Ayasofya Meydaný'ndaki enstalasyon Gazze'deki halýlarý hatýrlatýyor
ABONE OL

Ayasofya Meydaný'nda kasým sonuna kadar sergilenmesi planlanan sanat yerleþtirmesinde, Filistin'deki evlerin parçalanmýþ halýlarýný hatýrlatan çalýþmalar yer alýyor.

Yeryüzünde haksýzlýða uðramýþ tüm coðrafyalarýn insanlarýna ait halýlarý temsil eden eserler ile Gazze'de yok edilen evler ve þehit olan Filistinli ailelerin hikayeleri izleyicilere sunuluyor.

- "BU HALILAR BÝZE ORTAK KÜLTÜRÜN MÝRASI OLARAK AKSETTÝRÝLDÝ"

Küme Genel Sanat Yönetmeni Serhat Kula, AA muhabirine yaptýðý açýklamada, Sultan Ahmet Camii ile Milyon Taþý'nýn bulunduðu Ayasofya Meydaný'nda sergilenen enstalasyonla Türkiye'ye ve dünyaya seslenerek bir söz söylemek ve iletiþim kurmak istediklerini dile getirdi.

Çalýþmada Anadolu'dan ve Balkanlar'dan getirilen özel dokuma halýlar kullandýklarýný aktaran Kula, þu bilgileri verdi:

"Bu halýlar bizlere ortak kültürün mirasý olarak aksettirildi ve devamý geliyor. Biz halýyý metafor olarak kullanýyoruz. Bu metafor, bir vatanýn topraðý olduðu gibi, evlerin de kendi topraðý halýdan müteþekkil. Halýlar, vatan topraðýnda yaþatýlan huzur ortamlarý gibi evlerde de o huzur ortamýný saðlayan simgeler bizler için. Bir hafýza ayný zamanda. Çocuklarýmýzý üzerinde büyüttüðümüz, bir araya gelip toplanarak ortak þeyler paylaþtýðýmýz bir eþya ama o eþyanýn hem desen hem de cisim olarak bizlere anlattýðý çok fazla konu var. Dolayýsýyla bu coðrafyalarda bulunan ortak mirasý, bir metafor olarak kullanarak onlarýn yüzeylerine, savaþ alanlarýnda gördükleri tahribat gibi bir replikasyon uyguladýk."

Halýlarýn sanki bir savaþ alanýndan çýkarýlmýþçasýna gerçekçi hale getirildiðini vurgulayan Kula, "Telefonlardan ya da televizyon ekranlarýndan gördüðünüz çok mahrem görüntülerde bile hissetmediðimiz duygularý, gözümüzün önündeki bu sanat eserlerinde daha fazla hissetme imkaný sunmak istedik." þeklinde konuþtu.

Serhat Kula, eserin dokuma kültürüne de gönderme yaptýðýna iþaret ederek, "Çünkü orada bir hikayeyi, özlemimizi, hasretimizi de dokuyoruz. Ama ayný zamanda bu halýlarýn þu andaki durumunun kalbimize de dokunmasýný istiyoruz." ifadelerine yer verdi.

- "NÝYETÝMÝZ FARKLI NOKTALARDA BU SERÜVENÝ DEVAM ETTÝRMEK"

Ayasofya Meydaný'nýn dünyanýn farklý ülkelerinden milyonlarca insanýn buluþtuðu bir kesiþim noktasý olduðunu kaydeden Kula, bu sebeple eserin çok fazla insana ulaþtýðýnýn altýný çizdi.

Kula, sergilenen eserin, Türkiye'nin Gazze'yle alakalý tutumunu gösteren bir simgeye dönüþtüðüne iþaret ederek, þunlarý söyledi:

"Tarihi alanlarda gezerken karþýlaþýlan bu tarz bir çalýþma, izleyenlerde farklý duygular oluþturdu. Bu ülkenin Gazze'ye olan derdini de ortaya koymuþ olduk. Sergimiz kasým ayýnýn sonuna doðru buradan ayrýlacak. Niyetimiz farklý noktalarda bu serüveni devam ettirmek. Projede 105 halý kullandýk. Bu çalýþma özelinde 300 metrekarelik bir alan kapatýldý. Bu halýlarýn hemen hemen hepsi 100 yýlý aþkýn gerçek halýlar yani el dokumasý. Kök boyalarla hazýrlanmýþ. Kendisi de kadim bir sanat eseri aslýnda. Disiplinlerarasý bir çalýþma oldu. Yani bir sanat eserinin, farklý bir güncel ya da kavramsal sanat performansýna dönüþmesi saðlanmýþ oldu. Büyük bir atölyede yaklaþýk 8 kiþilik bir ekiple bu çalýþmayý sürdürdük. Toplamda da 25 günlük bir süre, Ýstanbullulara, dünyanýn farklý ülkelerinden gelen insanlara ve Türkiye'deki sanatseverlere hatta yoldan geçen herkese bir ibretlik oluþturacak."

- "HALI, ÝNSANLIK ÜZERÝNDE PAYLAÞIMLARIN ÝLK TEMAS NOKTASI"

Küme Atölye Direktörü, "Dokunaklý" enstalasyonunun küratörü Murat Kösemen ise Gazze özelinde tüm insanlýðý kapsayan bir acýnýn var olduðunu aktardý.

Türk kültürüyle Batý kültürünü ayýran en belirgin kültür nesnelerinden birinin halý olduðuna dikkati çeken Kösemen, "Batý'nýn kendini tarif edebileceði böyle bir kültür nesnesi yok. O yüzden de halý aslýnda bizim kendi bölgemizde, bundan yüzyýllar öncesine dayanan tüm bu topluluklarýn ortak dilini oluþturan bir malzeme ve insanlýk üzerinde mekansal paylaþýmlarýn ilk temas noktasý." ifadelerini kullandý.

Kösemen, halýnýn en mahrem nesnelerden biri olduðunu belirterek, "Bizim için vatan topraðý neyse, aslýnda evin içerisindeki halý da odur. Bunun üzerinde yemek yiyoruz, tüm özel, mutlu, hüzünlü anlarýmýzý yaþýyoruz, büyüklerimizle paylaþýmlarda bulunuyoruz ya da çocuklarýmýz bunun üzerinde büyüyor. Halý, ayný zamanda bir iletiþim aracý çünkü üzerindeki bütün motiflerin bir anlamý var. Dokuyan kiþinin hissiyatý, derdi ya da mutluluðu neyse onlarý anlatýyor ve þu anda Gazze'de halýlara dokunulmuþ durumda." diye konuþtu.

Murat Kösemen, sosyal medya ve iletiþim araçlarýnda Filistin ile ilgili çok fazla þiddet içerikli görüntünün yayýnlandýðýna iþaret ederek þunlarý kaydetti:

"Bu þiddet içerikli görüntüler artýk insanlar tarafýndan normalleþmeye ve görmezden gelinmeye baþladý. Biz de buna artýk baþka bir taraftan bakýlmasýnýn önemli olabileceðini düþündük ve bunu nasýl yapabileceðimizi aramýzda tartýþtýk. Hepimizin evinde, gözümüzün önünde olan her gün temas ettiðimiz bir nesnenin belki de buna bir ýþýk yakabileceðini düþündük. Bize en mantýklý gelen halýydý çünkü halý bu coðrafyadaki herkesin evinde var. Herkes bununla birlikte yaþýyor. Yapmak istediðimiz aslýnda þuydu; Gazze'de þu anda bu halýlara, bu mahreme dokunuldu, belki yarýn bizim de mahremimize dokunulabilir. Bizim de halýlarýmýza dokunulabilir. O yüzden buradaki bu halýlarý gördüðünüzde bir parça evinizdeki o temiz halýlar gözünüzün önüne gelsin demek ve hikayeyi böyle baðlamak istedik."

  • Küme Halý Enstalasyonu
  • Gazze Turizmi
  • Kültür Medeniyet Vakfý