Ýslamofobi için etkili bir ilaç sinema
ABONE OL

Önümüzdeki günlerde Belgesel ve Tematik Filmler Kuþaðý’na yeniden baþlayacak olan Kanal 24’te seyirciyle buluþacak yapýmlardan biri de “Salaat” adlý belgesel. Hindistan asýllý Kanadalý rejisör Kaz Rahman’ýn yönetttiði belgeselde, Ýslamýn beþ þartýndan biri olan namaz ibadeti ele alýnýyor. Kanada, ABD, Hindistan ortak yapýmý Salaat (Namaz) belgeseli, beþ ayrý kadýn karakterin öyküsü üzerinden namazýn beþ vaktine odaklanýyor. Belgeselin yönetmeni Rahman, ‘Ýslam dinine iliþkin Batý dünyasýnda oluþturulmak istenen olumsuz tablo ile mücadele etmenin yollarýndan biri ve en etkili ilacý sinemadýr’ diyor.

-Salaat filminin hikayesi nasýl baþladý ve film nasýl þekillendi?

Hindistan Hayderabad’da bulunduðum zamanlarda günde beþ vakit dinlediðim ezan sesi bu filme ilham kaynaðý oldu. Bir gün amcam Bombay’de  tren istasyonunda seccadesini çýkardý ve  oradaki kaosun içerisinde kendisine küçük bir huzur alaný yarattý. Düþündüm ki tüm yeryüzü bir seccade olabilirdi.

-Bu filmin Ýslamofobiye olan etkisi hakkýnda neler söylemek istersiniz?

Ýslamofobi dünyanýn dört bir yanýnda büyük bir sorun ve farklý þekillerde karþýmýza çýkýyor. Ben filmi yaparken bunu deðil, namazýn güzelliðini nasýl gösterebilirim diye düþünüyordum. Çoðu zaman namaz mekanik bir olguymuþ gibi düþünülüyor. National Geographic ya da buna benzer belgesel kanallarý Müslümanlarý namaz vaktinde gösteriyorlar ve çok etnogrofik bir þekilde gösteriyorlar. Baþka bir türmüþ gibi gösteriyorlar Müslümanlarý. Bir sanatçý olarak insanlara namazýn güzelliðini ve ruhani dünyasýný ifade etmek, göstermek istedim. Tabiî ki amacým insanlara nasýl namaz kýlýnacaðýný öðretmek deðil. Bu bir sanat filmi ve bu filmde beþ farklý hikayede beþ  farklý þekilde duanýn ruhunu vermeye çalýþtým.

-Filminiz nerelerde gösterlidi ve gösterildiði yerlerde nasýl tepkiler aldý?

Gösterimlerin çoðu Hindistan’da oldu. Amerika ve Küba gibi ülkelerde de seyirci ile buluþtu. Amerikan basýnýnýn temel bazý þablon sorularý vardý Ýslam’a iliþkin. Ancak ciddi sinema seyircisi estetik bir sanat eseri olarak da baktý filme.

-Sinema sanatsal ifadenin neresinde?

Sanatsal ifadenin en iyi yolunun sinema olduðunu düþünüyorum. Tüm sanat disiplinlerini birleþtirebilirsiniz sinemada. Bu bakýmdan Ýslamofobi ile mücadele etmenin en iyi ilacý olarak görüyorum sinemayý. Çünkü sinemada fikir, estetik ve aksiyonu bir arada sunabilir, dünyanýn herhangi bir yerinde, hiç tanýmadýðýnýz bir insanýn dönüþümüne vesile olabilirsiniz.