AA muhabirinin Indicata'nýn ikinci el online pazar raporundan derlediði verilere göre, Türkiye ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarýnda geçen ay 188 bin 764 (ilandan tamamen kaldýrýlan araçlar satýlmýþ kabul edildiðinde) satýþ gerçekleþti.
Satýþlarda nisan ayýna kýyasla yüzde 1,4 azalýþ olurken, geçen yýlýn mayýs ayýna göre yüzde 67 ve son 3 yýlýn ortalamasýna bakýldýðýnda da yüzde 29 artýþ kaydedildi.
Geçen ay ikinci el online satýþlar içinde binek araçlarýn payý yüzde 82, hafif ticari araçlarýn payý da yüzde 18 olarak belirlendi.
Ýkinci el online pazarda mayýsta en çok tercih edilen otomotiv (binek ve hafif ticari) markasý 27 bin 540 satýþla Volkswagen (VW) oldu. VW'yi, 23 bin 464 adetle Renault ve 20 bin 613 adetle Fiat izledi.
Satýþ sýralamasýnda 18 bin 881 satýþla Ford, 9 bin 795 ile Opel, 9 bin 466 adetle BMW, 9 bin 290 satýþla Hyundai, 9 bin 126 adetle Mercedes-Benz, 8 bin 530 adetle Peugeot ve 7 bin 38 adetle Toyota ilk 10 içinde yer aldý.
Geçen ay ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarýnda satýlan araçlarýn yüzde 76'sýný ilk 10 marka gerçekleþtirdi.
Ýkinci el online binek araç pazarýnda mayýsta toplam 154 bin 624 satýþ gerçekleþti.
VW Passat, 7 bin 739 adetle mayýs ayýnda da en çok satýlan model oldu. Bunu 7 bin 267 adetle Renault Clio, 6 bin 233 adetle Fiat Egea, 6 bin 23 adetle Renault Megane, 5 bin 378 adetle Ford Focus, 4 bin 406 adetle Toyota Corolla, 4 bin 122 adetle VW Polo, 4 bin 3 adetle Opel Astra, 3 bin 970 adetle VW Golf ve 3 bin 350 adetle de Renault Fluence takip etti.
Söz konusu 10 model, toplam binek satýþlarýnýn yüzde 34'ünü oluþturdu.
Geçen ay ikinci el online hafif ticari araç pazarýnda 34 bin 138 adetlik satýþ gerçekleþti. Fiat Doblo, 4 bin 905 adetle mayýs ayýnýn en çok satýlan hafif ticari modeli olurken, Ford Transit/Tourneo Courier 4 bin 295 satýþla ikinci ve Fiat Fiorino da 3 bin 921 satýþla üçüncü sýrada konumlandý.
Bu modelleri, 2 bin 641 satýþla VW Caddy, 2 bin 533 satýþla Ford Transit/Tourneo Connect, 1.872 adetle VW Transporter, 1.494 adetle Ford Transit, 1.409 adetle Renault Kangoo, 1.161 adetle Peugeot Partner ve 968 adetle de Citroen Berlingo izledi.
Söz konusu 10 model, toplam hafif ticari araç satýþlarýnýn yüzde 74'ünü oluþturdu.
- En hýzlý Peugeot satýldý
Türkiye pazarý satýþ hýzý mayýsta ortalama 22 gün olurken, en hýzlý satýlan marka 19 günle Peugeot oldu.
En yavaþ satýlan marka ise 29 günlük satýþ hýzýyla Mercedes-Benz ile BMW olarak belirlendi.
Makine öðrenmesi, yapay zeka ve büyük verinin birleþmesinden oluþan iþ zekasý seti Indicata, Türkiye'deki ikinci el online araç pazarýný tarayarak günlük 450 binden fazla ikinci el araç datasýný analiz ediyor.
Rapordaki satýþ verileri, ikinci el ticareti yapan 40 binden fazla kurum ve kuruluþun online pazarda verdikleri ilan verilerine dayanýyor. Bunlar arasýnda Sahibinden, Arabam, Letgo, VavaCars gibi listeleme sitelerinin yaný sýra, OEM'lerin kurumsal ikinci el web siteleri, Leaseplan, Intercity ve Otokoç gibi yüksek adetli satýþlarýn gerçekleþtiði kurum ve platformlar yer alýyor.
Rakamlar içerisinde bireysel araç ilanlarýna ait veriler bulunmuyor.
Online platformda ikinci el ticareti yapan kurumlar, iki sebeple satýþa sunduklarý araçlarýn ilanlarýný geri çekiyor. Birincisi, deðiþen pazar koþullarýna göre ilandaki araçlarýn fiyatýný revize ederek yeniden ilaný yayýnlýyor. Söz konusu ilanlarýn yeniden ne zaman yayýnlandýðý da Indicata tarafýndan takip ediliyor.
Ýkinci olarak, ticaret yapan kurum, aracýný sattýðý için ilandan çekiyor ve yeniden satýþa sunacaðý bir aracýnýn ilanýný yayýnlýyor. Bu ikinci grup araç ilanlarý, yani ilandan tamamen kaldýrýlan araçlar "satýþ" olarak kabul ediliyor.