Elektrikli araç satýþý yeni yýlda zirve yapabilir
ABONE OL

Türkiye'deki "yeþil otomobillerin" yolculuðu, yükselen ivmeyle geliþmeye devam ediyor. Avrupa ve Asyalý birçok marka, daha önce duyurusunu yaptýðý iddialý modellerini yýl içinde Türkiye pazarýnda da satýþa sundu. Elektrikli otomobillerin yaný sýra elektrikli mobilitenin bir diðer parçasý olan hibrit motorlu otomobillerin sayýsý da giderek artýyor. Yapýlan anket çalýþmalarý da elektrikli araçlara iliþkin satýn alma ilgisinin oldukça yüksek olduðunu ortaya koyuyor.

ELEKTRÝKLÝ OTOMOBÝLLERÝN PAYI YÜZDE 7,1'E ULAÞTI

AA muhabirinin Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneðinden (ODMD) derlediði verilere göre, Türkiye otomobil pazarýnda benzinli otomobil satýþlarý 561 bin 53 adetle yüzde 66,7 paya sahip olurken, dizel otomobil satýþlarý 121 bin 511 adetle yüzde 14,4 pay aldý. Oto gazlý otomobil satýþlarýnýn payý da 9 bin 247 adetle yüzde 1,1 oldu.

Hibrit otomobillerin pazardan aldýðý pay, 89 bin 13 satýþla yüzde 10,6 olarak kayýtlara geçerken, elektrikli otomobil satýþlarýnýn payý ise 60 bin 101 adetle yüzde 7,1 seviyesinde gerçekleþti.

Türkiye'de faaliyet gösteren otomotiv markalarýnýn üst yöneticileri, elektrikli otomobil pazarýna iliþkin 2023 deðerlendirmelerini ve 2024 öngörülerini AA muhabiri ile paylaþtý.

"YATIRIM ÝÇÝN ALTYAPI HAZIRLIKLARI VE ÇALIÞMALARIMIZI SÜRDÜRÜYORUZ"

Skywell Türkiye Üst Yöneticisi (CEO) Mahmut Ulubaþ, 2023 yýlýnda elektrikli araçlarýn otomobil pazarýndaki varlýðýnýn Togg'un geliþi ile daha da güçlendiðini söyledi.

Hem üretici markalarýn stratejileri hem de tüketici talebinin elektrikli otomobil yönünde evrilmesinin, otomotiv pazarýndaki motor tipleri arasýndaki daðýlýmýn elektrikli araçlar lehine deðiþmeye devam edeceðinin net bir göstergesi olduðuna dikkati çeken Ulubaþ, "Önümüzdeki dönem tüketici davranýþlarý ve markalarýn hedefleri doðrultusunda elektrikli araçlarýn daha yaygýn, daha eriþilebilir hale geldiði bir dönem olacaðýný düþünüyorum." dedi.

Ulu Motor olarak Leapmotor ve Skywell markalarýyla Türkiye pazarýnda oldukça önemli bir yere sahip olduklarýný belirten Ulubaþ, þunlarý kaydetti:

"Tüketici nezdinde oldukça iyi kabul gören markalarýmýz ve hýzla güçlenen bayi yapýlanmamýzýn ardýndan otomotivin ticari kýsmýnýn yaný sýra sanayisinde de ciddi atýlýmlar yapmayý hedefliyoruz. 2024 yýlý bizim için hem ticari anlamda hem de yeni giriþimlerimiz ve ülkemizin sanayiine saðlayacaðýmýz katký anlamýnda son derece heyecan verici. Kýsa vadede batarya üretimi ile baþlayacaðýmýz yatýrýmlarýmýza araç üretimi ile devam etmek üzere altyapý hazýrlýklarý ve çalýþmalarýmýzý sürdürüyoruz. 2023 yýlý bizim için oldukça verimli geçti. Skywell olarak 2023 yýlýný yaklaþýk 3 bin satýþ adedi ile tamamlayacaðýz. Diðer markamýz Leapmotor'da ise 2023 yýlýný toplam 500 adet satýþ adedi ile tamamlayacaðýmýzý öngörüyoruz."

"ELEKTRÝKLÝ OTOMOBÝLLERÝN ÝTHALATINA YÖNELÝK DÜZENLEME BELÝRLEYÝCÝ OLACAK"

Honda Türkiye Kýdemli Genel Müdür Yardýmcýsý Bülent Kýlýçer de elektrikli otomobil pazarýnýn beklentilerin üstünde bir yýlý geride býraktýðýný ifade ederek, bunda Togg'un da çok büyük bir etkisi olduðunu söyledi.

Elektrikli otomobillerin ithalatýna yönelik geçen günlerde yapýlan düzenlemenin bundan sonraki süreç içerisinde pazarýn nereye doðru evrileceðine yönelik en önemli göstergelerden biri olacaðýna iþaret eden Kýlýçer, "Orada bir geri çekilme veyahut daha anlaþýlabilir bir noktaya gelmesi bu ivmenin artacaðý anlamýna gelir. Ama orada herhangi bir geri çekilme olmazsa ben önümüzdeki yýl yüzde 5 pazar payýnýn daha yukarý çýkmasý beklemem. Altyapý çalýþmalarý konusunda herhangi bir sýkýntý yok. Hala Avrupa'nýn önünde gidiyoruz araç baþýna düþen þarj istasyonu anlamýnda. Teknolojiyle beraber burada herhangi bir sýkýntý yaþayacaðýmýzý zannetmiyorum." deðerlendirmesinde bulundu.

"TÜRKÝYE HER AÇIDAN GERÇEKTEN ÇOK ÇOK ÜRETÝME UYGUN BÝR ÜLKE"

Bülent Kýlýçer, Türkiye'de üretimini sonlandýran Honda'nýn elektrikli bir otomobil üretme planýyla yeniden üretime dönüp dönmeyeceðine iliþkin soruya ise þöyle yanýt verdi:

"Bu soruya pozitif ya da negatif cevap vermek olmaz. Sonuçta Honda Türkiye ticari bir þirket. Ticaret yapýyor. Uygun þartlar olduðunda tabii ki bu konuyu da düþünecektir ama bu uygun þartlarýn öncelikle saðlanmasý lazým. Ama bizim fabrikayý kapatmamýzýn arkasýndaki en önemli sebeplerden bir tanesi elektrifikasyondu. Sadece Türkiye'de deðil, Avrupa'da da Ýngiltere'de de fabrikamýzý maalesef kapatmak zorunda kaldýk. Dolayýsýyla daha kompakt bir üretim amacýyla yapýlan bir hareketti. Ama þartlar olgunlaþýrsa mesela neden Türkiye'de elektrikli bir otomobil üretmek mümkün olmasýn? Çünkü Türkiye her açýdan gerçekten çok çok üretime uygun bir ülke. Hem iþçilik maliyetleri anlamýnda hem de ham madde anlamýnda. Söz konusu þartlarýn olgunlaþmasýndan þu an için çok uzaðýz. Onu söyleyebilirim."

"2024 YILINDA YÝNE ELEKTRÝFÝKASYON YOLCULUÐUMUZLA ÝLGÝLÝ ÖNEMLÝ YATIRIMLARIMIZ OLACAK"

Doðuþ Otomotiv Ýcra ve Yönetim Kurulu Baþkaný Ali Bilaloðlu ise 2024 yýlýnýn Türkiye otomotiv pazarýnda elektrikli araçlarýn (EV) arttýðý bir yýl olmasýný beklediklerini belirterek, "Kendi markalarýmýz da dahil olmak üzere, birçok marka; yeni modelleri pazara sunmaya baþlayacak. Türkiye'de 2021 yýlýnda yüzde 0,4, 2022 yýlýnda yüzde 1,05 olan EV pazar payý, bu yýlýn 11 aylýk döneminde yüzde 7,1'lere ulaþmýþ durumda. Toplam EV satýþ adedi ocak-kasým satýþ adedi 60 bin 101 adetlere ulaþtý. Bu da bize Türkiye'nin ciddi bir pazar potansiyeli olduðunu gösteriyor." deðerlendirmesinde bulundu.

Doðuþ Otomotiv'in kuruluþunun 30. yýlý olan 2024 yýlýnda tam anlamýyla bir elektrikli model ataðý gerçekleþtireceklerini aktaran Bilaloðlu, þu bilgileri paylaþtý:

"Volkswagen Binek Araç markamýzda 2. çeyrekte ID.4 ve ID.5, üçüncü çeyrekte ID.7 ve son çeyrekte ID.3, Volkswagen Ticari Araç markamýzda yýlýn 3. çeyreðinde ID.Buzz Audi markamýzda yýlýn ikinci yarýsýnda Q4 e-tron ve Q6 e-tron... Porsche bu yýl Taycan'dan sonra ikinci elektrikli modelini pazara sunacak. Ýlk yarý itibarýyla Porsche Macan satýþa sunulacak. CUPRA markamýz 2 elektrikli modelini pazara sunacak. Yýlýn 3. çeyreðinde CUPRA Born modelimizin, son çeyrek içerisinde de CUPRA Tavascan modelleri müþterilerimizle buluþacak. Hýzla büyüyen elektrikli araç parkýný düþündüðümüzde bu pazarý destekleyebilmek için 2030 yýlýna gelmeden Türkiye genelinde 100 bin adedin üzerinde þarj istasyonu noktasýna ulaþýlmasý gerekli gözüküyor. Bizim de Doðuþ Otomotiv olarak, 2024 yýlýnda yine elektrifikasyon yolculuðumuzla ilgili önemli yatýrýmlarýmýz olacak. Doðuþ Otomotiv iþtirak markasý olan D-Charge markamýz ile 2024 yýlýnda baþta yetkili satýcý ve servis noktalarýmýz olmak üzere þarj hizmeti vermeyi hedefliyoruz. Özellikle 2024 yýlýnýn ikinci yarýsýndan itibaren 185 DC ve 450 AC ünite ile elektrikli araç kullanýcýlarýna þarj hizmeti vermeyi hedefliyoruz."

"TÜKETÝCÝ NEZDÝNDE ELEKTRÝKLÝ OTOMOBÝLE ÝLGÝ YÜKSEK"

Borusan Otomotiv Ýcra Kurulu Baþkaný Hakan Tiftik de Türkiye'de 11 aydaki elektrikli otomobil satýþlarýnýn bir önceki yýlýn ayný dönemine göre 10 kat daha fazla olduðuna ve tüketici nezdinde elektrikli otomobile olan ilgilinin en büyük göstergesi olarak bu verinin gösterilebileceðini dile getirdi.

Borusan Otomotiv Grubu olarak BMW i3 modeliyle 2013'te çýktýklarý elektrifikasyon yolculuðuna temsil ettikleri markalarýn tamamen elektrikli ve hibrit modellerini dünya ile ayný anda müþterilerle buluþturarak devam ettiklerini belirten Tiftik, " 'Türkiye Otomotiv Sektörünün Elektrifikasyon Dönüþümünde Öncü Olmak' vizyonumuz çerçevesinde kendimize önemli hedefler de koyduk. 2030 yýlýnda distribütörlüðünü üstlendiðimiz BMW ve MINI markalarýmýzýn toplam satýþlarý içindeki elektrikli araç payýný yüzde 75'e, Range Rover, Defender ve Discovery markalarý içinse yüzde 70'e çýkarmayý planlýyoruz. Türkiye otomotiv pazarýna yeni giren markalarla bu alandaki rekabetin artacaðýný ve elektrikli araçlarýn satýþlarýnýn da buna paralel olarak daha yüksek adetlere çýkacaðýný öngörüyoruz. Artan elektrikli otomobil sayýsý Türkiye þarj altyapýsýnýn da hýzlý geliþimine katkýda bulunacaktýr." ifadelerini kullandý.