TSK'dan düşen helikopterle ilgili flaş açıklama
ABONE OL
Genelkurmay Başkanlığı'nın internet sitesinden yapılan açıklamada, bazı basın yayın organlarında; 10 Kasım Cumartesi günü, Siirt'in Pervari ilçesi Doğanca Beldesi Hasan Tepe mevkiinde, bir S-70 genel maksat helikopterinin kırıma uğramasına yönelik olarak gündeme getirilen iddialarla ilgili kamuoyunun bilgilendirme ihtiyacı duyulduğu belirtildi.

Olayda kırıma uğrayan S-70 model Sikorsky tipi helikopterin, 2000 yılında imal edilerek, 10992 kuyruk numarasıyla, 17 Ekim 2000 tarihinde Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterine girdiğine işaret edilen açıklamada, helikopterlerin kabul edilen ekonomik ömürlerinin asgari 10 bin uçuş saati olduğu, müteakiben yapılacak teknik değerlendirmeye göre bu sürenin uzatılabildiği vurgulandı.

Açıklamada şunlar kaydedildi:

'Kaza kırıma uğrayan 10992 kuyruk numaralı helikopter, toplam bin 845 saat uçuş yapmıştır. Kara Kuvvetleri envanterindeki en fazla uçuş yapan aynı tip helikopterin uçuş saati ise 3 bin 700'dür.

Diğer hava araçlarında olduğu gibi, kırıma uğrayan helikopter de uçuş saatine bağlı olarak düzenli bakımdan geçirilmiştir. 10992 kuyruk numaralı helikopterin; 10 saatlik, 30 saatlik, 100 saatlik, 250 saatlik ve 500 saatlik bakımları zamanında yapılmıştır. Her safha bakımı, birbirini bütünleyecek şekilde daha fazla detayı kapsamaktadır.'

S-70 tipi helikopterlerin; komuta-kontrol, hava hücum harekatı, personel ve malzeme nakli, ambulans hizmetleri, arama kurtarma gibi görevlerde genel maksat helikopteri olarak kullanıldığı belirtilen açıklamada, kullanılma maksadına uygun olarak; general, subay, astsubay, uzman erbaş, erbaş/erlerin bu helikopterlerle taşındığı bildirildi.

-'Pilotlar, tecrübeli pilot statüsündedir'-

Açıklamada, S-70 model helikopterlerin; dört palli ve iki motorlu olarak dizayn edildiğine işaret edilerek, 'İrtifa ve sıcaklık değerlerine bağlı olarak yaklaşık 3 bin 500 kilogram faydalı yük veya 18 tam teçhizatlı personel taşıma kapasitesine sahiptir. Helikopterin mürettebatı; 2 pilot, 1 uçuş teknisyeni ve 1 makinalı tüfek nişancısı olmak üzere toplam 4 personelden oluşmaktadır' denildi.

Söz konusu helikopterde görevli olan pilotların, tecrübeli pilot statüsünde yer aldığı ve uçuş saatlerinin emsallerine göre ortalamanın üzerinde olduğu belirtilen açıklamada, şu ifadeler kullanıldı:

'Birinci Pilot Kr.Plt.Yzb. Anıl Barış Çetin; 2005'te Kara Havacılık Okulu'ndan mezun olmuş ve olay tarihine kadar toplam bin 425 saat uçmuştur. Çetin'in toplam uçuş süresinin 475 saati, teröristle mücadelede gerçekleşmiştir.

İkinci Pilot Kr.Plt.Ütğm. Yakup Çınar; 2007'de Kara Havacılık Okulu'ndan mezun olmuş ve olay tarihine kadar toplam bin 115 saat uçmuştur. Aynı zamanda arama kurtarma pilotudur. Çınar'ın toplam uçuş süresinin 300 saati, teröristle mücadelede gerçekleşmiştir.'

-Meteorolojik şartlar-

Olay günündeki meteorolojik şartların değerlendirildiği belirtilen açıklamada, havanın yer yer kapalı ve hafif yağışlı olduğu, ancak görüş mesafesinin uygun ölçülerde bulunduğu belirlenerek Tugay Komutanlığı tarafından planlandığı şekilde havadan indirme faaliyetinin uygulanmasına karar verildiği aktarıldı.

-'Herhangi bir terörist müdahale olmadı'-

Açıklamada, şu ifadelere yer verildi:

'Bu değerlendirme ışığında, kırıma uğrayan helikopter, birinci sortide 13 askeri personeli (Jandarma Özel Harekat Timi) indirme bölgesine vukuatsız olarak indirmiş, ikinci sorti için Siirt'e dönerek, indirilecek ikinci grup askeri personeli (13 JÖH personeli) alarak havalanmış ve iniş bölgesinde kırıma uğramıştır.

Kırıma uğrayan helikopterimize dışarıdan herhangi bir terörist müdahalesi olmamıştır. Helikopterin, değişen meteorolojik şartlardan dolayı düştüğü değerlendirilmektedir.

Helikopterin gerçek düşme nedeni, Kaza-Kırım Heyeti'nin yapacağı detaylı teknik incelemeden sonra belli olacaktır. Şehitlerimize Allah'tan rahmet, aile fertlerine ve aziz milletimize sabır ve metanet diliyoruz.'