ÝBB'nin iþbilmezliði vatandaþý isyan ettirdi! Arýzalý asansör ve yürüyen merdiven sorunu sürüyor
ABONE OL

Ýstanbul Büyükþehir Belediyesine (ÝBB) baðlý metro, tramvay, füniküler ve teleferik gibi toplu ulaþýmýn bel kemiði olan raylý sistem hatlarýnda son dönemlerde giderilemeyen yürüyen merdiven ve asansör arýzalarý, ulaþýmýn önemli bir parçasý olan toplu taþýma sistemlerinde ciddi sorunlara yol açýyor.

Metro duraklarýndaki yürüyen merdiven ve asansörlerin sýk sýk arýzalanmasý, özellikle yaþlý, engelli ve çocuklu aileler baþta olmak üzere çok sayýda vatandaþý maðdur ediyor.

Þehrin dört bir yanýnda bulunan metro, tramvay, füniküler ve teleferik gibi toplu ulaþým araçlarýnýn duraklarýnda yürüyen merdiven ve asansörlerin devre dýþý kalmasý nedeniyle birçok vatandaþ günlük yaþamýnda aksaklýk yaþýyor.

Ýstanbul gibi yoðun nüfusa sahip bir þehirde toplu taþýma duraklarýndaki bu sorunlarla baþa çýkýlamamasý, vatandaþlar arasýnda tepkilere neden oluyor.

Vatandaþlar, modern bir metropolde bu tür altyapý sorunlarýnýn çözülmemesine tepki gösterirken, yetkililerden de hýzlý þekilde sorunlara çözüm üretmesini bekliyor.

Metro Ýstanbul'un internet sitesinde her gün güncellenerek duraklardaki yürüyen merdiven, asansör ve yürüyen bant arýzalarý yayýnlanýyor. Sitede bugün, 64 yürüyen merdiven, 33 asansör ve 24 yürüyen bandýn arýzalý olduðu belirtildi.

Sitedeki verilerde, tasarruf ve güvenlik gerekçesiyle birçok yürüyen merdiven ile asansörün çalýþmadýðý bilgisi ortaya konuluyor.

AA muhabirlerinin raylý sistem hatlarýnda yaptýklarý gözlemlerde, birçok hatta yürüyen merdivenin ve asansörün anlýk veya uzun süreli çalýþmadýðý tespit edildi.

Çalýþmadýðý açýklanan Menderes Ýstasyonu'nda turnike katý ile ÝSPARK arasýndaki asansörün, yön tuþlarýnýn ve üstteki yön ekranýn yerinde olmadýðý görüldü.

M1B Yenikapý-Kirazlý Metro Hattý'nda Kirazlý Ýstasyonu'ndaki çýkýþ bölümünde yürüyen merdiven çalýþmazken, yolcular eðimi yüksek merdivenlerden ancak dinlenerek yukarýya çýkabiliyor.

- METRO ÝSTASYONLARINDA BÝR GÝRÝÞ-ÇIKIÞIN TAMAMEN KAPATILDIÐI GÖRÜLDÜ

Bazý metro duraklarýnda ise birkaç yürüyen merdiven ve asansörün çalýþmamasýndan ziyade komple bir giriþ-çýkýþýn kapatýldýðý belirlendi.

M7 Yýldýz-Mahmutbey Metro Hattý'ndaki Fulya Ýstasyonu'nun çýkýþýnýn etrafýnýn tahta ve alüminyum profillerle kapatýldýðý görüldü.

Bu yüzden giriþ ve çýkýþýn yapýlamadýðý yürüyen merdivenlerin kirli ve bakýmsýz olduðu belirlendi.

Ýstasyondaki cam korkuluklarýn bazýlarýnýn yerinde olmadýðý, bunun yerine demir parmaklýklý korkuluklar koyulduðu gözlendi.

M7 Yýldýz-Mahmutbey Metro Hattý ile M3 Bakýrköy-Kayaþehir Metro Hattý'nýn ortak kullandýðý Mahmutbey Ýstasyonu'nun Bosna Caddesi'nde bir giriþ-çýkýþýn kullanýma kapatýldýðý belirlendi.

Metro istasyonunun etrafýnýn demir korkuluklarla ve dikenli tellerle yaklaþýk 3 metre yükseklikte kapatýldýðý tespit edildi.

Ýstasyonun giriþ çýkýþýndaki yürüyen merdivenlerin basamaklarýnýn parçalarýnýn sökülmüþ halde durduðu, mavi renkli brandalarýn etrafta bulunduðu ve merdivenin çevresinin bakýmsýz ve kirli olduðu gözlendi.

Tekstilkent/Giyimkent Ýstasyonu'nda da ayný þekilde otopark katýna çýkan yürüyen merdivenin tamamen iptal edildiði belirlendi.

Yürüyen merdivenin etrafýnýn tahta ve alüminyum profillerle kapatýldýðý ve üzerine "girilmez" yazýsý konulduðu tespit edildi.

M2 Yenikapý-Seyrantepe-Hacýosman Metro Hattý'nýn Hacýosman Ýstasyonu'nda bir giriþ-çýkýþýn tamamen kapatýldýðý görüldü.

Zincirle kapatýlan giriþ-çýkýþýn önünde, "Duyuru. Sayýn Yolcularýmýz. Diðer giriþi kullanmanýz rica olunur. Ýyi yolculuklar dileriz" yazdýðý, bu istasyonda ayrýca 3 asansörün de çalýþmadýðý belirlendi.

Ýstasyonlarda uzun süredir çalýþmayan bazý asansörlerin ve yürüyen merdivenlerin tamir edilmediði bunun yerine arýza panosunda hizmete gireceði belirtilen tarihin sürekli ertelendiði göze çarptý.

- BOSTANCI-PARSELLER METRO HATTI'NDA 4 ÝSTASYON TAM KAPASÝTE ÇALIÞMIYOR

M4 Kadýköy-Sabiha Gökçen Havalimaný Metro Hattý'nda Tavþantepe, Hastane-Adliye, Esenkent, Yakacýk-Adnan Kahveci, Acýbadem, Yenisahra, Maltepe, Acýbadem ve Kadýköy istasyonlarýnda da asansör, yürüyen merdiven ve yürüyen bantlarýn bazýlarý çalýþmýyor.

ÝBB tarafýndan 6 Ocak 2023'te açýlan M8 Bostancý-Parseller Metro Hattý'nda 4 istasyonun tam kapasite hizmet vermediði belirlendi.

Huzur, Dudullu, Modoko-Keyap ve Ýçerenköy istasyonlarýnda çevre düzenlemesi ve montaj gibi inþaat çalýþmalarýnýn devam ettiði, bu duraklarda sadece tek bir çýkýþýn olduðu ve diðer çýkýþýn ise kapalý tutulduðu görüldü.

- PÝK SAATLERDE YOLCULAR PERONDA BEKLÝYOR

Anadolu Yakasý'nýn ikinci metro hattý olan 20 istasyonlu M5 Üsküdar-Samandýra Metro Hattý'nda ekipmanlarla ilgili en fazla arýza yürüyen merdivenlerde yaþanýyor.

Toplam 26,5 kilometrelik hattaki diðer önemli sorun ise "pik" tabir edilen yoðun saatlerde trenlerin dolu gelmesi.

Yolcular sabah saatlerinde Üsküdar yönünde metrobüs aktarmasýnýn yapýldýðý Altunizade'ye kadar yoðunluk nedeniyle ikinci veya daha sonraki trene binebiliyor. Akþam pik saatlerde ise ayný yoðunluk Altunizade'de yaþanýyor.

- BAZI YÜRÜYEN BANTLAR DA ÇALIÞMIYOR

Gayrettepe Ýstasyonu'nda da yürüyen bantlarýn bazýlarýnýn uzun süredir çalýþmadýðý tespit edildi. Bu istasyonda ayrýca bazý asansörler de hizmet vermiyor.

Mecidiyeköy Ýstasyonu'nda ise metrobüsten metroya kadarki yürüyen bantlarýn uzun süredir arýzalý olduðu belirlendi.

Arýzalý bantlarýn etrafý uyarý tabelalarýyla kapatýldý.

Taksim Ýstasyonu'nda meydana çýkan asansörün çalýþmadýðý, Þiþhane Ýstasyonu'nda, Ýstiklal Caddesi'nden metroya inen yürüyen merdivenlerin bazýlarýnýn arýzalý olduðu belirlendi.

M3 Bakýrköy-Kayaþehir Metro Hattý'nda sefer sürelerinde sorunlar olduðu görüldü.

M5 Üsküdar-Samandýra Metro Hattý'nda olduðu gibi bu hatta da metrolarýn sefer sürelerinin yeterli olmamasý nedeniyle yolcular, yoðunluktan dolayý ikinci veya üçüncü trene binip yolculuk yapabiliyorlar.

Baðcýlar Meydaný, Levent ve Boðaziçi Üniversitesi-Hisarüstü istasyonlarý baþta olmak üzere bazý istasyonlardaki yürüyen merdivenlerin ise gürültülü çalýþtýðý tespit edildi.

- EN SORUNLU ÝSTASYONLARIN BAÞINDA VEZNECÝLER GELÝYOR

M2 Yenikapý-Seyrantepe-Hacýosman Metro Hattý'nýn Vezneciler-Ýstanbul Üniversitesi Ýstasyonu'nda aþaðý yönlü hem yürüyen merdivenin hem de asansörün çalýþmadýðý görülüyor.

Ýstasyona gelen bebek arabalý aileler, çocuklarýný kucaklarýna alýp bebek arabasýný taþýyarak metroya gitmeye çalýþýyor.

Metrodan çýkan bebek arabalý ebeveynler ise asansörün çalýþmamasý nedeniyle tehlikeli þekilde yukarý yönlü çalýþan yürüyen merdivenlere bebek arabalarýný koyarak metrodan çýkýyor.

Bavulla yolculuk yapan yolcular da yüklerini merdivenlerden taþýmak zorunda olduklarý için maðduriyet yaþýyor.

Çevredeki vatandaþlar, zaman zaman zorluk yaþayan bu tip yolculara yardýmcý oluyor.

Vezneciler Ýstasyonu'nun diðer giriþ-çýkýþýnda ise aþaðý yönlü yürüyen merdiven çalýþmýyor.

- VATANDAÞLAR ARIZALARA TEPKÝ GÖSTERDÝ

Vezneciler Ýstasyonu sürekli kullandýðýný söyleyen ve bölgede esnaflýk yapan Murat Sayýnç, AA muhabirine yaptýðý açýklamada, birçok asansörün ve yürüyen merdivenin uzun süredir arýzalý olduðunu söyledi.

Bu konuyla ilgili bayaðý sýkýntý çektiklerini, ÝBB ile Metro Ýstanbul gibi yerleri arayarak þikayetini dile getirdiðini belirten Sayýnç, "Þikayeti baz aldýlar ama aylardýr bu þekilde yürüyen merdiven, asansör çalýþmýyor, hiçbir sonuç yok. Bu durum iyi deðil. Bilmiyorum ne olacak böyle?" ifadelerini kullandý.

Raylý sistemlerde sadece bu durakta arýza olmadýðýný dile getiren Sayýnç, "Bir tek burada deðil, 4. Levent'te, Taksim'de de böyle. Bütün metro hatlarýnda þu anda ulaþýmda çok ciddi bir sýkýntý var. Normal yangýn merdivenini kullanýyoruz, 20 metre yukarý çýkýyoruz. Bacak kasý oluþtu."

- "ÝSTANBUL ÝSTANBUL OLALI BÖYLE ZULÜM GÖRMEDÝ"

Fatih'te yaklaþýk 40 yýldýr ikamet ettiðini belirten Hikmet Adýgüzel de Fevzi Paþa Caddesi'ndeki aðaçlarýn kuruduðunu, yollarýn bozuk ve yürüyen merdiven ile asansörlerin uzun zamandýr arýzalý olduðunu ifade etti.

Ýstasyon giriþ-çýkýþýnýn kirli olduðuna dikkati çeken Adýgüzel, "Haydi bozuk diyelim. Temiz olsun bari, temiz de deðil. Otobüsler de pis, metrolar da pis. Temiz olan hiçbir yer yok. Ýstanbul Ýstanbul olalý böyle zulüm görmedi." diye konuþtu.

Üniversiteden yeni mezun olan Taha Uzun ise genel olarak tüm tramvay, metro ile metrobüs hatlarýnda bu tür arýzalarla karþýlaþtýklarýný söyledi.

Araçlarýn sürekli durduðundan þikayet eden Uzun, "Bazen biz çýkarken duruyor, bazen inerken duruyor. Hani acelemiz oluyor. Mesela annemin bebek arabasý oluyor. Onu çýkartýrken asansörlerin bile bazen çalýþmadýðýný görüyoruz. Artýk o kadar uzun süredir böyle þeylerle karþýlaþýyoruz ki gayet normal gelmeye baþladý. Artýk þaþýrmýyoruz. 'Bu niye bozulmuþ? falan demiyoruz." ifadelerini kullandý.

Asansörün çalýþmamasý nedeniyle bebek arabasýyla yürüyen merdivenden çýkmak zorunda kalan Rümeysa Özdemir de "Burada tek taraf var mesela. Buradaki asansör çalýþmadýðý için bebek arabalarýný merdivenle çýkartmak zorunda kalýyoruz. Bu, uzun süredir var olan bir sorun. Asansörlerin hepsi çoðunlukla da zaten. Böyle periyodik olarak bir bozukluk sýrasýna giriyorlar. Aþaðýda çoklu olan asansörlerde de ayný sorun var maalesef." diye konuþtu.

Bebek arabasýyla yürüyen merdivenleri kullanmanýn tehlikesine deðinen Özdemir, "Biz anne olarak olabildiðince dikkat etmeye çalýþýyoruz ama çocuðu indirip farklý þekilde çýkaramayacaðýmýza göre de bir yöntem geliþtirmek zorundayýz. Geliþtirdiðimiz yöntem de böyle." dedi.

Özdemir, çalýþtýðý yere çocuðunu da zaman zaman yanýnda götürdüðünü anlatarak, "Senelerdir burayý kullanýyorum. Üniversiteyi de burada okudum. Dolayýsýyla normalleþti. Normal olmayan bir þey, her gün buna söyleniyoruz ama iyileþtirilmediði sürece yapabileceðimiz hiçbir þey yok." deðerlendirmesini yaptý.

Bebek arabasý kullanan anne Þehadet Akgül de yürüyen merdivenlerin ve asansörlerin bozuk olmasýndan þikayet etti.

Çok katlý yerlerde çok daha büyük sýkýntý yaþadýklarýnýn altýný çizen Akgül, "Birkaç merdiven deðiþtirmemiz gerektiðinde daha büyük sýkýntý oluyor. Ben iki çocuðumla beraber toplu taþýma kullanýyorum. Hani ikisini beraber muhafaza edip hem kendimi güvende tutmak hem arabayý kamufle etmeye çalýþmakta çok problem yaþýyorum. Ýyileþtirilme adýna gördüðümüz hiçbir adým yok maalesef. Sürekli arýyorsunuz, þikayet oluþturuluyor. 'Tamam halledeceðiz' diyorlar ama olmuyor. Mesela haftalardýr burasý bozuk. Buraya has bir sýkýntý da deðil." ifadelerini kullandý.

Aydýn Taþkýn ise Þiþhane Ýstasyonu'ndan Hacýosman'a kadar bütün metro istasyonlarýnda arýzalarýn yaþandýðýný söyledi.

Bu arýzalarýn 4 aydýr devam ettiðini, ÝBB Çözüm Merkezi Alo 153'ü de yaklaþýk 50 kez aradýðýný söyleyen Taþkýn, "Bir türlü çözüm bulamýyorlar. Yaþlýsý, çocuðu, hastasý olan var. Ne yürüyen merdiven ne de asansör..." dedi.

Taþkýn, henüz binmediði aracýn ücretini Ýstanbulkart'la peþin verdiðini, ÝBB'nin vatandaþlara hizmet etmek zorunda olduðunu aktardý.

ÝBB'nin kendisini bedava taþýmadýðýný belirten Taþkýn, "Ben hizmet istiyorum. Beni bedava taþýmýyor. Bir gün param olmasa beni geçirmez. Geçen akbilim bozuldu, beni geçirmedi. Ne olacak bu Ýstanbul'un hali, ben bilmiyorum." dedi.

Yolculardan Yusuf Kartal da yürüyen merdivenlerin her yerde bozuk olduðunu savundu.

Kartal, "Ben Etiler'deki okulumdan metroyla geliyorum. Orada da bozuktu. Þimdi Levent'e bindim, orada da bozuktu. Þimdi buraya geldim, burasý da bozuk. Kötü, durum vahim." þeklinde konuþtu.