Karaismailoðlu, AA muhabirine, demir yolu hatlarýyla yapýlan yük taþýmacýlýðýna iliþkin bilgi verdi.
Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgýný koþullarýnda ticaretin devamlýlýðýnýn saðlanmasý için demir yolu taþýmacýlýðýnýn daha etkin hale geldiðini ifade eden Karaismailoðlu, bu yýlýn ilk çeyreðinde yurt içi ve yurt dýþý demir yolu taþýmalarýnýn geçen yýlýn ayný dönemine göre yüzde 30 arttýðýný söyledi. Karaismailoðlu, "2020 yýlýnda bir önceki yýla göre Avrupa yönündeki demir yolu yük taþýmalarýnda yüzde 25 artýþ kaydedildi ve bu yýl da ayný ivme devam ediyor." diye konuþtu.
TCDD Taþýmacýlýk Genel Müdürlüðü tarafýndan Avrupa yönünde Bulgaristan, Romanya, Sýrbistan, Macaristan, Polonya, Avusturya, Slovakya, Çekya, Fransa ve Almanya'ya gerçekleþtirilen taþýmacýlýða her geçen gün talebin yükseldiðine iþaret eden Karaismailoðlu, bunu karþýlamak için mevcut tren seferleri artýrýlýrken, yeni blok yük trenlerinin sefere konulduðunu bildirdi.
Karaismailoðlu, Türkiye ile Avrupa arasýnda týr kasasý taþýmacýlýðýnýn da giderek arttýðýna dikkati çekerek, þöyle devam etti:
"Özel tertibatlý vagonlarda 2 týr kasasýnýn tek bir vagonda taþýnmasýna imkan saðlanan bu taþýma türüyle yüzlerce týrla taþýnmasý gereken yükler, kara yolunda trafiðe neden olmadan, az sayýda trenle varýþ noktalarýna ulaþtýrýlýyor. Bunun hem maliyet hem zaman hem de çevre bakýmýndan birçok avantajlarý bulunuyor."
Bakan Karaismailoðlu, týr kasasý taþýmacýlýðýna özel sektörün de yatýrým yaptýðýný ifade ederek, farklý destinasyonlarda týr kasasý taþýmacýlýðýna baþlanýlmasý için çalýþmalarýn sürdürüldüðünü, buna Marmaray üzerinden Anadolu'dan da bu yýl baþlanacaðýný dile getirdi.
Karaismailoðlu, Türkiye ile Ýran arasýndaki yük taþýmacýlýðýnda 2020 yýlýnda bir önceki yýla göre yüzde 60 artýþ saðlandýðý bilgisini verirken, yeni devreye alýnarak mevcut kapasiteyi ve hýzý artýran Van Gölü feribotlarýnýn Ýran yönlü taþýmalarda çok önemli avantajlar saðlandýðýný söyledi.
Türkiye-Ýran taþýmalarýnýn bu yýl 1 milyon tona çýkarýlmasý ve Ýran üzerinden Pakistan, Afganistan ve Çin'e yük taþýnabilmesi için çalýþmalarýn sürdüðünü belirten Karaismailoðlu, dost ve kardeþ ülkelerin iþ birliðiyle çok güzel projelerin de hayata geçirildiðini, bunun en somut örneðinin BTK Demir Yolu Hattý olduðunu bildirdi.
Karaismailoðlu, Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan, Özbekistan, Kýrgýzistan ve Tacikistan'a, ayrýca Rusya ve Çin'e yönelik blok yük trenleri iþletildiðini ve yakýn zamandaki Süveyþ Kanalý krizinin Türkiye'den geçen Orta Koridor'un önemini de ortaya koyduðunu ifade etti.
BTK Demir Yolu Hattý ve Orta Koridor üzerinden geçen yýl, 2019'a göre yüzde 104 artýþla toplam 396 bin 778 ton yük taþýndýðý bilgisini veren Karaismailoðlu, þöyle konuþtu:
"2020'nin ilk çeyreðinde yaklaþýk 78 bin ton olan BTK yük taþýmasý, bu yýlýn ilk çeyreðinde toplamda 2 bin 468 vagonla 154 bin 836 tona ulaþtý. Dünya demir yolu taþýmacýlýðýna yeni bir yön veren BTK Demiryolu Hattý'nda ve Orta Koridor'da salgýn sebebiyle büyük bir yük talebi bulunuyor. Orta Koridor, ülkemizin liman baðlantýlarý sayesinde Asya'daki yük trafiðinin Orta Doðu, Kuzey Afrika ve Akdeniz Bölgesi'ne ulaþmasý için önemli fýrsatlar sunuyor. Yýllýk 710 milyar dolar tutarýnda olan Avrupa-Çin ticaret trafiðinden Orta Koridor'un geçtiði ülkeler önemli miktarda ekonomik kazanç saðlayacaktýr."
Karaismailoðlu, Asya ile Avrupa arasýndaki yük potansiyelini dikkate alarak yapacaklarý çalýþmalarla Türkiye'yi transit demir yolu taþýmacýlýðýnda merkez ülke konumuna getirmek istediklerini söyledi.
Kýtalar arasýnda kesintisiz demir yolu taþýmacýlýðýna imkan saðlayan Marmaray'ýn yük taþýmacýlýðýnda da milat olduðuna, böylece yurt içi ve yurt dýþýna toplam 766 yük treni ile 335 bin 455 ton yük taþýndýðýna dikkati çeken Karaismailoðlu, "Marmaray, ayrýca uluslararasý ticarette BTK Demir Yolu Hattý'nýn ülkemize kazandýrdýðý ekonomik gücün yaný sýra zaman ve enerji tasarrufu saðlayarak, çevreci ve hýzlý ulaþýmýn en büyük destekçisidir. 2013'ten önce Avrupa'dan gelen yüklerin ya da Anadolu'dan Avrupa'ya giden yüklerin geçiþi deniz yoluyla saðlanýrken, Marmaray hattýyla kesintisiz yapýlmaya baþlandý." diye konuþtu.
BTK Hattý ve Orta Koridor üzerinden taþýmalarýn daha da artacaðýný vurgulayan Karaismailoðlu, þunlarý kaydetti:
"Çin-Türkiye-Avrupa parkurunda bugüne kadar 15 yük treni Marmaray'dan geçerek toplam 11 bin 483 kilometrelik parkurunu 18 günde tamamladý. Bu demir yolu hattý üzerinden Çin-Türkiye-Avrupa güzergahýnda baþlatýlan düzenli blok konteyner tren taþýmalarý devam etmektedir. Çin ile Türkiye ve Avrupa hattýnda baþarýyla toplam 19 blok tren iþletilirken, Türkiye'den Çin'e 4 adet blok konteyner treninin yaný sýra son olarak Kütahya'dan (Deðirmenözü) 2 adet boraks yüklü tren bu ülkeye sevk edildi. Ülkemiz ile Çin arasýnda gerçekleþtirilen boraks trenleri düzenli seferler þeklinde iþletilecek."
Karaismailoðlu, Çin'in gelecek yýllarda "Kuzey Hat" olarak belirtilen ve Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa'ya gerçekleþen yýllýk 5 bin blok trenin yüzde 30'unun geçiþini Türkiye üzerinden yapmayý planladýðýna dikkati çekerek, bunun yýlda 1500 trenin transit olarak Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaþmasý anlamýna geldiðini bildirdi.
BTK Hattý üzerinden baþlatýlan Türkiye-Rusya (Türkiye-Gürcistan-Azerbaycan-Rusya) demir yolu taþýmacýlýðý ile yeni bir Kuzey-Güney Koridoru oluþturularak, farklý destinasyonlar ve ürün gruplarýnýn taþýnmasýna imkan saðlandýðýný belirten Karaismailoðlu, bu hattan 8 günde yapýlabilen taþýmalarýn giderek artacaðýný anlattý.
Karaismailoðlu, demir yolu sektörüne önem vermeyi sürdüreceklerini ifade ederek, "Türkiye'yi lojistik üs yapma hedefi ile demir yolu sektörüne yapýlan yatýrýmlarýmýzda ivme sürekli yukarý doðru olup, demir yollarýnýn 2023'te ulaþtýrma yatýrýmlarýndaki payý yüzde 60'lara ulaþacaktýr." dedi.