Genelgede, 5393 sayýlý Belediye Kanunu'nda çevre ve çevre saðlýðý hizmetleri ile ilgili görev ve sorumluluðu ile belde sakinlerinin mahalli müþterek nitelikteki ihtiyaçlarýný karþýlamak amacýyla her türlü faaliyet ve giriþimde bulunma yetki ve imtiyazýnýn belediyelere tevdi edildiði belirtildi.
Diðer taraftan 5199 sayýlý Hayvanlarý Koruma Kanunu'nda 9 Temmuz 2021'de yapýlan deðiþiklikler uyarýnca belediyelere, gönüllü kuruluþlarla iþ birliði içinde, sahipsiz ve güçten düþmüþ hayvanlarýn korunmasý için hayvan bakýmevleri kurarak onlarýn bakýmlarýný ve tedavilerini saðlama, eðitim çalýþmalarý yapma, ayrýca ilgili belediye meclisinin uygun görmesi halinde hayvan hastanesi kurma görevi verildiði anýmsatýldý.
Genelgeye göre, 5199 sayýlý Kanun uyarýnca üretimi, sahiplenilmesi, sahiplendirilmesi, barýndýrýlmasý, beslenmesi, takas edilmesi, sergilenmesi, hediye edilmesi ve ülkeye giriþi, satýþý ve reklamý yasak tehlike arz eden hayvanlarýn (Amerikan Pitbull Terrier, Dogo Argentino, Fila Brasilerio, Japanese Tosa, American Staffordshire Terrier ve American Bully) denetimleri ilgili belediyelerce 7/24 esasýyla yapýlacak.
Bu hayvanlardan sahiplenilmeyenlere, ilgili birimler ve kolluk kuvvetleriyle iþ birliði içinde el konulacak ve bu hayvanlar belediyelerce bakýmevlerinde rehabilite edilerek tutulacak.
Tehlike arz eden bu hayvanlardan, Hayvanlarý Koruma Kanunu'nda ve Tarým ve Orman Bakanlýðýnýn ilgili genelgesinde gösterilen usulde sahiplenilmiþ olanlarýn aðýzlýk ve tasma takma zorunluluðu ile halkýn yoðun olarak bulunduðu yerlere ve çocuk oyun alanlarý ve parklarýna girme yasaðýna kati suretle uyulmasý saðlanacak.
Bu yasaðýn ikinci kez ihlalinde, bu hayvanlara ilgili birimler ve kolluk kuvvetleriyle iþ birliði içinde el konulacak. Bu hayvanlar, bakýmevlerinde rehabilite edilecek ve burada tutulacak.
Tehlike arz eden bu hayvanlarýn sahipleri, hayvanýn en yakýn bakýmevine býrakmayý isterse bu talep geciktirilmeksizin yerine getirilerek, rehabilite edilen hayvan bakýmevinde tutulacak.
Sahipli veya sahipsiz olmasý fark etmeksizin tehlike arz eden hayvanlarla ilgili birimler ve kolluk kuvvetleri ile iþ birliði içinde denetimler sýklaþtýrýlarak herhangi bir maðduriyete veya suistimale mahal verilmeyecek.
Hayvan barýnaklarýna getirilen sahipsiz hayvanlarýn tedavi ve parazit mücadelesinin yapýlmasý, aþýlanmasý, kýsýrlaþtýrýlmasý ve dijital kimliklendirme yöntemleriyle iþaretlenmesi yoluyla rehabilitasyonu yapýlacak.
Bakýmevlerinde rehabilite edilen hayvanlar, ilgili veri tabanýna kaydedilecek ve rehabilite edilmeden hiçbiri alýndýklarý ortama býrakýlmayacak.
Henüz rehabilite edilmemiþ sahipsiz köpekler, belediyelerce hayvan bakýmevlerinde veya geçici ünitelerde kýsýrlaþtýrýlarak veri tabanýna kaydedilecek. Geçici ünitelerde yapýlan kýsýrlaþtýrmalar sonrasýnda, hayvanlarýn alýndýklarý ortama býrakýlmadan önce saðlýklarýna kavuþmalarý için gerekli tedbirler alýnacak.
Belediyelerin sahipsiz hayvan toplama ekipleri ya da herhangi bir ihbar sonucu tespit edilen sahipsiz hayvanlar barýnaklara götürülecek. Hayvan bakýmevi kurma zorunluluðu bulunmayan belediyeler ise topladýðý sahipsiz hayvanlarý en yakýn bakýmevine götürüp teslim edecek.
5199 sayýlý Kanunun geçici 4'üncü maddesi uyarýnca belediyelerin bütçelerinden ayýrmak zorunda olduðu kaynaðýn sahipsiz hayvanlarýn kýsýrlaþtýrma iþlemlerinin yürütülmesi amacýyla kullanýlmasýna önem verilecek.
Belediyelerce söz konusu hizmetlerin yerine getirilmesinde öncelik sýrasý, mali durum ve hizmetin ivediliði dikkate alýnarak bütçedeki paylarýn daha yüksek oranlarda belirlenmesine öncelik verilecek.
Sahipsiz hayvanlardan yiyecek bulmakta zorlananlar için konutlar ve insan ikametine mahsus diðer yerler ile trafik güvenliðini tehdit etmeyecek noktalarda düzenli olarak hayvanlara uygun, çabuk bozulmayan yiyecek ve su bulundurulacak.
Sahipsiz hayvanlarýn beslenmesi amacýyla bölgesinde bulunan gýda üretimi veya tüketimi faaliyetiyle iþtigal eden yerlerde oluþan hayvan beslemeye elveriþli besin maddeleri toplanarak bunlarýn hayvanlarýn tüketimine uygun hale getirilmesi için gerekli çalýþmalar yürütülecek.
Bakýmevlerindeki sahipsiz hayvanlarýn sahiplendirilmesi için ilan panolarý ile internet ortamý ve diðer uygun görülen yayýn organlarýnda duyuru yapýlacak. Sahipsiz hayvanlarla ilgili icra edilecek faaliyetlerde il hayvanlarý koruma kurulu ile eþ güdüm ve gönüllü kuruluþlarla iþ birliði içinde hareket edilmesine özen gösterilecek.
Hayvan bakýmevlerinin kurulmasý ve iþletilmesi ile ilgili bedelsiz taþýnmaz tahsisi dahil bakanlýðýn görev ve yetki alanýnda kalan hususlarda bakanlýkça gerekli destek ve kolaylýk saðlanacak. Bu doðrultuda belediyeler süreci bakanlýkla iþ birliði içinde yürütecek.
Belediyelerce, hayvan bakýmevlerinin bir an önce yapýlmasý, personelin temin edilmesi ve tefriþi ile ilgili varsa eksikliklerin hýzlýca giderilmesi ve hayvan bakýmevlerinin tam kapasitede hizmet vermesi saðlanacak.
Ýlgili kanunlar ve bu genelge kapsamýnda kendilerine tevdi edilen görev ve sorumluluklarý yerine getirmediði veya bunlara aykýrý faaliyette bulunduðu tespit edilen belediyelerin hukuki ve/veya cezai sorumluluklarý doðacaðýndan, belediyelerce konuyla ilgili görev ve sorumluluklar titizlikle ve öncelikle yerine getirilecek.
Belediyelerce, bu genelge hükümlerinin uygulanmasýnda alýnacak tedbirlerle sahipsiz ve tehlike arz eden hayvanlarýn yaþama hakký da ihlal edilmeyecek. Bununla beraber, son dönemde bu hayvanlarýn sebep olduðu ve insan yaþamýný tehdit eden üzücü hadiselerin tekrar yaþanmamasý, vatandaþlarýn ve bilhassa çocuklarýn can güvenliðinin temini amacýyla bu tedbirlerin uygulanmasýnda herhangi bir aksaklýða mahal verilmeyecek.