Koç, e-Devlet Kapýsý'ndan veri sýzdýrýldýðý iddialarýna iliþkin AA muhabirine açýklamada bulundu.
Bu yýlýn sadece ilk 6 ayýnda e-Devlet Kapýsý'na 2 milyar 307 milyonun üzerinde giriþ gerçekleþtirildiðini ve bunun karþýlýðýnda 3,5 milyarýn üzerinde iþlem yapýldýðýný bildiren Koç, Kovid-19 salgýný nedeniyle herkesin eve kapandýðý, tüm iþlemlerini telefonlardan ve bilgisayarlardan gerçekleþtirdiði 2020 yýlýnda dahi e-Devlet Kapýsý'na yapýlan giriþ sayýsýnýn 2 milyar 306 milyon olduðunu söyledi.
Bu yýlýn sonuna kadar 4,5 milyar giriþ hedeflediklerini dile getiren Koç, bu yýlýn ilk yarýsýnda en çok Sosyal Güvenlik Kurumuna ait "SGK tescil ve hizmet dökümü", "Normal þartlarda ne zaman emekli olabilirim?" ile Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlýðýna ait "sosyal yardým bilgileri sorgulama" hizmetlerinin kullanýldýðýný ifade etti.
Söz konusu dönemde 758 hizmetin sunulduðunu kaydeden Koç, Milli Savunma Bakanlýðýnýn "askerliðim", Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðýnýn "hak sahipliði için talep ve taahhütname baþvurusu", "hane baþý destek ödeme sonucu sorgulama" ve "afetzede barýnma desteði baþvurusu", Doðal Afet Sigortalarý Kurumunun "DASK ödeme sorgulama ve þifre hizmeti" ile Çevre, Þehircilik ve Ýklim Deðiþikliði Bakanlýðýnýn "kentsel dönüþüm baþvurusunun" yeni hizmetler arasýnda yer aldýðýný belirtti.
- "EÐÝTÝM HAYATIMIZ ÝLE ALAKALI HÝZMETLERE TEK BÝR SAYFADAN ERÝÞEBÝLECEÐÝZ"
Koç, gelecek dönemde de yeni hizmetleri e-Devlet Kapýsý üzerinden vatandaþlara ulaþtýracaklarýnýn altýný çizerek, þu bilgileri verdi:
"Çocuk adýna hizmet kullanýmý ile veli ya da vasisi olunan çocuk adýna e-Devlet Kapýsý hizmetlerinin kullanabilmesine yönelik altyapýnýn geliþtirilmesini planlýyoruz. Eðitim hayatým ile e-Devlet Kapýsý'ný bütünleþik hizmetlerle donatacaðýz. Þimdiye kadar araçlarým, ikametgahým, çalýþma hayatým ve en son askerliðim bütünleþik hizmetini hayata geçirdik. Bu sene de eðitim hayatým bütünleþik hizmetini hayata geçireceðiz. Böylelikle, eðitim hayatýmýz ile alakalý tüm hizmetlere tek bir sayfadan eriþebileceðiz. Konum bazlý hizmetler ile e-Devlet Kapýsý kullanýcýlarýnýn hayatýný kolaylaþtýrabilmek amacýyla, yaþamsal olaylarý dikkate alacaðýz ve kullanýcýnýn konum bilgisini alarak çevresinde ihtiyaç duyabileceði hizmetleri sunacaðýz. Belediye hizmetlerini de yaygýnlaþtýracaðýz. e-Devlet Kapýsý'nda 467 belediye tarafýndan 3 bin 584 hizmet sunuluyor. Hizmet sunan belediye ve hizmet sayýsýný artýrmak için çalýþmalarýmýz devam ediyor."
- "YEÞÝL E-DEVLET KAPISI PROJESÝ ÝÇÝN ÇALIÞMA BAÞLATTIK"
Çevre bilincinin önemine de deðinen Koç, yeþil e-Devlet Kapýsý projesi ile e-Devlet Kapýsý'nda sunulan hizmetler sayesinde kaðýt tüketiminin, karbon ayak izinin, sera gazý salýmýnýn ne kadar azaltýldýðýný belirlemek üzere çalýþma baþlattýklarýný bildirdi. Koç, "Bu proje kapsamýnda e-Devlet Kapýsý'nda sunulan hizmetler dikkate alýnarak, fiziki ve elektronik ortamda üretilen evrak sayýsý, tüketilen/tasarruf edilen kaðýt sayfa sayýsý, kamu hizmeti alabilmek için kullanýlan kara taþýtýnýn yarattýðý sera gazý salýnýmý hesaplanacak." diye konuþtu.
e-Devlet Kapýsý'nýn sadece kaðýttan tasarruf saðlanan bir platform olmadýðýna iþaret eden Baþkan Koç, þunlarý kaydetti:
"Vatandaþlarýmýza, hizmet almak için ayýracaðý zamandan ve hizmet alma maliyetinden de tasarruf saðlýyor. 'SGK tescil ve hizmet dökümü' hizmetimiz ile sadece bu yýlýn ilk 6 ayý için kullanýcýlarýmýza 1,2 milyon saat zamandan tasarruf saðladýk. Bu hizmetimiz 2023 yýlýnýn ilk 6 ayýnda 616 milyon kez kullanýldý. Ayný zamanda bu ne demek? Vatandaþlarýmýzýn 616 milyon kez SGK kurumlarýna gitmeden iþlemlerini gerçekleþtirmesi, kamu kurumlarýmýzýn da bu sayede yoðunluk yaþamadan daha verimli hizmet verebilmesi demek. Bunlara birçok örnek verebiliriz. Ayrýca vatandaþlarýmýz iþlemlerini e-Devlet Kapýsý üzerinden gerçekleþtirerek yakýttan, enerjiden, karbon emisyonundan tasarruf saðlýyorlar."
- "E-DEVLET KAPISI'NDA PROFÝL BÝLGÝLERÝ HARÝCÝNDE HERHANGÝ BÝR BÝLGÝ TUTULMUYOR"
Vatandaþlarýn hayatýný kolaylaþtýrýrken, siber güvenliðe de önem verdiklerini, bilgilerin kendilerine emanet olduðunu vurgulayan Koç, kullanýcýlarýn e-Devlet þifresi, e-imza, mobil imza, elektronik kimlik kartý veya internet bankacýlýðý ile sisteme giriþ yaparak sadece kendilerine ait bilgilere eriþebildiðini dile getirdi.
Koç, kullanýcýlarýn, e-Devlet Kapýsý hizmetlerini kullanmak istediklerinde, kurumla baðlantý kurulduðunu ve kurumda tutulan verilerin gösterildiðini anlatarak, þu ifadeleri kullandý:
"e-Devlet Kapýsý'nda profil bilgileri haricinde herhangi bir bilgi tutulmuyor. Sýzdýðý iddia edilen verilerin teknik olarak e-Devlet Kapýsý'ndan çalýnmýþ olmasý mümkün deðil. Ayrýca bu iddialarý ortaya atanlar, 85 milyonun verilerinin çalýndýðýný söylüyorlar. Hali hazýrda e-Devlet Kapýsý'nda 63 milyon kullanýcýmýz bulunuyor. Bu da iddialarýn asýlsýz olduðunu gösteriyor. Siber güvenlik birimimiz çalýndýðý iddia edilen verileri, satýþa çýkartýldýðý web sitelerini de inceledi. Söz konusu sitelerin aðýrlýklý olarak oltalama içerikli siteler olduðunu tespit etti. Geçmiþte oltalama saldýrýlarý vasýtasýyla ele geçirilen bu verilerin deðiþik dönemlerde dolaþýma sokulduðunu görüyoruz. Bu olaylarla ilgili de kamuoyumuzu hýzlýca bilgilendiriyor, ayný zamanda da gerekli idari ve hukuki süreçleri de yürütüyoruz."
"türkiye.gov.tr" çatýsý altýnda sunulan hizmetlerin planlanmasýndan sunumuna kadar her aþamada güvenlik odaklý yaklaþýmý temel aldýklarýný, vatandaþlarýn rahat, hýzlý ve güvenli þekilde servislere ulaþmasý için sürekli çalýþtýklarýný kaydeden Koç, "e-Devlet Kapýsý, baðýmsýz bilgi güvenliði uzmanlarýnca yapýlan güvenlik ve sýzma testleriyle düzenli olarak sýnanmakta ve sýzma testlerinden de baþarýyla geçmektedir." diye konuþtu.
- VATANDAÞLARA SÝBER GÜVENLÝK UYARISI
Cumhurbaþkanlýðý Dijital Dönüþüm Ofisi Baþkaný Koç, siber güvenliðin, önce bireyin kendisinde baþladýðýný belirterek, sözlerini þöyle tamamladý:
"Biz vatandaþlarýmýzýn siber güvenlik, kiþisel veriler gibi konularda farkýndalýklarýnýn artmasý için de e-Devlet Kapýsý'ný geliþtiriyoruz. Bu sebeple e-Devlet Kapýsý'na iki aþamalý giriþ özelliðini getirdik. Þu anda da iki aþamalý giriþ aktif eden kullanýcý sayýmýz 1,3 milyonu aþmýþ durumda. Bu sayýnýn 1 milyonu geçmesi sevindirici olmakla birlikte biz tüm kullanýcýlarýmýzdan iki aþamalý giriþ özelliðini aktif etmelerini istiyoruz."