Bakan Uraloðlu yeni projeyi duyurdu! Türkiye denizcilik alanýnda sektöre yön verecek
ABONE OL

Birleþmiþ Milletler (BM) Ýklim Deðiþikliði Çerçeve Sözleþmesi 29. Taraflar Konferansý (COP29), Azerbaycan'ýn baþkenti Bakü'de devam ediyor. Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu, COP29 kapsamýnda gerçekleþtirilen "Sürdürülebilir ve Dijital Orta Koridor ve Ötesi" konulu Bakanlar Yuvarlak Masa Toplantýsý'nda konuþtu. Son yýllarda teknolojik geliþmelerle birlikte seyahat süresinin kýsalmasý ve eriþilebilirliðin artmasýndan dolayý karbon ayak izinin hýzlýca arttýðýný belirten Uraloðlu, "Ayrýca jeopolitik geliþmeler, bölgesel çatýþmalar ve taþýmacýlýk sürelerinin uzamasý dolayýsýyla emisyon artýþý zirveye çýkmýþtýr diyebilirim. Bir yandan ekonomik ve dolayýsýyla taþýmacýlýk faaliyetlerimizi artýrýrken, diðer yandan karbon ayak izini nasýl azaltacaðýz? Bu sorunun cevabý sürdürülebilir, ulaþtýrma politikalarýndan geçiyor elbette. Ülkemiz Paris Anlaþmasý'ný onaylayarak ve 2053 sýfýr emisyon hedefini taahhüt ederek hem küresel iklim deðiþikliði sorunuyla mücadelede yerini aldý hem de bu amaca yönelik politikalarýn uygulamaya aktarýlmasýna hýz kazandýrdý" dedi.

"DEMÝRYOLUNUN YOLCU VE YÜK TAÞIMACILIÐINDA PAYININ ARTTIRILMASINI HEDEFLÝYORUZ"

Yatýrým planlamalarýný Birleþmiþ Milletler sürdürülebilir kalkýnma hedeflerinin yaný sýra Paris Ýklim Deðiþikliði Anlaþmasý ve AB Yeþil Mütabakatý hedefleri doðrultusunda yürüttüklerini belirten Uraloðlu, "Bu minvalde hazýrladýðýmýz 2053 Ulaþtýrma ve Lojistik Ana Planýmýzla etkin bir ulaþým sistemini ülkemize kazandýrmak için gayret ediyoruz. Bütünleþik olarak tasarladýðýmýz ulaþým ekosistemimizde zorluklara karþý dayanýklýlýk ve yeþil ulaþtýrma esasýnda tüm modlarý birbiriyle entegre hale getiriyoruz. Bir yandan yüksek hýzlý tren ve hýzlý tren aðýnýn geliþtirilmesine yönelik projeleri yürütürken, diðer yanda mevcut hatlarýn elektrikli ve sinyalli hale getirilmesi, demiryolunun yolcu ve yük taþýmacýlýðýnda payýnýn arttýrýlmasýný hedefliyoruz" diye konuþtu.

"YÜZDE 35'ÝNÝ YENÝLENEBÝLÝR ENERJÝ ÝLE KARÞILAMAYI PLANLIYORUZ"

Türkiye'nin milli elektrikli trenini üreterek raylarla buluþturduðunu vurgulayan Uraloðlu, "Milli trenimizin seri üretimine devam ederken, 2053 yýlýna kadar demiryolu taþýmacýlýðýnýn toplam enerji ihtiyacýnýn en az yüzde 35'ini yenilenebilir enerji kaynaklarýndan da karþýlamayý planlýyoruz. Bildiðiniz üzere geçen hafta 'Yeþil Dijital Eylem Sonuç Bildirgesi'ni kabul ettik. Bu bildirge, bilgi ve iletiþim teknolojileri sektöründe iklim dostu dijitalleþmeyi ve emisyon azaltýmýný hýzlandýrmayý ve yeþil dijital teknolojilere eriþimi artýrmayý amaçlamaktadýr. Dijitalleþmeyi bir taraftan emisyonlarýn takibi için kullanýrken, diðer taraftan da taþýmacýlýktaki adýmlarý mümkün olduðunca dijital platformlara hep beraber taþýmalýyýz" dedi.

"DENÝZCÝLÝK ALANINDA SEKTÖRE YÖN VERECEK PROJE BAÞLATTIK"

Uluslararasý karayolu taþýmacýlýðýnda sýnýr geçiþlerini hýzlandýrmak için Türkiye tarafýndan elektronik geçiþ belgesi projesinin çalýþmalarýna baþladýklarýný ifade eden Uraloðlu, "Denizcilik alanýnda önümüzdeki yýllarda sektöre yön verecek, denizcilik sektöründen kaynaklanan sera gazý salýnýmlarýnýn azaltýlmasý ve yeþil denizciliðin desteklenmesi projesini baþlattýk. Projeyle düþük emisyonlu alternatif yakýtlar ile çalýþacak yeni gemilerin inþasý ve liman tesislerinde yenilenebilir enerji sistemleriyle sürdürülebilir yakýt istasyonlarýnýn kurulmasý gibi konularda da destek saðlayacaðýz. Bu ay tamamen yerli imkanlarla gerçekleþtirilen yüksek gerilim ile gemi elektrik besleme tesisi Marmara Bölgesi'nde Tekirdað'daki bir limanýmýzda devreye alýndý. Yenilenebilir enerji ile beslenen bu sistem kuyudan tanka prensibi ile gemilerin limanda kalýþ sürecinde gerçek anlamda emisyonlarýný sýfýrlama imkaný saðlayacaktýr" diye konuþtu.

"ÖNEMLÝ BÝR KATKI SAÐLAMIÞ OLACAÐIZ"

Türkiye'nin yük taþýmacýlýðý politikalarýnýn sadece bölgesel deðil, ayný zamanda küresel bir bakýþ açýsýyla da þekillendirdiklerini belirten Uraloðlu, "Asya ile Avrupa kýtalarýný demir yolu ve karayolu boðaz tüp geçiþleri ile denizin altýndan ve boðaz köprülerimiz ile denizin üstünden baðlayarak kýtalar arasý kesintisiz bir ulaþým altyapýsý da oluþturuyoruz. Marmara'ya ilave olarak Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinde hayata geçireceðimizde demir yolu projesi ile uluslararasý yük taþýmacýlýðýna çevreci bir bakýþ açýsýyla önemli bir katký saðlamýþ olacaðýz" dedi.

"AZERBAYCAN'LA ÇOK YAKIN BÝR ÇALIÞMA YÜRÜTÜYORUZ"

Türkiye'nin kýtalar arasý ulaþtýrma koridorlarýnýn saðlýklý þekilde iþletilmesinde kilit rol oynadýðýný ifade eden Uraloðlu, "Bu bilinçle yatýrýmlarýmýzý planlýyor ve iþ birliklerimizi geliþtiriyoruz. Koridorlarýn birbiriyle olan baðlantýlarýný saðlarken, koridor üzerindeki güzergah seçeneklerini de bir taraftan artýrýyoruz. Örneðin Orta Koridor'un üzerinde yapýlan taþýmacýlýkta, Bakü-Tiflis-Kars güzergahýnýn yanýnda Zengezur yolu ile ayrý bir güzergah daha sunmak için özellikle Azerbaycan'la çok yakýn bir çalýþma yürütüyoruz. Sözlerime son verirken, Türkiye olarak 2053 net sýfýr emisyon hedefimiz doðrultusunda yük taþýmacýlýðýndan kaynaklanan, emisyonlarýn azaltýmýna katký saðlayacak politikalarý ve projeleri bundan sonra da büyük bir titizlikle takip ederek yürüteceðimizi özellikle vurgulamak isterim" diye konuþtu.

  • bakan uraloðlu
  • yük taþýmacýlýðý
  • zengezur