NUN Eðitim ve Kültür Vakfýnca "Özgürleþtiren Sýnýrlar" temasýyla düzenlenen "Eðitimde 1 Adým Ötesi Zirvesi"nde konuþan Tekin, zirvenin, düþünce dünyasýna yeni bir derinlik ve yön kazandýracaðýna inandýðýný söyledi.
Zirvede konuþulacak "özgürleþtiren sýnýrlar" konusunun geçen yýlki "öze dönüþ" temasýný hatýrlattýðýný belirten Tekin, "Tesadüf deðil, tefekkürle bakýldýðýnda bu iki kavramýn birbirini tamamlayan bir hikmet taþýdýðýna inanýyorum. Çünkü özgürleþmek, aslýnda insanýn kendi özüne yapýlan bir yolculuktur. Bu yolculuðun amacý ise insan varoluþunun keþfedilmeyi bekleyen ahlaki potansiyelini tümüyle açýða çýkarmaktýr." diye konuþtu.
Tekin, özgürlüðün, insanýn kendini bir topluma, kültüre, geçmiþe ya da ideale ait hissetmesiyle anlam kazandýðýný, bu aidiyetin bireyin sadece kimliðini deðil, ayný zamanda bu kimlikle dünyada nasýl var olacaðýný belirleyen güçlü bir bað olduðunu kaydetti.
Özgürlüðün sýnýrlarýn reddi deðil, doðru çizilmiþ sýnýrlar içinde kendi potansiyelini gerçekleþtirme iradesi olduðunu vurgulayan Tekin, "Özgür birey, baþýboþ hareket eden bir varlýk deðil, kendi sýnýrlarýný bilen, hak ve sorumluluklarýný dengeleyen, bireysel ve toplumsal ahengi gözeten bir insandýr. Ancak günümüz dijital çaðý, bu dengeyi tehdit eden yeni bir baþýboþluk kültürünü bize dayatmaktadýr. Çocuklarýmýz, sosyal medyanýn ve kontrolsüz bilgi akýþýnýn etkisiyle sýnýrlarýný yitirme tehlikesiyle karþý karþýyadýr." ifadelerini kullandý.
Tekin, bu durumun yalnýzca bireysel düzeyde yol açtýðý sorunlar açýsýndan deðil, toplumsal uyum ve medeniyet bilinci bakýmýndan da kaygý verici olduðunun altýný çizerek, þöyle devam etti:
"Gerçek özgürlük, bireyin sýnýrlarýný anlamasý, kendi haklarýný ve sorumluluklarýný dengelemesiyle hayat bulur. Bu farkýndalýðýn çocuklarýmýza kazandýrýlmasý Bakanlýk olarak bugünlerdeki baþat çalýþma konularýndan bir tanesidir. Biz, eðitimle bireyin sýnýrlarýný ve özgürlüðünü anlamasýný saðlayan bir yol haritasý sunmak istiyoruz. Eðitim, bireyin kimliðini, deðerlerini ve aidiyetini keþfetmesine rehberlik eden bir süreçtir. Ancak burada eðitimden kastýmýz, bireyi pasifleþtiren ya da ona yalnýzca bilgi yükleyen bir anlayýþ deðildir. Eðitim, eleþtirel bilinci geliþtiren, bireyi seyirci olmaktan çýkararak hayatýn öznesi yapan bir disiplindir."
- "GÜÇLÜ BÝR EÐÝTÝM VÝZYONUNU SUNMAYA ÇABA SARF ETTÝK"
Milli Eðitim Bakanlýðýnýn, çocuklarýn sýnýrlarýný tanýmalarýný, hak ve sorumluluklarýný doðru zeminde dengelemelerini saðlamak adýna kapsamlý eðitim programlarý yürüttüðünü dile getiren Tekin, eðitim sistemini özgür bireyler yetiþtirmek için sürekli güncellediklerini, teknolojiyle hayata giren yeni sorun alanlarýna karþý rehberlik ve bilinçlendirme çalýþmalarýný yaygýnlaþtýrdýklarýný vurguladý.
Tekin, çocuklarýn sadece bireysel yönden geliþimini deðil, ayný zamanda bu geliþimle dünyaya, topluma ve insanlýða anlamlý katký sunmasýný hedeflediklerini belirterek, "Nitekim bu hedeflerimiz doðrultusunda oluþturduðumuz yeni programlarýmýzý 2024-2025 eðitim öðretim yýlý itibarýyla hayata geçirmiþ bulunuyoruz. Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli ismini taþýyan bu program çerçevesinde, medeniyetimizin köklerinden beslenerek çocuklarýmýzý yarýnlara daha güçlü þekilde hazýrlayacak olan güçlü bir eðitim vizyonunu sunmaya çaba sarf ettik." deðerlendirmesinde bulundu.
Yeni modelle eðitimi, yalnýzca ülkenin maddi refahýný artýracak zaruri bir yatýrým alaný olarak deðil, ayný zamanda kültürel ve toplumsal varlýðýn ihyasýný saðlayacak dinamik ve sürekli bir öðrenme süreci olarak tanýmladýklarýný, bütün çalýþmalarý bu doðrultuda yürüttüklerini bildiren Tekin, þunlarý kaydetti:
"Eðitimin hem insani varoluþumuzun evrensel doðasýna uygun ve onu geliþtiren bir felsefe üzerine kendisini konumlandýrmasý hem de ait olduðumuz tarihin, geleneðin ve medeniyetin temel karakteristiðini taþýyan milli bir içerikle þekillenmesi gerektiðine inanýyoruz. Gençlerimizin doðal ve fýtri geliþimini esas alan, pedagojik gereksinimlerini karþýlayan zengin bir içerikten ve ihtiyaç duyulan her aþamada güncellenebilecek canlý bir müktesebattan beslenmeleri için mücadele ediyoruz. Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli'ne dair çizebileceðimiz bir sýnýr varsa, o sýnýr özgürlüðe mani olan düþünce ve yaklaþýmlarýn belirginleþtiði yerde baþlamaktadýr. Çünkü bu model, tam da bu zirvenin ana temasýný oluþturan 'özgürleþtiren sýnýrlar' vurgusuna uygun düþecek þekilde, bireyin hem kimliðini muhafaza eden hem de onu kendi potansiyelini gerçekleþtirme yolunda destekleyen bir çerçeve sunmaktadýr."
- "DAHA ÖZGÜR YARINLARIN DÜNYASI ÝÇÝN YOÐUN BÝR ÞEKÝLDE MÜCADELE ETMELÝYÝZ"
Tekin, herkesin kabul edeceði üzere, insan varoluþunun ahlaki özünü oluþturan özgürlük mefhumunun bugün birçok açýdan ve son derece ciddi tehditlerle karþý karþýya bulunduðunu söyledi.
Dijital çaðýn, sýnýrlarý daha önce hiç olmadýðý kadar görünmez hale getirdiðini vurgulayan Tekin, "Günümüz dünyasý adeta dijital çaðýn dayattýðý sýnýrsýzlýk illüzyonu ve bireyleri kimliksizleþtiren baþýboþluk kültürüyle hemhal olmuþtur. Bu çaðýn yol açtýðý risk ve tehditler, gençlerimizin deðerlerini kaybetme, kimliklerinden uzaklaþma tehlikesini de beraberinde getirmektedir." ifadelerini kullandý.
Tekin, çocuklarýn güçlü bireyler olabilmesi için sýnýrlarýný bilmeye, özgürlüklerini sorumluluklarýyla dengelemeye ihtiyaçlarý olduðunu belirterek, sözlerini þöyle tamamladý:
"Maarif Modeli'mizde dijital okuryazarlýk, eleþtirel düþünce becerileri ve deðerler eðitimi, çocuklarýmýzýn donanýmlý bireyler olarak yetiþmesine rehberlik eden temel unsurlarýmýzdýr. Bizler, dijital dünyada baþýboþ þekilde savrulan bireyler deðil, bilgiye sahip çýkan, onu sorumlulukla bütünleþtiren ve insanlara katký sunan nesiller yetiþtirmeyi hedefliyoruz. Her bir çocuðumuzun kendi sýnýrlarýný keþfetmesine ve bu sýnýrlar içinde potansiyelini en üst düzeyde gerçekleþtirmesine olanak tanýyacak nitelikli bir eðitim için tüm imkanlarýmýzý seferber ediyoruz. Zira baktýðýmýz perspektiften özgürlük, erdemle sýnýrlanan, sorumlulukla þekillenen ve ahlakla yücelen bir deðerdir. Bu deðer, ayný zamanda Türkiye Yüzyýlý idealini de sembolize etmektedir. Her birimiz bu deðeri güçlü bir dava þuuruyla sahiplenmenin, düþünce ve eylemlerimizin ana motivasyonu olarak benimsemenin gayreti içinde olmalý, daha özgür yarýnlarýn dünyasý için yoðun þekilde mücadele etmeliyiz."