TÜBÝDER'den yapýlan açýklamada Önder, salgýn sonucunda iþ, eðitim ve sosyal yaþamýn merkezinin eve taþýnmasýyla birlikte bilgisayar satýþlarýnýn ciddi oranda yükseldiðini bildirdi.
Önder, 2020’nin ilk 8 ayýna iliþkin sektör rakamlarýna iliþkin, “Uzaktan eðitim ve uzaktan çalýþma salgýn nedeniyle hayatýmýzýn deðiþmez parçalarý oldu. Taþýnabilir bilgisayarlara talep oldukça arttý. Sadece taþýnabilir bilgisayarlar özelinde yýlýn ilk 8 ayýnda bir yýl öncesinin ayný dönemine göre yüzde 70’lik deðersel bir artýþ gerçekleþti. Türkiye’de geçen sene toplam bilgisayar satýþ adedi 1,6 milyon adetti. Bu sene ise daha ilk 8 ayda yüzde 40’lýk bir büyüme ile 915 bin adet bilgisayar satýþý oldu." deðerlendirmesinde bulundu.
Yýl sonunda bu satýþ rakamýnýn 2 milyon adede ulaþacaðýný tahmin ettiklerini aktaran Önder, bu durumun toplam bilgisayar adedinde yýllýk yüzde 25’lik büyümenin gerçekleþeceðini gösterdiðini, evde çalýþma düzeni ve yeni normalin etkisi ile yazýcý ve monitör pazarýnda da yüzde 40’lýk bir büyüme gerçekleþtiðini belirtti.
Ümit Önder, biliþim ürünlerinde yaþanan talep patlamasýnýn fabrikalardaki kapasite kullaným oranlarýný sýnýrýn üzerine taþýdýðýný belirterek, "Dünya genelinde biliþim teknolojisi ürünlerine olan talebin artmasý ile birlikte arz sorunlarý belirdi. Yýlýn ilk yarýsýnda yýllýk hedeflere göre yapýlan anlaþmalarýn çok üzerinde talep gelmesi ile birlikte ikinci yarýda birçok üründe üretimden kaynaklanan arz sýkýntýlarý yaþanýyor. Talebin artmasýnýn dýþýnda bazý yedek parça üreticilerinin salgýndan finansal olarak etkilenmesi de ham madde tedarikinde sorunlar yarattý. Tüketicilerin teknolojik ihtiyaçlarýný ertelemeden bir an önce edinmelerini tavsiye ediyorum." ifadelerini kullandý.
"Pandemi sürecinden sonra bilgisayar sektörünün yazýlým ve donaným tarafýnda önü ciddi manada açýldý. Günlük ortalama 6 saat internette kalma sürelerine ulaþtýk. Oyun bilgisayarlarý satýþlarý geçen yýlýn ayný dönemine göre 2 kat arttý. Diðer yandan perakende maðazalar, biliþim teknolojileri sektörünün satýþýnýn yüzde 70’inin yapýldýðý yerlerdi. Kendi sanal maðazalarýndan yaptýklarý online satýþlarý ile cirolarý yüzde 40-45 düþtü. Online satýþ maðazalarý buradaki kaybedilen payý fazlasýyla almýþ oldu. Bu süre içerisinde pazarýn yüzde 60-70’i online satýþa döndü diyebiliriz. Yýlýn ikinci yarýsýndan itibaren maðazalarýn açýlmasýyla beraber perakende maðazalarýn satýþ oraný ile online maðazalarýn satýþ oranlarý yüzde 50-50 seviyesine gelmiþ oldu. Online satýþ platformlarý artýk tüm global pazarda olduðu gibi Türkiye’de de çok ciddi büyüme elde etti."
Dünyadaki biliþim ve iletiþim sektörünün 5 trilyon dolar büyüklüðünde olduðunu vurgulayan Önder, Türkiye’de bu rakamýn 27 milyar dolar olarak hesaplandýðýný belirtti.
Salgýn nedeniyle kýrýlan küresel tedarik zinciri sisteminden Türkiye’nin ciddi avantajlar elde edebileceðini aktaran Önder, fýrsatlarýn iyi deðerlendirilmesi halinde Türk biliþim sektörünün büyüklüðünün 50 milyar dolara çýkabileceðini ve bu sayede küresel oyuncularýn Türkiye’ye yatýrým iþtahýnýn kabarabileceðini ifade etti.