Ertuðrul, Japon Prensi Komatsu'nun Ekim 1887'de Ýstanbul'u ziyaretine karþýlýk dönemin Osmanlý padiþahý tarafýndan Temmuz 1889'da Japonya'ya gönderildi.
Askeri diplomasi sahasýnda vazifesini yerine getirmesi sonrasý fýrkateyn, Eylül 1890'da dönüþ yolunda, muhalif bir rüzgarla karþý karþýya kalýp, hasar alarak parçalandý ve Japonya'nýn güneydoðu kesimlerinde battý.
Mahzun gezi, batan fýrkateyn ve þehit olan donanma subaylarýnýn manevi mirasý, 131 yýldýr süren törenler ile Türk ve Japon halklarýnýn zihinlerinde canlýlýðýný koruyor.
1874'de Ýstanbul Tersanesi'nde inþa edilmiþ ve üzerinde çeþitli çaplarda 25 top, iki torpido ve 240 civarýnda tüfek bulunan fýrkateynin komutanlýðýna, dönemin Bahriye Nazýrý Hasan Hüsnü Paþa'nýn damadý Albay Osman Bey tayin edilmiþti.
79 metre boyunda, 15,5 metre eninde ve 600 beygir gücündeki fýrkateyn, 56'sý subay 609 bahriyeli mürettebatýyla 14 Temmuz 1889'da Ýstanbul'dan hareket etti.
Fýrkateyn sýrayla Süveyþ, Aden, Bombay, Kolombo, Singapur, Hong Kong, Fukuþu, Nagazaki ve Kobe duraklarýna uðradý; yaklaþýk 11 ay süren yolculuk sonunda Tokyo'nun doðusundaki Yokohama Limaný'na ulaþtý.
Japonya Ýmparatoru Meiji tarafýndan kabul edilen Heyet Baþkaný Ali Osman Paþa, dönemin Osmanlý Sultaný 2. Abdülhamid'in gönderdiði mektup ve madalyayý Meiji'ye takdim etti.
Tarihi arþivlerde, Ýslam dünyasýndan Japonya'ya organize þekilde giden ilk diplomatik heyet olduðu kaydedilen fýrkateyn, iadeiziyaret kapsamýnda birçok görüþme gerçekleþtirdi.
Osmanlý heyeti Yokohama Limaný'nda 15 Eylül 1890'da ayrýldý.
Japonya'nýn Honþu Adasý'nýn güneydoðusunda ilerleyen Ertuðrul, 16 Eylül 1890 akþamý Wakayama eyaletine baðlý Kuþimoto ilçesi açýklarýna ulaþtý.
Fýrkateyn, Þionomiseki Burnu ile Kii Ooþima Adasý civarlarýnda Güney Japonya'yý her yýl etkisi altýna alan, eylül ayýnýn sert tayfunlarýna yakalandý.
Muhalif tayfun sonrasý fýrkateyn, Oþima Burnu'nda sürüklenerek kayalýklara çarptý. Parçalara ayrýlan fýrkateyn, Pasifik Okyanusu'nun sularýna gömüldü.
Akþam saat 21.00 sýralarýnda meydana gelen büyük deniz kazasýnda gemideki Osman Paþa, gemi süvarisi Yarbay Ali Bey ve 54 subayýn da içinde bulunduðu 526 mürettebat þehit oldu.
Japon hükümetinin kazazedeleri gönderdiði zýrhlý savaþ gemileri, Ocak 1891'de Ýstanbul Limaný'na giriþ yaptý.
Osmanlý Devleti'nin misafiri olarak yaklaþýk bir ay burada kalan gemiler þubatta Ýstanbul'dan yola çýkarak 3 ay sonra Japonya'ya döndü.
Türk-Japon dostluðunun miladý Ertuðrul'un mahzun mirasý, kazanýn yaþandýðý Kuþimoto'da 1891'de dikilen ve 1937'de Türkiye tarafýndan restore edilen þehitler anýtýnda her yýl düzenlenen anma törenlerinde yaþatýlýyor.
1974 yýlýnda inþa edilen Türk Müzesi'nde Ertuðrul Fýrkateyni'nin maketi, gemideki asker ve komutanlarýn fotoðraflarý ve heykelleri bulunuyor.
Ada köylülerinin hayatta kalan Osmanlý denizcilerini karaya çýkartmalarý ile Japon makamlarýnýn þehit aileleri için yardým kampanyalarý, hafýzalardan silinmedi.
Ertuðrul Fýrkateyni'nin batmasýndan neredeyse yüz yýl sonra Türk Hava Yollarýnýn (THY) 1985'te Ýran-Irak savaþýnda Tahran'da mahsur kalan çok sayýda Japon vatandaþýný Japonya'ya taþýmasý da Türk-Japon iliþkilerinin kilit taþý olarak hatýrlanýyor.
Diplomatik iliþkilerinin baþlangýcýnýn yüzüncü yýlýný 2024'te kutlayacak Türkiye-Japonya, bu iki tarihi vakayý karþýlýklý iliþkilerinde dönüm noktalarý olarak kabul ediyor.
Konunun önemini AA muhabirine deðerlendiren Tokyo Üniversitesi Sosyoloji Fakültesi Öðretim Görevlisi Prof. Nobuo Misawa, Ertuðrul kazasýna iliþkin iki ülke halklarýnda oluþan "samimiyet kurma fýrsatýnýn" sevindirici olduðunu bildirdi
Ýki ülke arasýndaki "gerçek dostluðun dedikodulardan uzak" olduðunu belirten Misawa, "Bu iliþkilerin geliþtirilmesine yönelik Osmanlýca ve Japonca kaynaklara dayanan akademik araþtýrmalarýn gerekli olduðunu düþünüyorum." deðerlendirmesinde bulundu.