Bakanlýkta görevli psikolog Ýsmail Yýldýrým, 2024-2025 eðitim öðretim yýlýnda eðitim görecek öðrencilerin okula uyum sürecinde yapýlmasý gerekenlere iliþkin AA muhabirine açýklamalarda bulundu.
Her çocuðun okula uyum sürecinin birbirinden farklýlýk gösterdiðini belirten Yýldýrým, bazý çocuklarýn okul ve ailenin desteðiyle okula uyum saðlarken bazýlarýnýn da bu süreçte zorluk yaþayabileceðine dikkat çekti.
Anne ve babalara bu ayrýlýk sürecinde önemli görevler düþtüðünü aktaran Yýldýrým, "Çocuklar baþka çocuklarla kýyaslanmamalý, duygularý yok sayýlmamalý, alay edilmemeli ve suçlanmamalýdýr. Bu tür yaklaþýmlar çocukta kaygýya sebep olup güven eksikliði oluþturacaktýr." diye konuþtu.
Yýldýrým, çocuklarýn ebeveynleri tarafýndan anlaþýlmayý beklediðini belirterek, þöyle devam etti:
"Ebeveynler çocukla iletiþim kurarken açýk ve destekleyici bir dille duygularýný rahatça paylaþýp, onlara güven vermeli. Çocuklar duygularýný ifade etmekte cesaretlendirilmeli. Özellikle okul saatleri, ulaþým ve okulda yapýlacaklarla ilgili sade ve anlaþýlýr bilgiler çocuklara anlatýlmalýdýr. Bu durum çocuklarda bilinmezliði ortadan kaldýrýp, kaygýlarýný azaltacaktýr. Çocuklarýn okul hakkýndaki sorularý yaþlarýna uygun ve doðru bir þekilde yanýtlanmalý, bilgi verirken tutarlý ve ortak bir dil kullanýlmalýdýr. Örneðin 'seni þu saatte alacaðým' deniliyorsa verilen saate uyulmalýdýr. Çocuðu oyalayacak ve geçiþtirecek sözlerden kaçýnýlmalýdýr."
Yýldýrým, ebeveynlere, çocuklarýn okula gitmeden önce yeterince dinlenmesinin saðlanmasý ve uyku düzenlerinin okul saatlerine uygun hale getirilmesi uyarýsýnda bulunarak, "Ýyi bir uyku, duygu haline de olumlu katký saðlayacaðý için okul baþlamadan çocuðun uyku düzeninin saðlanmasý, onun motive olmasý açýsýndan önemli olacaktýr." dedi.
Çocuðun okula hazýrlýk sürecine dahil edilmesinin, duygularýnýn geliþmesi açýsýndan önemli olduðunu vurgulayan Yýldýrým, þöyle konuþtu:
"Okul alýþveriþine çocuðun da eþlik etmesi, alýnacak kýrtasiye ürünlerinde çocuða tercih hakkýnýn sunulmasý, okul çantasýnýn hazýrlanmasýnda sorumluluk almasý çocuðu okula motive edecektir. Çocuklarýn yaþ ve geliþimlerine uygun olarak tuvalet, yemek yeme, giyinme gibi öz bakým becerilerinin baðýmsýz yapmasýnýn saðlanmasý çocuðun akranlarý arasýndaki iletiþimi de güçlendireceðinden, bu sorumluluðun yerine getirilmesi oldukça önemlidir."
Çocuða, okulun ve öðretmeninin güvenilir olduðu konusunda açýk mesajlar verilmesi gerektiðinin altýný çizen Yýldýrým, "Özellikle sýnýf öðretmeni, çocuðun okulla bað kuracaðý en önemli kiþidir. Çocuðu öðretmene teslim ederken öðretmenin rolü ve çocukla kuracaðý iliþki açýsýndan güven verici açýklama yapýlmalýdýr." ifadesini kullandý.
Yýldýrým, okula uyum saðlamakta zorluk çeken çocuklar için okulun rehberlik servisi ile görüþülebileceði veya ihtiyaç halinde profesyonel destek alýnabileceðini belirterek, bunun geçici bir süreç olduðunu, zaman içerisinde çocuk okula adapte oldukça bu "ayrýlýk" döneminin ilerleyen süreçlerde herhangi problem oluþturmayacaðýný kaydetti.