Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan, 2024-2025 eðitim-öðretim yýlýnýn öðrenciler, öðretmenler ve eðitim camiasý için hayýrlý olmasýný diledi.
Cumhurbaþkaný Erdoðan, Ýstanbul Lütfi Kýrdar Kongre ve Sergi Sarayý'nda gerçekleþtirilen 2024-2025 Eðitim Öðretim Yýlý Açýlýþ Töreni ile Eðitim Teknolojileri AR-GE ve Kalite Zirvesi'ndeki konuþmasýnda, 5'incisi gerçekleþtirilen uluslararasý zirveye katýlmaktan memnuniyet duyduðunu söyledi.
Akademik çalýþmalarýyla tebliðleriyle tecrübe ve birikimleriyle dinleyicileri aydýnlatacak tüm katýlýmcýlara þükranlarýný sunduðunu belirten Erdoðan, "2024-2025 eðitim-öðretim yýlýnýn öðrencilerimiz, öðretmenlerimiz ve eðitim camiamýz için þimdiden hayýrlý olmasýný diliyorum. Pazartesi günü okul öncesi ve ilkokul birinci sýnýf öðrencilerimiz için düzenlediðimiz uyum programlarýyla yeni eðitim öðretim yýlýna baþladýk. Diðer öðrencilerimiz ise 9 Eylül Pazartesi günü okullarýna kavuþuyorlar. Yaklaþýk üç aylýk yaz tatilinin ardýndan yüreklerinde okul heyecaný taþýyan tüm yavrularýmýzý sevgiyle kucaklýyor, Rabb'imden hepsine üstün baþarýlar niyaz ediyorum." diye konuþtu.
Erdoðan, Anadolu'nun dört bir yanýnda, tüm il ve ilçelerde, köylerden kasabalara kadar vatanýn her köþesinde maarifi yüceltmek için emek veren eðitim çalýþanlarýný da selamlayarak, þöyle devam etti:
"Sorumluluðu aðýr bir mesleði layýkýyla sürdüren tüm öðretmenlerimize, öðrencilerimizin geliþimi için gösterdikleri fedakarlýklar nedeniyle þahsým ve milletim adýna teþekkürlerimi iletiyorum. Üzerinde emeði ve hakký olan kendi öðretmenlerimi de hürmetle anýyor, hayata veda edenlere Allah'tan rahmet, hayatta olanlara saðlýk ve afiyet diliyorum. Ýdealleriyle yoðrulmuþ, azimle çalýþan her bir öðretmenimizin milletimize yaptýðý hizmetlerin kýymetini kelimelerle anlatmak elbette kifayetsiz kalýr. Rabb'im tüm öðretmenlerimizin yardýmcýsý olsun, yollarýný açýk etsin."
Bir konuyu özellikle ifade etmek istediðini söyleyen Erdoðan, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Bizler üzerinde yaþadýðýmýz topraklarý vatan yapmak ve ebedi vatanýmýz olarak korumak için yaklaþýk bin yýldýr mücadele eden bir milletiz. Bu uðurda nice evladýmýzý daha ömrünün baharýndayken topraða verdik. Çanakkale'den Ýstiklal Harbi'mize, bölücü terörle mücadeleden en son 15 Temmuz baþarýsýz darbe teþebbüsüne kadar istiklalimize yönelik tüm saldýrýlarý aziz þehitlerimizin fedakarlýklarýyla püskürttük. Türkiye'yi yüceltmek ve ilelebet payidar kýlma mücadelemizde canlarýný ortaya koyan kesimlerden biri de öðretmenlerimizdir. Þehit öðretmenlerimizi özellikle de Necmettin Yýlmaz ve Aybüke Yalçýn gibi genç yaþta terör örgütlerinin hain saldýrýlarýyla bizden koparýlan eðitim neferlerimizi rahmetle yad ediyorum. Ayný þekilde 6 Þubat depremlerinde hayatýný kaybeden öðretmen ve öðrencilerimizi de unutmayacaðýmýzý, hatýralarýný daima yaþatacaðýmýzý bir kez daha ifade ediyorum. Rabb'im hepsinin ruhunu þad, mekanlarýný cennet eylesin diyorum."
"Türkiye Yüzyýlý hedefimiz sadece bir ufuk deðil ayný zamanda bu aziz vatanýn her ferdinin geleceðine dair güçlü bir taahhüttür." diyen Erdoðan, yeni eðitim yaklaþýmý, teknolojik hamleler ve demokratikleþme adýmlarýyla bu taahhüdü yerine getirdiklerini, eðitime yaptýklarý her yatýrýmla hayata geçirdikleri her projeyle Türkiye Yüzyýlý hedefine biraz daha yaklaþtýklarýný kaydetti.
Son 22 yýlda Türkiye'nin eksiklerini giderme noktasýnda objektif bakanlarýn hayranlýk duyduðu tarihi nitelikte adýmlar attýklarýný dile getiren Erdoðan, þöyle devam etti:
"2002'de 367 bin olan derslik sayýmýz hayýrseverlerimizin de katkýlarýyla 2 kattan fazla arttý. Buna baðlý olarak derslik baþýna düþen öðrenci sayýsýný ilköðretimde 36'dan 23'e, orta öðretimde 30'dan 22'ye indirdik. Böylece evlatlarýmýz daha kaliteli, daha ferah bir eðitim ortamýna kavuþtu. 2002'de 540 bin olan öðretmen sayýmýz 1,2 milyona yükseldi. Hükümetlerimiz döneminde 800 bin yeni öðretmen atamasý yaptýk. Ücretsiz ders kitaplarý, yemek, taþýma, þartlý destekler, burslar ve pansiyon hizmetleri gibi imkanlarý sunarak eðitimde fýrsat eþitliðini güçlendirdik. Son 22 yýlda yaklaþýk 4 milyar adet ders kitabýný ücretsiz daðýttýk. Özel eðitim ihtiyacý olan 1 milyon 200 bin öðrencimizin evlerinde, hastanelerde, okullarda eðitime eriþimlerini saðlýyoruz."
Erdoðan, seçmeli ders havuzunu geniþletilerek, insan, bilim ve toplum, din, ahlak ve deðer ile kültür, sanat ve spor alanlarýnda yeni dersler ihdas ettiklerini ifade ederek, Kur'an-ý Kerim ve Hazreti Peygamberimizin hayatý derslerinin yaný sýra geçen yýl görgü kurallarý ve nezaket, aile, yapay zeka uygulamalarý, masal ve destanlar, sürdürülebilir tarým ve gýda güvenliði, hukuk bilimine giriþ ve Ýslam bilim tarihi gibi yeni dersler ilave ettiklerini söyledi.
Cumhurbaþkaný Erdoðan, "28 Þubat döneminde millet üzerinde baský kurmak için yürürlüðe konan vesayetçi uygulamalarý kaldýrdýk. Evlatlarýmýz arasýnda adaletsizliðe yol açan katsayý zulmüne ve baþörtüsü yasaðýna son verdik." diye konuþtu.
Okullarýn fiziki altyapýlarýný geliþtirirken sýnýflarý da en yeni teknolojik imkanlarla donattýklarýna dikkati çeken Erdoðan, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Bugün 21 bin 580 okulumuzun að altyapýsýný tamamlamýþ bulunuyoruz. 4 bin 800 okulumuzda daha bu altyapýyý geliþtirerek okullarýmýza yüksek hýzlý internet saðlayacaðýz. 12 bin 350 okulumuzu yüksek hýzlý ve güvenlikli fiber internet eriþimine kavuþturduk. Dijital eþitliði temin adýna þu ana kadar 28 bin okulumuza kablolu internet saðladýk. Öðrencilerimizin modern, interaktif ve zengin bir öðrenme ortamýnda ders görmeleri için 626 bin 500 dersliðimize etkileþimli tahta kurduk. Neredeyse tüm dersliklerinde etkileþimli tahta olan dünyadaki ilk ve tek ülke Türkiye'dir. Ýçerisinde dizüstü ve masaüstü bilgisayarlar, robotik ve kodlama kitleri, üç boyutlu yazýcýlarýn bulunduðu biliþim teknolojileri sýnýflarýnýn yaný sýra bu sene itibarýyla 500 yenilikçi sýnýfý da okullarýmýza kazandýrdýk. 2028 yýlýna kadar bu sayýyý 5 bin 500'e çýkarmayý hedefliyoruz. Geleceðin mühendisleri, bilim insanlarý ve teknoloji liderleri inþallah bu yenilikçi sýnýflarda yetiþecek."
Cumhurbaþkaný Erdoðan, bu alanda attýklarý adýmlarýn uluslararasý alanda da karþýlýðýný bulduðunu belirterek, "OECD ülkeleri arasýnda eðitimde teknolojik altyapý saðlama konusunda üst sýralarda yer alýyoruz. PISA 2022 raporunda dijital kaynak eksikliði bildiren okullarýn oraný OECD ortalamasýnýn çok altýnda. Dijital öðrenmeye hazýr olma konusunda yüzde 91 gibi bir iyileþme oraný ile OECD ülkelerini geride býrakmýþ durumdayýz, hamdolsun. Öðretmenlerimizin dijital cihazlarý eðitimde kullanabilme becerisi yüzde 88 oranýnda, bu da OECD ortalamasýnýn üzerinde. Ýnþallah çok daha iyi yerlere geleceðiz." ifadelerini kullandý.
Milli Eðitim Bakaný Yusuf Tekin'in kendisinden önce yaptýðý konuþmada mesleki eðitim konusunda yürüttükleri projeler hakkýnda detaylý bilgi verdiðini anýmsatan Erdoðan, "Ülkemizin ihtiyaç duyduðu nitelikli iþ gücünün yetiþtirilmesi için mesleki ve teknik eðitimde yeni bir açýlýmý devreye alýyoruz. Deprem bölgesindeki çalýþmalarýmýz az önce ifade edildiði üzere hýzla devam ediyor. Öðretmenlerimizin konaklama ihtiyaçlarýndan öðrencilerimizin akademik kayýplarýný telafi etmeye kadar her alanda yoðun çaba içindeyiz. Depremin yaralarýný sarmakla kalmayacak, bölgenin eðitim altyapýsýný eskisinden çok daha güçlü hale getirene kadar durmayacaðýz." þeklinde konuþtu.
Cumhurbaþkaný Erdoðan, teknolojinin ve dijitalleþmenin hayatýn her alanýna nüfuz ettiði bir dönemde olduklarýný, birkaç saatlik internet kesintisinin bile neredeyse hayatýn durmasýna sebep olabildiðini söyleyerek, þu ifadeleri kullandý:
"Teknolojiyle beraber baðýmlýlýk, bütün bunlar baþta olmak üzere evlatlarýmýzýn karþý karþýya kaldýðý riskler de artýyor. Sosyal medyanýn, birtakým oyun platformlarýnýn, gençlerimizi nasýl zehirlediðine maalesef sýk sýk þahit oluyoruz. Oyun platformlarý, þiddeti teþvik etme yanýnda aile yapýmýzý bozan sapkýn akýmlarýn özendirilmesine de aracýlýk ediyor. Henüz 4-5 yaþýndaki tertemiz dimaðlar, oyunlar içine sinsice yerleþtirilmiþ LGBT propagandasýna maruz kalýyor. Bu mecralar vasýtasýyla sadece þiddet, sadece sapkýn akýmlar deðil, ayný zamanda ýrkçýlýk da körükleniyor. Baþta gençlerimiz olmak üzere insanlarýmýzý birlikte yaþadýðý diðer fertlere karþý düþmanlaþtýran ýrkçý faþizm buralardan besleniyor. Þunu açýk ve net söylemek isterim; Türkiye'yi ekonomik, sosyal ve güvenlik noktasýnda zafiyete uðratmayý amaçlayan ýrkçýlýk tuzaðýnýn merkez üssü sanal alemdir. Dijital dünyanýn denetimsiz, kontrolsüz ve kaotik yapýsý pek çok tehdidi beraberinde getirmektedir. "
Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan, artan risklere baðlý olarak eleþtirilerin de yoðunlaþtýðýný vurgulayarak, þunlarý kaydetti:
"Dünyanýn pek çok ülkesinde dijital teknolojilerle ilgili çeþitli tedbirlerin, kýsýtlamalarýn ve düzenlemelerin devreye alýndýðýný görüyoruz. Özellikle Batýlý devletlerin kendi çýkarlarýný, kendi vatandaþlarýný korumak amacýyla aldýðý çok sert önlemlerde dikkat ederseniz kimse özgürlükten, demokrasiden, serbest piyasa ekonomisinden bahsetmiyor. Ancak biz evlatlarýmýzý korumak adýna benzer yollara baþvurduðumuzda eleþtiri oklarýnýn hedefi oluyoruz. Geçen ay uygulamaya koyduðumuz tedbirlerde olduðu gibi hemen birileri tarafýndan yasakçý olmakla suçlanýyoruz. Þunu üzülerek ifade etmek durumundayým; ülkemizdeki bazý çevreler, çocuklarýmýzýn hakkýný ve hukukunu savunmak yerine uluslararasý þirketlerin çýkarlarýnýn avukatlýðýný yapýyor. Çocuk istismarýna karþý çýkmak varken 'özgürlük' adý altýnda istemeseler de çocuklara zarar veren uygulamalarý savunur pozisyona düþüyorlar. Özgürlük maskesiyle þiddetin, ahlaksýzlýðýn, ýrkçýlýðýn, nefret suçlarýnýn hatta istismarýn meþrulaþtýrýlmasý asla kabul edilemez."
Cumhurbaþkaný Erdoðan, çocuklarýn ruh ve beden saðlýðýnýn her türlü hesabýn üzerinde olduðunu, çocuklarý koruma noktasýnda herkesin tek yürek, tek bilek olmasý gerektiðini belirtti.
Dünyada yaþanan deðiþime direnmenin mümkün olmadýðýný kaydeden Erdoðan, "Ama deðiþimi yönetmek saðlýklý bir þekilde deðiþimi yönlendirmek bizim elimizdedir. Sadece iktidarýn deðil, üniversitelerin, okullarýn, en önemlisi de anne ve babalarýn böyle bir mesuliyeti bulunuyor. Tabii ki deðiþimin gereði olarak en ileri teknolojiyi çocuklarýmýza sunacak, bunun altyapýsýný onlara saðlayacaðýz. Evlatlarýmýzýn bu konuda geride kalmasýna elbette müsaade etmeyeceðiz." diye konuþtu.
Erdoðan, bunlarý yaparken çocuklarýn kendilerine, ailelerine, çevrelerine yabancýlaþmalarýna da fýrsat vermeyeceklerini vurgulayarak, "Teknolojinin bize hükmetmesine, çocuklarýmýzý esir almasýna izin verirsek ne kendimize ne de evlatlarýmýza iyilik yapmýþ oluruz." ifadelerini kullandý.
Hayattaki her þey gibi teknolojinin de insan için olduðunu ifade eden Erdoðan, "Teknoloji bize faydalý olduðu, hayatýmýzý kolaylaþtýrdýðý ölçüde deðerlidir. Þayet denge bozulur, insanla teknoloji arasýndaki roller deðiþir, teknoloji insana hükmetmeye baþlarsa iþte o zaman iþler çýðýrýndan çýkar. Teknolojiyi kullanmak ile baðýmlýsý olmak arasýndaki çizgi kaybolduðunda hangi sýkýntýlarla karþýlaþacaðýmýzý hepimiz çok iyi biliyoruz." dedi.
Cumhurbaþkaný Erdoðan, bilgisayar ve bilgisayar oyunlarý ile cep telefonu yüzünden huzursuz, mutsuz olan ve öfke nöbetleri geçiren çocuklarýn olduðunu ifade ederek, þöyle konuþtu:
"Akranlarýný bir tarafa býraktým, ayný yuvayý paylaþtýðý ebeveyniyle, kardeþleriyle iletiþim kurmakta zorlanan evlatlarýmýz var. Gününü bilgisayar baþýnda, oyun baþýnda, ekran baþýnda geçirdiði için eðitimi aksayan gençlerimiz var. Gerçek dünya ile sanal alem arasýndaki ayrýmý kaybetmiþ, maalesef ikisini ayýramayan pek çok çocuðumuz var. Dijital teknolojilerle dengeli iliþki kuramadýðý için saðlýk problemleri, iletiþim güçlükleri, ruhsal sýkýntýlar yaþayan insanlarýmýz var. Sadece çocuklar, gençler deðil her yaþ grubundan vatandaþýmýz dijital teknolojinin getirdiði sorunlarla mücadele ediyor. Dolayýsýyla olumlu yanlarýyla birlikte menfi taraflarý da olan bir gerçeklikle karþý karþýyayýz. Bu noktada hepimize sorumluluklar düþüyor."
Baþta öðretmenler, anne ve babalar olmak üzere kontrollü bir kullanýmý yaygýnlaþtýrmak durumunda olduklarýný vurgulayan Erdoðan, "Önce öðretmen ve anne babalarý, ardýndan da çocuklarý bilgilendirmek ve bilinçlendirmek mecburiyetindeyiz. Teknolojiyi üreten, geliþtiren ve bilinçli kullanan ama onun esiri olmayan nesle biz TEKNOFEST kuþaðý diyoruz." dedi.
Cumhurbaþkaný Erdoðan, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Çocuklarýmýzýn kiþisel verilerinin kötüye kullanýlmasýný, çevrim içi ortamlarda þiddet, zorbalýk, cinsel istismar gibi içeriklere maruz kalmalarýný önlemek amacýyla gereken tüm yasal düzenlemeleri hayata geçiriyoruz. Bu konuda ailelerimizin ve öðretmenlerimizin de gereken hassasiyeti göstereceklerine, çocuklarýmýzýn çevrim içi mahremiyetinin korunmasýna dikkat edeceklerine inanýyorum. Tarih boyunca milletimiz köklerinden kopmadan, özünü muhafaza ederek dünya sahnesinde hak ettiði yere ulaþma mücadelesi vermiþtir. Bugün de ayný ideal doðrultusunda emin adýmlarla yürüyoruz. 'Köklerden geleceðe' düsturuyla geliþtirdiðimiz 'Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli' bunun en son örneðidir. Bu modelle çocuklarýmýzý zihni açýk, ufku geniþ, milli ve manevi deðerlerle donanmýþ, bilgi ve çaðýn gerektirdiði becerilere sahip insanlar olarak yetiþtirmeyi hedefliyoruz."
Erdoðan, bu yýl uygulamaya konulan yeni maarif modeli ile eðitim-öðretim yýlýnýn hayýrlý olmasýný diledi.
Saygý duruþunda bulunulmasý ve Ýstiklal Marþý'nýn okunmasýyla baþlayan programda, zirvenin açýlýþ filmi gösterildi.
Programda, Milli Eðitim Bakaný Yusuf Tekin de bir konuþma yaptý.
Milli Eðitim Bakanlýðýnca 2024-2025 eðitim öðretim yýlýyla ilgili hazýrlanan video katýlýmcýlara izletildi.
Törende, Milli Eðitim Bakaný Tekin, bir öðrenci tarafýndan yapýlan resmi, Cumhurbaþkaný Erdoðan'a takdim etti. Erdoðan, bu esnada sahnede olan ve resmi çizen öðrenciyi tebrik etti.
Programda, Cumhurbaþkaný Erdoðan beraberindeki öðrencilerle yeni eðitim yýlýnýn ilk ders zilini çaldý.
Erdoðan, çocuklara, zilin bugünün hatýrasý olarak kendilerinde kalacaðýný söyleyerek, yeni dönemin hayýrlý olmasýný diledi.