TÜBÝTAK’ýn 2018 4004-Doða Eðitimi ve Bilim Okullarý çaðrýsý kapsamýnda desteklediði ve Namýk Kemal Üniversitesi ve Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesi iþbirliði ile uygulanan "Etkin Felsefe Atölyesi: Bilgi Yollarý-2", projesi yeniden gerçekleþiyor. Proje antik felsefenin otantik merkezlerinden biri olan Ýzmir/Selçuk'ta, Herakleitos’un memleketi Efes’te, ‘Fels-Efes’ sloganýyla kadim bilgeliðin izini sürüyor. Proje, felsefeyi yüksek teorik bir faaliyet olmaktan çýkararak gündelik hayatýn içine çekerek bir etkinliðe dönüþtürüyor.
Proje, gündelik yaþam alanlarýnýn felsefe yapmak için yeterli kýþkýrtýcýlýða sahip olduðu fikrinden hareketle, katýlýmcýlara insan zihnini hayatýn içinde kullanmaya yönelik tecrübeler kazandýrýyor. Eðlenerek öðreten ve anlayarak uygulamanýn yollarýný sorgulayan etkinliklerde katýlýmcýlar felsefeyle buluþmanýn sýcaklýðýyla yeni düþünme yöntemleri öðrenirken, bildiklerini de sýnýyor. Etkin öðrenme metotlarý yoluyla bilgi edinme yollarý hakkýnda farkýndalýk oluþturmayý hedefleyen bir dizi etkinlikten oluþan felsefe kampý katýlýmcýlara, eleþtirel düþünme, sorgulayýcý analiz yapabilme ve argüman geliþtirebilme yeteneði kazandýrmayý amaçlýyor.
Etkinliðin ilk bölümü olan alan çalýþmalarý ve atölyeler, proje koordinatörü ve yürütücüsü Dr. Öðrt. Üyesi Özkan Öztürk tarafýndan gerçekleþtiriliyor. Proje, ürünlerin kitaplaþmasý ve yayýnlanmasý ile neticelenecek.
Projede katýlýmcýlara kuram-kanýt, mantýk ve gerçek arasýndaki iliþkiyi keþfettirmeyi amaçlýyor. Program katýlýmcýlara, doðru deðerlendirme ve tutarlý akýl yürütme becerisi yanýnda, tarihin ve çaðýmýzýn temel problemleri karþýsýnda felsefi bir bakýþ edindirmeyi öngörüyor.
Projede, bu yýl bilgi teorisine giriþ, duyum, hayal gücü, akýl/muhakeme ve dil olarak belirlenen konu baþlýklarýný masaya yatýrýyor. Etkinlikler birbirini hiyerarþik olarak gerektirecek dört ardýl etkinlik þeklinde iþleniyor. Bu etkinlikler, (i) Oyundan Kavrama Felsefe (ii) Kavramdan Mottoya Felsefe, (iii) Mottodan Teoriye Felsefe, (iv) Teoriden Pratiðe Felsefe: Sokratik Diyaloglar baþlýklarýndan oluþuyor. Ýlki konular hakkýnda zihni ýsýndýrma amacý ile drama-oyun metodu ile, ikincisi yaratýcý dramanýn imkanlarýný kullanarak beyin fýrtýnasý ve buluþ yöntemi ile, üçüncüsü drama-teori yöntemi ile, sonuncu etkinlikler ise sokratik dialog yöntemi ile gerçekleþtiriliyor.
Dr. Öðrt. Üyesi Özkan Öztürk, geçen yýl gerçekleþen etkinliklerin devamý niteliðinde planlanan projenin bilgi yollarýný görünür kýlmayý hedeflediðini söyledi. Matematikten tarihe, fizikten psikolojiye kadar bütün bilimlerin temel zemini olan bilgi yollarý konusunda yapýlan faaliyetin aslýnda temel bir epistemoloji atölyesi olduðunu belirtti. Projelerini coðrafya ile iliþkilendirdiklerini ve bu sayede mekâný da felsefî bir atmosfere dönüþtürmek istediklerini ifade etti. Bu sebeple projeye bir dizi yürüyüþ ve gezi güzergâhlarý eklediklerini ve kadim tarza uygun olarak yürüme eylemini de felsefî düþünüþe dönüþtürmeyi amaçladýklarýný söyledi. Projenin ikinci aþamasýnýn ise, bilgiyi elde ettiðimiz alanlara yönelik olacaðýný belirten Dr. Öðrt. Üyesi Özkan Öztürk, “Etkin Felsefe Atölyesi”nin yýl içerisinde de kendisine yeni buluþma imkânlarý üreterek devam ettiðini ve gayelerinin felsefeyi gündelik hayatýn içine çeken süreðen bir faaliyete dönüþtürmek olduðunu belirtti.
Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesi Müdürü Mithat Tekçam ise, geçen yýl düzenlenen felsefe etkinliklerinin öðrencilerinin yýl içerisindeki baþarýlarýna, sosyal iliþki üretme tecrübelerine, tartýþma ve kanýt geliþtirme becerilerine katkýsý olduðunu gözlemlediklerini söyledi. Planlanan felsefe paketinde, uygulama ve deneyimlemenin merkezde olduðunu, bu sebeple bir haftalýk etkin sorgulama süreçlerinin katýlýmcý öðrencilere hayat boyu devam edebilecekleri kritik düþünme deneyimini kazandýrdýðýný belirtti. Geçen seneki faaliyetlerin neticesi olarak okulda Etkin Felsefe Kulübü’nü tesis eden öðrencilerin yýl içerisinde de sokratik diyalog etkinlikleri gerçekleþtirdiklerini ifade etti. Bu sebeple gerçekleþen faaliyetin hem etkin hem de etkili olduðunu, insanî tecrübe ve yaþam deneyimlerini odaða aldýðýný ifade etti. Zihinsel ve oyunsu süreçlerle bilgi üretiminin hedeflendiðini, yaparak ve yaþayarak öðrenme fýrsatlarýnýn öncelendiðini dile getirdi.
Proje "Etkin Felsefe Atölyesi: Bilgi Alanlarý" baþlýklý yeni panelinde, etik, sanat, tarih, doða ve insan bilimleri gibi alanlar hakkýnda uygulama aðýrlýklý epistemoloji eðitimleri gerçekleþtirmeyi planlýyor.
"Fels-Efes 2018" sloganýyla start verilen proje, Sokrates'in temel felsefe yapma yönteminden hareketle, felsefe eðitiminin bir kabý doldurmak deðil, bir kývýlcýmla ateþ yakmak olduðunun altýný çiziyor