Vakaya en uygun hastane yapay zeka yardýmýyla belirleniyor: Diþi aðrýyan ambulans istiyor
ABONE OL

Kavuncu, AA muhabirine yaptýðý açýklamada, Ýl Saðlýk Müdürlüðü bünyesinde kentin farklý yerlerinde istasyon aðlarý olduðunu belirtti.

Ýstanbul'da 347 ambulansýn saðlýk hizmeti verdiðini bildiren Kavuncu, yaklaþýk 6 bin personelin sistemde görev aldýðýný kaydetti.

Kavuncu, 112 Acil Çaðrý Merkezinde yaklaþýk 200 kiþinin görev aldýðýný ve gelen çaðrýlarý 24 saat cevapladýklarýný anlattý.

"TRAFÝK ÇOK BÜYÜK PROBLEM"

Ýstanbul'da istasyonlarýn yaygýnlýðýyla vatandaþlara ulaþma süresini azaltmayý hedeflediklerini dile getiren Kavuncu, "Trafik çok büyük problem, özellikle ana arterlerde çok trafik oluyor. Trafik kazasý olursa trafik sýkýþýklýðý artýyor. Bu durum ambulansýn hastaya ulaþma süresini etkiliyor." dedi.

Kavuncu, metropolde Saðlýk Bakanlýðýnýn koyduðu kriterler içinde ambulanslarýn hastalara rahat þekilde ulaþtýðýný anlatarak, "Metropol alanýnda vakalara 8 ile 9 dakika ulaþma süremiz var. Kýrsalda da 15 dakikanýn altýndayýz. Helikopter hava ambulansýmýz var. Özellikle kýrsaldaki vakalara ulaþmak için onlarý da kullanýyoruz. Adalar'da çalýþan 2 deniz ambulansýmýz var." diye konuþtu.

"BÝZÝ ÇOK GEÇ ARIYORLAR"

Vakalara hedeflenen zamanda ulaþtýklarýný belirten Kavuncu, þöyle devam etti:

"Kiþiler bizi çok geç arýyor. Hepimizin baþýna geliyor, bir hastamýz olduðu zaman önce 'Geçer mi, iyileþir mi, nesi var?' diye düþünüyoruz. Bir müddet öyle vakit kaybediyoruz. Daha sonra ambulans çaðýrmaya karar veriyoruz. Bu sefer o da bekleme süresine dahil oluyor. Yaralamalý kazalarda vatandaþýmýzdan rica ettiðimiz þey, baþkalarýnýn ambulans çaðýrýp çaðýrmadýðýna þahitlik etmediði müddetçe kendileri de o yaralý için ambulans talebinde bulunsun. Bizim çaðrý karþýlayýcý personelimiz 'Biz duyduk, ambulans çýkardýk.' desin. Her gelen birbirine söylüyor, herkes bekliyor ama aslýnda çok geç çaðrýlmýþ. Trafikte ambulansýn üstünlüðünü maalesef bazýlarý hazmedemiyor. Bu bir yarýþ deðil, hayat kurtarma."

"DÝÞÝ AÐRIYAN AMBULANS ÝSTÝYOR"

Kavuncu, Ýstanbul Ýl Saðlýk Müdürlüðü bünyesinde 600'e yakýn özel ambulansýn bulunduðunu, olasý afet durumunda bu araçlarýn yönetiminin kendilerinde olduðunu dile getirdi.

Ýstanbul'da 112 Acil Çaðrý Merkezine günde 8 ila 10 bin arasýnda ambulans talebi geldiðini anlatan Kavuncu, "Bunun yaklaþýk 2 bin 500'üne ambulans gönderiyoruz, sahadan hasta taþýyoruz hastaneye. Bir kýsmý ambulans gerekmeyen durumlar. Diþi aðrýyan da ambulans istiyor. Çocuðu ateþlenmiþ, hastanýn arabasý yok, talepte bulunuyor, servise enfeksiyon nedeniyle ambulansla götürülmesini istiyor. Biz buna 'evet' dersek o sýrada ambulansý meþgul edeceðimiz için gerçek bir çaðrýya cevap verememe riskini alamayýz. Ama diþi aðrýyor, 80 yaþýnda, üst katlarda oturuyor, asansör yok, hasta yürüyemez durumda. Buna yardým ediyoruz." ifadelerini kullandý.

Kavuncu, Ýstanbul'da hastanýn ambulansla gönderileceði hastaneyi yapay zekayla belirlediklerine iþaret ederek, þunlarý kaydetti:

"Ýstanbul'daki bütün hastanelerin özel ya da kamuya ait branþlarýný, o gün yoðunluklarýný, yatak sayýlarýný, yoðun bakým ünitelerinin durumunu, ekiplerinin varlýðýnýn datalarýný sisteme giriyoruz. Bizim de ambulans sistemlerimizde kayýtlarýmýz var. Hastanýn naklini branþý olmayan bir hastaneye yapmak istemiyoruz. Yapay zeka yardýmýyla otomatik olarak 'Þurayý teklif ediyorum, þu hastane uygun.' diyor. Bu tekliflerden yola çýkarak en yakýn hastaneyi seçiyoruz, hastayý doðru hastaneye taþýyoruz. Bu bir avantaj, yoksa ikinci nakil gerekir. Yani branþýnda çocuk cerrahisi olmayan bir hastaneye bebeði götürürseniz daha sonra onu ikinci kez taþýmak zorunda kalýrsýnýz."