Þiddet içeren bilgisayar oyunlarý çocuðu saldýrganlaþtýrýyor
ABONE OL

Tüm dünyada bilgisayar oyunlarýnýn giderek yaygýnlaþmasý nedeniyle, þiddet içerikli dijital oyunlarýn gerçek hayata etkileri konusundaki araþtýrmalar çoðaldý. Altýnbaþ Üniversitesi Çocuk Koruma ve Bakým Hizmetleri Programý Baþkaný Barýþ Tuncer, bu alandaki en kapsamlý çalýþmalarýn, þiddet içerikli bilgisayar oyunlarýn etkisiyle agresif davranýþlarýn arttýðýný ortaya koyduðunu söyledi. Þiddet içerikli oyunlar üzerine yapýlan 136 araþtýrmanýn bulgularýný özetleyen bir çalýþmaya deðinen Barýþ Tuncer, "Bu araþtýrmalar sonucunda da þiddet içeren dijital oyunlarý oynamanýn daha fazla saldýrgan davranýþ, biliþ ve duygulanýmla; daha az empati ve olumlu sosyal davranýþla iliþkisi olduðu bulunmuþtur" dedi.

"BÝLGÝSAYAR OYUNLARININ YÜZDE 90'I ÞÝDDET ÝÇERÝYOR"

Bilgisayar oyunlarýnýn uzmanlar tarafýndan çocuklar için mükemmel öðreticiler olarak deðerlendirildiðini hatýrlatan Barýþ Tuncer, "Eðer eðitici ve öðretici oyunlar oynanýrsa bu çocuðun biliþsel, psikososyal geliþimi destekleniyor. Ancak burada bir tehlike var. Çocuklar ve yetiþkinler çoðunlukla þiddet içerikli oyunlarý tercih ediyorlar. Bazý uzmanlara göre çocuklarýn oynadýklarý bilgisayar oyunlarýnýn yüzde 90'ý þiddet içeriyor. Bu oyunlarla birlikte þiddet içeren düþünceler, hisler, davranýþlar artýyor. Bu çocuklar arkadaþlarýyla daha saldýrgan biçimde oynamaya baþlýyorlar. Arkadaþlarýyla daha çok kavga edip öðretmenleriyle daha çok tartýþýyorlar. Bu çocuklar bir süre sonra saldýrganlýða ve þiddete karþý hissizleþmeye baþlýyorlar. Gerçek hayatta þiddet davranýþlarýna karþý duyarsýzlýk gösteriyorlar. Hatta þiddet içeren oyunlarla suça yönelim arasýnda iliþki olduðunu gösteren araþtýrma sonuçlarý var. Mizaç ve kiþilik dýþarda býrakýldýðýnda dahi doðasýnda þiddet olmayan çocuklar bile bu oyunlara maruz kaldýklarýnda þiddet davranýþlarý gösteriyorlar" deðerlendirmesinde bulundu.

PANDEMÝ SÜRECÝNDE DAHA DÝKKATLÝ OLUN!

Pandemi sürecinde bu tür teknolojik cihazlara karþý daha dikkatli olunmasý uyarýsýnda bulunan Tuncer, “Çocuklar bugünlerde okula gidemiyorlar. Bu süreçte sosyal aktivite ve faaliyetler kýsýtlandý. Çocuklar evde vakit geçiriyorlar. Ýster istemez bilgisayar baþýnda, internette daha çok vakit geçirmelerine sebep oluyor. Oyunlar etap etap, bölüm bölüm. Bir sonraki bölüme geçebilmek etabý bitirebilmek için baþarýlý olmak gerekiyor. Çocuðun oyunda geçirdiði zaman arttýkça oyun baðýmlýlýðýna neden olabiliyor. Çocuklar televizyonda þiddet içerikli yayýnlar izliyorlar ama þiddet içerikli bilgisayar oyunlarý çok daha zehirleyici. Televizyon izleyen bir kiþi pasif, edilgen. Ama bilgisayar oyununu oynayan kiþi aktif, etkin, oyundaki kahramanla özdeþim kuruyor. Þiddetin her aþamasýnda yer alýyor. Kurbanýný seçiyor, silah cephane ediyor. Baþarýlý þiddet davranýþlarý ödüllendiriliyor. Sürekli olarak þiddet tehdidi ile karþý karþýya. Þiddet davranýþýný sürekli olarak tekrarlýyor. Gördüðüm bir oyunda yolda giden bir arabayý durdurup gasp ediyor, arabaya aldýðý kadýna tecavüz ediyor. Bu bir oyun! Böyle bir oyunu çocuklarýn oynadýðýný düþünün. Oyuncu bunlarý yaptýkça pekiþtiriyor" ifadelerini kullandý.

ÇOCUK BÝLGÝSAYAR BAÞINDA NE YAPIYOR?

Çocuklarý bilinçlendirmek önemli olduðunu ancak ilk etapta ailenin ve öðretmeni bilinçli olmasý gerektiðini söyleyen Barýþ Tuncer, "Aileler çocuklarýnýn internette ne yaptýðýný, bilgisayarda hangi oyunlarý oynadýðýný bilmeli. Hangi sosyal medya aðlarýna üye olduðu konusunda bilgi sahibi olmasý, daha çok eðitici ve öðretici oyunlarýn tercih edilmesi çocuðun bilgisayar baþýnda geçirdiði zamana bir kýsýtlama getirilmesi, evde bununla ilgili kurallarýn olmasý ve bunlara herkesin uymasý belki çözüm olabilir. Bazý oyunlarýn çocuklarý intihara sürüklediðine dair ciddi iddialar var. O nedenle bilgisayarda bu çocuk ne yapýyor? hangi sitelere giriyor? sosyal medya aðlarýnda kimlerle konuþuyor? Sadece oyun için deðil saatlerce çocuðun bilgisayar baþýnda vakit geçirmesi de tehlikeli" dedi.