Ýç güvenlik alanýnda düzenlemeler içeren Dahiliye Memurlarý Kanunu ve Bazý Kanunlar ile 375 Sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamede Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanun ile Anayasa Mahkemesinin iptal kararý doðrultusunda deðiþiklik yapýlýyor.
Yasayla Dahiliye Memurlarý Kanunu'nda yapýlan düzenlemeye göre, kaymakam aday adaylarýnýn, yurt içindeki üniversitelerin veya diploma denkliði Yükseköðretim Kurulu tarafýndan onaylanmýþ olmak kaydýyla yabancý üniversitelerin en az 4 yýllýk lisans eðitimi veren fakültelerinin uluslararasý iliþkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, iktisat, iþletme, maliye, finans, ekonometri, çalýþma ekonomisi ve endüstri iliþkileri bölümlerinden veya bu bölümlerden herhangi birinin müfredatýnda yer alan derslerin en az yüzde 80'ine sahip olan diðer bölümlerden ya da hukuk fakültelerinden mezun olmalarý veya üniversitelerin mühendislik fakülteleri ile tarih, sosyoloji, halkla iliþkiler ve tanýtým, psikoloji bölümlerinden veya bu bölümlerden herhangi birinin müfredatýnda yer alan derslerin en az yüzde 80'ine sahip olan diðer bölümlerden en az 4 yýllýk lisans eðitimi yapmýþ ve uluslararasý iliþkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, hukuk, maliye ve iktisat alanlarýnda tezli lisansüstü eðitimini tamamlamýþ olmalarý gerekecek.
En az 3 yýl kaymakamlýk yapmýþ olanlardan Cumhurbaþkanýnca üst kademe kamu yöneticisi kadrolarýna atananlar ile ilgili mevzuatýna göre Cumhurbaþkanlýðý ve Türkiye Büyük Millet Meclisi kadrolarýna, belediye baþkanlýðý, belediye baþkan yardýmcýlýðý, büyükþehir belediyesi teþkilatýnda genel sekreterlik, büyükþehir belediyesi baðlý kuruluþlarýnda genel müdürlük kadrolarýna seçilen veya atananlarýn bu görevlerdeki hizmet süreleri Mülki Ýdare Amirliði Hizmetleri Sýnýfýnda geçmiþ sayýlacak.
Birinci sýnýf mülki idare amirlerinin tespiti amacýyla yapýlacak inceleme ve deðerlendirmeler, her yýl en fazla iki defa Ýçiþleri Bakanlýðý tarafýndan yapýlacak.
Birinci sýnýf mülki idare amirliði statüsüne yükseltilmeyenler, karar tarihinden sonra yapýlacak ilk deðerlendirmede tekrar birinci sýnýf incelemesine tabi tutulabilecek.
Ýl valilerinden veya il valiliði yapmýþ olanlardan Ýçiþleri Bakanlýðý merkez teþkilatý ile baðlý, ilgili ve iliþkili kuruluþlarýnda genel müdür kadrosunun dengi kadrolara atananlarýn mali haklarý, atandýklarý kadrolarda bulunmalarý kaydýyla, filli çalýþmaya baðlý ödemeler hariç olmak üzere il valisine ait ödeme unsurlarý esas alýnarak verilmeye devam edilecek.
Emniyet Genel Müdürlüðü personelinden kendisine tevdi edilen görevleri cesaret, feragat, kahramanlýk veya üstün baþarýyla yerine getirenlere, Ýçiþleri Bakaný tarafýndan "Emniyet Üstün Cesaret ve Feragat Madalyasý", "Emniyet Þeref Madalyasý", "Emniyet Üstün Hizmet Madalyasý" verilebilecek.
POLÝS BAKIM VE YARDIM SANDIÐI ÝLE ÝLGÝLÝ DÜZENLEMELER
Emniyet Teþkilatý Kanunu'nda Polis Bakým ve Yardým Sandýðý'na iliþkin düzenlemeler yapýlýyor. Buna göre de sandýk üyeleri, Emniyet Teþkilatý mensuplarý ile üyelikleri devam etmekte iken emekli olup katýlým payýný sandýkta býrakanlardan oluþacak.
Sandýk, üyeleri ile arasýndaki iliþkilerde kamu hukuku, diðer tüm iþ ve iþlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabi olup mali ve idari bakýmdan özerk ve tüzel kiþiliði haiz bir teþekkül olacak.
Sandýðýn gelirleri; üyelik aidatlarý, katýlým payý, bu aidat ve katýlým paylarýnýn nemalandýrýlmasý için yapýlan her türlü yatýrým ve faaliyetten elde edilen gelirler ile baðýþ ve yardýmlardan oluþacak. Üyelik aidatý, emeklilik keseneðine esas aylýk tutarýnýn veya prime esas kazanç tutarýnýn yüzde 9'u olacak. Sandýk Genel Kurulu, bu oraný 5 puana kadar artýrmaya veya azaltmaya yetkili olacak.
28 Aralýk 2018'den önce Emniyet Teþkilatý kadrosunda göreve baþlayanlardan Teþkilattaki görevi devam edenler Sandýða üye olabilecek. Bu üyelerin Sandýða giriþlerinden itibaren 3 yýl geçtikten sonra nemalar dahil aidatlarýný alarak ayrýlabilmeleri mümkün olacak. Ancak üyelikten çýkanlar bir daha Sandýk üyeliðine kabul edilmeyecek.
Sandýðýn Emniyet Teþkilatý mensubu olan üyelerine veya ölümleri halinde mirasçýlarýna emeklilik yardýmý, maluliyet yardýmý ve ölüm yardýmý; emekli olan üyelerine ise katýlým payý, kar payý ve ölüm yardýmý yapýlacak.
Sandýðýn organlarý, kurul üyelerinin ne suretle ve hangi esaslar dairesinde tespit edileceði, seçimler, görevleri, üyeliðe giriþ, aidat, katýlým payý, ortaklýktan ayrýlma ve ortaklýðýn dondurulmasý, yapýlacak kesintiler, yardýmlar ve katýlým payý kar payý, Sandýðýn gelirleri ve mevcutlarýnýn iþletilmesi ve yapýlacak sosyal hizmetler, denetim ve soruþturma, hesap yýlý, bütçe, safi karýn daðýlýmý ve yapacaðý hizmetlere iliþkin diðer usul ve esaslar Cumhurbaþkaný tarafýndan çýkarýlan yönetmelikle belirlenecek.
ATEÞLÝ SÝLAHLARIN PARÇALARI DA KANUN KAPSAMINA DAHÝL EDÝLECEK
Ateþli silahlara ait namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma baþý, çýkarýcý, týrnak, ateþleme iðnesinden oluþan ana veya balistik önemi haiz parçalarýn da ülkeye sokulmasý, yapýlmasý, satýlmasý, satýn alýnmasý, taþýnmasý veya bulundurulmasý Ateþli Silahlar ve Býçaklar ile Diðer Aletler Hakkýnda Kanun hükümleri kapsamýna alýnacak.
Ateþli Silahlar ve Býçaklar ile Diðer Aletler Hakkýnda Kanun hükümlerine göre armaðan edilen silahlar için kiþilere bulundurma veya taþýma izni veren kayýt ve belgelerde süre kaydý aranmayacak.
Gaziler ile ana, baba, eþ ve çocuklarýna intikal eden veya intikal eden yoksa bu kiþilerin edinecekleri ruhsatlar için de süre kaydý aranmayacak.
Armaðan edilen silahlar için kiþilere bulundurma veya taþýma izni veren kayýt ve belgeler her türlü vergi, resim ve harçtan muaf tutulacak.
SÝLAHINI ÇALDIRAN VE KAYBEDENLERE YENÝDEN RUHSAT VERÝLMESÝ
Ateþli Silahlar ve Býçaklar ile Diðer Aletler Hakkýnda Kanun'daki deðiþiklikle, ikinci kez silahý çalýnan veya silahýný ikinci kez kaybedenlere, yeni silah müracaatlarýnda tek bir silah için taþýma veya bulundurma izni verilecek. Bu silahýn devri halinde yeniden taþýma veya bulundurma izni verilebilecek. Ruhsat sahiplerinin kayýp veya çalýntý olmayan silahlarýna ait ruhsatlarýnýn yenilenmesi bu hükümler kapsamýnda deðerlendirilmeyecek.
Üçüncü kez silahý çalýnan veya silahýný üçüncü kez kaybedenlerin silah vesikasý geri alýnacak ve bu kiþilere fiil tarihinden itibaren 5 yýl geçmedikçe silah bulundurma ve taþýma izni verilmeyecek. Fiil tarihinden 5 yýl geçtikten sonra bu kiþilerin yeni silah müracaatlarýnda tek bir silah için taþýma veya bulundurma izni verilecek.
Ateþli silahlarýn namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma baþý, çýkarýcý, týrnak, ateþleme iðnesinden oluþan ana veya balistik önemi haiz parçalarý da ülkeye sokanlara, ülkeye sokulmasýna aracýlýk edenlere, kanun hükümleri dýþýnda yapanlara, bir yerden bir yere taþýyanlara, satanlara 5 yýldan 12 yýla kadar hapis cezasý ve 500 günden 5 bin güne kadar adli para cezasý verilecek.
Kurusýký tabir edilen ses veya gaz fiþeði ya da benzerlerini atabilen silahý, teknik özelliklerinde deðiþiklik yaparak kanun hükümlerine tabi silah haline dönüþtürme eylemi, Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayýcý Madde Üreten Sanayi Kuruluþlarýnýn Denetimi Hakkýnda Kanun hükümleri dýþýnda yapýlmýþ üretim olarak kabul edilecek ve cezalandýrýlacak. Dönüþtürülen silahýn sayý ve nitelik bakýmýndan vahim olmamasý halinde verilecek ceza üçte birinden yarýsýna kadar indirilecek.
Ateþli silahlarýn namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma baþý, çýkarýcý, týrnak, ateþleme iðnesi gibi parçalarýný da ülkeye sokanlara, satanlara 5 yýldan 12 yýla kadar hapis cezasý verilecek.
TBMM Genel Kurulunda kabul edilerek yasalaþan ve iç güvenlik alanýnda düzenlemeler içeren Dahiliye Memurlarý Kanunu ve Bazý Kanunlar ile 375 Sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamede Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanun ile ruhsatsýz silah taþýyan, satýn alan ve bulunduranlara verilen hapis cezasýnýn 1 yýl olan alt sýnýrý 2 yýla, 3 yýl olan üst sýnýrý da 4 yýla çýkarýlacak. Böylece, ruhsatsýz silah taþýyan, satýn alan ve bulunduranlar 2 yýldan 4 yýla kadar hapis cezasýna çarptýrýlacak.
SÝLAH PARÇALARINI BULUNDURANA DA CEZA
Ateþli silahlarýn namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma baþý, çýkarýcý, týrnak, ateþleme iðnesinden oluþan ana veya balistik önemi haiz parçalarý ya da ses veya gaz fiþeði atabilen silah iken Kanun hükümlerine tabi silah vasfýna dönüþtürülen silahlarý da satýn alan, taþýyan veya bulunduranlara da 2 yýldan 4 yýla kadar hapis cezasý verilecek.
Yasaya göre, ateþli silahýn, mermilerin veya namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma baþý, çýkarýcý, týrnak, ateþleme iðnesinden oluþan ana veya balistik önemi haiz parçalarýn sayý veya nitelik bakýmýndan vahim olmasý halinde 5 yýldan 8 yýla kadar hapis ve 500 günden 5 bin güne kadar adli para cezasýna hükmedilecek.
Ayrýca ateþli silahýn bir adet olmasý ve mutat sayýdaki mermilerinin veya namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma baþý, çýkarýcý, týrnak, ateþleme iðnesinden oluþan ana veya balistik önemi haiz parçalarýn ev veya iþ yerinde bulundurulmasý halinde 1 yýldan 3 yýla kadar hapis ve 100 günden 500 güne kadar adli para cezasý verilecek.
Ateþli silahlara ait mermilerin veya bunlara ait namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma baþý, çýkarýcý, týrnak, ateþleme iðnesinden oluþan ana veya balistik önemi haiz parçalarýn pek az sayýda bulundurulmasýnýn veya taþýnmasýnýn mahkemece vahim olarak takdir edilmemesi durumunda 6 aya kadar hapis ve 30 günden 500 güne kadar adli para cezasýna hükmedilecek.
Bulundurma ve taþýma fiilinin; vefat, saðlýk durumu, mahkumiyet, müsadere, satýn alma veya devir nedeniyle yapýlan ruhsatlandýrma ya da ruhsat yenileme iþlemlerinde Kanun'da düzenlenen yükümlülüklere aykýrý davranýlarak iþlenmesi halinde 10 bin liradan 25 bin liraya kadar idari para cezasý verilecek.
Nakil izin belgesi almaksýzýn, bulundurma izni verilen silahýný mesken veya iþ yeri deðiþikliði nedeniyle nakledenler hakkýnda 10 bin liradan 25 bin liraya kadar idari para cezasý kesilecek. Ýdari para cezasý vermeye mülki idare amiri yetkili olacak.
Noterlik Kanunu'nda yapýlan deðiþiklikle Türkiye'de usulüne uygun olarak yapýlan ve yabancý bir memlekette kullanýlacak olan iþlemin altýndaki noterin imza ve mührünü, herhangi bir il veya ilçenin en büyük mülki amiri onaylayacak.
ARAÇ KÝRALAMA ÞÝRKETLERÝ ÝÞLEMLERÝ ANLIK OLARAK BÝLDÝRECEK
Kimlik Bildirme Kanunu'ndaki deðiþikliðe göre, araç, gemi/deniz aracý kiralama faaliyeti yürüten gerçek ve tüzel kiþilere ait iþletmenin sorumlu iþletmecileri ve yöneticileri, kiralanan araç bilgileri ile aracý, gemi/deniz aracýný kiralayanlarýn kimlik bilgileri ve kira sözleþmesi ile buna iliþkin tüm bilgi, belge ve kayýtlarý usulüne uygun þekilde bilgisayarda tutmak, genel kolluk kuvvetlerinin her an incelemelerine hazýr bulundurmak, bilgisayar terminallerini genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine baðlamak ve kiralayan þahýs ile kiralanan araç bilgilerini araç teslimi esnasýnda genel kolluk kuvvetlerine sistem üzerinden anlýk olarak bildirmek ve kiralanan araçlarda GPS cihazý (küresel uydu navigasyon sistemi) bulundurarak araçlara ait konum bilgisine iliþkin kayýtlarý 3 yýl saklamak zorunda olacak.
Genel kolluk kuvvetleri tarafýndan tutulan verilerden þahýslarýn devam eden aktif araç kiralamasýnýn olup olmadýðý bilgisi araç kiralama faaliyeti yürüten gerçek ve tüzel kiþilere ait iþletmelerle paylaþýlacak.
Bilgi, belge ve kayýtlarý bilgisayarda tutmayanlara, bilgisayar terminallerini genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine baðlamayanlara, gerçeðe aykýrý kayýt tutan veya bilgi verenlere, kiralanan araçlarda GPS cihazý (küresel uydu navigasyon sistemi) bulundurmayanlara ve araçlara ait konum bilgisine iliþkin kayýtlarý saklamayanlara 99 bin 896 lira, ilgili bilgi, belge ve kayýtlarý genel kolluk kuvvetlerinin incelemelerine hazýr bulundurmayanlara, kiralayan þahýs ile kiralanan araç bilgilerini araç teslim edilmeden genel kolluk kuvvetlerine sistem üzerinden anlýk olarak bildirmeyenlere 49 bin 938 lira idari para cezasý, mülki idare amirlerince verilecek. Fiillerin, iþlendiði takvim yýlý içinde tekrarý halinde en son kesilen para cezasýnýn iki katý uygulanacak. Ayrýca sayýlan fiillerin iþlendiði takvim yýlý içinde dördüncü defa iþlenmesi halinde iþletme ruhsatlarý iptal edilecek.
SAHÝL GÜVENLÝK VE JANDARMA PERSONELÝNE MADALYA
Sahil Güvenlik Komutanlýðý Kanunu'ndaki deðiþiklikle görevlerini baþarý ile yerine getiren sahil güvenlik personeline Ýçiþleri Bakaný tarafýndan "Sahil Güvenlik Üstün Cesaret ve Feragat Madalyasý", "Sahil Güvenlik Þeref Madalyasý", "Sahil Güvenlik Üstün Hizmet Madalyasý" verilecek.
Sahil Güvenlik Kanunu'ndaki deðiþiklikle, ertelenmiþ, seçenek yaptýrýmlara çevrilmiþ, affa uðramýþ veya Türk Ceza Kanunu'nun 53. maddesinde belirtilen süreler geçmiþ olsa bile devletin güvenliðine karþý suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlar, milli savunmaya karþý suçlar, devlet sýrlarýna karþý suçlar, casusluk, zimmet, irtikap, rüþvet, iftira, hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karýþtýrma, edimin ifasýna fesat karýþtýrma, suçtan kaynaklanan mal varlýðý deðerlerini aklama veya kaçakçýlýk suçlarýndan mahkum olan veya bu suçlardan haklarýnda hükmün açýklanmasýnýn geri býrakýlmasý kararý verilen ya da kasten iþlenen bir suçtan dolayý bir yýl veya daha fazla süreyle hapis cezasýna mahkum olan Sahil Güvenlik Komutanlýðýndaki subay ve astsubaylarýn iliþiði Ýçiþleri Bakaný'nýn onayýyla kesilecek.
Jandarma Genel Komutanlýðý ile Sahil Güvenlik Komutanlýðýna baðlý kantinlerin elektrik, su ve yakacak giderleri genel bütçeden karþýlanacak.
Mecburi hizmetle yükümlü olduðu süre içinde, istifa edenler veya saðlýk sebebi hariç her ne suretle olursa olsun iliþiði kesilenler, Sahil Güvenlik Komutanlýðý tarafýndan belirlenen; öðrenci, subay ve/veya astsubay nasbedildikten sonra kendilerine yapýlan öðrenim, eðitim ve yetiþtirme masraflarýnýn 2 katýný; meslekten veya devlet memurluðundan çýkarýlanlar belirlenen masraflarýn 4 katýný, yükümlülük sürelerinin eksik kalan kýsmý ile orantýlý olarak kanuni faiziyle birlikte tazminat olarak ödeyecek.
Jandarma Genel Komutanlýðý ve Sahil Güvenlik Komutanlýðý adýna eðitim gören öðrencilerin tazminat hükümlerine iliþkin düzenlemeler yapýlacak.
Jandarma Genel Komutanlýðý personelinden görevlerini üstün baþarý ile yerine getirenlere Ýçiþleri Bakaný tarafýndan "Jandarma Üstün Cesaret ve Feragat Madalyasý", "Jandarma Þeref Madalyasý", "Jandarma Üstün Hizmet Madalyasý" verilecek.
Buna göre, yetkisiz çakar ve tepe lambasý kullanan sürücülere yönelik cezalar artýrýlýyor. Iþýklý ve/veya sesli uyarý iþareti veren cihazlarýn kullanýmýna iliþkin hükmü ihlal edenlere 96 bin lira ceza verilecek, sürücü belgeleri 30 gün süreyle geri alýnacak ve araçlarý ayný süreyle trafikten men edilecek.
Hükümlerin, son ihlalin gerçekleþtiði tarihten geriye doðru bir yýl içinde 2 veya daha fazla kez ihlal edilmesi halinde sürücülere her seferinde 192 bin lira trafik idari para cezasý uygulanarak sürücü belgeleri 60 gün süreyle geri alýnacak, araç da 60 gün süreyle trafikten menedilecek. Sürücü, ayný zamanda araç sahibi deðilse ayrýca tescil plakasýna ayný miktar için ceza tutanaðý düzenlenecek. Bu hükme konu cihazlara mülki amir tarafýndan el konulacak ve mülki amir tarafýndan mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilecek.
Sürücü belgesi geri alma iþlemleri, yasada belirtilen görevliler tarafýndan yapýlacak. 60 gün süre ile sürücü belgesi geri alýnanlarýn sürücü belgeleri psiko-teknik deðerlendirme ve psikiyatri uzmanýnýn muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi almasýna mani hali olmadýðýnýn anlaþýlmasý halinde iade edilecek. Bu madde kapsamýnda geri alýnan sürücü belgeleri düzenleme kapsamýnda verilen trafik idari para cezalarýnýn tamamýnýn tahsil edilmiþ olmasý þartýyla iade edilecek.
Türkiye Noterler Birliðince tutulan araç sicil ve tescil sistemi veri tabanýnda yer alan bilgiler, Emniyet Genel Müdürlüðünün yaný sýra Jandarma Genel Komutanlýðý ile de anlýk olarak paylaþýlacak. Böylece Jandarma Genel Komutanlýðýnýn sorumluluk sahasýnda iþlenen terör, kaçakçýlýk ve göçmen kaçakçýlýðý suçlarýnda kullanýlan araçlarýn takibinin yapýlabilmesi, suç iþlenmesinin önlenmesi, þüphelilerin yakalanmasý, asayiþin saðlanmasý ve düzensiz göçün engellenmesi amaçlanýyor.
Türk Silahlý Kuvvetlerinde Ýstihdam Edilecek Sözleþmeli Subay ve Astsubaylar Hakkýnda Kanun'da, sözleþmeliyken daha sonradan muvazzaflýða geçen astsubaylarýn lehine, eþitsizliðe yol açmasýnýn önlenmesi amacýyla deðiþikliðe gidiliyor.
Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun'da yapýlan deðiþiklikle, özel güvenlik görevlilerinde aranacak þartlarda, kasten iþlenen bir suçtan bir yýl veya daha fazla süreyle hapis cezasýna mahkum olup hakkýnda hükmün açýklanmasýnýn geri býrakýlmasýna karar verilen kiþilerden ilgili hükümlerde sayýlan suçlarý iþleyenler dýþýndakilerinin özel güvenlik görevlisi olabilmesi için düzenleme yapýlýyor. Casusluk, gizli kalmasý gereken bilgileri açýklama gibi nitelikli suçlardan kovuþturma bulunmamak þartý için hükme "devletin güvenliðine" ibaresi ekleniyor, soruþturma bulunmamak þartý ise düzenlemeden çýkarýlýyor.
DERNEK LOKALLERÝNÝN AÇILMASI VE KAPATILMASI
Anayasa Mahkemesinin kararý uyarýnca Dernekler Kanunu'na "lokal" tanýmý ekleniyor. Buna göre, derneklerin tüzüklerindeki amaçlarý gerçekleþtirmek üzere mülki idare amiri izniyle açýlan, üyelerinin bir araya geldiði sosyal mekanlar "lokal" olarak tanýmlanacak.
Anayasa Mahkemesi kararý gereðince lokallerin açýlmasýna iliþkin esas ve usullerin yönetmelikle düzenleneceðine yönelik hüküm yürürlükten kaldýrýlarak, Kanun'a bu iþleme yönelik madde ihdas ediliyor. Buna göre, en az bir yýldan beri faaliyette bulunan dernekler lokal açabilecek. Federasyon ve konfederasyonlarda bu þart aranmayacak. Çocuk dernekleri lokal açamayacak.
Patlayýcý, parlayýcý ve yanýcý gibi tehlikeli maddeler üretilen, satýlan, kullanýlan ve depolanan yerlerde, öðretim kurumlarýnda, ibadethanelerde, öðretim kurumlarýna ve ibadethanelere 100 metreden yakýn mesafe içinde, öðrenci yurtlarýnýn bulunduðu binalarda, itfaiye ve ambulans gibi müdahale ve yardým hizmetlerinin kolaylýkla ulaþamayacaðý yerlerde, binalarýn ortak kullanýlan baðýmsýz bölümlerinde, sabit veya seyyar olarak kullanýlan kara, deniz, hava ve her çeþit taþýma araçlarýnda lokal açýlamayacak.
Lokalin hangi derneðe ait olduðunu belirten tabelanýn dýþarýdan ilk bakýþta görülebilecek bir yere asýlmasý zorunlu olacak. Dernek lokallerinde bir sorumlu müdür bulunacak. Dernek lokallerine mülki idare amiri tarafýndan alkollü içki izni verilebilmesi için lokalin içkili yer bölgesi içinde bulunmasý zorunlu olacak. Dernek lokallerinde mülki idare amirinin kararýyla canlý müzik izni verilebilecek. Dernek lokalleri, yönetim kurullarýnca hazýrlanan yönergeye göre iþletilecek. Lokallerin açýlmasýna ve iþletilmesine iliþkin usuller yönetmelikle düzenlenecek.
Lokallerin denetimi mülki idare amiri tarafýndan kamu görevlilerine veya kolluk kuvvetlerine yaptýrýlacak. Lokal denetiminde önceden bildirimde bulunma ve mesai saatleri içinde yapýlmasý þartý aranmayacak.
Kanun'a aykýrý faaliyet gösterdiði, kumar oynandýðý, alkollü içki sunumuna iliþkin izinler alýnmaksýzýn alkollü içki kullandýrýldýðý, Hayvanlarý Koruma Kanunu kapsamýnda hayvanlara kötü muamelede bulunulduðu, fiziki veya psikolojik acý çektirildiði denetimde yetkilendirilmiþ kiþiler tarafýndan tespit edilen lokaller mülki idare amiri tarafýndan 30 günü geçmemek üzere geçici süreyle faaliyetten men edilecek.
Lokallerde kumar oynanmasý için yer ve imkan saðlanmasýnýn, uyuþturucu veya uyarýcý madde imal ve ticaretinin, kullanýmýnýn, kullanýmýnýn kolaylaþtýrýlmasýnýn, Ateþli Silahlar ve Býçaklar ile Diðer Aletler Hakkýnda Kanun'a aykýrý silah bulundurulmasýnýn veya satýlmasýnýn denetimde yetkilendirilmiþ kiþiler tarafýndan tespiti durumunda veya belirlenen bazý fiiller nedeniyle bir yýl içinde 3 defa faaliyetten menedilen lokallerde, bu fiiller tekrar iþlendiði takdirde lokal açma ve iþletme belgesi mülki idare amirince iptal edilecek.
Anayasa Mahkemesi kararý uyarýnca Dernekler Kanunu'nda yapýlan deðiþiklikle, kurulan derneklerin, Uluslararasý Nitelikteki Teþekküllerin Kurulmasý Hakkýnda Kanun'a göre kurulan teþekküllerin ve bunlara ait müesseselerin; bunlarýn tabi olduðu kanunlara istinaden elde edilen bilgi ve belgelerin kayýtlarý Ýçiþleri Bakanlýðýnca ve mülki idare amirliklerince tutulacak. Bu kayýtlar Bakanlýkça oluþturulan dernekler kütüðüne kaydedilecek.
Genel Kurulda kabul edilen önergeyle düzenlemede deðiþiklik yapýldý. Buna göre, Türk vatandaþlarý tarafýndan yurt dýþýnda kurulan dernek ve diðer kar amacý gütmeyen kuruluþlarýn kayýtlarý, ilgili makamlar aracýlýðýyla Ýçiþleri Bakanlýðý tarafýndan tutulacak.
Ceza Muhakemesi Kanunu'nda yapýlan deðiþiklikle, belirli suçlar, seri muhakeme usulü kapsamýna giren suçlardan çýkarýlýyor.
YABANCILARA ÝKAMET ÝZNÝ VE SINIR DIÞI ETME KARARI
Yabancýlar ve Uluslararasý Koruma Kanunu'na eklenen düzenlemeye göre, kýsa dönem ikamet izni verilmesine esas olacak taþýnmazýn niteliði ve deðeri Ýçiþleri Bakanlýðýnca belirlenecek.
Yabancý veya yasal temsilcisi ya da avukatý tarafýndan kýsa dönem ikamet izni baþvurusunun reddi veya kýsa dönem ikamet izninin iptali kararlarýna karþý mahkemeye yapýlan baþvurularda savunmanýn verilmesi veya savunma verme süresinin geçmesiyle dosya tekemmül etmiþ sayýlacak. Davacýnýn gösterdiði adrese tebligat yapýlamamasý halinde, Ýdari Yargýlama Usulü Kanunu'nun ilgili hükmünde öngörülen süre 2 ay olarak uygulanacak. Duruþma yapýlmasý mahkemenin takdirine baðlý olacak.
Kanunla, yabancý veya yasal temsilcisi ya da avukatý tarafýndan sýnýr dýþý etme kararlarýna karþý mahkemeye yapýlan baþvurularda yargýlama sürecinin hýzlandýrýlmasýna iliþkin deðiþikliðe gidiliyor. Buna göre, yabancý veya yasal temsilcisi ya da avukatý, sýnýr dýþý etme kararýna karþý, kararýn tebliðinden itibaren 7 gün içinde idare mahkemesine baþvurabilecek. Mahkemeye baþvuran kiþi, sýnýr dýþý etme kararýný veren makama da baþvurusunu bildirecek. Mahkemeye yapýlan baþvurularda savunmanýn verilmesi veya savunma verme süresinin geçmesiyle dosya tekemmül etmiþ sayýlacak. Davacýnýn gösterdiði adrese tebligat yapýlamamasý halinde, ilgili hükümde öngörülen süre 2 ay olarak uygulanacak. Duruþma yapýlmasý mahkemenin takdirine baðlý olacak. Baþvurular dosyanýn tekemmülünden veya ara karar ya da duruþma yapýlmasý gereken hallerde bunlarýn tamamlanmasýndan itibaren 15 gün içinde sonuçlandýrýlacak. Mahkemenin bu konuda vermiþ olduðu karar kesin olacak. Yabancýnýn rýzasý saklý kalmak kaydýyla dava açma süresi içinde veya yargý yoluna baþvurulmasý halinde yargýlama sonuçlanýncaya kadar yabancý sýnýr dýþý edilmeyecek.
Türkiye'nin göç yönetiminin geliþtirilmesi ve kýsa, orta ve uzun vadeli göç politikalarýnýn desteklenmesi amacýyla kurulan ve vakýf senedi Resmi Gazete'de ilan edilen Göç Vakfý, Dernek ve Vakýflarýn Kamu Kurum ve Kuruluþlarý ile Ýliþkilerine Dair Kanun kapsamýndaki vakýflara iliþkin hükümlere tabi olacak.
Yargýlama usulüne yönelik yapýlan deðiþikliklerin uygulamada karýþýklýða ve hak ihlallerine sebep olmamasý için ilgili hükümlerin yürürlüðe girdiði tarihten sonra açýlan davalar hakkýnda uygulanacak.
ÇARÞI VE MAHALLE BEKÇÝLERÝ
Kanunla, Anayasa Mahkemesi kararý uyarýnca Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanun'da deðiþikliðe gidiliyor.
Buna göre, görev sýrasýnda veya dýþýnda kurumun hiyerarþik düzenini bozacak veya amirin ya da üstlerinin otoritesini zedeleyecek þekilde amir ya da üstlerinin eylem veya iþlemlerini olumsuz yönde eleþtirici nitelikte söz söylemek ya da yazý yazmak, disiplin cezasý verilecek fiiller arasýnda sayýlacak.
Anayasa Mahkemesi kararý doðrultusunda yapýlan deðiþikliðe göre, fiilin hatalý olarak vasýflandýrýldýðý veya düzeltilebilir bir þekil noksanlýðý bulunduðu gerekçeleriyle disiplin cezasýnýn mahkeme tarafýndan iptal edilmesi durumunda kararýn kesinleþtiði tarihteki yetkili disiplin kurulu veya disiplin amiri, kararýn tebliðinden itibaren 6 ay içinde ceza verme yetki ve sorumluluðu kapsamýnda yeniden deðerlendirme yapacak.
Kanunla, Anayasa Mahkemesinin kararý uyarýnca Çarþý ve Mahalle Bekçileri Kanunu'nda düzenleme yapýlýyor. Buna göre, polis memuru ve üstü rütbelerde bulunan personel, Emniyet Genel Müdürlüðü bünyesinde istihdam edilen çarþý ve mahalle bekçilerinin rütbece üstü, kadro ve kuruluþ yönünden baðlý olduklarý ve amir olarak yetkilendirilmiþ olan diðer personel ise çarþý ve mahalle bekçilerinin amiri sayýlacak.
Subay, astsubay ve uzman jandarma çavuþlar, Jandarma Genel Komutanlýðý bünyesinde istihdam edilen çarþý ve mahalle bekçilerinin rütbece üstü, kadro ve kuruluþ yönünden baðlý olduklarý ve amir olarak yetkilendirilmiþ olan diðer personel ise çarþý ve mahalle bekçilerinin amiri olacak.
Anayasa Mahkemesi kararý doðrultusunda yapýlan düzenlemeyle, çarþý ve mahalle bekçisi olarak istihdam edileceklerde aranacak nitelikler belirleniyor.
Kanunla, Anayasa Mahkemesi kararý uyarýnca çarþý ve mahalle bekçilerinin önleyici ve koruyucu görev ve yetkileri kapsamýndaki eylemlerinin kapsamý belirleniyor. Buna göre çarþý ve mahalle bekçileri, görev bölgeleri içerisinde bulunan konut, iþyeri veya araçlarýn güvenliðini temin edecek tedbirleri alacak, görev saatleri içinde görevlendirildikleri bölgede tespit ettikleri kabahat fiillerini önleyecek ve genel kolluða bildirecek.
Çarþý ve mahalle bekçisi durdurduðu kiþi üzerinde veya aracýnda silah veya kendisinin veya baþkasýnýn yaþamýný tehlikeye sokabilecek bir eþyanýn bulunduðu hususunda yeterli þüphenin varlýðý halinde, kendisine veya baþkasýna zarar verilmesini önlemek amacýyla kiþiler üzerinde yoklama suretiyle el ile dýþtan kontrol yapabilecek. Araçlarda ise aracýn dýþarýdan bakýldýðýnda içerisi görünen bölümlerini kontrol edebilecek.
Genel Kurulda kabul edilen önergeye göre, çarþý ve mahalle bekçileri bu amaçla üst ve araç aramasý yapamayacak.
Ayrýca bekçiler, bu amaçla kiþinin üzerindeki elbisenin çýkarýlmasý veya aracýn, dýþarýdan bakýldýðýnda içerisi görünmeyen bölümlerinin açýlmasýný isteyemeyecek.
Çarþý ve mahalle bekçilerinin haftalýk çalýþma süresi 40 saat olacak. Personel yetersizliði, görev yoðunluðu ve benzeri durumlarda emniyet ve asayiþin gerektirdiði hallerin ortaya çýkmasý halinde valinin onayýyla haftalýk 40 saatlik çalýþma süresi en fazla 56 saate kadar artýrýlabilecek. Belirtilen durumlarýn ortadan kalkmasýyla fazla çalýþýlan süre istirahat süresine eklenecek.
Çarþý ve mahalle bekçileri olaðanüstü hal, terör, toplumsal olaylar, doðal afet, salgýn hastalýk, mevsim koþullarý ve benzeri durumlarda güvenlik veya kamu düzeni ile görevi etkileyen zorunluluk hallerinin ortaya çýkmasý halinde Bakan onayýyla hükümde belirtilen zaman dilimi dýþýnda çalýþtýrýlabilecek.
Kanunla 375 sayýlý Kanun Hükmünde Kararname'de yapýlan deðiþiklikle "Genel Müdür" kadrosunun hiyerarþik üstü konumunda bulunan Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkaný ile Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkan Yardýmcýsý kadrosunun ilgili cetveldeki yeri, hiyerarþik konumuna uygun þekilde belirleniyor.
TBMM Ýçiþleri Komisyonu Baþkaný Süleyman Soylu, düzenlemeye katkýda bulunan milletvekillerine teþekkür etti.
Teklifin tümünün oylamasý öncesi sistemde sorun yaþanmasý ve oylamanýn yapýlamamasý üzerine TBMM Baþkanvekili Sýrrý Süreyya Önder, birleþime ara verdi. Aranýn ardýndan yapýlan oylamada Dahiliye Memurlarý Kanunu ve Bazý Kanunlar ile 375 Sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamede Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanun kabul edilerek yasalaþtý.
Önder, birleþimi, 26 Kasým Salý saat 15.00'te toplanmak üzere kapattý.