'Tasarruf Tedbirleri' konulu Cumhurbaþkanlýðý Genelgesi Resmi Gazete'nin bugünkü sayýsýnda yayýmlandý. Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan imzalý genelgede kamu kaynaklarýnýn maksadýna uygun azami tasarruf prensiplerine riayet edilerek kullanýlmasýnýn her kamu kurum ve kuruluþu ile görevlisi için bir görev ve ayný zamanda bir mecburiyet olduðu vurgulandý. Genelgeye göre; kamu kurum ve kuruluþlarý kendi kuruluþ mevzuatýnda belirtilen faaliyet alanlarý ile doðrudan ilgili olmayan herhangi bir harcama veya taahhütte bulunmayacak, ihale þartname ve sözleþmelerine idare tarafýndan kullanýlmak üzere araç, makine, ekipman temini gibi alým ya da yapým konusuyla ilgisi olmayan unsurlarý dahil etmeyecek.
Kamu kurum ve kuruluþlarý tarafýndan 3 yýl süreyle yurt içinde ve yurt dýþýnda hiçbir þekilde yeni hizmet binasý alýnmayacak, kiralanmayacak, yapýlmayacak veya bu amaçla arsa veya arazi satýn alýnmayacak, kamulaþtýrýlmayacak. Ancak deprem riski nedeniyle yýkým kararý verilmesi halinde, o hizmet için tahsis edilebilecek hazineye ait taþýnmazýn bulunmadýðýnýn belgelenmesinden sonra, kamu kurum ve kuruluþlarýnýn mülkiyetinde bulunan veya tahsis edilmiþ olan yerlere yeni inþaat yapýlabilecek. Hizmet binalarý, kamu binalarý standartlarý esas alýnarak ihtiyaç analizleri ve tasarruf anlayýþý çerçevesinde gözden geçirilecek. Ýhtiyaç fazlasý bina veya bölümleri, ihtiyacý olan kurumlara tahsis edilecek. Hizmet binasý kiralamalarý, belli bir takvim çerçevesinde sonlandýrýlacak. Yeni lojman, memur evi, kamp, kreþ, eðitim, dinlenme ve benzeri sosyal tesis ve bunlarla ilgili arsa veya arazi satýn alýnmayacak, kamulaþtýrýlmayacak, yeni kiralama yapýlmayacak ve yeni inþaata baþlanmayacak. Savunma ve güvenlik hizmetlerinde kullanýlanlar hariç mevcut lojman ve sosyal tesisler ekonomiye kazandýrýlacak. Lojman kiralarý ve sosyal tesis ücretleri rayiç bedeller dikkate alýnarak yeniden belirlenecek.
Kamu kurum ve kuruluþlarýnca, 3 yýl süreyle yeni taþýt edinilmeyecek. Ancak, savunma ve güvenlik hizmetleri için ihtiyaç duyulan taþýtlar ile ambulans ve itfaiye araçlarý acil ve zorunlu hallerde edinilebilecek. Mevcut taþýtlar ihtiyaç analizleri ve tasarruf anlayýþý çerçevesinde gözden geçirilecek. Ekonomik ömrünü tamamlamýþ taþýtlar tasfiye edilecek, ihtiyaç fazlasý taþýtlar ise tasfiye edilmek ya da ihtiyacý olan kurumlara devredilmek üzere Hazine ve Maliye Bakanlýðý'na bildirilecek. Kamu taþýtlarýnýn yerli ve elektrikli taþýtlara dönüþtürülmesi amacýyla kullanýmdaki taþýtlarýn tasfiye edilmesi kaydýyla kamu alým garantisi kapsamýnda ilgili mevzuata göre elektrikli taþýt satýn alýnabilecek. Hizmet alýmý suretiyle kullanýlan mevcut taþýtlar, sözleþme süresi sonunda izin alýnmadan yeniden kiralanmayacak. Vakýf, dernek, sandýk, banka, birlik, firma, þahýs ve benzeri kuruluþ veya kiþilere ait taþýtlar, kamu kurum ve kuruluþlarýnca izin alýnmadan kullanýlmayacak. Makam ve hizmetler hariç hibe dahil her ne þekilde olursa olsun yabancý menþeli taþýt kullanýlmayacak.
Taþýt Kanunu kapsamýndaki hizmetlere ve koruma altýna alýnanlara tahsis edilen taþýtlar dýþýnda hiçbir makama taþýt tahsis edilmeyecek. Bu kapsamda, en az kullanma süresi 5 yýl olmak üzere Cumhurbaþkanlýðý'na 10, bakanlara 1'er, genelkurmay baþkanýna 1, kuvvet komutanlarýna 1'er, elçilik ve daimi delegeliklere yurt dýþýnda bulunmadýklarý sürece 1'er, daimi askeri temsilcilikler baþkanlýklarýna yurt dýþýnda bulunduklarý sürece 1'er, Dýþiþleri Bakanlýðý Genel Sekreterliði'ne 1, valilere 1'er, Hakimler ve Savcýlar Yüksek Kurulu, Yargýtay, Danýþtay, Yüksek Seçim Kurulu, Uyuþmazlýk Mahkemesi ve Sayýþtay Baþkanlarýna ve 1'er makam aracý tahsis edilecek. Ayrýca, Diyanet Ýþleri Baþkaný ve rektörlere de 1'er makam aracý tahsis edilecek. Belediye baþkanlarý ve belediyelerde genel sekreterler ve genel müdürler iþe geliþ gidiþlerinde hizmet aracý olarak kurumlarýn mevcutlarýnda bulunan binek veya station vagon tipi taþýtlardan yararlanabilecek. Ayrýca bakanlýklarda hizmet taþýtlarýndan en fazla 3 adedi bakanlar tarafýndan belirlenecek esaslar çerçevesinde makam hizmetlerinde kullanýlabilecek.
Taþýt Kanunu hükümlerinin izin verdiði haller hariç hiçbir makama arazi, binek gibi taþýtlar ile yabancý menþeli taþýt, makam aracý olarak tahsis edilmeyecek. Ýl dýþý görevlere zorunlu durumlar hariç resmi taþýtla gidilmeyecek. Hizmet aracý olarak kullanýlan taþýtlar, resmi hizmetlerin yerine getirilmesi amacýyla ayný kurumun birimleri arasýnda ayrým yapýlmaksýzýn ve mümkün olduðu ölçüde güzergah birleþtirmesi yapýlarak kullanýlacak. Bu taþýtlar; özel iþlerde, tatil günlerinde ve personel servis aracý olarak kullanýlmayacak, hiçbir makam, birim ve þahsýn kullanýmýna tahsis edilmeyecek.
Makam aracý olarak tahsis olunan taþýtlar hariç, bütün taþýtlarda 'Resmi hizmete mahsustur' ibaresi yer alacak.
Kurum hizmetlerinin gerektirdiði zorunlu haller ile güvenlik, istihbarat, askeri ve uluslararasý iliþkiler maksatlý milletler arasý görüþmelere açýlacak telefonlar, bakanlýklar, baðlý, ilgili ve iliþkili kuruluþlarda bakan, il özel idarelerinde vali, belediyelerde belediye baþkaný, diðer idarelerde üst yönetici tarafýndan belirlenecek. Cep telefonlarý sadece Cumhurbaþkaný Yardýmcýsý, bakanlar, yüksek yargý organlarý baþkanlarý, valiler ve belediye baþkanlarý ile hizmet gereksinimi dikkate alýnarak belirlenen pozisyon ve görevlerde bulunanlar ile belediyelerde genel sekreterler ve genel müdürler ile sýnýrlý olmak üzere bakanlýklar, baðlý, ilgili ve iliþkili kuruluþlarda bakan, belediyelerde belediye baþkaný, diðer idarelerde üst yönetici tarafýndan belirlenen makamlar için tahsis edilebilecek. Bu þekilde cep telefonu tahsis edilen makamlarýn listesi bakanlýklar, baðlý, ilgili ve iliþkili kuruluþlar ile diðer idareler bakýmýndan Cumhurbaþkanlýðý'na, belediyeler bakýmýndan ise Çevre, Þehircilik ve Ýklim Deðiþikliði Bakanlýðý'na gönderilecek. Bakanlar, belediye baþkanlarý ve üst yöneticiler tarafýndan; cep telefonu tahsis edilen makamlar için aylýk cep telefonu görüþme ücreti limitleri, 1800 gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsýyla çarpýmý sonucu bulunacak tutarý geçmeyecek.
Kamu kurum ve kuruluþlarý, elektronik tebligat sistemlerini kullanacak. Tüm yazýþmalarýn elektronik bilgi yönetim sistemi üzerinden yapýlmasý saðlanacak. Elektronik bilgi yönetim sistemleri üzerinden yapýlan resmi yazýþmalar ayrýca posta ile gönderilmeyecek. Kurum arþivleri elektronik bilgi yönetim sistemlerine taþýnacak ve bunu müteakip fiziki arþiv tutulmayacak. Kamu kurum ve kuruluþlarýnýn hizmet içi eðitim, konferans, seminer, çalýþtay, sempozyum, toplantý, organizasyon ve benzeri her türlü faaliyetlerinin uzaktan eriþim yöntemleriyle yapýlmasý esas olacak. Söz konusu faaliyetlerin yüz yüze yapýlmasýnýn zorunluluk arz ettiði durumlarda kamu tesisleri kullanýlacak, bu faaliyetler mümkün olduðunca kamu personeli tarafýndan yürütülecek, görev süresi ve görevli sayýsý asgari seviyede tutulacak. Zorunlu hallerde yapýlacak yurt dýþý geçici görevlendirmeler, baþlangýç ödeneðini aþmamak kaydýyla, görevin süresi ve görevli sayýsý en az seviyede tutularak onayý ile yapýlacak. Kamu kurum ve kuruluþlarý, yurt dýþý temsilcilikleri uhdesindeki hizmet sunumu ihtiyacýný gözetecek ve görevlendireceði personel sayýsýný asgari seviyede tutmaya özen gösterecek. Bu kapsamda mümkün olduðu ölçüde bir kamu kurum ve kuruluþunun yurt dýþýnda görevlendirdiði temsilci/temsilciler, o temsilcilikte diðer kurum ve kuruluþlara ait görevleri de yerine getirebilecek.
Ýdareyi ve faaliyetlerini tanýtmaya yönelik rapor, kitap, dergi, bülten ve benzeri yayýnlar basýlmayacak, bu dokümanlarýn hazýrlanmasý ve paylaþýmý elektronik ortamda yapýlacak. Bastýrýlmasý zorunlu diðer dokümanlar ise ihtiyaç sayýsý kadar ve ekonomik malzeme kullanýlarak bastýrýlabilecek. Günlük gazete alýmý yapýlmayacak, görev alaný ile ilgili olmayan yayýnlara abone olunmayacak. Kamu kurum ve kuruluþlarýnda kaðýt kullanýmý en aza indirilecek, rapor, bilgi notu ve benzeri dokümanlarýn hazýrlanmasý ve daðýtýmý elektronik ortamda yapýlacak. 3 yýl süreyle büro malzemesi, makine ve teçhizat, tefriþat, bilgisayar ve donanýmý ile benzeri demirbaþ alýmý yapýlmayacak. Temsil ve aðýrlama ödenekleri, zorunlu haller dýþýnda kullanýlmayacak. Uluslararasý toplantýlar ile milli bayramlar hariç açýlýþ, konferans, seminer, yýl dönümü ve benzeri kutlama ve organizasyonlara iliþkin faaliyetler nedeniyle gezi, kokteyl, yemek ve benzeri davetler düzenlenmeyecek, hediye verilmeyecek ve diðer adlar altýnda ödeme yapýlmayacak. Yýlbaþý ve bayram dönemlerinde kamu görevlileri tarafýndan gönderilecek tebrik ve kutlama mesajlarý elektronik ortamda gönderilecek, ajanda, takvim, plaket, hatýra, hediye, eþantiyon ve benzeri malzemelerin alým, basým ve daðýtýmý yapýlmayacak. Kurum faaliyetleri ile doðrudan ilgili olan tanýtým giderleri hariç olmak üzere basýn ve yayýn organlarýna ilan-reklam verilmeyecek.
Mevcut personelin etkin ve verimli çalýþmasýný saðlamak üzere gerekli tedbirler alýnacak, bu personel hizmet standartlarýna uygun ve dengeli bir þekilde görevlendirilecek ve atýl personel oluþmasýna izin verilmeyecek. Kamu personeli zorunlu haller dýþýnda fazla çalýþma ücreti ve nöbet ücreti alacak þekilde çalýþtýrýlmayacak. Ýþçilerin yýl içerisinde hak kazandýklarý yýllýk ücretli izin süreleri, ilgili yýl içerisinde kullandýrýlacak. Ayrýca, önceki yýllarda hak kazanýp kullanmadýklarý yýllýk ücretli izin süreleri, yürütülen hizmetlerde aksamaya sebep olmayacak þekilde 3 yýl içerisinde kullandýrýlacak. Genel aydýnlatmada LED dönüþümü ve diðer tasarruf saðlayýcý tedbirler uygulamaya geçirilecek. Kamu bina ve tesislerinde enerji verimliliðini artýran uygulamalar geliþtirilecek, yenilenebilir enerji kaynaklarýndan faydalanýlmasý hususunda gayret gösterilecek. Savunma ve güvenlik hizmetleri hariç; kamu kurum ve kuruluþlarýnca toplu taþýma olan yerlerde personel servisi hizmeti sonlandýrýlacak. Toplu taþýma olmayan yerlerde personel servis hizmetinde en etkin ve ekonomik yöntemler tercih edilecek.
Mevzuattan kaynaklanan zorunluluklar dýþýnda, mesleki kuruluþ veya derneklere üye olunmayacak. Uluslararasý kuruluþlara mevcut üyelikler gözden geçirilerek kurumlarýn faaliyetlerine doðrudan katký saðlamayanlar sonlandýrýlacak. Kamu kurum ve kuruluþlarý, hizmet kalitesinin artýrýlmasý amacýyla ihtiyaç duyulan araþtýrma, geliþtirme, eðitim ve benzeri ihtiyaçlarýný öncelikle kendi personeli veya ilgili diðer kurumlarýn bilgi ve tecrübe sahibi personelinden faydalanarak karþýlayacak, zorunlu olmadýkça danýþmanlýk hizmeti satýn almayacaklar. Ekonomik deðeri olan atýklar, bedeli karþýlýðýnda ilgili mevzuatýna göre düzenli olarak deðerlendirilecek.