ABONE OL

Baþbakan Ahmet Davutoðlu, toplamda 14,6 kilometrelik Göztepe-Kazlýçeþme Projesi'nin deniz altýndan geçilen 5,4 kilometrelik bölümünün doðrudan su altýnda olan 3 bin 342 metrelik tünelinin bugün tamamlandýðýný belirtti.

Davutoðlu, Asya ve Avrupa'yý, deniz tabaný altýndan geçen karayolu tüneliyle birbirine baðlayacak Avrasya Tüneli Projesi'nin Çatladýkapý'daki Avrupa Þantiyesi'nde kazý iþleminin tamamlanmasýna tanýklýk etti.

Baþbakan Davutoðlu, burada yaptýðý konuþmada, "Bir kez daha devletimizin kudretini, mühendislerimizin kabiliyet ve becerilerini, iþçilerimizin öpülesi alýnlarýndan dökülen terlerin bereketini görmüþ olduk. Çok duygusal bir anda Asya ile Avrupa'yý bir kez daha birleþtirmenin büyük onurunu yaþadýk. Biraz önce Asya'dan hareket eden köstebek adý verilen TBM, Avrupa tarafýndan ýþýðý gördü. Birçok açýlardan gurur verici bir an. Atamýz, ecdadýmýz Fatih Sultan Mehmet Han karadan gemileri yürüttüðünde torunlarýnýn, ondan sonra gelecek nesillerin bu aziz þehre ve bu aziz þehirde yaþayan insanlara hizmet için iki kýtayý yerin altýndan birleþtireceðine inandýðýna eminim" ifadelerini kullandý.

Davutoðlu, Ýstanbullular, Türkiye, Asyalýlar ve Avrupalýlar için tarihi bir gün olduðunu belirterek, þöyle devam etti: "Marmaray'dan sonra Avrasya Tüneli ile de bir kez daha iki kýtayý birleþtiriyoruz. Bu iki kýtayý birleþtirme çabasýndan aslýnda hem tünelle birlikte büyük bir hizmeti devreye sokuyoruz ama ayný zamanda tarihi serüveni itibarýyla hep Doðu'dan Batý'"ya yürümüþ bir milletin Doðu-Batý eksenindeki tarihi serüvenine yeni ve kalýcý bir mühür vuruyoruz. Bizler, Asya ile Avrupa'yý birleþtiren bir ülkenin Asya ve Avrupa kültürlerini birleþtiren bir geçmiþin temsilcileri olarak bir kez daha tarihe mühür vuruyoruz.

Büyük bir proje. Toplamda 14,6 kilometrelik Göztepe-Kazlýçeþme Projesi'nin deniz altýndan geçilen 5,4 kilometrelik bölümünün doðrudan su altýnda olan 3 bin 342 metrelik tünelini bugün geçmiþ olduk. Geçen sene 13 Eylül 2014'te tünele bizzat inmiþ, baþbakanlýk görevini aldýktan hemen sonra ziyaret ettiðim ilk büyük proje olan tünelde gördüðüm hummalý çalýþmadan büyük bir ümit duymuþtum. Bu ümidimizi boþa çýkarmayan müteahhitlerimize, proje yetkililerine, mühendislere teþekkür ediyorum. Çünkü tüneli, planlandýðýndan 6 ay önce geçmiþ oldular. 3 bin 342 metre, 490 günde, 70 haftada geçildi. Milim milim þaþmaz bir iradeyle, azim ve kararlýlýkla çalýþan mühendislerimiz bunu gerçekleþtirdi."

Davutoðlu, projenin insani boyutuna iþaret ederek, 100 dakika sürecek olan bir yolculuðu 15 dakikaya indirebilmek, huzur ve güvenlik içinde seyahat için çalýþmalar yürütüldüðünü anlattý.

Kendisine verilen brifingde, bir deprem anýnda ne tür tedbirler alýnacaðýný sorduðunu hatýrlatan Davutoðlu, "Biraz önce mühendislerimizle, akademisyenlerimizle birlikte sismik bileziklerle 500 yýllýk ve 2 bin 500 yýllýk periyotlarda gerçekleþebilecek en yüksek deprem ihtimaline karþý dahi hizmet dayanýklýlýðý olan bir projenin bugün gerçekleþmiþ olduðunu görmekten büyük bir mutluluk duyuyorum" dedi.

- Kentin atmosferinin korunmasýnda önemli

Ahmet Davutoðlu, dünyanýn her yerinde olduðu gibi Türkiye'de de mühendislerin yaptýðý güvenli tünellerin, güvenli projelerin üstünden ve içinden geçiyor olmanýn herkese güven ve huzur vereceðini belirtti.

Avrasya Tünel'nin iki katlý ve her türlü seyahat konforu bulunduðunu, havalandýrma sisteminin olduðunu ifade eden Davutoðlu, içinde seyahat ederken tünelde gidildiði intibahýný vermeyecek þekilde estetik perspektifle tünel çevresinin güzelleþtirileceðini anlattý.

Davutoðlu, Ýstanbul'un modernleþmeyle birlikte trafikle delik deþik edildiðini, þehrin bunlardan nasýl etkilendiðine herkesin þahit olduðunu vurgulayarak, trafiðin hayatýmýzda kaçýnýlmaz bir zorunluluk olduðunu, ulaþýmýn günlük hayatýn bir parçasý haline geldiðini kaydetti.

"Þimdi bu tünelle birlikte günde 130 bin araç, yani normalde bugün yer üstünde seyahat eden 130 bin araç yer altýndan çok daha kýsa bir sürede hedefe ulaþacak. Bu yolla da þehirde trafik rahatlayacak, hem çevre kirliliði anlamýnda da olumsuz etkilenmelerden uzak kalýnacak. Bu Ýstanbul'un güzel siluetinin ve güzel atmosferinin korunmasý baðlamýnda da son derece önemli bir katký saðlayacak" diyen Davutoðlu, Boðaziçi, Marmara gibi doðal çevreyi korumanýn gelecek nesillere bir borç olduðunu söyledi.

Baþbakan Ahmet Davutoðlu, kendi rahatýmýz ve konforumuz için gelecek nesillerin çevre imkanlarýndan taviz verilmeye baþlanýrsa, onlara býrakýlan mirasýn baþýndan itibaren etkilenmesine neden olacaðýný vurguladý.

- "En iyi çevresel ve sosyal uygulama"

Avrupa Ýmar ve Yatýrým Bankasýnýn bu yýl sürdürebilirlik ödülünü en iyi çevresel ve sosyal uygulama olarak Avrasya Tüneli'ne vermesinden de gurur duyduðunu ifade eden Davutoðlu, bunun bir anlamda Avrasya Projesi'ne çevre itibarýyla kredibilite, itibar ve güvenilirlik verilmiþ olduðunu kaydetti.

Ýstanbullularýn güven ve huzur içinde seyahati, kentin þehir atmosferinin korunmasý, yer üstünde birikmiþ trafiðin yer altýna inmesi ve çevre korumasý anlamýnda örnek bir proje olan Avrasya Tüneli'yle herkesin büyük bir gururla gelecek nesillere miras býrakýlacak kalýcý bir esere imza atýldýðýný, mühür vurulduðunu dile getiren Davutoðlu, þöyle devam etti: "Biraz önce ýþýðýn görünmesi anýnda yaklaþýk 15 dakika adým adým milim milim TBM'nin tüneli nasýl deldiðini, Avrupa yakasýna geçtiðini gözlerken proje yöneticilerinin, müteahhit firmanýn, Ersin Bey'in gözlerinden dökülen yaþlarý görmek de bize bu iþlerin ancak aþkla yapýldýðýný, aþkla yürütüldüðünü, aþkla tamamlandýðýný gösterdi. Ferhat bir aþkla daðlarý delmiþti. Biz bir aþkla iki kýtayý birleþtiriyoruz. Yerin altýndan, denizin altýndan geçtiðimiz tünellerle iki kýtayý aþkla birleþtiriyoruz. Allah bu tüneli, bu yolu kullanacak olanlarý hep muhabbetle birbirine kavuþanlardan eylesin ve kazasýz belasýz eylesin. Eskiden beri bizim geleneðimizde iþler baþlarken veya bir yola, sefere çýkýlýrken hep ayný þey söylenirdi. 'Vakitler hayrola, hayýrlar feth ola, þerler def ola. Vakitler hayrolsun. Hayýrlý bir hizmeti bize sunan kardeþlerimize teþekkür ediyoruz. Hayýrlar feth olsun. Yani birbirine kavuþacak olan yolcular, aþýklar, sevenler bu tünelden geçerek kavuþsunlar. Þerler def olsun. Her türlü kaza bela, bu projeden def olsun. Deprem vesair herhangi bir felaket de Ýstanbulumuzdan, ülkemizden, insanlýktan uzak olsun."

Ahmet Davutoðlu, tünel açma iþlemi tamamlanýrken ezan okunmasýnýn da güzel bir iþaret olduðunu belirterek, güzel bir nidanýn, Ýstanbul'un semalarýndaki ezan ile deniz altýnda tünel delme sesinin birbirine karýþtýðýný söyledi.

Tünelin Ýstanbullulara hayýrlý olmasýný dileyen Davutoðlu, tamamlanmasýný görmenin nasip olmasý temennisinde bulundu.

Konuþmasýnýn ardýndan Davutoðlu'na Yapý Merkezi Holding Yönetim Kurulu Baþkaný Ersin Arýoðlu tarafýndan bir hediye sunuldu.

Tünele inerek burada incelemelerde bulunan Davutoðlu, çalýþanlarla fotoðraf da çektirdi.

DEV PROJE TAMAMLANDI

Avrasya Geçiþi Projesi'nin (Ýstanbul Boðazý Karayolu Tüp Geçiþi) Ýstanbul Boðazý altýndaki tünel açma çalýþmalarý tamamlandý.

Proje için özel olarak üretilen ve Ýstanbul Boðazý'nýn altýnda, 3 bin 344 metrelik güzergahý kazarak ilerleyen Tünel Açma Makinesi (TBM ) ile iki kýta, deniz tabaný altýnda birleþtirildi.

Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'ýn katýlýmýyla 19 Nisan 2014'te Asya yakasýnda baþlayan kazý çalýþmalarý, Baþbakan Ahmet Davutoðlu, Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakaný Feridun Bilgin, Ulaþtýrma Denizcilik ve Haberleþme Bakanlýðý Altyapý Yatýrýmlarý Genel Müdürü Fatih Turan, Yapý Merkezi Holding Yönetim Kurulu Baþkaný Ersin Arýoðlu, ATAÞ Yönetim Kurulu Baþkaný Baþar Arýoðlu, ATAÞ Üst Yöneticisi (CEO) Seok Jae Seo ve proje çalýþanlarýnýn katýlýmýyla düzenlenen törenle Avrupa yakasýnda sonlandýrýldý.

Proje için özel olarak geliþtirilen TBM, deniz tabanýnýn altýnda günde 8-10 metre ilerleyerek, 3 bin 344 metrelik kazý çalýþmasýný bitirdi.

Klasik madencilik yöntemi ile açýlan karayolu tünellerinin de tamamlandýðý proje kapsamýnda yol ve sanat yapý çalýþmalarý sürüyor. Kazlýçeþme-Göztepe hattýnda hizmet verecek olan "Avrasya Geçiþi" ile, Ýstanbul'da trafiðin çok yoðun olduðu güzergahta yolculuk süresi 15 dakikaya kadar inecek.

Türkiye, tünelcilik teknolojisinde çað açan Avrasya Geçiþi ile dünyanýn en baþarýlý mühendislik eserlerinden birine sahip olacak. Proje tamamlandýðýnda "seyahat sürelerinin kýsalmasý" ile emisyon miktarlarýnda, yakýt tüketiminde ve araç bakým masraflarýnda azalma gerçekleþirken, Türkiye ekonomisine de katký saðlayacak.

- Yatýrým tutarý 1 milyar 245 milyon dolar

Avrasya Tüneli Projesi, Yap-Ýþlet-Devret modeliyle yaklaþýk 1 milyar 245 milyon dolarlýk finansmanla gerçekleþtiriliyor.

Yatýrým için 960 milyon dolarlýk uluslararasý kredi saðlanýrken, 285 milyon dolarlýk öz kaynak da Yapý Merkezi ve SK E&C tarafýndan temin edildi.

Toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluþan Avrasya Geçiþi Projesi'nin en önemli aþamasýný 3,4 kilometre uzunluðundaki Boðaz Geçiþi oluþturuyor. Boðaz Geçiþi için dünyanýn en geliþmiþ TBM teknolojisinden yararlanýldý.

Bin 672 bilezikten (ring) oluþan tünelde, olasý büyük bir depreme karþý tünelin dayanýklýlýðýný artýrmak amacýyla iki ayrý noktada sismik bilezik monte edildi. Ayrýca tüneldeki bileziklerin üretiminde kullanýlan yüksek performanslý prekast beton,100 yýl servis süresi hedeflenerek, Yapý Merkezi tesislerinde üretildi.

Uluslararasý sertifika kuruluþunca yapýlan analiz ve simülasyonlarda segment ömürlerinin en az 127 yýl olduðu rapor edildi.

2 bin 124 çalýþanýn görev aldýðý, toplam 250 iþ makinesinin kullanýldýðý projenin tasarým ve inþaatýný gerçekleþtirecek olan Avrasya Tüneli Ýþletme Ýnþaat ve Yatýrým AÞ, tünelin 24 yýl 5 ay süreyle iþletilmesini üstlenecek.

Proje yatýrýmý için kamu kaynaklarýndan hiçbir harcamada bulunulmuyor. Ýþletme süresinin tamamlanmasý ile Avrasya Geçiþi kamuya devredilecek.