlý hedeflerimiz doðrultusunda, demir yolu hat uzunluðumuzu 28 bin kilometrenin üstüne yükseltmeyi hedefliyoruz." ifadelerini kullandý.
Bakan Uraloðlu, Halkalý-Kapýkule Demir yolu Hattý projesinin Avrupa Birliði (AB) ile iþ birliði içerisinde uzun zamandýr hayata geçmesi için çaba sarf edilen yegane yapým projesi olduðunu anlattý.
Hem Türkiye hem de AB tarafý olarak her seviyede ciddi oranda zaman, emek ve çaba sarf edildiðine vurgu yapan Uraloðlu, þunlarý söyledi:
"Hattýn hizmete alýnmasý bir kez daha hem kýtalarý hem de AB ile ülkemizi birbirine baðlayacaktýr. Bu hatla birlikte geliþmeye baþlayacak ticari hareketlilik bölge insanýmýzýn ve ülkemizin ekonomik kalkýnmasýna büyük faydalar getirecektir. Aslýnda demir raylar üzerinde süzülen hýzlý trenler insan hayatýna yeni bir soluk getirmektedir. Ýnanýyorum ki Halkalý-Kapýkule Hýzlý Tren hattýmýz da Türkiye ve AB arasýndaki iliþkileri daha da güçlendirecek ve dostluðumuzu perçinleyecektir."
Uraloðlu, konuþmasýnýn ardýndan tünel içinde basýn mensuplarýna teknik bilgilendirme yaptý.