Aylýk aktif kullanýcý sayýsý 2 milyara ulaþan, siyasi içerik kýsýtlamasý ve açýlan davalarla gündemde olan sosyal medya platformu Instagram, 14 yýldýr dünyanýn en konuþulan uygulamalarý arasýnda yer alýyor.
AA muhabirinin derlediði bilgilere göre, 6 Ekim 2010 yýlýnda kurulan Instagram, dünyanýn en çok kullanýlan sosyal medya platformlarý arasýnda bulunuyor.
Dünyadaki aylýk aktif kullanýcý sayýsý 2 milyarý aþan platform, 9 Þubat'ta hayata geçirdiði bir dizi özellikle tepkilerin odaðýna yerleþti.
Platformun herhangi bir bilgilendirme yapmadan getirdiði "siyasi içerikleri kýsýtla" özelliðinin, kullanýcýlarýn isteði dýþýnda etkinleþtirilmesi tartýþmalara yol açtý.
Bu özelliðin, ABD seçimleri için ya da Filistin'e destek ve bilgilendirme paylaþýmlarýna eriþimi azaltmaya yönelik getirildiði belirtiliyor.
Instagram, Türkiye'de de dönem dönem tartýþmalarýn odaðýna yerleþti. Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumu, 2 Aðustos'ta katalog suçlar çerçevesindeki politikalarýndan dolayý sosyal medya platformuna eriþim engeli getirdi.
Instagram, þirket yetkilileriyle yürütülen görüþmeler sonucunda, katalog suçlara iliþkin taleplerin karþýlanacaðý ve kullanýcýlara getirilen sansür konusunda ortak çalýþma sözü verilmesi üzerine 10 Aðustos'ta yeniden eriþime açýldý.
Rekabet Kurulu da 2022 yýlýnda çatý þirket Meta'ya, Facebook, Instagram ve WhatsApp hizmetlerinden topladýðý verileri birleþtirerek sosyal að hizmetleri ile çevrim içi görüntülü reklamcýlýk pazarlarýndaki rakiplerinin faaliyetlerini zorlaþtýrdýðý ve pazara giriþ engeli yarattýðý gerekçeleriyle 346 milyon lira idari para cezasý kesti. Soruþturma sonunda þirkete bu ihlalini gidermesi için süre tanýnýrken, endiþeleri giderecek nitelikteki uyum tedbirleri sunulana kadar þirkete her gün için idari para cezasý uygulandý. Þirket tarafýndan bu yýl Kurula sunulan uyum tedbirleri yeterli görülürken, firmaya soruþturma ve uyum sürecinde kesilen toplam ceza 898 milyon lirayý buldu.
Instagram, dünya genelinde de çeþitli davalarla karþý karþýya kaldý. Uygulamanýn çatý þirketi META farklý ülkelerde soruþturmalar geçirirken, son olarak ABD'de 13 yaþýnda bir kýz çocuðu adýna uygulama özelliklerinin "baðýmlýlýk yarattýðý" gerekçesiyle 5 milyar dolarlýk dava açýldý.
ABD'de 41 eyalet ve Columbia Bölgesi de geçen yýl ortak giriþimle þirketin "sosyal medyanýn baðýmlýlýk yapan doðasýný" kullanarak gençlerin ve çocuklarýn ruh saðlýðýný tehlikeye attýðý gerekçesiyle dava süreci baþlattý.
Meta'ya 27 Eylül'de de kullanýcý þifrelerini mevzuata uygun koruyamadýðý için Ýrlanda Veri Koruma Komisyonu tarafýndan 91 milyon avro ceza verildi.
Bu sürecin ardýndan Instagram, çocuk ve gençlerin platformu kullanýmýný kýsýtlayan ve güvenlik tedbirleri içeren "Genç Hesaplarý" uygulamasýnýn baþlayacaðýný duyurdu.
Instagram, 6 Ekim 2010'da Mike Krieger ve Kevin Systrom tarafýndan kuruldu. Uygulama ilk günde 25 bin kullanýcý tarafýndan indirildi ve 3 aydan kýsa süre içerisinde 1 milyon kullanýcýya ulaþtý.
Fotoðraf ve video paylaþým platformu, 2012 yýlýnda Apple tarafýndan "yýlýn uygulamasý" seçilirken ayný yýl uygulamanýn Android versiyonu yayýmlandý. Instagram, kuruluþundan 18 ay sonra yaklaþýk 1 milyar dolar deðerle Facebook tarafýndan satýn alýndý.
Uygulamada 2013'te reklam sponsorlu fotoðraf ve video paylaþým süreci baþlarken, 2016 yýlýnda reklam gelirleri 3 milyar dolara ulaþtý.
Instagram'ýn marka deðerinin 70 milyar dolar olduðu hesaplanýyor.
ABD'de Nasdaq endeksinde iþlem gören Meta'nýn piyasa deðeri ise 1,4 trilyon dolarýn üzerinde bulunuyor.
Son yýllarda reklam deðeriyle de öne çýkan Instagram'ýn sadece 2023'ün ilk yarýsýnda, moda, yaþam tarzý ve güzellik markalarý için 16,9 milyar dolarlýk medya etki deðeri oluþturduðu tahmin ediliyor.
Instagram'ýn takipçi ve beðeni rekorlarýný ise dünyaca ünlü futbol yýldýzlarý elinde tutuyor.
Lionel Messi'nin Dünya Kupasý finalinin ardýndan kupayla paylaþtýðý fotoðraf 75,1 milyon ile en çok beðeniye sahip paylaþým olurken, Christiano Ronaldo 639 milyon kullanýcýyla en çok takipçiye sahip hesap olarak biliniyor.
Instagram, Türkiye'de de kullanýcýlarýn en çok tercih ettiði uygulamalar arasýnda yer alýyor.
Türkiye Ýstatistik Kurumunun Hanehalký Biliþim Teknolojileri Kullaným Araþtýrmasý'nýn 2024 sonuçlarýna göre, bireylerin en fazla kullandýklarý sosyal medya ve mesajlaþma uygulamalarý yüzde 86,2 ile WhatsApp, yüzde 71,3 ile YouTube ve yüzde 65,4 ile Instagram olarak sýralandý.