Avrupa Otomobil Üreticileri Birliði (ACEA) verilerine göre, AB otomobil pazarý, 2022 yýlýna kýyasla geçen yýl yüzde 13,9'luk büyüme kaydederek yýlý 10,5 milyon satýþla tamamladý.
Geçen yýl Macaristan hariç tüm AB pazarlarý geniþlerken birçok ülkede çift haneli büyüme rakamlarý kaydedildi.
AA muhabirinin ACEA'dan derlediði bilgilere göre, AB'de benzinli otomobiller 2023 yýlýnda yüzde 35,3'lük pazar payýyla liderliðini korumasýna raðmen 2022'deki yüzde 36,4'lük pazar payýna kýyasla hafif bir düþüþ yaþadý.
2023 yýlýnda dizel otomobil satýþlarý ise 1,4 milyon adede ulaþtý ve pazar payý 2022'deki yüzde 16,4'ten yüzde 13,6'ya geriledi.
AB'de hibrit otomobil satýþlarý ise 2022'ye kýyasla yüzde 29,5 artýþla 2,7 milyon adede ulaþtý. Böylece hibrit otomobiller toplam otomobil pazarýnýn dörtte birini oluþturdu.
ELEKTRÝKLÝ OTOMOBÝLLER ÜÇÜNCÜ EN POPÜLER SEÇENEK OLDU
Tam elektrikli otomobil satýþlarýna bakýldýðýnda ise elektrikli otomobiller, 2023'te üçüncü en popüler seçenek haline geldi. Elektrikli otomobil satýþlarý 2022'ye kýyasla yüzde 37 artarak, 1,5 milyon satýþa ulaþtý. Tam elektrikli otomobillerin payý da yüzde 14,6 ile yüzde 13,6 seviyesinde sabit kalan dizeli geride býraktý.
Benzinli otomobiller yüzde 35,3 ile liderliðini korurken, hibrit otomobiller yüzde 25,8 pazar payý ile ikinci sýrayý aldý.
AB'de 2024 yýlýnda otomobil satýþlarýnýn yüzde 2,5 artýþla, 10,7 milyon adede ulaþacaðý ön görülüyor. Toplam satýþlarýn yaklaþýk yüzde 20'sinin, yani iki milyondan fazlasýnýn, elektrikli olmasý bekleniyor.
EN ÇOK SATILAN MARKALAR
AB ülkelerinde 2023 yýlýndaki otomobil satýþlarýnda Volkswagen Grubu 3 milyon 324 bin 705 adetle ilk sýrayý aldý. Þirketin piyasadaki toplam payý yüzde 25,9'u buldu. Onu en yakýn 2 milyon 128 bin 625 adetle Stellantis Grubu izledi. Bu grubun pazar payý yüzde 18,2 seviyesinde kaydedildi. Renault Grubu ise 1 milyon 242 bin 293 adet otomobil satýþýyla yüzde 9,7 paya ulaþtý.
Marka bazlý ele alýndýðýnda geçen yýl AB'de satýþ lideri marka 1 milyon 357 bin 139 adetle Alman otomobil üreticisi Volkswagen oldu. Toyota, 828 bin 484 satýþla ikinci, 733 bin 176 satýþla Audi üçüncü oldu. Ardýndan 728 bin 991 satýþla BMW ve 682 bin 498 adetle de Mercedes sýralandý.
Geçen yýl Tesla'nýn AB'deki satýþlarý ise 366 bin 326 seviyesinde kayýtlara geçti.
Elektrikli otomobil satýþlarýnda Tesla, Volkswagen ve Renault markalarý en önemli markalar olarak öne çýkýyor.
AB'DEN KÜRESEL REKABET KONUSUNDA ADIMLARINI GÜÇLENDÝRMESÝ BEKLENÝYOR
AB'de elektrikli otomobillerin geleceði konusuna tartýþmalar yaþanýyor. ACEA tarafýndan paylaþýlan rapor, Çin ve ABD'den farklý olarak AB'nin elektrikli araç üretimini destekleyecek saðlam bir endüstriyel stratejiye sahip olmadýðýna iþaret ediyor.
ACEA'nýn raporuna göre, Çin'in elektrikli araç tedarik zincirindeki hakimiyeti ve ABD hükümetinin yerli otomobil üreticilerine yönelik teþvikleri, AB'nin Avrupa elektrikli araç üretimini destekleme çabalarýný gölgede býrakýyor.
Raporda, Çin'in elektrikli araç yaþam döngüsünün tamamý boyunca madencilik, rafinaj, üretim, þarj aðlarý, ucuz enerji, satýn alma teþvikleri ve geri dönüþümü kapsayan stratejik ve bütünsel politikasýnýn, rekabet gücünü önemli ölçüde artýrdýðý belirtiliyor. AB ise deðer zincirinin belirli adýmlarýný düzenleyen sanayi politikasýna yönelik parça parça düzenleyici bir yaklaþým benimsiyor.
Rapor ayný zamanda ABD'de elektrikli otomobil deðer zinciri için bir üretim merkezi kurma yönündeki artan ivmeye de iþaret ediyor.