TÜBÝTAK’ýn 2017 4004-Doða Eðitimi ve Bilim Okullarý Projesi kapsamýnda destek verdiði bir faaliyet olan "Etkin Felsefe Atölyesi: Bilgi Yollarý", felsefeyle tanýþmanýn sýcaklýðý ve zihni kýþkýrtan atmosferi ile katýlýmcýlara, eðlenerek öðrenecekleri bir ortam sunuyor.
Etkin öðrenme metotlarý kullanýlarak bilgi edinme yollarý hakkýnda farkýndalýk oluþturmayý hedefleyen bir dizi etkinlikten oluþan felsefe kampý katýlýmcýlara, eleþtirel düþünme, sorgulayýcý analiz yapabilme ve argüman geliþtirebilme yeteneði kazandýrmayý amaçlýyor.
Proje koordinatörü ve yürütücüsü Namýk Kemal Üniversitesi öðretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Özkan Öztürk, projede katýlýmcýlara kuram-kanýt, mantýk ve gerçek arasýndaki iliþkiyi keþfettirmenin amaçlandýðýný vurguladý. Programýn katýlýmcýlara, doðru deðerlendirme ve tutarlý akýl yürütme becerisi yanýnda, tarihin ve çaðýmýzýn temel problemleri karþýsýnda felsefi bir bakýþ edindirmeyi öngördüðünü ekledi.
Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesi Müdürü Mitat Tekçam ise, bir eðitim programýnda uygulama ve deneyimleme faktörleri kuvvetli olduðunda, eðitimin insana dokunma ya da etki býrakma yüzdesinin de artacaðýný belirtti. Bu çerçevede "Etkin Felsefe Atölyesi: Bilgi Yollarý" projesini oluþtururken insanî tecrübe ve gündelik yaþam deneyimleri üzerine kurgulanan bir eðitim sürecinin odaða alýndýðýný ifade etti. Zihinsel ve oyunsu süreçlerle bilgi üretiminin hedeflendiðini, yaparak ve yaþayarak öðrenme fýrsatlarýnýn öncelendiðini dile getirdi.
Projede, bilgi teorisine giriþ, duyum, duygu, hafýza, hayal gücü, sezgi, akýl/muhakeme ve dil olarak belirlenen konu baþlýklarý, birbirini hiyerarþik olarak gerektirecek üç ardýl etkinlik þeklinde iþleniyor. Bu etkinlikler, (i) Kavramdan Mottoya Felsefe, (ii) Mottodan Teoriye Felsefe, (iii) Teoriden Pratiðe Felsefe: Sokratik Diyaloglar baþlýklarýndan oluþuyor. Ýlki yaratýcý dramanýn imkanlarýný kullanarak beyin fýrtýnasý ve buluþ yöntemi ile, ikincisi kavram haritalarý oluþturma yöntemi ile, sonuncu etkinlikler ise Sokratik dialog yöntemi ile gerçekleþtiriliyor.
Etkinliklerin sonunda yaygýn etkisi yüksek ürünler almak hedefleniyor. Birinci tür etkinliklerin sonunda katýlýmcýlar felsefî konularda kendi mottolarýný üretmekte, ikincisiyle kavram haritalarý ve kavram aðlarý inþa edilmekte, üçüncüsüyle de Sokratik diyaloglar yapýlmaktadýr. Etkinlikler kayýt altýna alýnmakta ve proje sonunda, öðrenci ürünlerinin bilgi ve bilgi edinme yollarý konseptli bir metne dönüþmesi ve kitap olarak basýlmasý planlanmaktadýr.
Yrd. Doç. Dr. Özkan Öztürk, projenin bilgi edinme yollarý ile ilgili, esaslý bir epistemoloji çalýþmasý olduðunu vurguladý. Projenin ikinci aþamasýnýn ise, bilgiyi elde ettiðimiz alanlara yönelik olacaðýný söyledi. Projenin "Etkin Felsefe Atölyesi: Bilgi Alanlarý" baþlýklý ikinci bölümde, etik, sanat, tarih, doða ve insan bilimleri gibi alanlar hakkýnda uygulama aðýrlýklý epistemoloji eðitimleri olacaðýný ve bunu önümüzdeki sene yapmayý planladýklarýný belirtti.
Katýlýmcýlarýn bulduðu "Fels-Efes 2017" sloganýyla start verilen proje, Sokrates'in temel felsefe yapma yönteminden hareketle, felsefe eðitiminin bir kabý doldurmak deðil, bir kývýlcýmla ateþ yakmak olduðunun altýný çiziyor.