Samsun-Sarp demiryolu hattý projesi yük taþýmacýlýðý sayesinde bölgedeki istihdamý artýracak
ABONE OL

Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu tarafýndan Samsun, Sarp'ýn ve Trabzon'un da içinde bulunduðu demiryolu proje çalýþmalarýnýn bu sene baþlatýlacaðýnýn açýklamasý bölgede heyecan uyandýrdý. Doðu Karadeniz Bölgesi'nin yýllardýr beklediði proje olan demiryolu hattý ile ilgili deðerlendirmelerde bulunan KTÜ Ýnþaat Mühendisliði Bölümü Ulaþtýrma Anabilim Dalý Baþkaný Prof. Dr. Þeref Oruç, demiryolu projesinin düþünüldüðü gibi büyük maliyetlere sahip olmadýðýný söyledi.

"20 YILDIR BU PROJE ÜZERÝNE ÇALIÞIYORUZ"

Yaklaþýk 20 yýldýr demiryolu konusunda çalýþmalar yaparak teknik detaylarý ortaya koyduklarýný kaydeden Oruç, "Demiryolunda sadece boyuna eðim binde olarak ifade edilir. Binde 25'den yani yüzde 2,5'tan fazla olmamasý gerekiyor. Demiryolu konusu gündeme gelince herkes yolculuk olarak ifade ediyor. Oysa biz bunu özellikle yük taþýmacýlýðý anlamýnda çok büyük fayda getireceði kanaatini taþýmaktayýz. Bölgedeki istihdamýn artacaðý bölgedeki buna baðlý sektörlerin geliþeceði ve büyük bir yatýrým olan Ýyidere Lojistik Merkezi'nin ve o limanýn beklenen faydayý saðlayabilmesi adýna bunun yapýlmasýný ifade ediyoruz. Bu konuda da bu kadar zamandýr çokça çalýþma yaptýk. Master çalýþmasý dahil bitirme tezleri yaptýrdýk ve bu beklenen faydanýn nasýl saðlanacaðý konusundaki deðerlendirmelerimizi tespitlerimizi paylaþtýk" dedi.

"ÇOK KISA SÜREDE KENDÝNÝ AMORTÝ EDECEK VE BÖLGENÝN EKONOMÝK POTANSÝYELÝNÝ HAYATA GEÇÝRECEK"

Yapýlan çalýþmalarda birkaç farklý güzergah üzerine çalýþtýklarýný dile getiren Oruç, "Erzincan'ýn Erbaþ'a baðlanan Of, Hayrat'tan baþlayýp Erzincan'a baðlanan hattý tutun diðer taraftan Araklý üzerinden baðlanan baþka bir hat o zaman Ýyidere Lojistik Merkez söz konusu deðildi. En son DLH'nin yapmýþ olduðu güzergâh olarak Ýyidere'yi Bayburt üzerinden Erzurum'a Aþkale'ye baðlayan bir güzergâh ortaya konmuþ. Dolayýsýyla o zamanki hesaplarýmýza göre yaklaþýk maliyeti bu demiryolunun yani Doðu Karadeniz'in güneyinden geçen demiryoluna baðlanmasý için yapýlacak demiryolunun maliyeti yaklaþýk bir buçuk milyar dolar civarýnda. Ama bunun saðlayacaðý katkýyla kendisini amorti edebileceði süre çok kýsa. Çok kýsa sürede kendini amorti edecek ve bölgenin ekonomik potansiyelini hayata geçirecek ve diðer bütün bu bölgelerle Kafkaslardan Ortadoðu'ya kadar bütün bu bölgeyi birbiriyle entegre edebilecek hayati derecede önemli. Yani bizim limanlarýmýzý buraya baðlayacak bölge insanýmýzý buraya baðlayacak ve bundan büyük fayda görecek bir proje olarak görüyoruz. Dolayýsýyla bu konuda da ciddi adýmlarýn atýlmasý yani 2053 yýlý hedef gösterilmiþ yapýlmasý için ama ben beklenen faydanýn saðlanabilmesi adýna ülke imkânlarý da dikkate alýnarak bunun çok daha erkene öne alýnmasý gerektiðini düþünüyorum. Bu konuda da bütün kamu kurumlarýnýn siyasi iradenin kanaat önderlerinin sivil toplum örgütlerinin meslek odalarýnýn güç birliði hedef birliði yapýp bunun bir an önce hayata geçirilmesi noktasýnda bu iradeyi göstermeleri gerektiði kanaatini taþýmaktayým" ifadelerini kullandý.