Günde 3-4 bin soru alan ''Alo Fetva Hattý''nýn yoðunluðu ramazanda 4 kat arttý
ABONE OL

Kýlýç, AA muhabirine fetva hattýnýn 2012'den beri Diyanet'in ülke genelindeki müftülükleri bünyesinde hizmet vermeye devam ettiðini belirtti.

Fetva hattýnýn 2021'e kadar sadece illerin müftülükleriyle sýnýrlý olduðunu ifade eden Kýlýç, "2021'den itibaren çaðrý merkezi sistemine geçiþ yaptýk. Türkiye'nin neresinde olursa olsun vatandaþlarýmýz, aradýðýnda öncelikle kendi iline, ilinde yoðunluk varsa kendi bölgesinde, orada da bir yoðunluk varsa Türkiye'deki herhangi bir ile ulaþýp sorularýna cevap alabilmektedir." diye konuþtu.

Din Ýþleri Yüksek Kurulunun fetva odalarýnda günlük beþ uzmanýn hocanýn fetvalarýn istiþaresi için görev yaptýðýný açýklayan Kýlýç, çaðrý merkezi sisteminin, kurulun uzmanlarý koordinesinde çalýþtýðýnýn altýný çizdi.

Kýlýç, danýþanlarýn vaizin yönlendirmesiyle doðrudan kurulun uzmanlarýyla da görüþebileceðini vurgulayarak, "Sorulara verilen cevaplarýn uygun olup olmadýðýný denetleme imkanýmýz da bulunuyor." ifadesini kullandý.

Fetva hattýnýn ramazanda yoðun mesai harcadýðýna dikkati çeken Kýlýç, "Ramazandan önce günde yaklaþýk 3-4 bin çaðrý alýrken, þu an ramazan dolayýsýyla günde 13 binin üzerinde çaðrý geliyor. Vatandaþlarýmýz özellikle ramazan ayýnda fetva hattýna ayrý bir ilgi gösteriyor. Gelen çaðrý ve kayýtlardan bunu görebiliyoruz." dedi.

Kýlýç, ramazanýn oruç ayý olmasý hasebiyle sorularýn büyük çoðunluðunun oruçla ilgili olduðunu, orucun niyetiyle ilgili çok sýk soru aldýklarýný bildirdi.

Bunun yaný sýra doðrudan orucu bozan ve bozmayan durumlarla ilgili sorular geldiðini belirten Kýlýç, þöyle konuþtu:

"Bunun baþýnda 'Ýðne orucu bozar mý bozmaz mý?' geliyor. Yine astým hastalarýnýn kullandýðý spreyler, benzer rahatsýzlýklar yaþayan kiþilerin kullandýðý buhar solunum cihazlarý ve benzeri þeyler orucu bozar mý bozmaz mý minvalindeki sorular en çok karþýlaþtýðýmýz sorulardýr. Dil altý hapý, kan almak, kan vermek, kusma ve benzeri gerekçelerle orucun bozulup bozulmadýðýna iliþkin sorular vatandaþlarýmýzýn en çok merak ettiði þeylerdir."

- SORULAR EN ÇOK ÝSTANBUL'DAN GELÝYOR

Kýlýç, çaðrý merkezi sistemine geçildikten sonra hangi ilden en çok sorularýn geldiðine dair veriye ulaþtýklarýný ifade ederek, "Günlük 13 bin çaðrýnýn yaklaþýk 2-3 bini Ýstanbul'dan geliyor. Bu nüfusa paralel olarak deðiþiyor. Daha sonra Ankara, Ýzmir ve Bursa gibi büyük þehirlerimiz en çok soru trafiðinin olduðu iller olarak kayýtlarýmýzda görülebilmektedir. Sadece hizmet içi eðitim seminerlerimize katýlmýþ vaizlerimiz bu hatlardan görev yapmaktadýr. Kadýn ve erkek olmak üzere günde tecrübeli 250 vaizle bu hizmeti sürdürüyoruz." bilgisini paylaþtý.

Kýlýç, hattýn çalýþma sistemine iliþkin bilgi vererek, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Vaiz tarafýndan o an cevabý verilemeyen bir soru varsa vatandaþýmýzý hatta bekletilir, vaizimiz Din Ýþleri Yüksek Kurulundaki nöbetçi uzmanla istiþare eder. O soru daha önce sorulmuþ, cevabý verilmiþse zaten uzmanýmýz o sorunun cevabýný vaizimize aktarýr, vaiz de vatandaþýmýza cevabý iletir. Ama bazen öyle meselelerle karþýlaþýyoruz ki ilk defa sorulmuþ. Uzmanýmýz önce araþtýrýlmasý gereken bir mesele olduðunu tespit ediyor. Vaizimizden soruyu soran vatandaþýn irtibat numarasýný not etmesini ve cevap hazýrlandýktan sonra kendisine dönüþ yapýlacaðý bilgisini iletmesini istiyor. Sorunun cevabý ilgili komisyon tarafýndan oluþturuluyor, cevabý ilgili vaize iletiliyor, o vaiz de vatandaþýmýza geri dönüþ yaparak sorusunun cevabýný veriyor."

- "RAMAZANDA HER GÜN 09.00-22.00 SAATLERÝNDE HÝZMET VERÝYORUZ"

Fetva hattýnýn ramazandan önce hafta içi 09.00-22.00, hafta sonu ise sadece cumartesi günleri 10.00-17.00 saatleri arasýnda hizmet verdiðini açýklayan Kýlýç, þunlarý kaydetti:

"Ramazanda ise her gün 09.00-22.00 saatleri arasýnda bu hizmeti veriyoruz. Yani haftanýn her günü alanýnda uzman nöbetçi vaizlerimiz, vatandaþlarýmýzýn sorularýna cevap vermek için hazýr bekliyorlar. Sorularýn doðrudan 190 hattý üzerinden telefondan sorulacaðý gibi e-Devlet aracýlýðýyla da yazýlý sorulma imkaný var."